Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst: B-kort ikke kompatibelt med G-nett?

Anbefalte innlegg

Broren min kom hjem fra skolen og sa at han måtte ha nytt nettverkskort til laptopen sin (802.11b-kort) fordi det ikke var kompatibelt med 802.11g. Trådløst nett har jeg ikke særlig greie på, men laptopen hans funker da med G-nettet vi har hjemme? Er ikke denne standarden bakoverkompatibel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

b og g er to forskjellige standarder, men det er vanlig at en "g"-ruter kan operere på begge (b/g). Noen har også mulighet for a-standarden i tillegg. At broren din ikke kommer seg på nett kan skyldes at ruteren på skolen er satt til kun g. Han bør kontakte systemansvarlige for å høre om de kan konfigurere ruteren til også å tillate de med b.

Lenke til kommentar
b og g er to forskjellige standarder, men det er vanlig at en "g"-ruter kan operere på begge (b/g). Noen har også mulighet for a-standarden i tillegg. At broren din ikke kommer seg på nett kan skyldes at ruteren på skolen er satt til kun g. Han bør kontakte systemansvarlige for å høre om de kan konfigurere ruteren til også å tillate de med b.

7182960[/snapback]

Den gode grunnen til å ikke tillate b-bruker i et g/b-nett er at da reduseres hastigheten til 11Mbit for alle brukerne, også de som har g-kort.

K

Lenke til kommentar

7182960[/snapback]

https://www.domeneshop.no/forsale.cgi

K

7182979[/snapback]

Nei, det er fullt mulig å få 54Mbps (G) selvom B-klienter er tilkobla.

Lenke til kommentar

Ok, jeg vet ikke noe om tingenes tilstand på skolenettet. Men er det ikke merkelig å ha et skolenett som kun støtter G-nett? Broren min har en absolutt oppegående laptop som dessverre bare har B-kort. Hadde det ikke vært enklere, teknisk sett, å inkludere B-standarden i nettverket i stedet for at alle med B-kort måtte oppgradere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...