Gå til innhold

Biosoppgradering når PC-en ikke kommer inn i Windows...

SyrinxGC

Anbefalte innlegg

Takk til Raffen!

Jeg har funnet ut at jeg visstnok har et Tekram P6B40 A4X mainboard.

Tekram gir følgende info for kjøring av flashbios:

"First, boot the system with DOS or to "Safe Mode" under Windows 95. If you are booting DOS from a hard drive or floppy disk, press [F5] when the message "Starting MS-DOS" appears on the screen. If you are booting Windows 95, press the [F8] key, and select the "Safe mode command prompt" option. This will assure that the system is running in "real mode" with no device drivers loaded. This is the only correct way to run the AWDFLASH Utility program."

Mitt problem er at jeg ikke kommer inn på maskinen i det hele tatt med harddisk. Hvordan skal jeg da tolke det som står ovenfor?

Jeg har kopiert flasbios programmet + selve bios .bin filen til en diskett.

ut fra hva som står ovenfor - kan jeg starte maskinen med en vanlig Windows 98 startdisk - for så å bytte diskett (når maskinen slutter å jobbe og jeg får frem a: på skjermen) og deretter kjøre flashbios programmet etter Tekram's anvisninger?

Finnes det fremdeles en tålmodig sjel som gidder å hjelpe en nybegynner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under win98 kan du trykke F8 under oppstarten, du trenger ikke starte opp med diskett. Du får opp en meny, velg bekreftende oppstart. For hvert ellement maskinen spør om du skal laste opp, trykker du 'esc' til den er ferdig. Skriv 'mem'. Nå vil maskinen liste opp hvor mye av DOS-minne som er ledig. DET MÅ VÆRE MER EN 520 KB LEDIG. Det skal det være nå. Sett inn disketten. Skriv 'A:' tegnet ':' må du sikkert lete etter, ettersom keymappet for norge nå ikke er innlastet i system-minnet. Kjør så programmet. Lykke til... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...