kinlin Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg skal ut å reise i 3 mnd. I steden for å sende vanlig postkort hjem til familie og venner vurderer jeg og sende en DVD film med alle mine opplevelser. Hvilke kamera er best å bruke til dette, ser helst at prisen ikke overstiger 4000. Og hvilke redigeringsprogram er best å bruke, trenger noe som er lett å bruke og forstå. Kan noen hjelpe meg med dette? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Jeg skal ut å reise i 3 mnd. I steden for å sende vanlig postkort hjem til familie og venner vurderer jeg og sende en DVD film med alle mine opplevelser. Hvilke kamera er best å bruke til dette, ser helst at prisen ikke overstiger 4000. Og hvilke redigeringsprogram er best å bruke, trenger noe som er lett å bruke og forstå. Kan noen hjelpe meg med dette? De fleste rimelige videokameraer gjør nytten til dette... Selv har jeg et Panasonic NV-GS37 (koster rundt 3000 kr nå), som jeg er veldig fornøyd med. Har skrevet en produkt-erfaring i produktguiden, test finner du her. Det følger med alt du trenger av redigeringsprogramvare, unntatt program for å brenne DV AVI (filformatet du får fra kameraet) ut på DVD. Jeg har brukt både Cyberlink Producer og Nero Vision (ligger med i fullversjonen av Nero) til dette, fungerer veldig greit. Finnes mange flere alternativer også; søk på 'DVD authoring' hvis du ikke har noen av de nevnte programmene. Det kan utmerket godt være at andre kameraer fra Sony, Canon og JVC vil være like greie, men ut fra det jeg har lest av tester er det ingen som er klart bedre, uten at du går vesentlig opp i pris. Siden du også får med software (er vanligvis ikke standard) og USB-kabler (som også kan brukes til overføring av film; er ikke vanlig blant DV-kameraer), er prisen veldig god, synes jeg... På andre kameraer må du gjerne kjøpe både software og firewire-kabler, samt at hvis du ikke har firewire-port på PCen må du kjøpe det. Da blir det fort 1000 kr ekstra. Hvis du kan presse prisen litt mer (4000+), er det en annen Panasonic, NV-GS180 som også er meget bra. Den har mindre zoom, som først og fremst betyr bedre optikk (siden prisen omtrent er den samme, og 3 CCD-brikker, som gir bedre farger. Ellers er det små praktiske forskjeller på kameraene, da også dette har fått USB-streaming av filmen og medfølgende kabler og software... Endret 30. oktober 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå