iChristian Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Lekser ødelegger skolen ganske mye for min del. Er overhode ikke motivert til å jobbe når jeg kommer hjem, og når jeg ikke gjør leksene blir jeg hengende etter. Da er det slitsomt å følge med i timene, og alt går i dass. 7203751[/snapback] Hvis du faktisk tenker motsatt, nemlig at du følger med på skolen, så trenger du sannsynligvis ikke å gjøre lekser... Bortsett fra i fag som krever en del ekstraøving, så som matte og lignende. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Da trenger det ikke nødvendigvis å være noe i veien med deg. Men heller at læreren ikke har "åpne" øyer for hva som skjer med elevene. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Det er det samme hele veien.. De som er ferdige med skolen sier at det er nødvendig, og ikke så ille.. "Ikke klag folkens!! Grinebitere".. Vel, synes DERE det var så innmari gøy? 7193628[/snapback] Nei,men hvem sier at en bare skal gjøre det som er gøy?? Tror du det er gøy å gå på jobb hver dag? tror du det blir gøy å måtte ta til takke med en dårlig betalt jobb som du vanntrives i fordi du kunn skulle gjøre det som var gøy som tenåring? 7201851[/snapback] Jeg sier bare at det med lekser kunne vært gjort på en helt annen måte.. Om du er enig eller ei driter jeg i. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Haakon* Lekser var ikke innmari gøy, det var til tider svært tamt. Men nå som jeg har jobbet en stund, så savner jeg skolen. Jeg kan tenke meg at mange føler det samme, det er derfor vi sier at man ikke har vondt av litt lekser. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Hvis du er optatt av overgangen til arbeidslivet, burde du jo hylle prosjektarbeid som det største fremskrittet i norsk skolevesen. 7203627[/snapback] I arbeidslivet får man ganske annerledes problemstillinger enn på skolen, så det er ikke lett å sammenlikne. Ei heller er det noe særlig fokus på hvordan man bør jobbe i team før man kommer på universitetsnivå. Hvorfor er det unyttig? jeg lærte masse av å jobbe med prosjektarbeid. 7203677[/snapback] Man lærer mer på den samme tiden, i de aller, aller fleste tilfeller, ved bruk av tradisjonell tavleundervisning. Dette fordi man slipper å bruke tid og ressurser på å koordinere, finpusse fremføringer og den slags. Det kan komme overraskende på noen, men læreren vet også i de fleste tilfeller hva han snakker om, og kan derfor strukturere stoffet slik at man får det i en logisk rekkefølge og presentert på en effektiv måte. I tillegg får man problemet med prosjekter i fag som f.eks. historie at man er f.eks. 5 gruppemedlemmer som fokuserer på hvert sitt spesialfelt, og ender opp uten den brede forståelsen, men med detaljkunnskaper innen et lite, snevert felt. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Jeg sier bare at det med lekser kunne vært gjort på en helt annen måte.. Om du er enig eller ei driter jeg i. 7203855[/snapback] Den siste linjen kunne du spart deg. Poster du her må du forvente at folk stiller spørsmål ved det sier. Du behøver ikke svare dem hvis du ikke bryr deg, skjønt litt av vitsen med å diskutere blir borte da. Men du trenger ikke gjøre noe poeng ut av det. Husk retningslinjenes punkt 1 og 2 alle sammen, så blir det greiere å være her. Geir Lenke til kommentar
Pels Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Problemet er vel bare at nivået på skolene er så lavt og ganske få, får interesse i et bestemt fag. Det er ikke noe disiplin eller noe orden og unge mennesker tenker ikke langsiktig, bedre å ha det kult nå enn senere. Ungdomsskolen er jo bare lek, VGS er kanskje litt mer seriøst og så kommer du til universitetet og sier "Oi, jeg sliter". Lekser trengs for å repetere stoffet og få det tatovert inn i hjernen slik at DU kan noe. Det trengs bare 30 min med oppgaveregning eller lesing som forenkler tiden senere ganske mye. Man må også ta i betraktning at arbeidslivet kan/er mye hardere enn å sitte på skolebenken, det er mange som tenker tilbake igjen og hvor mye tid man hadde til rådighet. Det er også noe fundamentalt galt når en person med 2 i norsk kan bli norsklærer, og at idiotnorge 'ikke har råd' til skoler. Dog kan man ikke alltid skylde på lærern, litt egeninnsats trengs. Endret 2. november 2006 av Pels Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Life sucks, get a fucking helmet, alright? QFT. Deal with it. Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Lekser ødelegger skolen ganske mye for min del. Er overhode ikke motivert til å jobbe når jeg kommer hjem, og når jeg ikke gjør leksene blir jeg hengende etter. Da er det slitsomt å følge med i timene, og alt går i dass. 7203751[/snapback] Hvis du faktisk tenker motsatt, nemlig at du følger med på skolen, så trenger du sannsynligvis ikke å gjøre lekser... Bortsett fra i fag som krever en del ekstraøving, så som matte og lignende. 7203760[/snapback] Matte, naturfag og geografi ligger jeg faktisk på 5/6 i. Problemet er ting vi liksom skal lære oss selv, prosjekter og innleveringer. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Jeg har sittet sammenhengende i en uke med lekser nå... Får ikke tid til trening eller andre hobbyer. Jeg går VK1 idrett. Vi har 5 timer mer på skolen enn allmenn. Vi har 5 fler fag på skolen enn allmenn. Vi har like mange lekser som allmenn, pluss idretts-fagleksene. Allikevel får vi samme studiekompetanse i ettertid.... Det er noe som rusker, spør du meg... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Matte, naturfag og geografi ligger jeg faktisk på 5/6 i. Problemet er ting vi liksom skal lære oss selv, prosjekter og innleveringer. 7229632[/snapback] Da er det vel ikke lekser som ødelegger, men prosjektarbeider (måtte de brenne for all tid). Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Problemet med dagens skole i Norge er at middelnivået, gjennomsnittet og enhetsgjøringen blir satt i sentrum. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Problemet med dagens skole i Norge er at middelnivået, gjennomsnittet og enhetsgjøringen blir satt i sentrum. 7230471[/snapback] Om det hadde vært middelnivået, hadde skolegangen vært en drøm. Min erfaring er at nivået settes minst ett standardavvik under gjennomsnittet. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Problemet med dagens skole i Norge er at middelnivået, gjennomsnittet og enhetsgjøringen blir satt i sentrum. 7230471[/snapback] Om det hadde vært middelnivået, hadde skolegangen vært en drøm. Min erfaring er at nivået settes minst ett standardavvik under gjennomsnittet. 7230854[/snapback] Sant nok, jeg var i overkant snill. Mine erfaringer og de erfaringer de i min omgangskrets har fra grunnskole/vgs er særs dårlige. Lite oppfølging for flinke elever, få utfordringer og generelt sett et system tilpasset svake elever. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Problemet med dagens skole i Norge er at middelnivået, gjennomsnittet og enhetsgjøringen blir satt i sentrum. 7230471[/snapback] Om det hadde vært middelnivået, hadde skolegangen vært en drøm. Min erfaring er at nivået settes minst ett standardavvik under gjennomsnittet. 7230854[/snapback] Sant nok, jeg var i overkant snill. Mine erfaringer og de erfaringer de i min omgangskrets har fra grunnskole/vgs er særs dårlige. Lite oppfølging for flinke elever, få utfordringer og generelt sett et system tilpasset svake elever. 7230870[/snapback] Dette er et resultat (imho) av, ikke bare skolevesenet, men også elevorganisasjonens frykt mot alt som kalles vurdering, eller annet som setter noen over andre når det gjelder ferdigheter. Denne uendelige kampen mot "elite skoler", der "flinke" elever får en undervisning som er tilpasset deres nivå. Isetdet er mye mer ønskelig å slette all form for skille, noe som resulterer i at de svake ikke får god nok oppfølging, mens de flinke ikke får utviklet sine evner godt nok. Når det gjelder lekser synes jeg det er litt for drøyt å si at det er noe som helst form for overgrep. Å gjøre lekser kan du godt droppe, men da vil du muligens slite litt i realfagene, som krever at du gjør en del oppgaver før du faktisk skjønner det. Det å måtte lese en tekst før en Historietime feks, gjør også timen mer interessant, ettersom du har litt grunnlag om tema før du går i gang med timene. Lenke til kommentar
anande Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Ta en titt på denne linken: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/29/444891.html Hva mener dere med dette ?.. Syns dere lekser er greit ?. Skoledagen min begynner kl 08.15 og varer til 15.10. Jeg tar buss hjem og kommer derfor ikke hjem før 15.40. Da spiser jeg middag og ser kanskje litt TV eller noe. Klokka blir lett hall fem, og det er ikke lenge til fotballtrening. Bor ett stykke Unna, så må kjøre. Klokka 17.30 begynner treninga og varer ca 2 timer. Det vil si at treningen slutter 19.30. Det tar 20 min før jeg for kommet meg hjem. Og da er klokken åtte. Da er jeg lykkelig glad for at jeg har lekser å gjøre! Det var en liten historie om hverdagen min. Får ikke mye tid til venner eller hobbyer som spilling osv. Noen andre som føler dere litt slikt ? 7183588[/snapback] Joda. Er nok litt enig med deg. Jeg reiser til skolen kl 7, og er ikke hjemme før 4. Men desverre tror jeg dette er nødvendig. Verden i dag har høye krav til oss, og for at vi skal kunne få gode utdannelser må vi gjøre noe. Lekser er viktig. Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Matte, naturfag og geografi ligger jeg faktisk på 5/6 i. Problemet er ting vi liksom skal lære oss selv, prosjekter og innleveringer. 7229632[/snapback] Da er det vel ikke lekser som ødelegger, men prosjektarbeider (måtte de brenne for all tid). 7230405[/snapback] Sant nok, men med lekser tenker jeg på ting som gjøres utenfor skoletiden. Forresten skal jo så og si hver enkelt lekse leveres inn...digitale systemer Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Problemet med dagens skole i Norge er at middelnivået, gjennomsnittet og enhetsgjøringen blir satt i sentrum. 7230471[/snapback] Om det hadde vært middelnivået, hadde skolegangen vært en drøm. Min erfaring er at nivået settes minst ett standardavvik under gjennomsnittet. 7230854[/snapback] Hadde man fått noe mer liknende nivådeling eller individuell oppfølging ville skolegangen vært en drøm etter min mening. Men jeg er enig i at dette "gjennomsnittsnivået" ofte er lavt også. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Lekser er en nødvendig "onde" for at barn skal lære alt som skal læres.7184542[/snapback] Dette vil jeg påstå er tull. Slik jeg oppfatter det, utfører praktisk talt alle elever leksene sine for å unngå anmerkning/kjeft av læreren. Den faktiske læringen har ingenting med utførelsen å gjøre og er ikke en motivasjon. Jeg oppfatter det slik at det vanligste er å gjøre leksene i en trett tilstand rett før sengetid. Presset er stort og lysten til å lære er helt fraværende. Ja, lekser bør bort og læringsaktivitetene i skolen bør i mye mindre grad basere seg på tvang. Med den negative innstillingen de aller fleste norske elever har til læring i dag, er det praktisk talt nytteløst å lære noe sånn at det sitter. Kort sagt bør skolen bli et positivt sted å være (også i elevenes øyne). Endret 7. november 2006 av sanoj_20 Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Lekser er en nødvendig "onde" for at barn skal lære alt som skal læres.7184542[/snapback] Dette vil jeg påstå er tull. Slik jeg oppfatter det, utfører praktisk talt alle elever leksene sine for å unngå anmerkning/kjeft av læreren. Den faktiske læringen har ingenting med utførelsen å gjøre og er ikke en motivasjon. Jeg oppfatter det slik at det vanligste er å gjøre leksene i en trett tilstand rett før sengetid. Presset er stort og lysten til å lære er helt fraværende. Ja, lekser bør bort og læringsaktivitetene i skolen bør i mye mindre grad basere seg på tvang. Med den negative innstillingen de aller fleste norske elever har til læring i dag, er det praktisk talt nytteløst å lære noe sånn at det sitter. Kort sagt bør skolen bli et positivt sted å være (også i elevenes øyne). 7240862[/snapback] Jeg vet ikke om du er klar over dette, men alt i livet KAN IKKE være gøy og moro. Skal man komme seg gjennom en universitetsutdannelse er gode arbeidsvaner et must, slike man lærer av lekseplikt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå