Shulgin Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Læring er gøy og moro når det ikke skjer på kommando. «Les ditt og skriv datt innen i morra ellers...» er en utrolig negativt ladet setning som jeg tror vanligvis virker mot sin hensikt. Dessverre er nesten alle aktiviteter i dagens skolesystem bygget på tvang, mens det er veldokumentert at man lærer ting man vil lære mye bedre enn ting man ikke vil lære. Jeg finner det da ganske sørgelig å lese f.eks. John Holts observasjoner av barn og den enorme læringslysten de innehar frem til de begynner å assosiere læring med noe man gjør fordi læreren sier det. Ok, det er litt generaliserende, men alle liker å lære, mens ingen liker å gå på skolen. Så, hvis dere vil at skolen skal fortsette å være et negativt miljø (karakterer, prøver, innleveringer med tidsfrist, lærere som bestemmer hva elevene skal lære, når de skal spise og når de skal bæsje), så mener jeg at ja, da bør man begynne med å holde det negative for seg selv, nemlig innad skolen, da jeg tror det leksegjøringen tjener elevene i svært liten grad (pluss at det er en psykisk belastning for mange). Lenke til kommentar
Pels Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Jeg oppfatter det slik at det vanligste er å gjøre leksene i en trett tilstand rett før sengetid. Presset er stort og lysten til å lære er helt fraværende. Du oppfatter feil. Det er mange som gjør lekser etter skolen. Hva slags press ? Siden når er norske skolen hardt arbeid ? Ja, lekser bør bort og læringsaktivitetene i skolen bør i mye mindre grad basere seg på tvang. Hvorfor ha skole i det hele tatt ? Selv om jeg ikke er interessert i norsk språkhistorie eller religion gir skolen meg en grunnleggende forståelse om hvordan samfunnet osv fungerer. Man husker naturligvis ikke alt det man "lærte" på skolen men man får dannelse. Selv om en person ikke er interessert i fysikk, blir han kanskje interessert i det faget etter han/hun har gått på skolen. da jeg tror det leksegjøringen tjener elevene i svært liten grad (pluss at det er en psykisk belastning for mange). Tror du seriøst på at lekser gir psykisk belasting ? :!: Det er enklere å lære seg å gjøre lekser i barndommen enn når man er voksen. Dette hjelper ved vidre utdannelse og gjør livet mye enklere. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Jeg oppfatter det slik at det vanligste er å gjøre leksene i en trett tilstand rett før sengetid. Presset er stort og lysten til å lære er helt fraværende. Du oppfatter feil. Det er mange som gjør lekser etter skolen. Det virker ikke som om du har noe bedre grunnlag enn meg for å si at jeg oppfatter det feil? Selvfølgelig er det mange som gjør lekser rett etter skolen, men som sagt: siden ungdomsskolen har jeg oppfattet det slik at de fleste av mine klassekamerater utsetter leksene så mye som mulig (frem til sengetid). Hva slags press ? Presset til å få leksene unnagjort før fristen. Og som sagt tror jeg ikke de fleste lærer noe særlig av leksearbeid når de føler at det er noe som bør gjøres så fort som mulig for å miste så lite som mulig av sin egen fritid. Siden når er norske skolen hardt arbeid ? Jeg har aldri sagt at den norske skolen er hardt arbeid. Jeg mener bare at den er unødvendig negativ, i og med at de aller fleste liker å lære. Hvorfor ha skole i det hele tatt ? Selv om jeg ikke er interessert i norsk språkhistorie eller religion gir skolen meg en grunnleggende forståelse om hvordan samfunnet osv fungerer. Man husker naturligvis ikke alt det man "lærte" på skolen men man får dannelse. Selv om en person ikke er interessert i fysikk, blir han kanskje interessert i det faget etter han/hun har gått på skolen. Jeg tror de fleste vil ønske å lære om mange av disse tingene så lenge de ikke blir tvunget til det. (Ikke minst hvis de får litt friheter innenfor valg av arbeidsmetode.) Men OK, jeg er ikke nødvendigvis så utopisk. Poenget er uansett at det bør bli mindre tvang; ikke at man skal forkaste hele konseptet. Tror du seriøst på at lekser gir psykisk belasting ? :!:Det er enklere å lære seg å gjøre lekser i barndommen enn når man er voksen. Dette hjelper ved vidre utdannelse og gjør livet mye enklere. 7241174[/snapback] En psykisk belastning i den forstand at man kan gå en hel dag og tenke «å nå må jeg gjøre leksene». Ikke noe alvorlig, altså, men som sagt tror jeg det hadde vært mer hensiktsmessig å stue den læringen inn i den ordinære skoletiden. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) På vidregående skole har man noe som heter ansvar for egen læring. Tanken er sikkert grei. Man kommer fra u. skole inn i vgs og gjør lekser i noen uker, så finner man ut at ingen lærer egentlig bryr seg og da kan man jo likegreit droppe det. Undervisningen er heller ikke utrolig anstrengende så man klarer seg greit nok. Holdningen er da "hvorfor skal jeg gjøre lekser, det er jo bare bortkastet", men så når man må skrive stil eller har prøve så må man lære seg til døden for å ta igjen det man ikke har gjort. Lekser er der for at man skal huske det som har skjedd i timen, det er heller ikke ment at man skal sitte flere timer (selv om enkelte lærere prøver å få "herredom" over elevene). Enkle repetisjonsøvelser gjør ganske mye. Og det er ikke lekser som er problemet, det er selve undervisingen/lærere. Å si at lekser er overgrep mot barn er bare en unskyldning for å være lat og ikke gidde noe. En lærer kan ha helt andre holdninger og virke fantastisk kjedelig, naturligvis blir undervisningen veldig kjedelig og man blir demotivert til de grader. Men hvis undervisningen blir gøy vil flere følge med å gjøre flere oppgaver. Tvang ? Endret 7. november 2006 av Pels Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Haha, dette er noe med det dummeste jeg har lest på lenge. Under ungdomsskolen og første år på videregående, hadde jeg en times skolevei pr vei, pluss gårdsarbeid, og fikk likevel tid til lekser, pc, playstation og sosiale ting. Grin meg en elv, det handler om prioriteringer. Sitter du på skolen og tenker "Uff, dette er fælt", uten å prøve å følge med på undervisningen, og reiser hjem og skal se på tv, drive med fritidsinteresser, etc., for så å prøve å sette deg ned med leksene klokka halv elleve om kvelden, mens du synes synd på deg selv, da er det jammen på tide å se på seg selv, og ikke skrike ut om overgrep. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Haha, dette er noe med det dummeste jeg har lest på lenge. Under ungdomsskolen og første år på videregående, hadde jeg en times skolevei pr vei, pluss gårdsarbeid, og fikk likevel tid til lekser, pc, playstation og sosiale ting. Grin meg en elv, det handler om prioriteringer. Sitter du på skolen og tenker "Uff, dette er fælt", uten å prøve å følge med på undervisningen, og reiser hjem og skal se på tv, drive med fritidsinteresser, etc., for så å prøve å sette deg ned med leksene klokka halv elleve om kvelden, mens du synes synd på deg selv, da er det jammen på tide å se på seg selv, og ikke skrike ut om overgrep. 7246269[/snapback] På VGS er det vel greit, så lenge man kommer seg på en skole som holder riktig nivå på undervisningen. (Det er mulig for eksempel i Oslo, der man har fritt skolevalg etter karakterer.) Men på grunnskolen - som jeg oppfatter er hovedtema i dette emnet - blir det annerledes. Der er nivået i undervisningen ikke tilstrekkelig til å forsvare lekser på kvelden. Lenke til kommentar
Xarus Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 På vidregående skole har man noe som heter ansvar for egen læring. Tanken er sikkert grei. Man kommer fra u. skole inn i vgs og gjør lekser i noen uker, så finner man ut at ingen lærer egentlig bryr seg og da kan man jo likegreit droppe det. Undervisningen er heller ikke utrolig anstrengende så man klarer seg greit nok.Holdningen er da "hvorfor skal jeg gjøre lekser, det er jo bare bortkastet", men så når man må skrive stil eller har prøve så må man lære seg til døden for å ta igjen det man ikke har gjort. Lekser er der for at man skal huske det som har skjedd i timen, det er heller ikke ment at man skal sitte flere timer (selv om enkelte lærere prøver å få "herredom" over elevene). Enkle repetisjonsøvelser gjør ganske mye. Og det er ikke lekser som er problemet, det er selve undervisingen/lærere. Å si at lekser er overgrep mot barn er bare en unskyldning for å være lat og ikke gidde noe. En lærer kan ha helt andre holdninger og virke fantastisk kjedelig, naturligvis blir undervisningen veldig kjedelig og man blir demotivert til de grader. Men hvis undervisningen blir gøy vil flere følge med å gjøre flere oppgaver. Tvang ? 7241512[/snapback] Feil..... Vi bruker bærbar PC. Det er et program som heter" it`s learning" som all leksa skal levers inn på :/.. Alle andre årsklassene har det ikke slik. Vi er liksom prøvekaniner. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg går på vgs i Horten, der vi de fleste dager har skole til 1530. Så er det avhengig av hvilken buss jeg tar, og tar jeg den som går innom Åsgårdstrand er jeg i Tønsberg ca 1630-1640. Det tar ca 10 min å gå hjem, og da er jeg hjemme ca 1650. Da har jeg 6 timers fritid før jeg skal legge meg, og da kjennes det forferdelig slitsomt ut å bruke 1-2 t på lekser, og da føles det som om at jeg ikke gidder fordi det tar så mye av det lille jeg har igjen av fritid. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Stakkars dere! Jeg husker den gangen jeg gikk på skole, det begynner faktisk å bli noen år siden. Skal jeg fortelle dere en hemmelighet? Vi hadde også lekser:) Nå er jeg ferdig med mine studier og er ute i fast jobb. Jeg jobber på et sted som ligger litt i overkant av 5 mil unna der jeg bor, må ta buss inn til sentrum og ta buss videre derfra til jobb. Må opp klokken 06.00 hver dag for å komme meg på jobb, det er derfor sjelden jeg er hjemme før 5. Da må jeg lage middag, vaske opp, støvsuge litt og har kanskje et par timer til å slappe av før jeg må legge meg. Jeg hadde, for å være ærlig, mye bedre tid til tant og fjas når jeg var ung enn det jeg har nå. Hvis man har valgt å spille fotball, som trådstarter har, så må man da regne med at man må trene? Da har man selv valgt bort andre sosiale samenkomster og hobbyer. Jeg valgte å ikke drive med organisert idrett da jeg var ung, nettopp for at jeg heller ville sitte inne å spille nintendo eller fikle med datamaskina. Jeg kunne valgt å finne meg en jobb nærmere der jeg bor, men nå har det seg slik at jeg faktisk trives i jobben min og har derfor ikke noe å klage over. Ungdommen i dag klager for alt, snart er det vel galt at de faktisk må gå på skole også. Det vises godt på enkelte innlegg her at folk hadde hatt godt av noen ekstra timer til skole og lekser;) Lenke til kommentar
fal Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 jeg ville helst ikke nevne dette, men det brutale overgrepet mot barn i norge er vel mangel på lekser og et forsvarlig fagnivå..til sånn opp til vk2. Altså, for å si det slik da..det jeg lærte i 7 klasse i india, var ikke pensum på den norske skolen før 1 året på vgs..Sier det noe om skolenivået utenfor norge da? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Nivået på norske skoler er lavt i forhold til mange andre deler av verden. Det er jo det som kunnskapsløftet skal endre på (noe som jeg er 100% sikker på ikke skjer, utdanningsminister uten utdannelse eller noen form for kompetanse innenfor området ). Når det kommer til leksespørsmålet, slutt å syt og heller gjør leksene. Når andre klarer det, kan du også. Endret 9. november 2006 av ^fmj Lenke til kommentar
Brian Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) jaaaa, lekser, elsker lekser så klart satt i rundt 6 timer med lekser idag. Kom hjem kl 4 og ble ferdig med leksene runt 9-10 tiden. holdt på å bli gal i hodet, var nære på før jeg måtte legges inn på sinnsykehus. Synes det er unødvendig med lekser, iallefall mye når vi tross alt er der halve dagen fra før. Har sittet på ræva og gjort tinger på skolen en halv dag allerede, og når du kommer hjem skal du sitte nye timer på ræva med lekser. Ville heller ha gått en time lengre på skolen og sluppet lekser, hater det. Endret 9. november 2006 av Brian_N Lenke til kommentar
fal Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 nei? Altså, ansvar for egen læring. Idiotisk å rope "vi er bare barn" hele tida og når man ikke får vilja si, så er plutselig en 7-10åring "voksen nok til å avgjøre om han/hun burde sitte på ræva og se tv / spille ps2" Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Nå gidder jeg ikke lese mer enn til side 3. Men det er veldig mange folk her som klager over at skolebarn har det så bra når dere må jobbe. Saken er at dere ikke trenger å ta med jobben hjem. Det må skolebarn. Skolentiden er lagd for at barn, og noen voksne, skal lære og kun lære. Og fritiden er der for at barn skal få være barn. Skolebarn får ikke betalt for de 6-8 timene de er på skolen, og de får hvertfall ikke betalt overtid for tiden de bruker på lekser. Jeg er selv ferdig med barne- og ungdomsskolen, og jeg gjorde ingen lekser fordi jeg ikke fikk nok opplæring på skolen. Pga. idiotiske lærere som ikke gjør jobben sin, så blir barn i dag straffet ved å måtte bruke tiden de har fått til sine ting, til å gjøre skolearbeid. Skolearbeid skal gjøres på skolen, og ikke i fritiden. Og jeg mener å huske at saken er om barn, dvs grunnskole og VGS. Ikke Høgskole, universitet, osv. Enten så må skolearbeid bli lønnet, eller så må lekser bli forbudt. Jeg har en venninne nå som går allmenn påbygging, og sekken hennes veier godt over 40 kg, og det er kun skolebøker. Og når hun har gym så må hun ta med seg en bag med ekstra klær, vintertreningstøy, sko, og vaskeprodukter. Er dette rettferdig? Må vi som er innenfor arbeidslivet gjøre dette? Nei. Vi voksne har det så mye bedre enn barn, vi trenger ikke bære kilovis med bøker hver dag, plages av lærere som sov seg gjennom skolen. Det eneste som barn har og som vi ikke har er to måneders sommerferie. Pluss noen andre småferier. Personlig så har jeg ikke fri i jula engang. Jeg sier: La barn være barn, og la de leke. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Hvorfor ikke bare kutte ut skolen generelt? Denne gangen så er det lekser, neste gang så er det sikkert for små friminutt og deretter så blir det vel å kvitte seg med læreren som maser sånn... Jeg trudde skolens oppgave var å presentere lærdomen på best mulig måte. Det er opp til eleven selv å lære noe. At man har lekser er jo for å øke muligheten for å huske det man har gjennomgått på skolen. Dersom noen sitter med leksene 5 timer hver dag på barne/ungdom - skolen så er jo noe galt. Skal jo selfølgelig ha fritid, men å sammenligne jobb og skole er feil. Det er ikke meningen at jobb og skole skal være likt. Isåfall så må man kjøre likt på alt og ikke bare trekke grensene der man føler for det. Jeg er i full jobb i dag og har riktignok fri når jeg kommer hjem, men gjett om jeg savner de årene jeg gikk på skole! Det var den beste tiden i mitt liv og vi hadde det aldri så moro som da. Noen ganger så var ikke vi heller helt fornøyd med leksene, men vi gjorde dem (stort sett ) og det var ingen av oss som tenkte på å protestere mot det. Skulle gitt mye for å opplevd de årene igjen Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Savner barnehagen, jeg Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Skolesystemet er helt på trynet. Og derav kommer leksesystemet som er like ille. For øyeblikket underviser skolen den gjennomsnittelige nordmann. Noe som var veldig lett å finne ut for meg (som har lett for å lære i forhold til andre.) Kan faktisk ikke huske sist jeg gjorde hjemmelekser, (Satt som oftest helt i slutten av friminuttet før en time jeg hadde lekser og gjorde det som måte gjørest på Videregående), og var mer enn godt nok forberedt. Mens andre satt hjemme 3-4 timer daglig og nileste seg gjennom alle bøker og oppgaver som var. Det er alt for mange kortenkte lærere som bare prater til en forsamling og ikke har fått med det individuelle aspektet som må til for å hjelpe den enkelte elev. Nå skylder jeg ikke på lærerne generelt, men for øyeblikket favoriserer skolesystemet de smarte, mens de bare passivt overkjører de ikke-fullt-så-smarte. Det er hele systemet i Norge som ikke fungerer. Hjemmelekser er bare en de av det systemet, og det hjelper ikke å bare fjerne en del av et allerede slitt system. Man må nok dra ondet opp med roten. Problemet med det, er igjen at man sannsynligvis bare erstatter det med enda et onde... Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Å være lekseflink på ungdomsskole/vgs kontra universitet/høyskole er to vidt forskjellige ting, da man ikke tvinges til å søke seg inn på akkurat den retningen/linjen på UNI/HØG, mot UNG/VGS hvor man tvinges til å lære seg enkelte ting. Det med at dere sier at folk kan kutte ut fritidsaktiviteter/sosiale aktiviteter? Er det virkelig slik dere vil at evt. barna dere skal bli? At folk ikke skal ha tid til annet enn leksearbeid og innleveringer m.m.? Alle skal ha en rett til å ha "fri", hvile og å treffe vennene sine og utvikle det noe vil kalle "sosiale antenner" også kalt sosiale evner. Hva vil skje dersom alle skoleungdommene bruker sin hele tid på å gjøre lekser/lese seg opp på pensum? Mennesker> leseroboter, folk trenger sin tid til å hvile/være med venner, det er helt klart. Ja det har også med prioriteringer å gjøre, og ja andre land har det værre. Jeg gikk selv et hellvetes år på VGS i USA, og da gikk jeg ifra ca. 07:00 til 17:00 hver dag, i tillegg til 35 minutter buss hver vei, også videre. Selv med dette, så måtte man nesten velge "extra corricular activities", for å ikke bli utstøtt av det sosiale miljøet. Martin. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Nå gidder jeg ikke lese mer enn til side 3. Men det er veldig mange folk her som klager over at skolebarn har det så bra når dere må jobbe. Saken er at dere ikke trenger å ta med jobben hjem. Det må skolebarn. Skolentiden er lagd for at barn, og noen voksne, skal lære og kun lære. Og fritiden er der for at barn skal få være barn. Skolebarn får ikke betalt for de 6-8 timene de er på skolen, og de får hvertfall ikke betalt overtid for tiden de bruker på lekser. Det var da svert til generalisering. Ikke alle har en 8-16 jobb som slutter klokka 16.00. En del jobber er det også kvelds og nattskift. Og de aller fleste jobber krever mye overtid og ekstraarbeid. Nå skal det også sies at de fleste som er i full jobb bor for seg selv, så når de kommer hjem skal det vaskes klær, lages middag, vaske opp etter middagen, hus/leilighet som skal ryddes, regninger som skal betales osv. At de fleste voksne ikke tar med seg jobben hjem betyr ikke at de har "fri" når de kommer hjem. Hjem venter nye jobber. Jeg er selv ferdig med barne- og ungdomsskolen, og jeg gjorde ingen lekser fordi jeg ikke fikk nok opplæring på skolen. Pga. idiotiske lærere som ikke gjør jobben sin, så blir barn i dag straffet ved å måtte bruke tiden de har fått til sine ting, til å gjøre skolearbeid. Skolearbeid skal gjøres på skolen, og ikke i fritiden. Og jeg mener å huske at saken er om barn, dvs grunnskole og VGS. Ikke Høgskole, universitet, osv. Jeg vil ikke se på de som går på ungdomsskolen og VGS som barn... Og nå er det slik at ungdomsskolen skal være allmennutdannende, det samme med Allmene på VGS. Dette betyr at en skal lære grunnleggende kunnskap, samt forberede seg på studier videre. Hjemmearbeid og lekser er nøkkelen til det siste. Enten så må skolearbeid bli lønnet, eller så må lekser bli forbudt. Lønnen er kunnskap. Utrolig at mange ikke klarer å se dette. Barn og ungdom går ikke på skolen fordi det er en jobb, de går på skolen for å lære. Kunnskap er lønn i massevis. Jeg har en venninne nå som går allmenn påbygging, og sekken hennes veier godt over 40 kg, og det er kun skolebøker. Og når hun har gym så må hun ta med seg en bag med ekstra klær, vintertreningstøy, sko, og vaskeprodukter. Er dette rettferdig? Hahaha, tull. Jeg veide hvor mange bøker jeg hadde etter jeg var ferdig med VGS før jeg solgte de, og da veide alle bøkene for 3 år litt over 25kg. Må vi som er innenfor arbeidslivet gjøre dette? Nei. Ikke gå med "40 kg" på ryggen nei, men annleggsarbeidere har nok en mye mer fysisk slitsom hverdag enn det ungdomen har som går på skole... Vi voksne har det så mye bedre enn barn, vi trenger ikke bære kilovis med bøker hver dag, plages av lærere som sov seg gjennom skolen. Haha, har du hørt om ansvar? Å bo for seg selv, tjene egne penger, betale egne regninger osv kan neppe være bedre enn å få være på skolen, møte alle vennene sine samt lære noe mens du er der... Det eneste som barn har og som vi ikke har er to måneders sommerferie. Pluss noen andre småferier. Personlig så har jeg ikke fri i jula engang. Er ferie og lek alt? Skal hvor bra noen har det måles ut i fra ferie? Ikke nok med at 30 timer på skolen kan sammenlignes med 30 timer jobb, med tanke på at de som går på skolen bare sitter i ro og hører på noen snakke, samt har friminutt og langfri og fritimer etc, mens de som jobber faktisk må jobbe. Jeg sier: La barn være barn, og la de leke. 7256177[/snapback] Så sier jeg: Hvor er grensen for barn? Skal alle på ungdom og VGS også være barn? Når skal man slutte å leke og lære seg å ta annsvar? Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Tro det eller ei, men man lærer seg som oftest ikke å slutte å leke og å ta ansvar av å ha heidundrendes mye leksearbeid. Det eneste man lærer av det er at "skolen suger!". Som oftest kommer disse lærdommene gjennom egen erfaring i det sosiale (dvs ikke i skolerelaterte ting). Og det kommer som en blanding av nødvendighet og naturlig utvikling. For noen, så kommer det tidlig, andre kommer det sent. Så å prøve å si at når du har nådd f. eks. 13/14/15/etc år, så må du slutte å leke, men ta ansvar er latterlig. Man kan ikke påtvinge personer at DER! slutter det. Det kommer av seg selv etterhvert og dette må skolen tilpasse seg, for skolen er tross alt til for "barna", ikke motsatt, at "barna" er til for skolen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå