tom waits for alice Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Nei,ser også min samboer som jobber i helsesektorn,der er det jobbing på lørdager .søndager, julaften, nyttårsaften osv osv.Da jeg startet som selvstendig hadde jeg ikke ferie de første 5 årene og langt mindre fri i helgene, 12 timers dag var det vanlige for å få endene til å møtes . 7190514[/snapback] Var igang til normal tid i morges. For 20 minutter siden avsluttet jeg dagens forhåpentlig siste Skype-konferanse med en kunde. Så nå kan jeg kanskje få meg middag. Men dette blir off topic. Vi får holde oss til om lekser er et overgrep eller et nødvendig onde. Geir Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Det er det samme hele veien.. De som er ferdige med skolen sier at det er nødvendig, og ikke så ille.. "Ikke klag folkens!! Grinebitere".. Vel, synes DERE det var så innmari gøy? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Det er det samme hele veien.. De som er ferdige med skolen sier at det er nødvendig, og ikke så ille.. "Ikke klag folkens!! Grinebitere".. Vel, synes DERE det var så innmari gøy? 7193628[/snapback] Var morsomt i de fagene jeg likte, og jeg skjønte at hvis jeg skal ha noe nytte av de andre fagene så måtte jeg gjøre leksene så jeg lærte det jeg skulle. Handler mye om å vokse litt opp. Lenke til kommentar
-Shaq- Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Lekser er jo ikke gale i det hele tatt? Jeg gjør alle leksene jeg får og har fått ingen annmerkninger på det hittil. Sitter kanskje 1 time hver dag og gjør lekser. Når jeg er ferdig er vel klokken rundt halv fem og da har jeg god til til å 'henge' med venner og spille idrett. går grunnkurs almenn nå. Endret 31. oktober 2006 av Wh00t Lenke til kommentar
hr_krabbe Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) syns hele skolen er et overgrep mot barn.... selve skolen er jo egentlig grei nok du treffer jo venner hver dag og uten den hadde jeg nok kjedet meg i hverdagen. men hva vi lærer og hvordan burde nok blitt endret drastisk. 90% av alt man lærer på ungdomskolen er totalt irrelevant eller utdatert. vi følger læreplan fra 1997! det er jo forrige årtusen. blir så jævla lei! for meg så føles det bare som om vi er sysselsatt og at ingen egentlig bryr seg om hva vi lærer så lenge vi sitter der 6 timer om dagen og sover oss i gjennom nok en skoleøkt med "repitisjon". Du kan tenke deg den følelsen av at de 8000 grufulle timene på skolebenken har vært nesten helt unødvendige, men likevel må du tilbake i morgen,i overmorgen, dagen etter det osv. ellers ender du opp med å jobbe på bensinstasjon resten av livet. gleder meg til VGS, da kan du ihvertfall velge hva du vil lære om. kan ikke si at jeg tror jeg hadde prestert det minste dårligere på vidregående om jeg hadde skulket resten av 10. klasse. jeg gjør nesten aldri lekser så det ser jeg ikke på som et stort problem. det er undervisningen de burde begynne å revurdere. og hvorfor gjøre undervisningen så kjedelig? kan ikke tenke meg en jobb hvor du får sparken hvis du prater litt med kollegaene din mens du arbeider. tvert imot , det er jo egentlig mest sosiale ferdigheter man trenger hvis man skal fungere i et samfunn. men, men, alle voksne er jo ferdig med denne driten så hvorfor skal de bry seg? får vel bare holde ut resten av ungdomskolen. Endret 31. oktober 2006 av hr_krabbe Lenke til kommentar
olemedkrutt Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Et interessant spørsmål er: Skulle lekser vært frivillig? (hvis det ikke er det). De smarte hadde nok likt det, og selvfølgelig gjort lekser der det var nødvendig, men da ville kanskje de mer virile ikke gidde å gjøre noe siden det er frivillig? Derfor må lekser være påtvunget alle til en viss grad, jeg vil også kommentere alle som argumenterer for å ta bort karakterene i ungdomsskolen og videregående; Hva faen tenker dere på ? Hvordan skal man da velge hvem som komme inn på diverse universitet? Og ikke bare det, karakterer er viktige for meg, det er de som er min motivasjon til å pugge tysk gloser og å lese hæslig dritt om kultur og samliv i sammfunslære. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Da kan det være greit å lært seg til å lese/arbeide på egen hånd allerede som barn. 7189562[/snapback] Det hadde virkelig vært glimrende å få til dette. Men da må leksene differensieres. Man kan ikke forlange at flinke barn skal sitte og reprodusere den samme dritten også hjemme, ei heller kan man forlange at svake elever gjør noe de ikke klarer på egenhånd. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Skole uten lekser er latterlig, hvor late skal vi bli? Jeg kan innrømme at jeg har " klaget " over mye lekser men det er virkelig ikke så mye, sitter du èn time hjemme og jobber med lekser, istedet for å sitte på msn osv samtidig får du gjort m y e. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Et interessant spørsmål er: Skulle lekser vært frivillig? (hvis det ikke er det).De smarte hadde nok likt det, og selvfølgelig gjort lekser der det var nødvendig, men da ville kanskje de mer virile ikke gidde å gjøre noe siden det er frivillig? Derfor må lekser være påtvunget alle til en viss grad 7193982[/snapback] Hva er galt med at lekser er frivillig, de er jo på en måte det nå også i grunnskolen (må ikke gjøre lekser for å ta eksamen)? Dersom noen velger å ikke gjøre lekser, vel da får de lære seg stoffet på annen måte eller regne med å gjøre det dårlig på eksamen. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Problemet er vel at de færreste har noe igjen for lekser på ungdomsskolen. Stort sett består de av (utrolig kjedelig) repetisjon. De som greier seg bra på skolen, har skjønt det allerede, og gidder ikke fordi de ikke ser poenget. De som ikke har så lett for det, vil stort sett ike ha noe igjen for å sitte å gjøre ting de ikke forstår, og da sannsynligvis gjør feil. Lenke til kommentar
Russlebiffen Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Problemet er vel at de færreste har noe igjen for lekser på ungdomsskolen. Stort sett består de av (utrolig kjedelig) repetisjon. De som greier seg bra på skolen, har skjønt det allerede, og gidder ikke fordi de ikke ser poenget. De som ikke har så lett for det, vil stort sett ike ha noe igjen for å sitte å gjøre ting de ikke forstår, og da sannsynligvis gjør feil. 7199797[/snapback] Beste måten å lære på er å prøve og feile selv. Man lærer da slettes ingenting av å sitte å gape foran tven. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Man lærer ikke mye av å få oppgaven "finn x" der man sitter hjemme alene, uten å forstå hva x er, eller hvor man skal finne den. Da er dette de eneste de kan få til: Endret 1. november 2006 av NgZ Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Man lærer ikke mye av å få oppgaven "finn x" der man sitter hjemme alene, uten å forstå hva x er, eller hvor man skal finne den. Da er dette de eneste de kan få til: 7200119[/snapback] Hva i alle dager skjedde med å åpne læreboka? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Det er det samme hele veien.. De som er ferdige med skolen sier at det er nødvendig, og ikke så ille.. "Ikke klag folkens!! Grinebitere".. Vel, synes DERE det var så innmari gøy? 7193628[/snapback] Nei,men hvem sier at en bare skal gjøre det som er gøy?? Tror du det er gøy å gå på jobb hver dag? tror du det blir gøy å måtte ta til takke med en dårlig betalt jobb som du vanntrives i fordi du kunn skulle gjøre det som var gøy som tenåring? Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Et interessant spørsmål er: Skulle lekser vært frivillig? (hvis det ikke er det).De smarte hadde nok likt det, og selvfølgelig gjort lekser der det var nødvendig, men da ville kanskje de mer virile ikke gidde å gjøre noe siden det er frivillig? Derfor må lekser være påtvunget alle til en viss grad, jeg vil også kommentere alle som argumenterer for å ta bort karakterene i ungdomsskolen og videregående. 7193982[/snapback] Hvorfor i det heletatt ha lekser? Hvis man hadde fjernet leksene og hatt en time lengre skoledag hver dag tror jeg de fleste ville lært mere og gjennomført skolen bedre. Jeg vet hva jeg snakker om, for jeg har selv slitt psykisk med leksemas gjennom hele grunnskolen. Selv klarte jeg ikke fullføre første året på vidregående pga problemer hjemme jeg aldri klarte å rydde opp i pga leksene, og jeg klarte heller ikke få gjort leksene pga de problemene som var hjemme. Så hvis jeg ikke hadde hatt lekser det året, men heller en time lengre skoledag ville jeg fått rydda opp i problemene samtidig som jeg hadde klart å fullføre skolen. Selv klarte jeg aldri å motivere meg selv til å gjøre lekser. Og Litt av dette kan skyldes at man ble mere psykisk sliten av at man fikk anmerkninger og nedsatte karakterer hvis man ikke leverte leksene sine, og da jeg ikke fikk gjort det ble jeg bare mere sliten, og alt gikk i dass. Nå til neste år får jeg begynne på nytt, men da på en annen skole, siden det blir for dumt å gå tilbake der jeg var første året. men uansett. Nå tror jeg at jeg kan klare å motivere meg, samtidig som jeg har hørt at den skolen jeg kommer til å søke på er mye bedre når det gjelder lekser. Men litt teite lærere, men det gjør ikke så mye iogmed at jeg kan det meste som skal læres. Edit: Ja jeg vil også kommentere alle de som vil fjerne karakterer på skolene. Karakterer er den eneste måten man kan skille søppeltømmeren og topp ingeniøren. Og karakterer må man jobbe for, men da er det bedre med en time lengre skoledag for å lære noe mere, og de som faktisk vil ha en topp jobb de jobber for det og har ikke fritid uansett, og samtidig blir det lettere for mange å nå disse karakterene, for det er faktisk mange som ville gjort noe hjemmearbeid, så lenge lekser ikke hadde vert så FÆLT blandt elevene. Noe det ikke blir hvis man hadde fjerna leksene. Så jeg vil si det at hvis man fjerner leksene, så finner flere på å faktisk gjøre noe "lekser" frihvillig for å få bedre karakterer hvis de ikke har annet å gjøre på fritida. Endret 2. november 2006 av exin89 Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Hvorfor i det heletatt ha lekser?Hvis man hadde fjernet leksene og hatt en time lengre skoledag hver dag tror jeg de fleste ville lært mere og gjennomført skolen bedre. 7201874[/snapback] Hva med å innføre skole fra 0800-1700 og samtidig trappe opp fremgangen i pensum betraktelig? Man lærer alt for lite i det norske skolesystemet i dag, pga alle reformene som hele tiden måtte spise av pensumlista for å få plass til "prosjektarbeider", "alternativ læring" og andre fullstendig unyttige tiltak. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Hvorfor i det heletatt ha lekser?Hvis man hadde fjernet leksene og hatt en time lengre skoledag hver dag tror jeg de fleste ville lært mere og gjennomført skolen bedre. 7201874[/snapback] Hva med å innføre skole fra 0800-1700 og samtidig trappe opp fremgangen i pensum betraktelig? Man lærer alt for lite i det norske skolesystemet i dag, pga alle reformene som hele tiden måtte spise av pensumlista for å få plass til "prosjektarbeider", "alternativ læring" og andre fullstendig unyttige tiltak. 7202302[/snapback] Hvis du er optatt av overgangen til arbeidslivet, burde du jo hylle prosjektarbeid som det største fremskrittet i norsk skolevesen. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Hva med å innføre skole fra 0800-1700 og samtidig trappe opp fremgangen i pensum betraktelig? Man lærer alt for lite i det norske skolesystemet i dag, pga alle reformene som hele tiden måtte spise av pensumlista for å få plass til "prosjektarbeider", "alternativ læring" og andre fullstendig unyttige tiltak. 7202302[/snapback] Hvorfor er det unyttig? jeg lærte masse av å jobbe med prosjektarbeid. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Det nye reformen er mer tilrettelagt deg så du kan velge din fremtidige arbeidsplass. Hva du gjør med tiden du har disponert til dette er jo helt opp til hver enkelt. Skoleverket har prosjekter som f.eks "Vandrepermen" og "Samhandlig skole og bedrift" For å ta litt bakgrunn: Om du ønsker fagbrev i f.eks. tømrer faget, så heter det ikke at du får 2 år i skole og 2 år i lære. Det er et 4 års løp som skal sees i sammenheng og ikke som et todelt løp. På sammen måte som at andre omgangen i en fotball kamp har like mye å si som den første. Vandrepermen er en forsøksordnind der man får utdelt en perm når man starter på skolen (Yrkesrettetfag) som skal følge deg helt til du er ferdig med videregående utdanning (4 år). Samhandling skole og bedrift er en annen forsøksordning som innvolverer skolen i arbeidslivet og arbeidslivet i skolen. Kort sagt. Om man ønsker seg en jobb så må man desverre se seg villig til å jobbe for dette. Som sagt har man ansvar for sin egen opplæring. Dermed er det ingen som tvinger deg til å gjøre lekser, men de som gjør det blir premiert for det i senere tid Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Lekser ødelegger skolen ganske mye for min del. Er overhode ikke motivert til å jobbe når jeg kommer hjem, og når jeg ikke gjør leksene blir jeg hengende etter. Da er det slitsomt å følge med i timene, og alt går i dass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå