neadii Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Når du da har 7 timersdag og sitter med lekser 3-4 timer til, burde klare det ja! 7183999[/snapback] Spørsmålet er jo da om du gjør nok de 7 timene du har på skolen, det meste av skolearbeidet kan gjøres nettopp på skolen 7184405[/snapback] Det er det mange som burde bli flinkere til :\ Sitter her foran pcen og finner ting jeg trenger til Norsk med IKT tentamen som jeg har i morgen Gruer meg som F! Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Skule og lekser tar hele fritiden fra meg. Jeg får ikke være noe med venner og kjente på fritiden. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Hva mener dere med dette ?.. Syns dere lekser er greit ?. Skoledagen min begynner kl 08.15 og varer til 15.10. Jeg tar buss hjem og kommer derfor ikke hjem før 15.40. Da spiser jeg middag og ser kanskje litt TV eller noe. Klokka blir lett hall fem, og det er ikke lenge til fotballtrening. Bor ett stykke Unna, så må kjøre. Klokka 17.30 begynner treninga og varer ca 2 timer. Det vil si at treningen slutter 19.30. Det tar 20 min før jeg for kommet meg hjem. Og da er klokken åtte. Da er jeg lykkelig glad for at jeg har lekser å gjøre! Det var en liten historie om hverdagen min. Får ikke mye tid til venner eller hobbyer som spilling osv. 7183588[/snapback] Hehe.. du bruker jo tre timer på hobby hver dag: fotballtrening. I tillegg har du tid til å se på TV. Du har flere alternativer: - Gjør leksene på skolen før du drar hjem (f.eks. i frikvarter). - Kutt ned på fotballtrening (som er et frivillig gode). - Gjør leksene med en gang du kommer hjem, mens du spiser, og drit i TV'en. Dere skal lære det som læreplanen sier, enten det medfører lekser eller ikke. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Lekser er en nødvendig "onde" for at barn skal lære alt som skal læres. Men om departemanget hadde rafinert opplegget sitt litt bedre og ikke tvunget fag på barn som ikke er interesert i disse fagene (som f.eks Samisk og tysk/fransk) hadde det kanskje vært noe annet. Da jeg var barn var min dag slik: Opp kl 07.00 Buss til skolen, start kl 08.30 Skoleslutt 14.00 Hjemme ca 15.00 Middag ca 17.00 Korpsøving 18.00, ferdig 20.00 Nå mellom 15.00 og 17.00 gjorde jeg litt lekser. Og mellom ca 20.30 til 21.00 det resterende om det var noe igjenne. Jeg ser ikke noe problem med lekser, men heller på omfanget. Greit at unger har rett på litt fritid, men mange kunne heller kanskje droppa den 2 timer med spilling og gjort litt skolearbeid istede. At det er tungt, ja det er det. Og til tider ser du egentlig ikke vitsen med lekser. Men tenk heller slik at det er fordi departemanget skal ha inn idiotiske tinger i systemet som du ikke trenger. Om de hadde latt barn fra ungdomsskolen hadde litt mere valgfrihet med tanke på fag, som f.eks kunne legge vekk mye av matten til fordel for f.eks praktiske prosjekter med mattematisk vri, hadde vi had noe annet. Skolen er lagt mye opp til nå at barn skal bli maskiner når de blir stor slik at de kan "sikre" fremtiden. La oss heller presse regjeringen til et mer åpent skolesystem, som unger faktisk kan glede seg til, enn dette kommunist systemet vi har i dag. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Når jeg har vert på skolen har vi som regel hatt det slik at d man fikk som lekse, var de oppgave man ikke gjorde ferdig på skolen! Jeg er temmelig sikker på at det er flere som har muligheter for og gjøre leksene i timene på skolen. Vær mere effektiv på skolen, da får dere mindre lekser pluss at dere lærer og være mer ansvarlig!! Endret 30. oktober 2006 av Navitas87 Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Lekser suger... Det er no forbanna drit att vi må sitte og jobbe med det hele dagen... for jo ikke tid til annet Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Bullshit. Når skolen er slutt, så er den slutt. EOD. Utvid heller skoledagen slik at elever kan gjøre "lekser" den siste timen. Folk har andre ting og gjøre etter skolen. 7183663[/snapback] Tja bare å flytte til et annet land, Japan feks der begynner de vel rundt 0700 og er ferdig rundt kl 16 eller 17 00 Tror dere er for godt vant Lenke til kommentar
dnthalhuk Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Gikk vel fra 1. klasse opptil Høgskolen uten å gjøre en eneste lekse bare innleveringer. Skoledagen varer i 6-7 timer normalt, det er egentlig mer enn nok tid til å få gjort unna det aller meste av oppgaver i alle i fag hvis man jobber effektivt. Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Gikk vel fra 1. klasse opptil Høgskolen uten å gjøre en eneste lekse bare innleveringer. Skoledagen varer i 6-7 timer normalt, det er egentlig mer enn nok tid til å få gjort unna det aller meste av oppgaver i alle i fag hvis man jobber effektivt. 7184794[/snapback] Ja på noen skoler ja.. Men det hjelper lite når læreren bare står og snakker hele timen Lenke til kommentar
Dr. Jacoby Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Når du går i 8. og 9. klasse er det igrunn ikke noe stress med lekser, du har god nok tid på skolen. Men når du er i 10.ende har du lagt deg til så ræva vaner at du sliter no jævlig med å gjøre lekser. Det gjør hvertfall jeg. Derfor små børn, alltid gjør litt lekser. De dumme som jobber hardt, får bedre karakter en de smarte som er late. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Problemet med lekser er som med alt annet i den norske skolen - det er ikke differensiert! Selv innså jeg ikke at lekser var bortkastet før i 5. klasse på barneskolen, noe jeg burde gjort minst fire år tidligere. (Etter det sluttet jeg å gjøre lekser.) Et slikt opplegg passer dog ikke alle, og her kommer differensiering inn. (Les: Kutt vekk daudkjøttet!) Lenke til kommentar
magicus Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Syns denne saken viurket kjent. Det er også en stund siden Høyre var i regjering, men temaet er fortsatt relevant. Er helt enig med doktoren her. Lekser er ett overgrep mot barn. Etter en lang og hard dag på skolen må de jobbe enda mer! når de kommer hjem. Dette ødelegger barndommen. Derfor burde vi som fellesskap gå inn for en leksefriskole, eller integrere lekser i skolehverdagen. Slik at lærerne gjennomgikk leksene med alle istedet for at noen foreldre hjelper sine barn med leksene så kunne lærerne på skolen hjulpet alle barna med leksene. Jeg gjorde nesten ingenting på skolen når jeg gikk barn-ungodoms og videregående, og karakterene mine ble deretter, men han legen her må nok ha slitt temmelig mye skal han ha fått det snittet som trengs for å komme inn på medisinstudiet. Jeg er forøvrig ferdig med ungdoms og videregående, men jeg er opptatt av å forbedre skolen for fremtidige generasjoner- I tillegg burde vi fjerne karakterene i skolen for å forhindre klasseskiller. Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Syns denne saken viurket kjent. Det er også en stund siden Høyre var i regjering, men temaet er fortsatt relevant. Er helt enig med doktoren her. Lekser er ett overgrep mot barn. Etter en lang og hard dag på skolen må de jobbe enda mer! når de kommer hjem. Dette ødelegger barndommen. Derfor burde vi som fellesskap gå inn for en leksefriskole, eller integrere lekser i skolehverdagen. Slik at lærerne gjennomgikk leksene med alle istedet for at noen foreldre hjelper sine barn med leksene så kunne lærerne på skolen hjulpet alle barna med leksene. Jeg gjorde nesten ingenting på skolen når jeg gikk barn-ungodoms og videregående, og karakterene mine ble deretter, men han legen her må nok ha slitt temmelig mye skal han ha fått det snittet som trengs for å komme inn på medisinstudiet. Jeg er forøvrig ferdig med ungdoms og videregående, men jeg er opptatt av å forbedre skolen for fremtidige generasjoner- I tillegg burde vi fjerne karakterene i skolen for å forhindre klasseskiller. 7185025[/snapback] Hold på den selvtiliten helt ening med magicus her Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Hold på den selvtiliten helt ening med magicus her 7185055[/snapback] Lavmål og unnasluntring er idealet, mao. Herlig.. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Hold på den selvtiliten helt ening med magicus her 7185055[/snapback] Lavmål og unnasluntring er idealet, mao. Herlig.. 7185076[/snapback] Urk - enig. Nå er jeg ganske rød, men den dagen karakterer fjernes "for å forebygge klasseskiller" stemmer jeg DLF. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Lavmål og unnasluntring er idealet, mao. Herlig.. 7185076[/snapback] Der har du ordet. Nei, skolen behøver ikke akkurat å bli noe slakkere enn den er i dag. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) HYSJ. eg jobber 8 timer dagen, og da burde dere greie å sitte 1 time med leksene om dere slutter i 2tida eller 3 tida! 7183936[/snapback] Du er heldig egentlig. Tre dager i uka har jeg 8 timer skoledag, men jeg har 7 de to andre dagene. Du jobber to timer mer enn meg tilsammen, men gjett hvem som har 1 time lekser hver dag. Gjett hvem som får betalt for sine 8 timer, og gjett hvem som faktisk har kunnet velge seg en 8 timers jobb de faktisk har lyst til å utføre. Jeg har null problem med å jobbe i 8 timer, som jeg gjør stort sett hver ferie, for da får jeg BETALT, pluss at jeg slipper lekser, og at det er mindre kjedelig enn skolen. Point taken? Endret 30. oktober 2006 av Mixel Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Tror dere er for godt vant 7184680[/snapback] Tror ikke vi skal mase om den gangen vi gikk i skolen. (Skoledag på lørdag, anyone?) Enhver generasjon må få føle at livet er så kjipt... :!: Geir Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Men jeg er enig i at lekser burde bli moderert, for å si det slik. Mine erfaringer sier meg at lærere sjelden snakker sammen, slik at en uke har vi innleveringer i så å si alle fagene, mens andre uker har vi ingenting. Om lærere snakket mer sammen, hadde ikke leksepresset blitt så stort, og folk hadde sluppet å klage. 7184472[/snapback] Word! Gikk glatt gjennom ungdomsskolen uten å gjøre lekser. Leste litt dagen før en prøve så var ikke det noe stress. På vgs var det ingenting å gjøre i tre måneder, før det plutselig var 12 innleveringer/prøver i løpet av elleve skoledager. Planleggingsmøter, noen? Hva f de gjør der må gudene vite.. buss til skolen 6:55 hjemme igjen: 16:15 spise middag, oppvask 17:15 skrive en innlevering og lese til to prøver dagen etterpå: ferdig kl 1:25 buss til skolen: 6:55 I de mest stressende periodene kunne det være ganske tøft å presse inn ett soisalt liv og trening (selv om jeg bare trente to dager i uken). Jobbet velidg lite, levde lenge på sommerjobben og julegaver.... Tverrfaglig planlegging av prøver og oppgaver hadde hjulpet MYE. Nå skal det nevnes at jeg savner leksene fra skoletiden. Ingen på høgskolen som trykker lesker nedover hodet mitt, så nå har jeg x tusen sider å lese på en måned. Men det er kanskje min egen feil... Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Siden dere ikke gjør lekser tør jeg spørre hvilken karakter dere fikk?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå