Gå til innhold

Fare for innbrenning?

nomore

Anbefalte innlegg

Hei

Har montert to LCD skjermer på soverommet, en 17" LCD til tv/parabol, og en 7" til klokke og diverse annet(touch).

17" LCD skjermen har eg hatt ei stund hvor den er koblet til en tv-tuner. Der har det ikke vært noe problem da den tidligere har vist enten tv, eller vært av.

Men nå har eg montert en pc som disse skjermene er koblet til, og laget et lite program som fungerer som vekkerklokke til den lille skjermen(viser tid, dato, været i dag og i morgen og neste alarmtid) og EPG/tv på den store. Problemet nå er da at det av 99% av tiden er statisk bilde på den minste, og fort 50-60% av tiden på den store.

Hvor stor er faren for innbrenning på nye skjermer?

Kan eg for eksempel legge inn en tidsbestemt hvit skjerm som viser et par sekund innimellom som kontrast og avlast til en svart skjerm med hvit skrift? Vil dette gjøre jobben? Eller kanskje et bilde som kjapt beveger seg over hele skjermen innimellom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg gjorde faktisk en liten test angående "innbrenning" for en tid tilbake, og endte i prosessen opp med å lage et eget program som gjør noe av det du nevner :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=618460

Tråden ga lav respons og resultatet var ikke like like effektivt som jeg hadde håpet, så jeg lot den være. Men programmet fungerer, og "innbrenningen" stagges. Du tegner en boks på skjermen, som du så bestemmer hvor lenge skal lyse og hvor ofte skal blinke, og hvor gjennomsiktig den skal være. Boksen er "always on top" og "kan trykke igjennom" så den ikke hindrer bruker under arbeid.

Jeg tror det optimale vil være å eventuelt legge til en transparent screensaver. Jeg eksperimenterte litt med det, og forsøkte noen flyvende hamburgere a-la "Flying toasters" med gjennomsiktig bakgrunn, men selve bildet ble en liten anelse dimmere i tillegg til at inputrespons fra mus og tastatur sank en anelse. Dimmingen var ikke problematisk, men når en halv CPU brukes til akkurat dette alene må man nesten spørre seg om det er verdt å ta FLASH over 1600x1200 på transparent bakgrunn ;)

Ellers har man "Drempels" skrivebordsskjermsparer, men denne dekket kun alt under sist jeg brukte den (og ikke vinduer over).

Siden du har laget programmet selv, skal det ganske lite til for å eventuelt legge til en "random" flyttefunksjon som flytter jevnt eller jevnlig posisjon på teksten :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Ja, det var noe slikt eg såg for meg.

Det er rimelig enkelt å lage en form til å dukke opp på helt tilfeldige tidspunkter i tidsrom hvor det er lite bruk for selve skjermen.

Formen kan da for eksempel vise i 15 sekund, og veksle mellom et gitt antall farger så lenge den viser.

Men spørsmålet er, vil dette i det hele tatt ha noen effekt, eller hjelpe på problemet?

Lenke til kommentar

Sånt noe varmer godt i hjertet, er nok mine LCD skjermer som er problemet ettersom jeg kjenner en annen med like skjermer som har hatt samme problem :)

Nomore: Leste du linken jeg ga ovenfor? Jeg forsøkte å teste ut forskjellige scenarioer, og klarte midlertidig å fjerne "innbrenningen" mens skjermen var i bruk. På mine skjermer hadde korte blink minst effekt, mens lange (+10s varighet) hadde høy effekt. Dette var helt på ytterkantene av skjermen (minimize/close/restore ikonene), vindus ikon etc. Det som hadde absolutt høyeste effekt var standby/skru skjerm av.

Jeg tror en bedre kur vil være å utsette skjermen for en skarp hvitfarge over lengre tid (kanksje som skjermsparer) for å "nullstille subpikslene". Litt vanskelig å vite noe mer om dette, ettersom det er vanskelig å finne bevis uten selv å ha forsøkt det :) Men, skal forsøke det selv snart!

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Vel det er snakk om å være føre var da.

Det blir litt bortkastet om eg ikke kan se klokka tidlig morgen/nattestid pga innbrenning av diverse ting.

Eg har nå lagt til en liten kode som åpner en ny form ved random tidspunkter på ukurante tidspunkter(midt på dagen og natta), viser den i 15 sekund, og bytter da mellom rød og hvit.

Så får vi se hvordan det utarter seg :)

Takk for all respons!

Lenke til kommentar
LCDer har langt mindre problewmer med innbrenning, og innbrenningen vil forsvinne etter en stund med bevegelse i bildet.

Ikke sant...jeg har hatt mange forskjelige CRT skjermer i min tid og ALDRI har jeg opplevd innbrenning av bildet på noen av skjermene mine...kun med LCD skjerm har jeg hatt det...

Du bør helst ikke la monitoren stå på med å vise samme bilde i mer enn 15minutter....da snakker vi selvsagt om et bildet uten bevelgelse..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
LCDer har langt mindre problewmer med innbrenning, og innbrenningen vil forsvinne etter en stund med bevegelse i bildet.

Ikke sant...jeg har hatt mange forskjelige CRT skjermer i min tid og ALDRI har jeg opplevd innbrenning av bildet på noen av skjermene mine...kun med LCD skjerm har jeg hatt det...

Du bør helst ikke la monitoren stå på med å vise samme bilde i mer enn 15minutter....da snakker vi selvsagt om et bildet uten bevelgelse..

7185409[/snapback]

Dette stemmer overhodet ikke med min virkelighet! LCD skjermer skal ikke ha de samme svakhetene når det gjelder innbrenning.

OK. Dersom LCD skjermen din har veldig gammel teknologi så kanskje. I tillegg trodde jeg at det var de mørke partiene (f.eks dersom du har en widescreen skjerm og ser en 4:3 film uten å streche den) på en LCD skjerm som var problemområdene (de blir litt lysegrå på eldre skjermer).

Løsningen da - i alle de tråder jeg har sett, er å skru skjermen helt av (trekk ut strømpluggen...) og la skjermen være uten strøm i et par dager. Det skulle la krystallene komme tilbake til sin opprinnelige tilstand og problemet skal da være borte.

Har en Dell 24" (ca 1.5 år gammel) som står på dag og natt uten noe problem...

Skjermen i stua (40" Samsung) brukes flittig til Xbox & Xbox 360 og det finnes ikke et snev av innbrenning på den... (statusikoner og slikt brenner seg inn på plasma skjermer)

Laptopen sin 15" har heller ikke snev av innbrenning (ca 3 år gammel) - brukes MYE - dvs ca 10-12 timer hver dag.

Kjenner meg altså ikke igjen i den "ikke la stå med stillbilde i mer enn 15 min" varianten...

Lenke til kommentar
CRT skjermer har vel mye lettere for å få inbrenning enn lcd?

Husker jeg hadde noe som var rosa en gang, stod på skjærmen i kansje 20 minutt, og da kunne jeg se svak rosafarge der det var rosa på skjermen i en halvtime etterpå.. Er en gammel CRT skjerm da..

7186626[/snapback]

CRT skjermer kan få innbrenning egentlig, ja. Men i disse dager er skjermene så avanserte att det er ikke noe stort problem. Største problemet er heller magneter som ødelegger.

Lenke til kommentar

LCD skjermer skal ikke kunne påvirkes på noen måte så det skapes innbrenning.

Dette er noe som var vanlig på gamle CRT og TV skjermer.

Men selv disse ble utviklet til å bli bedre med tiden,

så det var mindre problemer med innbrenning de siste 5 - 6 årene.

Plasma TV-er derimot er relativt sårbare for innbrenning ennå,

selv om de siste generasjonene også er blitt bedre der.

Lenke til kommentar

7187065[/snapback]

Oi.. håper vår plasmatv ikke blir så lett inbrent da, for har pc'en tilkoblet den nå og den har stått med samme bilde oppe ganske mange ganger nå...

Lenke til kommentar

7187065[/snapback]

Oi.. håper vår plasmatv ikke blir så lett inbrent da, for har pc'en tilkoblet den nå og den har stått med samme bilde oppe ganske mange ganger nå...

7187116[/snapback]

Plasma TVer er den typen skjermer som sliter med innbrenning i dag.

Lenke til kommentar
Skjermen i stua (40" Samsung) brukes flittig til Xbox & Xbox 360 og det finnes ikke et snev av innbrenning på den... (statusikoner og slikt brenner seg inn på plasma skjermer)

Laptopen sin 15" har heller ikke snev av innbrenning (ca 3 år gammel) - brukes MYE - dvs ca 10-12 timer hver dag.

Kjenner meg altså ikke igjen i den "ikke la stå med stillbilde i mer enn 15 min" varianten...

At du ikke kjenner deg igjen på den siste som jeg "QUOTER" så vil det ikke si at det ikke er sant men vil si at du rett og slett ikke viste det...Over lengre tid hvis man rett og slett ikke bryr seg om å slå av skjermen eller la screensaver med bevegende bilde ta over etter en hvis tid så vil man få innbrenning uansett...

Tror det kommer an på hva slags panel/teknologi som faktisk er brukt i hvert enkelt monitor merke.....altså fra BenQ, Dell, osv...

Jeg hadde et avslappet forhold og rett og slett ikke brydde meg mye om det med å bruke screensaver eller la skjermen gå i standby ..jeg lot rett og slett bare la skjermen stå på over lengre tid...og etter ett års tid så slet jeg med akkurat innbrenning....

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

At du ikke kjenner deg igjen på den siste som jeg "QUOTER" så vil det ikke si at det ikke er sant men vil si at du rett og slett ikke viste det...Over lengre tid hvis man rett og slett ikke bryr seg om å slå av skjermen eller la screensaver med bevegende bilde ta over etter en hvis tid så vil man få innbrenning uansett...

Tror det kommer an på hva slags panel/teknologi som faktisk er brukt i hvert enkelt monitor merke.....altså fra BenQ, Dell, osv...

Jeg hadde et avslappet forhold og rett og slett ikke brydde meg mye om det med å bruke screensaver eller la skjermen gå i standby ..jeg lot rett og slett bare la skjermen stå på over lengre tid...og etter ett års tid så slet jeg med akkurat innbrenning....

7187396[/snapback]

Hmm... er ikke sikker på om jeg skjønner helt hva du egentlig mener her...

Først sier du at man kan få problemer med innbrenning etter kun 15 minutter. Dette er åpenbart helt på jordet - og har du en skjerm med slike problemer bør du gå tilbake til butikken og bytte den.

Deretter sier du at det er etter ett års tid du merker det... Igjen - gå og bytt skjermen din. Du har tydeligvis fått en skjerm som er noe helt for seg selv...

Vi har vel ca 1000 LCD skjermer på jobben og ca 1000 laptoper - ingen av disse har problemer med innbrenning - i alle fall ingen jeg har sett. Burde ikke "Start" knappen bli brent inn ganske kjapt dersom LCDer generelt har de problemene du beskriver?

Likevel enig i at standby er lurt - særlig med tanke på energisparing osv (i tillegg er det sikkert fint for elektronikken i skjermen din å få seg litt pause i blandt. Backlightet blir dårligere etter år med bruk, så det er jo greit at det ikke står på hele natten). Screensaver vil jeg ikke anbefale for LCDer. Da er det mye bedre å la skjermen gå i standby - også på grunn av backlightet. Ikke på grunn av innbrenning!

Jeg mener ikke å betvile dine utsagn - men anbefaler deg bare å bytte den skjermen din - den er det noe alvorlig galt med!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...