Gå til innhold

Er i mot integrering (Dokument 2)

Anbefalte innlegg

"- Jeg er i mot integrering, sier Mohamed Sheik, som i dag driver det største somaliske tiltaket for ungdom i Oslo. I 2004 fikk han Brosteinprisen av Kirkens Bymisjon for sitt integreringsarbeid.

Stadig mer av de offentlige midlene til ungdomstiltak går til innvandrerorganisasjoner. I søknader og rapporter skrytes det av flotte tiltak, men hva driver de egentlig med? Og vet det offentlige hva pengene brukes til?

Mohamed Sheik driver i dag det største somaliske tiltaket for ungdom i Oslo. Han er styreleder i Riyo & Rajo-huset i Oslo sentrum. Blant aktivitetene dette ungdomstiltaket får støtte til, regnes arbeidet for somaliske jenter som viktig.

Men da Dokument 2 får en somalisk far til å ringe ungdomssenteret, får faren til svar at det ennå ikke er igangsatt aktiviteter for jenter:

- Vi har ennå ingen aktiviteter for jenter. Men det finnes andre steder å gå til, som drives av de vantro. De jobber også med somalisk ungdom, men vi er motstandere, sier Abdulle Alasow i telefonsamtalen.

Alasow jobber med Sheik i det samme huset, og driver Somalisk ungdoms kultur- og aktivitetsorganisasjon (SUKAO) fra det samme stedet. Alasow omtaler Røde Kors, en av ungdomshusets samarbeidspartnere, på følgende måte i telefonsamtalen:

- Jeg skal fortelle deg sannheten. Alle som kommer inn der, om det er enten gutter eller jenter, alle blir ødelagte. Gjør ditt beste. Gjør historien kort og fortell dem at Røde Kors er et sted der djevlene møtes, lyder Alasows råd til den somaliske faren om Røde Kors sitt ungdomstilbud.

Se Dokument 2 på TV 2 mandag 30. oktober kl. 22.35 "

http://pub.tv2.no/TV2/magasiner/dokument2/article787336.ece

Fint å nok en gang få sett hvilket syn enkelte grupper har på de som tar i mot de med åpne armer og gir de muligheter til et liv uten 100 fluer konstant i ansiktet.

Endret av b0nna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innholdet i programmet var slett ingen bombe... Vi "rasister" har jo i alle advart mot lite gjennomtenkte støtteordninger!

At form er viktigere enn innhold.. Med det mener jeg at det føles som om de respektive myndighetet fraskriver seg sitt ansvar ved at de føler at arbeidet er gjort når penger er overført, og at hva pengene blir brukt til er underordnet.

Lenke til kommentar

Jaja.. norske myndigheter er jo helt på tryne.. viktigste er å dele ut pengene, ikke å sjekke hva de går til.

To organisasjoner som skal jobbe for integrering har fått 3.6 millioner i statsstøtte siden 2005. Penger lederne nekter for at de har fått, og det de innrømmer å ha fått påstår de at de har brukt på fiktive arrangementer som matlagingskurs i et hus uten kjøkken og jentekvelder med kun gamle menn tilstede. Samme ledere sier på skjult kamera at de er i mot integrering og ville sendt barna sine til Somalia, hvis de hadde hatt noen. Barna blir etter deres utsagn ødlagte av å gå til røde kors..

Programmet avslutter med å si at organisasjonene lenger ikke får statsstøtte.. de to som var ledere her burde straffeforfølges for regnskapsjuks for deretter å pælmes ut av landet siden de åpenbart ikke vil være en del av dette samfunnet, kun de økonomiske stønadsordningene.

Lenke til kommentar

Så bare innslaget på nyhetene. Har ikke sett selve "dokumentaren". Men fikk en følelse av at ting ble tatt litt ut av sammenheng. Men har som sagt ikke sett dokument 2, så mulig jeg tar feil. Men TV2 har en tendens til å lage stort oppstyr av ting som ikke nødvendigvis er det. Greit å ha i bakhodet uansett hva som er tilfelle i denne saken...

