Skarstard Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Nei til mer obligatorisk gym, ja til flere valgfagstimer. Og til alle dere som sier at "det er bare de som virkelig trenger gym som ikke vil ha det (les: "haha, jævla late fleskberg!")"; det kan vel hende at dere er dere som trenger mer teori? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 På VGS trener de fleste, så her kan gym fjernes. 7185771[/snapback] Tullprat! Gym blir bare gøyere jo eldre man blir. Nei. Man går fra Tarzan-leken på barneskolen, til Cooper-testen på ungdomsskolen og VGS. Kall det hva du vil, men det er ikke "gøy". 7186537[/snapback] synes det er gøy å ta coopers test (kansje fordi jeg bestandig er best ) Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg trener helt fint alene. Jeg har tilogmed gitt søknad om å få ta gymkravene mine på VGS som privatist, fordi jeg har komplekser for kroppen min etter de første syv årene på skolen, der jeg utviklet meg fortere enn de andre jentene. Ikke nødvendigvis negativt, men sånn så jeg det da. Gym burde være valgfag. Definitivt. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 På VGS trener de fleste, så her kan gym fjernes. 7185771[/snapback] Tullprat! Gym blir bare gøyere jo eldre man blir. Nei. Man går fra Tarzan-leken på barneskolen, til Cooper-testen på ungdomsskolen og VGS. Kall det hva du vil, men det er ikke "gøy". 7186537[/snapback] Cooper-testen gjennomføres 2-3 per år. Såpass bør en gjennomsnittlig norsk skolegutt tåle av fysiske og psykiske påkjenninger.I alle de andre gymtimene spiller vi fotball/innebandy/annen ballsport, løper i skogen, turn, skøyter, litt styrketrening, osv. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 men at gym skal være et fag med utslagsgivende karakter, begriper jeg ikke. 7185661[/snapback] Til og med de feite jentene som ikke kan være med på oppvarmingen fordi de har "astma" får 4, så det kan ikke være noe stort problem. Lenke til kommentar
Herpeederpee Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Nei til mer gym! Jeg er datanerd for f***.. =) Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 men at gym skal være et fag med utslagsgivende karakter, begriper jeg ikke. 7185661[/snapback] Til og med de feite jentene som ikke kan være med på oppvarmingen fordi de har "astma" får 4, så det kan ikke være noe stort problem. 7187042[/snapback] Så sant så sant, mens vi som har anlegg for å være raske go kondis osv må stresse ræva av oss for samme karakter..slik er det vaffa på vår skole! Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Greit nok at litt mer gym hadde gjort godt for de fleste (spesielt de som ikke røver så mye på seg ellers). Men personlig ville jeg heller hatt ekstra tid hjemme til å trene ordentlig, istedet for å drive med dette "tulleopplegget" på skolen - når det er sagt, så får jeg jo lov til å trene som jeg vil i gymmen i år, men da er det jo samme som å være hjmme omtrent. Men der mangler det sosiale da (som har med klassen å gjøre). Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Nei til meir gym. Trene kan man gjør på fritiden. Jeg går på skole pga det teoretiske. Ps, jeg er verken feit, tjukk, overvektig eller lat. Endret 30. oktober 2006 av member-101642 Lenke til kommentar
Licht Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 men at gym skal være et fag med utslagsgivende karakter, begriper jeg ikke. 7185661[/snapback] Til og med de feite jentene som ikke kan være med på oppvarmingen fordi de har "astma" får 4, så det kan ikke være noe stort problem. 7187042[/snapback] Høres ut som en spennende skole, det du går på. Det er for øvrig ikke det som er poenget, poenget er at et fag som gym ikke burde ha noen innvirkning på vitnemålet ditt, uansett hvor lett eller vanskelig det er å oppnå gode karakterer i faget. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Uten utslagsgivende karakter hadde det jo ikke vært noe vits, da hadde mange ikke giddet å gjøre en innsats. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Nei til mer gym å VGS. I hvert fall når du vet at læreren kun gir deg noe annet en fire hvis hun/han faktisk husker deg i det hele tatt. Men mer gym på barneskolen. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Syns helt klart at man burde ha mer gym på skolen, ikke bare fordi det er gøy, men også fordi alle har godt av det. Skjønner ikke hvorfor noen vil fjerne karakteren i gym fordi alle ikke har like forutsetninger. Vel jeg er helt elendig i Tysk, uansett hvor mye jeg jobber med det så blir jeg ikke bedre. Kan vi ikke fjerne karakteren i Tysk, da? Siden alle har jo ikke like forutsetninger der. Eller hva med matematikk? Veldig mange som bare ikke skjønner det, men som gjerne er god i gym. Blir jo veldig urettferdig for disse om man skulle fjerne karakteren i noe de er god i fordi ikke alle har muligheten til å bli like god. Uansett syns jeg gym-karakteren baserer seg mer på innsats, samarbeidsvilje og teori (på videregående hvertfall). Endret 31. oktober 2006 av Jør2 Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 På VGS trener de fleste, så her kan gym fjernes. 7185771[/snapback] Tullprat! Gym blir bare gøyere jo eldre man blir. Nei. Man går fra Tarzan-leken på barneskolen, til Cooper-testen på ungdomsskolen og VGS. Kall det hva du vil, men det er ikke "gøy". 7186537[/snapback] Cooper-testen gjennomføres 2-3 per år. Såpass bør en gjennomsnittlig norsk skolegutt tåle av fysiske og psykiske påkjenninger.I alle de andre gymtimene spiller vi fotball/innebandy/annen ballsport, løper i skogen, turn, skøyter, litt styrketrening, osv. 7186908[/snapback] Å løpe i skogen er ikke gøy. Styrketreningen i gymmen forstyrrer bare styrketreningen på fritiden. Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Det finnes nesten bare positive ting med gym. Jo mer jo bedre. Lenke til kommentar
Yoshire Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Personlig er jeg for mer gym. Men såklart, jeg ser siden av de som foretrekker trening i fritida, og de som ikke liker trening. Skolesystemet derimot er delvis grunnen til at man ikke liker systemet som det er. Personlig misliker jeg det med to fremmedspråk dårlig. Jeg er forferdelig i fransk, jeg ville ha Tysk B som vi egentlig ble lovet vi skulle kunne få på videregående (forbanna løftebrytende edukasjonspersonell) men det ble det lite av. Og kan jeg velge mellom fransk og gym er valget enkelt. Derimot er det mange som ville foretrukket språk framfor gym (late slasker). Personlig syns jeg at tredje språkfag burde bli et valgfag, og at man kan velge mellom språkfag, tung gym (ikke bare skolegym, men sånn ordentlig hvor det ikke holder med "astma" eller "litt vondt i foten" som unnskyldning for ikke å løpe 2-3 kilometer uten pause) og evt. noe for de som ikke duger for begge deler, som f.eks hjelpetimer siden de som ikke duger i verken deler ofte har problemer i andre fag. Men nei, såklart er de som styrer over skolene en gjeng primater som ikke innser at det ville skapt mer tilpasset skole. Jeg selv er foresten ikke særlig glad i vanlig skolegym, sånn som den er nå. Bare så det er nevnt. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Skolegym er jo en fantastisk mulighet for de som ikke trener aktivt utenfor skolen og alikevell få seg fysisk aktivitet! Hvis det er èn ting vi kan kutte ned på i skolen, så er det nynorsk! Når vi først sliter med å lære oss ordentlig norsk, synes jeg det er bortkastet og lære oss halvveis nynorsk i tillegg! Ja til mer gym, nei til obligatorisk Nynorsk! Lenke til kommentar
Licht Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Uten utslagsgivende karakter hadde det jo ikke vært noe vits, da hadde mange ikke giddet å gjøre en innsats. 7188071[/snapback] Hvorfor skal folk gjøre en innsats i et fag de til å gjennomføre, uansett om faget er relevant for studieretningen de har valgt eller ikke? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Uten utslagsgivende karakter hadde det jo ikke vært noe vits, da hadde mange ikke giddet å gjøre en innsats. 7188071[/snapback] Er du sikker?Jeg og mange andre jeg kjenner ville fremdeles ha hatt gym for å ha det gøy. Dårlig oppmøte går fremdeles utover orden/oppførsel. Å løpe i skogen er ikke gøy. Smaken er som baken, men å løpe i skogen er mye artigere enn å løpe milevis langs veien eller på løpebånd. Du får også kondis som fy.Styrketreningen i gymmen forstyrrer bare styrketreningen på fritiden. Hvordan kan det ha seg? Jo mer jo bedre har nå jeg hørt av de fleste. At du er sliten på treningen senere på dagen er enten pga. dårlig kosthold eller fordi muskulaturen er sliten og derfor har fått den treningen den trenger. Endret 31. oktober 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Problemet med gym er problemet med hele det norske (og de fleste lands) skolesystemet, nemlig at innsats verdsettes mer enn kunnskap. Kunnskap alene skal være det som bestemmer karakteren, slik at vitnemålet gir et bilde på hvilket nivå du ligger på, slik at videre utdanning og arbeidsgiver forstår hvor flink du er. Jeg vil ikke få en bedre karakter i et fag fordi jeg dukker opp til hver time, jeg vil få god karakter fordi jeg er smart og forstår stoffet. Matteleksen er kjedelig hvis man forstår den, men hvis man dropper den, så er det nedsatt karakter. Med denne forutsetningen vil gymfaget enten måtte fjernes (noe den helt klart burde gjøres etter ferdig utført frivillig utdanning) eller så må karakteren fjernes fra vitnemålet, da gym har ingenting med kunnskap å gjøre. Og nå, litt mythbusting: Jo mer jo bedre har nå jeg hørt av de fleste.At du er sliten på treningen senere på dagen er enten pga. dårlig kosthold eller fordi muskulaturen er sliten og derfor har fått den treningen den trenger. Vi snakker treningsprogram som skal følges, og de forstyrres av obligatorisk trening 2 timer i uken. Skolegym er jo en fantastisk mulighet for de som ikke trener aktivt utenfor skolen og alikevell få seg fysisk aktivitet! Skolegym er en fantastisk mulighet for den norske skolen til å tvinge myndige mennesker til å løpe i sirkler i kortebukser og kaste baller på hverandre. Fysisk aktivitet er et personlig ansvar, ikke et samfunnsproblem. Sigaretter er lovlige, trening er ikke obligatorisk og det finnes ingen maksgrense for hvor mye sjokolade man får spise på en dag. Dette er ikke statens ansvar, det er en menneskelig frihet å behandle kroppen slik en vil. Skjønner ikke hvorfor noen vil fjerne karakteren i gym fordi alle ikke har like forutsetninger. Vel jeg er helt elendig i Tysk, uansett hvor mye jeg jobber med det så blir jeg ikke bedre. Kan vi ikke fjerne karakteren i Tysk, da? Gym er det eneste faget på skolen som ikke handler om kunnskap og forståelse, men kroppslig innsats og ferdigheter. Dette har ingen relevanse til begrepet "utdannelse", og er derfor unødvendig å inkludere i et vitnemål. Tysk er et fag, slik som matte og kjemi. Men mer gym på barneskolen. Dette støtter jeg. Sosialisering på dette nivået, uten karakterer, kan være en god idé. De evt problemstillingene med mobbing og lignende må selvfølgelig håndteres, da dette har vært problemer på skoler i alle land. Ingen skal måtte dusje sammen med andre, enten fordi det strider mot religionen eller det bare er flaut. Konkurransedelen med vinnere og tapere er heller ikke en god løsning; man skal ikke føle seg som en taper fordi en ikke er like fysisk flink som de andre. Uten utslagsgivende karakter hadde det jo ikke vært noe vits, da hadde mange ikke giddet å gjøre en innsats. De som synes det er gøy ville gjort en innsats. Resten kan bruke muligheten til å være med på leken, hvis de ønsker det, eller lese videre i pensum. Til og med de feite jentene som ikke kan være med på oppvarmingen fordi de har "astma" får 4, så det kan ikke være noe stort problem. Praktisk løsning på din skole løser ikke prinsippsaken. Folk får dårligere karakterer i gym hele tiden, og det tror jeg du vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå