Gå til innhold

Sonys skrekk-reklame: Genial eller horribel? (PS3)

Penneknekt

Anbefalte innlegg

Er ikke enig med deg her.

Med den syke prisen Sony har satt på PS3 trenger Sony langt mer effektiv kommunikasjon enn ren merkevarebygging og kjennskap. Du sier jo selv at kjennskapen til Sony allerede er meget god, og da er det direkte idiotisk å bruke tid og penger på en reklamefilm som befinner seg innenfor tradisjonell merkevarebygging/kjennskap, og samtidig ikke har et klart budskap.

Det har i en årrekke vært, og er fortsatt heftige diskusjoner om hva som er effektiv reklame. Skal reklamen formidle et budskap? Skal reklamen være direkte kjøpsutløsende? Er reklamen mest til for at såkalt kreative i reklamebyråene skal få utfolde seg på oppdragsgiverens regning?

Selv er jeg mest tilhenger av kjøpsutløsende reklame, og det er drøssevis av eksempler på nettopp dette som også har fungert. Men for at kjøpsutløsende reklame skal fungere optimalt krever det naturlig nok at alle leddene er på plass, og der er ikke Sony for øyeblikket.

Du har selvsagt rett i at det ikke er reklamen isolert sett som er greia, og nettopp der sliter Sony nå. Gal pris, søplete leveringsevne, ikke et produkt som er unikt sammenlignet med konkurrentene og ingen store spilltitler som er systemselger.

Fra mitt ståsted virker det som Sony fortsatt tror at lanseringen av PS3 i Japan og USA er større enn "The 2nd coming of Jesus", og nettopp her tror jeg Sony begår en gigantbrøler.

7191616[/snapback]

Det kan godt hende at Sony begår en gigantbrøler med prisen. Personlig tror jeg det er mer propaganda fra Microsoft en noe annet.

Men prisen betyr uansett ikke Sony må gjenoppbygge merkevaren sin. Merkevaren er der. Reklamen skal gi beskjed om at NÅ er Playstation tilbake. Og det er helt andre reklamer og promoteringsformer som skal rettferdiggjøre prisen.

Med mindre dette er den eneste reklamen Sony gidder å ha. Men det høres vel ikke akkurat sannsynlig ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan godt hende at Sony begår en gigantbrøler med prisen. Personlig tror jeg det er mer propaganda fra Microsoft en noe annet.

7199560[/snapback]

Denne skjønte jeg faktisk ikke.

Det med prisen har da på ingen måte noe som helst med propaganda fra MS.

Prisen på PS3 er en kjent størrelse, og den er rent objektivt skyhøy for en konsoll. At enkeltpersoner vurderer det annerledes endrer ikke på den saken.

Prisen er en ting.

Leveringsevne kan raskt bli en annen.

Foreløpig mangel på systemselger er en tredje, selv om det helt sikkert vil komme kanonspill til PS3 etter hvert.

Og kanskje værst av alt er Sonys totale arroganse slik den har fremstått mer eller mindre sammenhengende siden E3 2005.

Lenke til kommentar

Jeg husker PS3 jeg og, derimot så husker jeg jo også diverste ting Hitler gjorde, for ikke å nevne tysklæreren på videregående, uten at de 2 sist nevnte er på grunn av relativt positive ting. PS3 husker jeg dog mer for litt merksnodige reklamer ^^

Og Sakic, jeg er xbox fan, hvorfor skal jeg bry meg om PS3 selger mer? Vil det ha noe å si for meg? Vil det på noen konkret måte ha noen innvirkning på min spille opplevelse med PS3, eller greier du ikke å like Playstation 3 uten å måtte hate Xbox 360?

Endret av Ghaundan
Lenke til kommentar
Jeg husker PS3 jeg og, derimot så husker jeg jo også diverste ting Hitler gjorde, for ikke å nevne tysklæreren på videregående, uten at de 2 sist nevnte er på grunn av relativt positive ting.

Og Sakic, jeg er xbox fan, hvorfor skal jeg bry meg om PS3 selger mer? Vil det ha noe å si for meg? Vil det på noen konkret måte ha noen innvirkning på min spille opplevelse med PS3, eller greier du ikke å like Playstation 3 uten å måtte hate Xbox 360?

7245167[/snapback]

Hvem gidder å ha en konsoll som selger dårligst ? Det betyr jo at den vil ha klart minst spill støtte. Bare se på GC og Xbox kontra PS2. Særlig GC har jo ikke noe omtrent.

Samme vil skje med 360 når PS3 virkelig reiser ifra. Alltid smartest å holde seg til markedslederen. Bare spør de som kjøpte Beta video på 80 tallet.

Endret av Sakic
Lenke til kommentar

Sakic, kan du gi noen fakta på hvordan/hvorfor PS3 vil få så stort monopol at det vil ødelegge spill utvalget for xbox og Wii? Selv har jeg merket at exclusive titler har begynt å bli populære, men enda kommer de fleste ut til flere konsoller.

Forstod ikke helt gaffel reklama, men hadde sikkert hjulpet om jeg forstod hva de sa. Den andre virket grei.

Lenke til kommentar
Sakic, kan du gi noen fakta på hvordan/hvorfor PS3 vil få så stort monopol at det vil ødelegge spill utvalget for xbox og Wii? Selv har jeg merket at exclusive titler har begynt å bli populære, men enda kommer de fleste ut til flere konsoller.

Forstod ikke helt gaffel reklama, men hadde sikkert hjulpet om jeg forstod hva de sa. Den andre virket grei.

7245260[/snapback]

Hvorfor ? Ta en titt på denne.

p1ag144aninte2006110120py8.gif

Bare å ta en titt på PS1 og PS2's totale dominans de siste 10+ årene. Trengs ikke jøde intelligens for å skjønne at PS3 vil 99% sikkert gjøre det samme igjen.

Selvsagt vil Xbox og Wii ha en del ekslusive spill, særlig nå i begynnelsen men sammenlignet mot mengdene av ekslusive spill som vil komme til PS3, er det omtrent bare en dråpe i havet sammenlignet mot PS3.

Lenke til kommentar

7245260[/snapback]

Formen på gaffelen utgjør fire "stolper" --> 11.11

Helt greie reklamer. Liker best de matrix/VR-aktige reklamene. Ingen happy-happy fun-fun reklamer ennå, liker egentlig bedre at de lager litt sære og mørke reklamer enn at de kjører på med veldig standard konsollreklamer. PS3 er annerledes er nok budskapet, selv om jeg vet mange her er uenige i det.

Lenke til kommentar
Hvem gidder å ha en konsoll som selger dårligst ? Det betyr jo at den vil ha klart minst spill støtte. Bare se på GC og Xbox kontra PS2. Særlig GC har jo ikke noe omtrent.

Samme vil skje med 360 når PS3 virkelig reiser ifra. Alltid smartest å holde seg til markedslederen. Bare spør de som kjøpte Beta video på 80 tallet.

7245186[/snapback]

Hvem gidder ha en konsoll med Gears of War og Halo 3?

Du avslører i hvertfall at du ikke er opptatt av gode spill. For deg er konsoll synonymt med religion - Sonyreligionen.

Lenke til kommentar

ja, Gears of War og Halo 3 er sikkert veldig gode spill. Men det kommer sikkert masse gode spill til ps3 også.

Tror faktisk at jeg kommer til å kjøpe xbox 360 ved en senere anledning, om de fortsetter å få gode kvalitetstitler.

Men jeg kommer til å bruke min ps3 som mediacenter, dvd og blu-ray spiller og hoved spillkonsoll. For jeg er ikke i tvil om at ps3 kommer til å få minst like mange gode spill som xbox 360.

Men for all del, xbox 360 er en god spillemaskin. Men ps3 passer mer til meg. Selv om jeg selvfølgelig kunne ha ønsket at den var billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...