Lenke til kommentar
Så bare innslaget på nyhetene. Har ikke sett selve "dokumentaren". Men fikk en følelse av at ting ble tatt litt ut av sammenheng. Men har som sagt ikke sett dokument 2, så mulig jeg tar feil. Men TV2 har en tendens til å lage stort oppstyr av ting som ikke nødvendigvis er det. Greit å ha i bakhodet uansett hva som er tilfelle i denne saken...

7187033[/snapback]

Sammenhengen her var at millioner av kroner som ble utbetalt for å komme integrering til gode ble brukt til å finansiere khattyggingen til voksne menn som ikke gidder å jobbe.

Var jo med et par unge gutter som hadde et fotballag som faktisk drev med integrering. De hadde dugnader, bla søppelplukking på norway cup, de fikk ikke noe statsstøtte. Godt pengene går dit de trengs og gjør nytte for seg!

Endret av b0nna
Lenke til kommentar

Slikt gir FrP økt troverdighet når de preker om naiv innvandrings-/integreringspolitikk.

Skulle gjerne vært foruten slik elementer Sheik og Alasowsi samfunnet, ja. Rart hvordan man skal sabotere samfunnet man befinner seg i, istedet for enten å prøve å tilpasse seg eller pelle seg et sted som passer en bedre. Slikt er lett å si, men uansett - de oppfører seg utrolig dårlig, for å si det mildt.

Lenke til kommentar

syns han ene somaliern som var nesten sist sa det bra, noe liknende: "det er ikke bra det vi gjør, men det er faktisk dere som tillater det". det er helt riktig, det er sosialister som skal være så åpne, flerkulturelle og aksepterende for absolutt alle som gang på gang lar folk gjøre hva faen de vil fordi de har en annen farge på huden. syns det er skremmende at det går an å være så utrolig naive

Lenke til kommentar
Hvorfor ble innlegget mitt slettet?

Kan i det minste få grunnen.

7189382[/snapback]

Den slags spørsmål tar man på PM til en moderator. (Gjerne til meg hvis du ikke vet hvem som slettet den.) Dette fremgår av retningslinjene.

Men siden du spør: Jeg har tittet på posten og antar at det har sammenheng med forslaget om å sende "slike" folk i konsentrasjonsleir. Den slags ønsker vi ikke her. Og siden vi nødig redigerer brukeres poster, siden det kan endre postens mening, blir hele posten slettet.

Ytterligere diskusjon om dette kan du ta på PM.

Geir :)

Lenke til kommentar
syns han ene somaliern som var nesten sist sa det bra, noe liknende: "det er ikke bra det vi gjør, men det er faktisk dere som tillater det". det er helt riktig, det er sosialister som skal være så åpne, flerkulturelle og aksepterende for absolutt alle som gang på gang lar folk gjøre hva faen de vil fordi de har en annen farge på huden. syns det er skremmende at det går an å være så utrolig naive

7189353[/snapback]

Inkluderer disse "sosialistene" også Høyre-regjeringen som gav dem penger også?

Lenke til kommentar
Hvorfor ble innlegget mitt slettet?

Kan i det minste få grunnen.

7189382[/snapback]

Den slags spørsmål tar man på PM til en moderator. (Gjerne til meg hvis du ikke vet hvem som slettet den.) Dette fremgår av retningslinjene.

Men siden du spør: Jeg har tittet på posten og antar at det har sammenheng med forslaget om å sende "slike" folk i konsentrasjonsleir. Den slags ønsker vi ikke her. Og siden vi nødig redigerer brukeres poster, siden det kan endre postens mening, blir hele posten slettet.

Ytterligere diskusjon om dette kan du ta på PM.

Geir :)

7189449[/snapback]

Ønsker ikke mer diskusjon, hvis du mener det er rasisme, så får du mene det, men jeg sier mine meninger og det bør ikke sensureres. Jeg trodde rasistiske uttalelser ble sensurert kun hvis hvite mobbet andre, og ikke motsatt (snakker av erfaring her). All respekt til deg, og jeg beklager å ha brutt retningslinjene.

Jeg gikk litt for langt i det med at somaliere bør sendes til konsentrasjonsleir, men jeg synes utrolig mange av de absolutt ikke fortjener å bevege seg fritt i Norge. Som sagt har jeg kontor i Grønlandsleiret, og det er et lite Somalia der, og jeg lurer på hvorfor alle samler seg der (rundt 100-200) når alle ikke-somaliere er på jobb. Det er ingenting å skjule på at de aller fleste av dem ikke gidder å jobbe, men lever fra sosialen og tror de er intelligente og er flinke til å lure den hvite rase.

Nok en gang, kall meg gjerne rasist. Jeg vet veldig godt hva jeg prater om, jeg er kurder selv, og jeg har levd halvparten av livet mitt i en grønsaksbil på flukt fra irakiske soldater, og jeg har levd av å spise gress med tørt og gammelt brød fra basaren i flyktningsleirene nede i FN. Kom først til Norge da FN innså at vårt liv i Irak ikke var til å redde lenger. Og jeg kom kunnskapsløs (riktignok klarte jeg å bygge lekeslott av å gjørme, men de kunnskapene har jeg ikke hatt mye bruk for her i Norge) og allerede som 17-åring jobber jeg som data-konsulent for et veldig kjent firma og tjener mer enn det foreldrene til de aller fleste her gjør i timeslønn, i tillegg til alt jeg tjener ved å drive firmaet mitt ved siden som en hobby.

En annen ting vi sosialister bruker som en idiotisk unnskylding, at folk har krigstraumer og psykisk lidelse av krig osv, men jeg tror jeg har mer enn nok av arr etter å ha blitt mishandlet av soldater og arabere fordi jeg var en ikke-iraker. Men se på meg, jeg reiste meg opp og ble til den personen jeg er.

Det handler ikke om hvor mye man kan gjøre, men hvor mye man vil. Det vanskelige er bare en bagatell, det umulige er en utfordring, som man vil si. Noe alt for mange somaliere bør lære seg.

Skal du slette dette innlegget også? Jeg snakker jo sannheten som alle bør innse.

Lenke til kommentar

7189353[/snapback]

7189455[/snapback]

Høyre er jo også et sosialdemokratisk parti, så et nærliggende svar må være: ja.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Innholdet i programmet var slett ingen bombe... Vi "rasister" har jo i alle advart mot lite  gjennomtenkte støtteordninger!

At form er viktigere enn innhold.. Med det mener jeg at det føles som om de respektive myndighetet fraskriver seg sitt ansvar ved at de føler at arbeidet er gjort når penger er overført, og at hva pengene blir brukt til er underordnet.

7186956[/snapback]

Kunne ikke vært mer enig :)

Arbeidet er ikke gjort før dokumentasjon av målbare mål er nådd.

Lenke til kommentar

7189455[/snapback]

Høyre er jo også et sosialdemokratisk parti, så et nærliggende svar må være: ja.

7191525[/snapback]

:!: Da har jeg hørt det også!

Vanligvis blir også "sosialister" brukt nærmest som skjellsord om folk og personer på ytterste venstrefløy. Blir derfor veldig merkelig å si det siden Høyre-regjeringen også ga disse somalierne penger. Da er vel de like naive da? Høyre kan uansett ikke klassifiseres som "sosialister". Da blir nok Foss litt hissig ja :lol:

Lenke til kommentar
Vanligvis blir også "sosialister" brukt nærmest som skjellsord om folk og personer på ytterste venstrefløy. Blir derfor veldig merkelig å si det siden Høyre-regjeringen også ga disse somalierne penger.

Hvis man leser partiprogrammet til Høyre og Arbeiderpartiet, så er det ikke akkurat veldig mange markante forskjeller. Begge partiene er sosialdemokratiske, med litt ulike fokusområder, et par milliarder her og et par milliarder der. Men i bunn og grunn er det forbausende likt.

Da er vel de like naive da?

Selvsagt. Høyre har ført minst like naivistisk innvandringspolitikk som Arbeiderpartiet.

Høyre kan uansett ikke klassifiseres som "sosialister". Da blir nok Foss litt hissig ja

7192497[/snapback]

Akkurat hva Foss mener om den saken bryr meg ikke stort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...