lambiks Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Hei! Som de aller fleste vet, så er Caps Lock en utrolig forhatt tast, som de fleste kunne klart seg fint uten. Så jeg fant ut tidligere, når jeg hadde et av mine filosofiske øyeblikk (Jeg tenker faktisk mest når jeg sitter på do), at jeg ville prøve å finne ut hvem vi egentli kan si "Tusen jævla takk for den du!" til. Caps Locks historie begynte med produksjonen av skrivemaskinen, da man fant ut det kunne være fint å ha en knapp som gjorde at man slapp å holde inne Shift-tasten når man f.eks. skulle skrive overskrift og lignende i tekster. Caps Lock var da bare en bryter som låste Shift-tasten i "nedtrykt" stilling. Så som dere kanskje skjønner, må vi ganske langt tilbake i tid. Først, bare en liten fun fact: Grunnen til at det engelske ordet for "store bokstaver" er "Upper Case letters" er fordi Johan Guttenberg, trykkekunstens far, hadde de store bokstavene i den øverste esken av de eskene han hadde bokstavene i. I den nederste hadde han små bokstaver. Derav "upper case" og "lower case" Smith Premier Dette er tidenes første skrivemaskin med taster som er stilt opp slik som ble en standard på skrivemaskiner. Den hadde to tastesett. Et for store, og et for små bokstaver. Her begynner vi å nærme oss noe. Man hadde i alle fall valgmuligheten til å kunne bruke begge deler. Remington #2 (Scholes & Glidden) Her hadde du tidenes første skrivemaskin med både store og små bokstaver på samme tasten. Den ble introdusert i 1888, og hadde den funksjonen at du kunne låse tasten som gjorde valget mellom store og små bokstaver. Denne ble produsert av firmaet E. Remington & Sons. Firmaet ble startet av Eliphalet Remington. Så tusen takk skal du ha, Eliphalet Remington! Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jess, her har vi mye å bedrive tiden med Lenke til kommentar
lambiks Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Ja, faktisk så brukte jeg rundt en halv time på å finne ut av dette. Før det så leste jeg noen kapittel i en bok, bestilte filmer fra play.com. Har også spist lunch (men det er en stund siden), og skumlest gjennom noen gamle Vi menn. Så ikke kom her å si at jeg ikke har noe å gjøre Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Skal ikke si caps ikke er nødvendig, men den kunne vært plassert et helt annet sted på tastaturet, ja. Feks der de andre lock tastene er. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg bruker Caps Lock hele tiden når jeg er på jobb. Flott knapp. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg også faktisk, siden alle navn skal stå med stor skrift i vår database. På jobb er Caps Lock min beste venn. Lenke til kommentar
kimman Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Samme her, bruker Caps Lock hele tiden på jobb.. Så jeg er takknemlig for den! Lenke til kommentar
b-real Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 http://capsoff.org/faq Lenke til kommentar
sixx Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 vi starter en organisasjon "mot Caps klubben" eller noe:P da snakker vi mot caps lock:P ikke vanlig caps Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 ETTER JEG OPPDAGET CAPS LOCK HAR JEG ENNÅ IKKE FUNNET EN MÅTE Å SLÅ DEN AV PÅ. UANSETT EN MORSOM TRÅD, DOG SLITER JEG MED Å FINNE EN LØSNING PÅ MITT CAPS LOCK PROBLEM NÅ. SER LITT RART UT MED BARE STORE BOKSTAVER NÅR JEG SENDER MAIL.... Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 CAPS LOCK IS LIKE CRUISECONTROL FOR COOOOOOL!1 Lenke til kommentar
lambiks Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Det finnes 2 grunner til at jeg ikke liker Caps Lock. 1. Scenario: Skal svare fort på en melding, f.eks. på MSN, og skriver i vei og trykker Enter. Og voila, en relativt uviktig melding blir gjort om til noe fantastisk som bare MÅ registreres av motparten. Selv om jeg egentlig ikke mener det. Løsning: Fjern eller flytt tasten. 2. Scenario: Du sitter og surfer uskyldig på nettet, og er innom forskjellige diskusjonsforum, og får slengt meldinger som beskrevet i Scenario #1 i ansiktet av noen som synes Caps Lock er en finurlig tast å ha aktivert. Og ikke av samme grunn som jeg eventuelt skulle være så uheldig å aktivere Caps Lock. Løsning: Få tak i adressen til eventuelle folk, dra hjem til dem og konfronter dem med uvanen face to face. Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Caps Lock er noe dritt, derfor disablet jeg den på jobbmaskinen min. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Skjønner ikke problemet, jeg greier fint å ikke komme borti caps lock når jeg skriver. Hvordan skRIVER DERE, DA? Lenke til kommentar
Even. Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Klarer aldri å vende meg til Caps Lock, holder alltid innen shift-knappen når jeg skalha store bokstaver. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Skjønner ikke problemet, jeg greier fint å ikke komme borti caps lock når jeg skriver. Hvordan skRIVER DERE, DA? 7182099[/snapback] Er desverre lett å treffe caps lock istedet for "a" hvis man skriver litt fort og ikke følger med Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 CAPS LOCK IS LIKE CRUISECONTROL FOR COOOOOOL!1 7181938[/snapback] hahahha, cruise control DETTE ER SKREVET MED SHIFT Lenke til kommentar
Sluven Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Liker du ikke caps lock så gjør du følgende: 1. Finner en kniv, et skrujern, en spiker eller noe liknende som du får under knappen. 2. Du stikker kniven, eller selfølgelig skrujernet eller spikeren for den slags skyld under knappen og spresser den ned. Og vips, et caps-lock-fritt tastatur Lenke til kommentar
lambiks Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Liker du ikke caps lock så gjør du følgende: 1. Finner en kniv, et skrujern, en spiker eller noe liknende som du får under knappen. 2. Du stikker kniven, eller selfølgelig skrujernet eller spikeren for den slags skyld under knappen og spresser den ned. Og vips, et caps-lock-fritt tastatur 7182459[/snapback] Det skal da være unødvendig å ødelegge et helt fint tastatur, bare fordi de har bestemt seg for en udugelig plassering på tasten. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg er mer into å skrive ejg (jeg), emd (med), leler (eller) osv når jeg skriver fort og ikke følger med, aldri hatt noe problem med caps lock. Uansett; det er jo ikke noe vanskelig å bare vippe den av med en kniv eller noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå