Gå til innhold

Sonys skrekk-reklame: Genial eller horribel? (PS3)

Penneknekt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikkje heilt greia med sytinga her.

Det er klart at Sony vil reklamere for alle typer spill dei tilbyr, og det finns ein god del gode grøsserspill på playstation. Kvifor ikkje formidle at dette kjem til å fortsette på ps3?

Reklamen er ikkje super, xbox360 reklamen med shootouten på togstasjonen (?) er langt bedre, men merker eg blir litt svett av å lese kommentarer som "nå skal jeg ivertfall ikke ha ps3".

plz.

Lenke til kommentar
Totalt feil.

Reklame er kommunikasjon, og målet med kommunikasjonen er å få mottageren til å endre atferd, og da i form av å kjøpe produktet.

7188966[/snapback]

Totalt feil.

Reklame er kommunikasjon, ja. Men hvis reklamen skal få mottageren til å endre adferd, så har den i 99% av tilfellene allerede tapt. Det reklamene kommuniserer er ett navn, som den setter sammen med ett produkt, slik at neste gang du skal kjøpe det produktet, så kjøper du det kjente navnet. I tilfeller hvor det er et helt nytt produkt(Altså ikke bare Playstation nummer 3) så må reklamene som oftest følges opp med andre typer markedsføring i tillegg for at reklamene skal fungerere. Slik at da er det andre elementer som står for "atferds endringen" i mottageren.

I Sony sitt tilfelle trenger de derimot bare å formidle en ting. Og den tingen er "Ohh... Playstation 3". Og det gjør reklamen. De har ikke noen grunn for å formidle noe som helst mer enn det, fordi Playstation merkevaren allerede har så godt feste at mange folk går i butikken for å kjøpe "uoffisiell Playstation" når de skal ha en Xbox360, akkurat som en del folk kaller MP3spillere for iPod uansett.

Ps3 reklamen er nok rettet mot de "casual" gamere som har hatt Playstation før, eller har godt kjennskap til merkevaren, og som har pengene og viljen til å bruke så mye på et produkt kun fordi det er "high-tech".

Hadde det derimot vært en reklame rettet mot mer "hardcore" gamere, så vet Sony like godt som alle andre at disse liker in-game grafikk. Men in-game grafikk reklamene kommer til å starte senere.

7189371[/snapback]

Er ikke enig med deg her.

Med den syke prisen Sony har satt på PS3 trenger Sony langt mer effektiv kommunikasjon enn ren merkevarebygging og kjennskap. Du sier jo selv at kjennskapen til Sony allerede er meget god, og da er det direkte idiotisk å bruke tid og penger på en reklamefilm som befinner seg innenfor tradisjonell merkevarebygging/kjennskap, og samtidig ikke har et klart budskap.

Det har i en årrekke vært, og er fortsatt heftige diskusjoner om hva som er effektiv reklame. Skal reklamen formidle et budskap? Skal reklamen være direkte kjøpsutløsende? Er reklamen mest til for at såkalt kreative i reklamebyråene skal få utfolde seg på oppdragsgiverens regning?

Selv er jeg mest tilhenger av kjøpsutløsende reklame, og det er drøssevis av eksempler på nettopp dette som også har fungert. Men for at kjøpsutløsende reklame skal fungere optimalt krever det naturlig nok at alle leddene er på plass, og der er ikke Sony for øyeblikket.

Du har selvsagt rett i at det ikke er reklamen isolert sett som er greia, og nettopp der sliter Sony nå. Gal pris, søplete leveringsevne, ikke et produkt som er unikt sammenlignet med konkurrentene og ingen store spilltitler som er systemselger.

Fra mitt ståsted virker det som Sony fortsatt tror at lanseringen av PS3 i Japan og USA er større enn "The 2nd coming of Jesus", og nettopp her tror jeg Sony begår en gigantbrøler.

Lenke til kommentar

...eh...jøss.

Stilen hadde sikkert passet fint til et hvilket som helst annet produkt, men til en spillmaskin? Alvorlig?

Burde ikke reklamer for spill gi folk en følelse av ren gøy, en ekstase av å gjøre noe umulig?

Xbox360-reklamene er uten tvil noen av de beste, fordi det formidler en følelse av ren glede, noe som jo egentlig er grunnen til at vi spiller til å begynne med.

Jeg som sitter på gjerdet om jeg skal skaffe meg PS3 eller ikke, falt nesten ned på feil side O_o

Lenke til kommentar
...eh...jøss.

Stilen hadde sikkert passet fint til et hvilket som helst annet produkt, men til en spillmaskin? Alvorlig?

Burde ikke reklamer for spill gi folk en følelse av ren gøy, en ekstase av å gjøre noe umulig?

Xbox360-reklamene er uten tvil noen av de beste, fordi det formidler en følelse av ren glede, noe som jo egentlig er grunnen til at vi spiller til å begynne med.

Jeg som sitter på gjerdet om jeg skal skaffe meg PS3 eller ikke, falt nesten ned på feil side O_o

7192274[/snapback]

Fullt av folk her som sier rett ut at reklamen er alfa omega ang det å anskaffe seg varen det er snakk om. Viktigere å se hva ps3 og spillene har å tilby enn å la seg blende av reklamen. Vi er vel tenkende vesener er vi vel? :yes:

Lenke til kommentar
...eh...jøss.

7192274[/snapback]

Fullt av folk her som sier rett ut at reklamen er alfa omega ang det å anskaffe seg varen det er snakk om. Viktigere å se hva ps3 og spillene har å tilby enn å la seg blende av reklamen. Vi er vel tenkende vesener er vi vel? :yes:

7194018[/snapback]

Jo det er klart. Men reklamen viser jo ingen av delene, verken hva spillene eller maskinvaren har å tilby.

La oss si du aldri har rørt et videospill, men bestemmer deg en dag for å finne ut hva i all verden fenomenet går ut på. Du ser denne reklamen, så ser du X360 reklamen. Jeg mener, hva tror du da? Velger du det som reklamerer med folk som løper rundt og har det moro, eller den med The Crying Doll from Hell?

Vi som gamere lar oss sannsynligvis ikke påvirke av en sånn reklame (kanskje untatt meg som har fullstendig fobi for dukker :ermm: ), men for de fleste andre er nok dette en turn-off i forhold til et PS3-kjøp.

Lenke til kommentar

Vi har jo Hossa her som sier at han ikke vil kjøpe PS3 pga reklamen, men ps2 har solgt i 100mill eks. tror de fleste som er i kjøpesegmentet vet hva ps3 er, tror reklamen heller prøver å pirre nyskjerrigheten. Den har joikke kommet ut enda, tror reklamene vil endre seg når ps3 faktisk er ute blant vanlige dødelige.

Lenke til kommentar

Smaken er som baken. Synes denne reklamen var bedre enn noen av xbox 360 reklamene jeg har sett. Syntes den var orginal samtidig som jeg tror folk vil bli nysgjerrige på produktet etter å ha sett reklamen.

Uansett er det så vanskelig å ta folk seriøst her. Folk mener utifra hvilke konsoller di eier eller har tenkt å kjøpe. Eller om de hater\elsker sony, microsoft, nintendo eller pc.

Lenke til kommentar
Det samme tenker sikkert dere om mitt innlegg. Det får så være. Fanboyzen har tatt helt over..

7196904[/snapback]

Er kansje ikkje det at fanboys (beklager at eg bryter mine egene normer med å skrive dette ordet her), i ordets rette betydning har tatt over.

Det er bare det at ordet fanboys har blitt misrukt og voldatt brutalt det siste året, og eg kan nesten si meg god for at samtlige av de aktive brukerene under konsoll -delen av dette forumet har blitt stemplet som fanboy av ein eller fleire aktører.

Men ja, eg baserer ihvertfall mine ytringer i denne og i alle andre tråder på det eg meiner uavhengig av om eg har ein Gamertag i siggen (fyfy Fhj:P),PS2slim eller GC stående under TV`en.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...