Gå til innhold

Lekser er overgrep mot barn!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden dere ikke gjør lekser tør jeg spørre hvilken karakter dere fikk?? :ermm:

7185612[/snapback]

5 i snitt fra u.skolen, 5,2 fra vgs. Jeg gjorde en smule lekser på vgs, men så aldri behovet på u.skolen. -Det gikk jo stort sett bare ut på å gjøre ting man allerede hade lært på skolen uten at noen gadd å sjekke om du hadde gjort det eller ikke.

Lenke til kommentar

Umiddelbart tenker jeg "ja, lekser er dumt". Jeg bruker en del tid på lekser som jeg godt kunne tenkt meg å bruke til andre ting. Men så må jeg være ærlig med meg selv og innse at grunnen til at jeg får lekser er at jeg bare diller i studietida på skolen. Dette gjelder sikkert ikke alle, men for min egen del så har jeg i utgangspunktet tid til å gjøre leksene på skolen.

Lenke til kommentar
Tror dere er for godt vant  :hmm:

7184680[/snapback]

Tror ikke vi skal mase om den gangen vi gikk i skolen. (Skoledag på lørdag, anyone?) Enhver generasjon må få føle at livet er så kjipt... :!:

Geir :)

7185148[/snapback]

Jepp og når vi var ferdige på skolen og begynte i jobb så var det heller ikke noe som het lørdagsfri,da var det helg lørdag kl 14 00. :)

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å komme med en litt annen vinkling på dette:

Jeg skulle prøvet å komme til foreleseren når jeg studerte og sagt "Du må ikke tro at jeg går på lesesalen/lab'en etterpå, for da skal jeg spille fotball". Da hadde jeg nok fått høre hvem sitt problem det ikke var...

Det kommer en tid i livet for de fleste hvor egeninnsats er nødvendig. Enten du studerer eller jobber fungerer det heller dårlig å komme og si at "Dette burde vi lært på forelesningen/i arbeidstiden". Da kan det være greit å lært seg til å lese/arbeide på egen hånd allerede som barn.

Lenke til kommentar

7184680[/snapback]

Tror ikke vi skal mase om den gangen vi gikk i skolen. (Skoledag på lørdag, anyone?) Enhver generasjon må få føle at livet er så kjipt... :!:

7185148[/snapback]

Jepp og når vi var ferdige på skolen og begynte i jobb så var det heller ikke noe som het lørdagsfri,da var det helg lørdag kl 14 00. :)

7189498[/snapback]

Jeg har ikke helg før 17.00 på lørdager :(

Lenke til kommentar

Når jeg gikk på ungdoms skolen. Begynte på skolen kl 08.30 og sluttet kl 14.00. Brukte cirka 2timer i uken på lekser og da gjore jeg alt av lekser og sånt. Fikk nok med lekser, men jeg gjore litt mens læreren underviste osv. fikk rundt 3.5 i snitt.

Skal du ha høye karakterer så må du jobbe mer. Sånn er det. Ikke noe å klage på

Endret av Albert89
Lenke til kommentar
Når jeg gikk på ungdoms skolen. Begynte på skolen kl 08.30 og sluttet kl 14.00. Brukte cirka 2timer i uken på lekser og da gjore jeg alt av lekser og sånt. Fikk nok med lekser, men jeg gjore litt mens læreren underviste osv. fikk rundt 3.5 i snitt.

7190179[/snapback]

Sånn er det ikke alltid, det avhenger av skole, lærer og elevens evner ;) På ungdomsskolen that is, på videregående må du jobbe mye ja :thumbup:

Endret av egil88
Lenke til kommentar

7184680[/snapback]

7185148[/snapback]

7189498[/snapback]

7189950[/snapback]

Nei,ser også min samboer som jobber i helsesektorn,der er det jobbing på lørdager .søndager, julaften, nyttårsaften osv osv.

Da jeg startet som selvstendig hadde jeg ikke ferie de første 5 årene og langt mindre fri i helgene, 12 timers dag var det vanlige for å få endene til å møtes .

Lenke til kommentar

7184680[/snapback]

7185148[/snapback]

7189498[/snapback]

7189950[/snapback]

Nei,ser også min samboer som jobber i helsesektorn,der er det jobbing på lørdager .søndager, julaften, nyttårsaften osv osv.

Da jeg startet som selvstendig hadde jeg ikke ferie de første 5 årene og langt mindre fri i helgene, 12 timers dag var det vanlige for å få endene til å møtes .

7190514[/snapback]

Ja, du skal prise Gud at du slapp lekser oppe på alt det der!

Men fra spøk til alvor, lekser er nødvendige. Både for å lære pensum og for å lære det å være selvstendig når en skal studere videre.

Lenke til kommentar
Lekser lærer deg ikke å være selvstendig/lese på egen hånd når du studerer videre. Ikke i mitt tilfelle i hvert fall. :( Jeg tror evnen til å være lekseflink er medfødt. Det prøver jeg å unnskylde meg med i hvert fall... :ermm:

7190767[/snapback]

Alle kan bli lekseflinke! Det kommer ann på hva du vil?

Lenke til kommentar
Lekser lærer deg ikke å være selvstendig/lese på egen hånd når du studerer videre. Ikke i mitt tilfelle i hvert fall. :( Jeg tror evnen til å være lekseflink er medfødt. Det prøver jeg å unnskylde meg med i hvert fall... :ermm:

7190767[/snapback]

Hehe you read my thoughts! Sån har jeg det også fransken min er ikke akkurat god,

dette har muligens noe med at jeg er utrolig dårlig på Norsk "regler", jeg forstår jo meningen av Futurum og lignende men av og til sitter jeg der med et utrykk på fjeset som sier "WTF"! Skal ha Nynorsk prøve i morgen den går nok til helvete :whistle:

Lenke til kommentar
Alle kan bli lekseflinke! Det kommer ann på hva du vil?

7191301[/snapback]

Alle kan, men slik skolesystemet er laget i dag så er det mange som blir demotiverte. Jeg klarer enda ikke å komme skikkelig i gang, har aldri gjort stort av skolearbeid hjemme, det er jo null vits i den slappe skolen vi har i dag hvor man stort sett bør få et snitt over 5 dersom man møter opp i alle timene og har hodet skrudd riktig på.

De som syter her aner virkelig ikke hva de snakker om, møtet med den virkelige verden kan bli hardt å takle for enkelte. Skolen er ikke noen straff, den er et priviliegium. Lekser er ikke straff, det er et verktøy for å lære mer effektivt. Vil du ha kvelden fri får du jobbe mer effektivt i timene, og om du sliter kan du vel sette av noen timer av søndag formiddag f.eks.

Jeg blir irritert når jeg ser hvor mange sytende små unger det finnes rundt om i Norges land =/

Lenke til kommentar
Skule og lekser tar hele fritiden fra meg. Jeg får ikke være noe med venner og kjente på fritiden. :thumbdown:

7184511[/snapback]

Men alikevel har du tid til å sitte her på forumet?

Altså lekser er der for en grunn og den grunnen er at man må igjenom og lære seg det som står i lærerplanen. Men det er til syvende og sist opp til hver enkelt om han/hun faktisk gjør leksene. Hvis man ikke gjør lekser kan det føre til dårligre karakterer. Dårlige karakterer kan føre til dårligre jobbmuligheter. Men igjen er opp til hver og en om man har lyst til å utnytte de muligheter man har får til å komme seg dit man vil her i livet.

Lenke til kommentar

7190179[/snapback]

Pft, du simplifiserer og generaliserer det hele så til de grader, det er mange faktorer som må tas med i betraktning, den viktigeste er kanskje elevens ferdigheter. Selv gjorde jeg ikke lekser i det hele tatt på ungdommsskolen, men fikk 5 i snitt på vitnemålet uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...