Gå til innhold

Lekser er overgrep mot barn!


Anbefalte innlegg

Det var da svert til generalisering. Ikke alle har en 8-16 jobb som slutter klokka 16.00. En del jobber er det også kvelds og nattskift. Og de aller fleste jobber krever mye overtid og ekstraarbeid. Nå skal det også sies at de fleste som er i full jobb bor for seg selv, så når de kommer hjem skal det vaskes klær, lages middag, vaske opp etter middagen, hus/leilighet som skal ryddes, regninger som skal betales osv. At de fleste voksne ikke tar med seg jobben hjem betyr ikke at de har "fri" når de kommer hjem. Hjem venter nye jobber.

 

 

Jeg vil ikke se på de som går på ungdomsskolen og VGS som barn... Og nå er det slik at ungdomsskolen skal være allmennutdannende, det samme med Allmene på VGS. Dette betyr at en skal lære grunnleggende kunnskap, samt forberede seg på studier videre. Hjemmearbeid og lekser er nøkkelen til det siste.

 

 

Lønnen er kunnskap. Utrolig at mange ikke klarer å se dette. Barn og ungdom går ikke på skolen fordi det er en jobb, de går på skolen for å lære. Kunnskap er lønn i massevis.

 

Hahaha, tull. Jeg veide hvor mange bøker jeg hadde etter jeg var ferdig med VGS før jeg solgte de, og da veide alle bøkene for 3 år litt over 25kg.

 

 

Ikke gå med "40 kg" på ryggen nei, men annleggsarbeidere har nok en mye mer fysisk slitsom hverdag enn det ungdomen har som går på skole...

 

 

Haha, har du hørt om ansvar? Å bo for seg selv, tjene egne penger, betale egne regninger osv kan neppe være bedre enn å få være på skolen, møte alle vennene sine samt lære noe mens du er der...

 

 

Er ferie og lek alt? Skal hvor bra noen har det måles ut i fra ferie? Ikke nok med at 30 timer på skolen kan sammenlignes med 30 timer jobb, med tanke på at de som går på skolen bare sitter i ro og hører på noen snakke, samt har friminutt og langfri og fritimer etc, mens de som jobber faktisk må jobbe.

 

 

Så sier jeg: Hvor er grensen for barn? Skal alle på ungdom og VGS også være barn? Når skal man slutte å leke og lære seg å ta annsvar?

7257255[/snapback]

 

Du snakker om generalisering... Jeg nevnte aldri noe om 8-16 arbeidsdager. Jeg jobber selv 19-03.

Du nevner også "vaskes klær, lages middag, vaske opp etter middagen, hus/leilighet som skal ryddes, regninger som skal betales osv."

Mange barn må gjøre dette også, for å få ukepenger, sånn utenom regningene da. Og de fleste batch-betaler regninger rett etter lønning, ikke hver dag.

 

Så de under 18 men over 15-16 ikke er barn? Merkelig, jeg kan ikke huske å kunne kjøre bil, kjøpe alkohol- og tobakkprodukter, komme inn på pub når jeg var 15-18... La meg tenke, jo, nei, jo, jeg var visst barn jeg!

 

Jeg lærte bedre engelsk av tv og internett enn det jeg gjorde på skolen. Vil det si at jeg ble lønnet av å se på tv og bruke internett? Nei, jeg brukte det jeg hadde av hjernekraft.

 

Og vi veide sekken hennes, 43 kg.

 

Du blir ikke ansatt som anleggsarbeider hvis du har physiske problemer. Du gå på skolen, selv om du har f. eks. dårlig rygg.

 

Jeg bor for meg selv.

 

Ja, faktisk. Ferie og lek er bra for deg, du kan ikke leve uten å ha det morsomt og godt i livet. Mange jobber krever at du sitter rolig hele dagen. Du har også rett til pauser og lang lunch-pause.

 

Barn er barn til de er 18. Og man kan, og skal, få lov til å ha det morsomt selv om du har ett ansvar.

 

Selv om du har det dritkjett så betyr ikke det at alle skal ha det sånn.

Endret av BarteX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du snakker om generalisering... Jeg nevnte aldri noe om 8-16 arbeidsdager. Jeg jobber selv 19-03.

Du nevner også "vaskes klær, lages middag, vaske opp etter middagen, hus/leilighet som skal ryddes, regninger som skal betales osv."

Mange barn må gjøre dette også, for å få ukepenger, sånn utenom regningene da. Og de fleste batch-betaler regninger rett etter lønning, ikke hver dag.

 

Tror du misset poenget mitt.

 

Så de under 18 men over 15-16 ikke er barn? Merkelig, jeg kan ikke huske å kunne kjøre bil, kjøpe alkohol- og tobakkprodukter, komme inn på pub når jeg var 15-18... La meg tenke, jo, nei, jo, jeg var visst barn jeg!

 

Du kan kjøre bil når du er 16. Det er viktig å skille mellom barn, ungdom og voksen, noe du ikke gjør i det første innlegget ditt. Regler for tobakk og alkohol har lite med dette å gjøre, ingen grunn til å dra det inn.

 

Barn er man når man går på barneskolen, og blir derfor også behandlet som barn. Når man blir eldre får man mer ansvar, f.eks. kjøre moped, jobbe mer og lengere, samt kan tjene mer penger på timeslønn osv. En får flere valgmuligheter, men også mer ansvar. Det samme gjelder på skolen også. Jo høyere opp i systemet du kommer, jo større valgfrihet har du på hvilke fag du skal ta, hvilken skole du vil gå på. Når man er 18 er man i følge staten myndig og kan gjøre det meste innenfor lovens grenser. Det er også i samme alder at de fleste gjør seg ferdig med VGS og står helt fritt til hva en skal gjøre, og har også dermed mer annsvar for seg selv.

 

Jeg lærte bedre engelsk av tv og internett enn det jeg gjorde på skolen. Vil det si at jeg ble lønnet av å se på tv og bruke internett? Nei, jeg brukte det jeg hadde av hjernekraft.

 

Lærte du "i am, you are, he/she/it is" fra TV og internett også? Setningsoppbygging osv? At du lærer bedre ved å bruke det du skal lære i praksis er ingen hemmelighet eller noen storartet nyhet. Samme effekten oppnår mange ved å gjøre lekser, ved å skrive engelske stiler osv. Den eneste forskjellen var at du lærte ved å chatte samt sløve forran TVen.

 

Du blir ikke ansatt som anleggsarbeider hvis du har physiske problemer. Du gå på skolen, selv om du har f. eks. dårlig rygg.

 

Tull. Kjenner flere som har hatt store fraværperioder fra skolen pga sykdom og andre fysiske problemer. Det er jo også sånn at mange med både mentale og psykiske problemer blir ansatt i bedrifter. I den gamle kommunen hvor jeg bodde hadde de en egen bedrift for de som har psykisk utviklingsproblemer.

 

Ja, faktisk. Ferie og lek er bra for deg, du kan ikke leve uten å ha det morsomt og godt i livet. Mange jobber krever at du sitter rolig hele dagen. Du har også rett til pauser og lang lunch-pause.

 

Det eneste du har rett til i arbeidslivet er en halvtimes pause hvis du jobber over 5 og en halv time. Denne pausen blir trukket av lønnen din.

 

Barn er barn til de er 18. Og man kan, og skal, få lov til å ha det morsomt selv om du har ett ansvar.

 

Nei, barn er ikke barn til de er 18. Barn er barn så lenge de går på barneskolen. Ungdom er de når de går på ungdomsskolen og VGS. En 16åring har mer annsvar og frihet enn en 15åring. Er du 16 kan du bli satt i fengsel/dømt for kriminalitet, men du har også lov til å kjøre f.eks. moped.

 

Selv om du har det dritkjett så betyr ikke det at alle skal ha det sånn.

7257597[/snapback]

 

Hva mener du med dette?

Lenke til kommentar
Vi voksne har det så mye bedre enn barn, vi trenger ikke bære kilovis med bøker hver dag, plages av lærere som sov seg gjennom skolen.

Wow for et slagkraftig argument at det er "slitsomt å ha med bøker". Jeg hadde svært få bøker med meg da jeg gikk på VGS.

Det finnes da også ansatte som blir "plaget" av sjefen deres. Det er mange som tenker tilbake til tiden de gikk på skole og hvor mye fritid de hadde i forhold til en slitsom arbeidsdag som krever mye.

 

Barn er barn til de er 18. Og man kan, og skal, få lov til å ha det morsomt selv om du har ett ansvar.

Interessant, man skal altså ikke gå på skole i det hele tatt til man er 18 ? Å fordumme folk er ikke akkurat en løsning.

Ja man skal ha det morsomt, men det er noe som heter ansvar. Man ikke bare ta seg 4 uker fri fra jobben fordi man skal ha det gøy.

 

Du blir ikke ansatt som anleggsarbeider hvis du har physiske problemer. Du må gå på skolen, selv om du har f. eks. dårlig rygg.

Ditt brød, det kreves at en anleggsarbeider er fysisk sterk/ikke har fysiske problemer, du blir heller ikke ansatt som lege hvis du er blind eller har utdannelse fra VGS.

 

Så de under 18 men over 15-16 ikke er barn? Merkelig, jeg kan ikke huske å kunne kjøre bil, kjøpe alkohol- og tobakkprodukter, komme inn på pub når jeg var 15-18... La meg tenke, jo, nei, jo, jeg var visst barn jeg!

Du er ikke barn fordi du ikke kan kjøre bil eller komme inn på en pub. Utrolig bra konklusjon du har.

 

Jeg lærte bedre engelsk av tv og internett enn det jeg gjorde på skolen. Vil det si at jeg ble lønnet av å se på tv og bruke internett? Nei, jeg brukte det jeg hadde av hjernekraft.

Hvis du ikke hadde lært grunnleggende engelsk på skolen hadde ikke TVen hjelptet mye.

Lenke til kommentar
Det er så utrolig deilig å være ferdig med skolen. Fy faen så kjipt det var til tider :)

7269200[/snapback]

Jeg er meget fornøyd med å være i en utdanningssituasjon. Jeg skulle ønske denne tida varte evig. VGS var ikke kjipt det heller, men universitetet er enda bedre. Da har trådstarter noe å glede seg til (om han skal studere videre da).

Lenke til kommentar

står opp 06.45. Tar tbanen 07.30.

slutter 16.00, er hjemme 17.00.

 

tragisk, noen ganger vurderer man selvmord.

 

kan ikke en profet bli født, en som kan lede oss i revolusjon mot skolen. opprør i hele norge. Skoler bli brent ned, aldri mer skole!!

 

eller jeg flytter til afrika.

Lenke til kommentar
tragisk, noen ganger vurderer man selvmord.

7272264[/snapback]

Og noen ganger har man lyst til å si "Ja, vær så snill".

 

kan ikke en profet bli født, en som kan lede oss i revolusjon mot skolen. opprør i hele norge. Skoler bli brent ned, aldri mer skole!!

7272264[/snapback]

Det hadde jo blitt et supert samfunn. Hvem skulle drevet samfunnet fremover når ingen hadde kompetanse på noen felter?
Lenke til kommentar

Hele idéen om at skole er så forferdelig, er oppskrytt og har lite gro i virkeligheten, og selvfølgelig har det blitt akseptert som en sannhet hos mange, selv om de egentlig ikke er enig i det selv. Synd, egentlig. Tenk hvor mye lenger fremme menneskeheten kunne vært vist vi ikke hadde vært så jævla bortskjemte og sytete, og heller hatt en skikkelig holdning til læring og utdannelse.

Lenke til kommentar
Hele idéen om at skole er så forferdelig, er oppskrytt og har lite gro i virkeligheten, og selvfølgelig har det blitt akseptert som en sannhet hos mange, selv om de egentlig ikke er enig i det selv. Synd, egentlig. Tenk hvor mye lenger fremme menneskeheten kunne vært vist vi ikke hadde vært så jævla bortskjemte og sytete, og heller hatt en skikkelig holdning til læring og utdannelse.

7272583[/snapback]

Det hadde ikke hjulpet Norge særlig, da de flinke elevene ikke får utnyttet sitt potensial før på universitetet.

Lenke til kommentar
Det hadde ikke hjulpet Norge særlig, da de flinke elevene ikke får utnyttet sitt potensial før på universitetet.

7272684[/snapback]

 

 

Det er jo det som er poenget mitt. I dagens samfunn er det de svake som styrer skolen, og det er fordi de er majoriteten. Hovedgrunnen til det, er slik jeg ser det, instillingen deres. Dumme folk får høye karakterer, og smarte får lave. Det skjer hele tiden.

Så vist den gennerelle instillingen til å lære hadde vært bedre, ville nivået på norske skoler steget enormt, og de sterke hadde fått makten. En følge av det ville vært, at som du sier, flinke elever hadde fått utnyttet potensiale sitt.

Endret av Goz
Lenke til kommentar
Du kan kjøre bil når du er 16...

7257900[/snapback]

Bare øvelseskjøre. Ellers kan man ikke kjøre før man er 18, men nok ot.

 

Syntes det er ødeleggende med lekser noen ganger. Å tegne et styre/hovedstrømsskjema med 1 motor, 2 releer + 2 start- og stoppbrytere, og litt annen elektro er ok for meg, for det syntes jeg er lett nok og tar kort tid. (ja, jeg går elektro)

 

Men i tillegg til disse leksene skal vi også få allmenne lekser som norsk og sånt. Jeg går på elektro for å lære meg elektro, og ikke for å ta ungdomsskolen om igjen.

 

Så skal vi ha med oss sånt hjem i tillegg og ha det over helgene og feriene (unntatt sommerferien). Endelig litt fritid, sånn at man kan få gjort leksene man ikke rekker i ukedagene.

 

Men nå må jeg stikke.

Lenke til kommentar
Men i tillegg til disse leksene skal vi også få allmenne lekser som norsk og sånt. Jeg går på elektro for å lære meg elektro, og ikke for å ta ungdomsskolen om igjen.

7273833[/snapback]

Akkurat norsk-faget kunne godt ha vært kuttet litt ned på etter min mening, men litt allmenndannelse (historie, norsk, samfunnslære, geografi osv.) har du ikke vondt av.

Lenke til kommentar
Akkurat norsk-faget kunne godt ha vært kuttet litt ned på etter min mening

7273856[/snapback]

Det er jeg slett ikke enig i hvis man ser på hvor dårlig det står til med norskkunnskapene enkelte ganger...

7276997[/snapback]

Som sannsynligvis er et resultat av at man skriver svært lite i norskfaget, men bruker tid på å lese uinteressante utdrag fra kjente tekster.

Lenke til kommentar

Litt lekser syntes jeg er greit. Mer fordi jeg ikke kunne tenkt meg en verden uten. For at jeg skal gjøre det bra på prøver osv så må jeg nesten lese litt hjemme i fred og ro. Det som er problemet er vel det at noen uker har vi utrolig mye å gjøre, mens andre er det ingenting. Syntes lærerene generelt sett burde bli flinkere til å fordele arbeidet. Snakke mer sammen så det ikke ble så mye av å til..

Lenke til kommentar
Du kan kjøre bil når du er 16...

7257900[/snapback]

Bare øvelseskjøre. Ellers kan man ikke kjøre før man er 18, men nok ot.

 

Syntes det er ødeleggende med lekser noen ganger. Å tegne et styre/hovedstrømsskjema med 1 motor, 2 releer + 2 start- og stoppbrytere, og litt annen elektro er ok for meg, for det syntes jeg er lett nok og tar kort tid. (ja, jeg går elektro)

 

Men i tillegg til disse leksene skal vi også få allmenne lekser som norsk og sånt. Jeg går på elektro for å lære meg elektro, og ikke for å ta ungdomsskolen om igjen.

 

Så skal vi ha med oss sånt hjem i tillegg og ha det over helgene og feriene (unntatt sommerferien). Endelig litt fritid, sånn at man kan få gjort leksene man ikke rekker i ukedagene.

 

Men nå må jeg stikke.

7273833[/snapback]

 

En veldig god grunn til at også du som går elektro skal ha norsk er du skal kunne ditt eget språk. Selv som elektriker kan du bli nødt til å skrive rapporter som skal både til dine evntuelle overordnede eller kunder. Da er det kanskje en fordel at ikke språket ditt gir uttrykk for at du er tilbakestående, ikke sant? Jeg sier ikke at du skriver dårlig, men veldig mange ungdommer skriver dårligere enn det jeg gjorde da jeg var 10 år.

 

Jeg er relativt raust tildelt med intelligens, men slet med at jeg ble holdt tilbake på skolen. Jeg fikk lite utfordringer og fikk derfor dårlige vaner med tanke på lekselesning. Det fikk konsekvenser på videregående når jeg faktisk fikk mine første utfordringer. Karakterene mine var middels på ungdomsskolen og videregående, men på høgskolen så var jeg blandt de beste i kullet. Kanskje det hadde noe med interesse å gjøre, eller kanskje det hadde noe med nivået på undervisningen å gjøre. Egentlig så tror jeg at sammenhengen er sammensatt og ikke så lett å forklare.

 

Forøvrig så husker jeg leksene på barneskolen. Det største problemet mitt var de evindige stilene etter sommerferien. Fortell hva du gjorde i sommerferien. Vi hadde ikke råd til å dra på ferie og foreldrene mine var pent nødt til å jobbe.

 

"Jeg satt inne og spilte Nintendo i hele sommer. Noen dager var jeg ute å sparka fotball" EOF

 

Samtidig så husker jeg også at jeg alltid har fått dårlige karakterer på i norsk. Alle stiler jeg har skrevet har gitt meg dårlige karakterer. Bortsett fra én jeg skrev på videregående. Da fikk jeg endelig lov til å skrive om et tema som jeg syntes var interessant, nemlig informasjonsteknologi. Læreren kom faktisk å spurte om jeg hadde skrevet stilen selv. Ble vel 5+ elns og ellers hadde jeg vel ligget på rundt 3 i snitt.

 

Jeg syntes heller ikke at lekser var så innmari morsomt, hadde jeg sagt at jeg syntes det så hadde det vært løgn. Jeg har innsett i ettertid at lekser var nødvendig. Det virker som at barn og unge nå tror at lekser er noe som har oppstått nå i det siste. Lekser er faktisk ikke en ny oppfinnelse, bare sånn at dere vet det. Foreldrene mine fikk deng av lærerne hvis de ikke gjorde leksene sine.

 

Nivået i den norske skolen er så lavt at det er nesten skremmende. I flere U-land er skolesystemet bedre, selv om de sitter på steingulv med en tavle og litt kritt. Problemet i den norske skolen er at man syr puter under armene på ungene. De må for all del ikke slå seg heller. Beskyttes mot alt som ikke er gøy skal de! Resultatet er jo at de går på fylla, røyker seg steine i skoletida og driter i karakterene sine. Dette er altså de som i fremtiden skal bli leger, piloter og ingeniører.

 

Til de som sier at de har dårlige karakterer: "Hvis karakterene deres er dårlige, bør ikke det tilsi at dere burde jobbe MER med skolearbeidet og ikke mindre?"

Lenke til kommentar
Akkurat norsk-faget kunne godt ha vært kuttet litt ned på etter min mening

7273856[/snapback]

Det er jeg slett ikke enig i hvis man ser på hvor dårlig det står til med norskkunnskapene enkelte ganger...

7276997[/snapback]

Jeg snakker selvsagt om de litteraturhistoriske delene av faget, og til dels de språkhistoriske delene.

Jeg klarer ikke formulere og/å-regelen grammatisk (selv om jeg som oftest skriver rett). Det jeg derimot vet er når vi hadde forskjellige "reformer" av språket, hvem som støttet hvilken side den slags.

 

Sistnevnte er i veldig mange tilfeller unyttig kunnskap, og når det går på bekostning av tiden som kunne vært brukt til matematikk (som Norge prioriterer alt for lavt) så synes jeg det godt kunne ha vært fjernet fra det obligatoriske allmenne pensumet.

 

Det norges ungdom strengt tatt trenger er å kunne skrive rett, uttrykke seg godt, og kjenne til basisen for hvordan språket vårt er dannet; det er ingen vits i å kunne den detaljerte prosessen og alle årstallene knyttet opp mot reformer i språket.

Lenke til kommentar
Akkurat norsk-faget kunne godt ha vært kuttet litt ned på etter min mening

7273856[/snapback]

Det er jeg slett ikke enig i hvis man ser på hvor dårlig det står til med norskkunnskapene enkelte ganger...

7276997[/snapback]

 

Det norges ungdom strengt tatt trenger er å kunne skrive rett, uttrykke seg godt, og kjenne til basisen for hvordan språket vårt er dannet; det er ingen vits i å kunne den detaljerte prosessen og alle årstallene knyttet opp mot reformer i språket.

7288274[/snapback]

 

 

Her er jeg faktisk enig med deg. Vi kaster bort veldig mye tid på unyttig informasjon i skolen, som godt kunne vært brukt på andre fag eller å lære noe mer nyttig. Når det kommer til å skrive stil f.eks så legges det mer vekt på å lære seg å skrive eventyr, kåserier og andre tullete ubrukelige ting, enn å lære seg å skrive innholdsrike tekster med et forståelig og korrekt språk. Hvilken nytte har jeg hatt av å lære meg hvordan eventyr er oppbygd eller hvordan man skal tolke ett litterært verk? Hvordan man SKAL tolke er forresten også vranglære. En tekst kan bety forskjellige ting for meg og for deg, ikke sant? Hva som er riktig er vel det som er riktig for deg? Er ikke det viktigste at man faktisk får noe ut av lesningen?

 

Vi i Norge henger etter i alle realfagene og ikke bare mattematikk. Mattematikk er faktisk viktig. Jeg har faktisk hatt bruk for nesten alt jeg har lært av mattematikk i det daglige. Enten det har vært å regne ut vinklene jeg trengte på listverket eller hvor mye ved jeg hadde plass til i kjellerboden. Uten kunnskap om vår kjære Pytagoras eller regning med volum og likninger hadde jeg faktisk ikke klart meg:)

 

Bare vent til dere blir litt eldre og har kommet dere igjennom den knallharde jobbinga på skolen, så vil dere se at leksene faktisk har vært nyttige - hvis dere har orket å gjøre noen av dem da;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...