johncl Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Hei, jeg har en Zalman 7700Cu kjøler, en solid kobberblokk med en passe stor vifte på. Denne kjører jeg på laveste fart (932 rpm) og den klarer fint å kjøle en 3.0 GHz Pentium (socket 775). Men her forleden tok jeg den ut for å ta vekk kjølepasta og legge på nytt lag. Dette fordi den hadde merkbart mistet en del av kjøleevnen sin. Da så jeg at oppsiden av kjøleribben, altså mellom ribben og viften som var montert på så var det et tykt lag med hybelkaniner. Jeg begynte da å ane at noe kunne være gærnt - viften har tydligvis blåst luft ned på ribben og ikke vekk fra ribben slik jeg trodde. Er det meningen at den skal gjøre dette? Skulle tro poenget var å få varmen vekk fra ribbene og ikke blåse luften i kabinettet over ribbene? Er det andre som kan sjekke dette på sine Zalman kjølere og se om de har det samme? Kanskje det er en produksjonsfeil? Jeg la også merke til at kontaktflaten på kjøleribben er ganske "ru", dvs den lager en slagt lyd hvis jeg skraper noe over den og jeg kan tydlig se pusse-sporene i en stor bue over flaten. Jeg antar at dette senker kjøleevenen ganske mye? Er det noen som har erfaring med dette, og bør jeg pusse den ned? Og i så fall hvordan gjøres dette best? Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Har 7700 selv, og det er riktig at viften skal blåse ned mot kobberfinnene. Dermed blåser den luft på andre komponenter på hovedkortet også. Den mister fort kjøleevnen når det samler seg støv på finnene, så det gjelder å støvsuge relativt ofte. Har sett at noen har demontert originalvifta og satt på en ny som blåser motsatt vei, men vet ikke hvordan dette funker. Har selv et rør som leder kald luft fra en åpning i sidepanelet og ned på CPU-vifta. Går greit å kjøre laveste hastighet (1200 rpm) på en 3.4GHz Prescott. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Mange (de fleste?) CPU-vifter er konstruert slik at varmen skal blåses vekk, fremfor å suges vekk. Utallige diskusjoner om hva som er best (her på forumet også). Jeg personlig heller mot at det er bedre å blåse kald luft på en varm overflate, enn å suge varmen vekk fra den. Lenke til kommentar
johncl Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Jeg syntes det høres litt rart ut å blåse varm luft fra inni kabinettet ned på CPUen i stedet for å prøve å suge det vekk fra den. Uansett er det jo ikke så mange som har kabinett som er laget for å ta luft utenfra eller blåse den ut gjennom et hull i døren (man kan sikkert lage noe slikt selv). Skulle likt å se produsentene av komponenter og kabinett begynne å tenke mer på dette problemet. Har en passivt kjølt HTPC, en mCubed hFX - det er helt ypperlig. Kunne godt tenke meg noe tilsvarende på min neste stasjonære - feks Zalman TNN300 eller noe slikt. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Det er jo ikke prosessoren man prøver å kjøle med viften, det er jo kjøleribben. Det mest effektive der er nok å blåse luften gjennom den. Det er mer plass til viften oppå kjøleribben enn under! At det blir blåst relativt varm luft ned på chipset etc er faktisk bedre enn at det ikke er noe sirkulasjon der i det hele tatt. www.xbitlabs.com hadde en test hvor big typhoon som blåser luft ned på hk hadde en chipset temperatur på 43 grader, mens en som blåse luft langs med hovedkortet fikk en chipset temperatur på 50 grader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå