M_Mickey Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Som MS selv sier så er de strenge lisensvilkårene pga tyveri, så inndirekte har det noe med piratkopier å gjøre, desverre er det de lovlydige som blir rammet menst dem som stjeler går fri 7181622[/snapback] Tyveri har vel ingen ting med lisensvilkår å gjøre, det er jo uansett ikke lov å stjele? Jeg registrerer at mange velger å bruke feil ord på brudd på lisensvilkårene, noe som er ganske forvirrende. (Hvis man på død og liv vil være "folkelig" kan man kjøpe skinnvest å gå på D.D.E. konsert.) I denne debatten er det en fordel om man utaler seg korrekt. Lisensvilkårene til Vista er ganske så omfattende , og hva velger man da å kalle hvis en stakkar fyrer opp Home Premium i Virtual PC 2007 uten først å oppgradere til Business eller Ultimate? Voldtekt? Eller er det også tyveri? Lisensvilkårene på akkurat dette området er i alle fall hva jeg vil kalle et ransforsøk Det er dessuten ganske vanskelig å definere "lovlydig" i forhold til lisensen i Vista siden denne f.eks hennviser til websider ms kan endre slik det passer dem etterhvert. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Det kom et godt forslag litt oppi tråden her: XP/Vista bør kunne installeres og brukes litt for å sjekke at ting funker for så å validere at produktet er ligitimt over nett idet man trenger å hente ned oppdateringer e.l. Jeg har ingen god ide om hvordan dette skal la seg gjøre i praktisk, men det må være bedre måter enn å ringe inn. Er det åpent 24/7? De gangene man har problemer med pc'n og m¨å stressinastallere så er det sjeldent midt på dagen på en mandag.. Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Hvordan kan Windows holde følge med hvor mange ganger du har installert det fra CD/DVD'en? For at den skal kunne telle dette må den jo lagre informasjonen på CD/DVD'en og det går jo ikke. For meg som alltid formaterer når jeg bytter hardware som hovedkort, etc. vil det da ha noe å si for installering/aktivering? Jeg har faktisk lyst til å kjøpe Windows Vista, men når det samme latterlige aktiveringsopplegget som med Windows XP, så blir jeg ikke like ivrig etter å kjøpe det. Hvorfor kan ikke Microsoft las oss bytte hardware så mye vi vil uten å måtte få nye aktiveringnøkler i hytt og pine? Etter min mening skulle vi fått en CD-key og en aktiveringnøkkel og ferdig med. Det beste for min del hadde vært om jeg kunne kjøpt Windows Vista og at det eventuelt kom en crak som fjernet nødvendigheten med aktivering selv om sistnevnte ikke akkurat er lovelig. Endret 30. oktober 2006 av Cappo Lenke til kommentar
Gambler FEX online Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 I denne debatten er det en fordel om man utaler seg korrekt. Lisensvilkårene til Vista er ganske så omfattende , og hva velger man da å kalle hvis en stakkar fyrer opp Home Premium i Virtual PC 2007 uten først å oppgradere til Business eller Ultimate? Voldtekt? Eller er det også tyveri? Lisensvilkårene på akkurat dette området er i alle fall hva jeg vil kalle et ransforsøk Det er dessuten ganske vanskelig å definere "lovlydig" i forhold til lisensen i Vista siden denne f.eks hennviser til websider ms kan endre slik det passer dem etterhvert. Er ikke enhver avtale mellom forbruker og selger ugyldig om den ikke kommer fobruker tilgode? Ellers gjelder loven. Alt annet er bedrifter som prøver å innbille folk at de har ingen rettigheter og kjøper egentlig bare en mulighet å bruke varen på en måte selger bestemmer, og selger kan forandre mening når han vil. husker det var en iTunes sketch på forbrukerinspektørene som viste det rare vilkårene man måtte godta for å kjøpe musikk på iTunes. http://www7.nrk.no/nrkplayer/default.aspx?...indeks_id=55930 Microsoft har et ulovlig monopol, de har ikke bare bundlet Internet Explorer med Windows men gitt det ut gratis over Internett og på CD, for å få monopol på web'en og skvise ut Netscape. Deretter har de forurenset HTML standarden ved å legge til nye som bare IE støtter for å låse dette markedet også. Heldighvis lyktes de ikke, men når spilte du av WMV på en Linux maskin sist? 1. Jeg kan ikke velge en Linux distro som f.eks Ubuntu når jeg kjøper ny PC 2. Microsoft bør fjerne Media Player, Movie Maker og Internet Explorer _helt_ fra Windows, og sluttbrukere må kjøpe det utenom. OEM kan bundle Firefox eller Media Player Classic, men ingenting fra Microsoft da de er "untrustworthy." 3. Vi forbrukere har krav på konkurranse, og jeg vil ikke støtte et monopol. Hverken Telenor eller Microsoft. 4. Å lime 2000,- til et stykke hardware for alltid og kreve aktivering av produkter over internett er en verden jeg ikke vil leve i. Så lenge er piratkopiering av Windows helt OK for meg. Lenke til kommentar
Dodgeman Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Hvordan kan Windows holde følge med hvor mange ganger du har installert det fra CD/DVD'en? For at den skal kunne telle dette må den jo lagre informasjonen på CD/DVD'en og det går jo ikke. For meg som alltid formaterer når jeg bytter hardware som hovedkort, etc. vil det da ha noe å si for installering/aktivering? 7183103[/snapback] Du må aktivere windows, enten via telefon eller internett, hvis ikke slutter den å virke. Så skjekken foregår hos MS. Lenke til kommentar
Gambler FEX online Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Hvordan kan Windows holde følge med hvor mange ganger du har installert det fra CD/DVD'en? For at den skal kunne telle dette må den jo lagre informasjonen på CD/DVD'en og det går jo ikke. For meg som alltid formaterer når jeg bytter hardware som hovedkort, etc. vil det da ha noe å si for installering/aktivering? 7183103[/snapback] Du må aktivere windows, enten via telefon eller internett, hvis ikke slutter den å virke. Så skjekken foregår hos MS. 7183180[/snapback] Ja, storebror ser deg. Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Du må aktivere windows, enten via telefon eller internett, hvis ikke slutter den å virke. Så skjekken foregår hos MS. 7183180[/snapback] Det står at du bare kan installere Windows Vista på en annen PC en gang. Hva skjer om Microsoft ikke tror deg? At de ikke tror du installerer det på en maskin du har byttet hovedkort, minne og cpu på og mener du prøver å installere og aktivere Windows på en annen maskin. Hva da? Hvordan klarer de å skille en helt annen PC fra en PC som har fått all innmaten forandret? Endret 30. oktober 2006 av Cappo Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Så de har altstå bekreftet at de ikke vil svare på spørsmålet på en hjelpsom måte og at de fortsatt vil kjøre på med kun-en-"oppdatering" linja? Det er ikke akkurat gode nyheter. TechWeb: What happens if someone adds a hardware upgrade to their PC (like a new graphic card, or a faster processor); does that count as one transfer? If it does, what happens if they do a second upgrade, which is seen by the PC as requiring revalidation. Does this mean they're over the limit and have to purchase a new Vista license? Microsoft: "The hardware tolerance of product activation for Windows Vista has been improved and is more flexible than that for Windows XP. We believe these improvements will better accommodate the needs of our PC enthusiast customers. When hardware components are changed, Microsoft's product activation process compares information derived from the initial validation, which includes the hardware configuration of the device, against the changes that have been made. This process uses an algorithm to help assess whether the software is installed on the same device. Validation will fail if the software detects a substantially different hardware configuration. At that point, the customer is able to use the one reassignment for the new device. If, after using its one reassignment right, a customer again exceeds the tolerance for updated components, the customer can purchase an additional license or seek remediation through Microsoft's support services. Microsoft cares a great deal for its PC enthusiast customers. In fact, the hardware tolerance of product activation for Windows Vista has been improved and is more flexible than that for Windows XP. We believe these improvements will better accommodate the needs of our PC enthusiast customers." Ah, så det er bare å ikke gjøre en oppdatering til substantially different hardware configuration, mer enn en gang. Det oppklarer jo hele situasjonen. Nye 4000,- må du uansett ut med dersom du skal oppdatere til den tredje "forskjellige maskinvarekonfigurasjonen". Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Det M$ her sier er at de antageligvis kommer til å kanskje være greie med entusiaster hvis de ringer, selv om de (entusiastene) har brutt lisensen ved å overføre mer enn 1 gang. Denne nyhetsartikkelen endrer ingenting, siden Vistas lisens enda er like fiendlig. Entusiaster må fortsatt håpe at M$ bestemmer seg for å ignorere sin egen EULA. Med mindre M$ endrer EULA-en, så er det enda kun lov til å overføre en eneste gang. Ut over det må man satse på de er i godt humør hver gang man ringer, siden man ikke har noe som helst krav på å få aktivert etter 2. overføringer. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 microsoft samler nokk mere imformasjon om våre pc en vi aner. disse tingene minner meg meget om en sak som gjikk her for ca 6/7 år siden der microsoft ble ferska i at dem lagde et program som skulle ta over styringa å herske åver windows instalerte pc. we roal the world het vistnok det programet. det begyner å nærme seg gitt. dere vet tenker man 10 år fremåver i denne verden (data) å bisnis så kommer man langt på sikt med små drypp Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Det oppklarer jo hele situasjonen.Nye 4000,- må du uansett ut med dersom du skal oppdatere til den tredje "forskjellige maskinvarekonfigurasjonen". 7183287[/snapback] Litt i MS sitt forsvar så sier de også "or seek remediation through Microsoft's support services.", men hva dette innebærer vet jeg ikke. Mulig som nevnt over at du må ringe til MS og få en ny nøkkel av noe slag. substantially different hardware configuration, og hva vil dette innebære ? For min egen del så ligger jeg på ca 2-2,5 års oppgraderingssyklus, og da må stortsett hovedkort, minne, cpu og skjermkort byttes. Så da skulle vel Vista funke i 4-5 år før jeg må enten kjøpe ny lisens eller "seek remediation through Microsoft's support services" Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Litt i MS sitt forsvar så sier de også "or seek remediation through Microsoft's support services.", men hva dette innebærer vet jeg ikke. Mulig som nevnt over at du må ringe til MS og få en ny nøkkel av noe slag. Jeg tror helt ærlig at den setningen betyr en link til en webside hvor du til redusert pris kan få lisensiert den tredje maskinen (um, forskjellige maskinvarekonfigurasjonen ) og få en ny CD tilsendt i posten på samme måte som WGA tilbyr på piratmaskiner. Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Kan vel ta med mailen jeg fikk fra Microsoft da jeg lurte på hva som skjedde etter en hardware oppgradering. Hei! Windows Vista sine lisensregler vil gå ut ifra et poengsystem som har poeng for hver Hardware del som blir byttet. Dersom en overgår 25 poeng så vil lisensen ansees som flyttet over til en ny maskin. På Windows Vista kan man som kjent flytte lisensen over til en annen maskin en gang på FPP (Fullpakke lisens). Under ligger det en tabell som viser poengene for hver del. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Som MS selv sier så er de strenge lisensvilkårene pga tyveri, så inndirekte har det noe med piratkopier å gjøre, desverre er det de lovlydige som blir rammet menst dem som stjeler går fri 7181622[/snapback] Tyveri har vel ingen ting med lisensvilkår å gjøre, det er jo uansett ikke lov å stjele? Jeg registrerer at mange velger å bruke feil ord på brudd på lisensvilkårene, noe som er ganske forvirrende. (Hvis man på død og liv vil være "folkelig" kan man kjøpe skinnvest å gå på D.D.E. konsert.) I denne debatten er det en fordel om man utaler seg korrekt. Lisensvilkårene til Vista er ganske så omfattende , og hva velger man da å kalle hvis en stakkar fyrer opp Home Premium i Virtual PC 2007 uten først å oppgradere til Business eller Ultimate? Voldtekt? Eller er det også tyveri? Lisensvilkårene på akkurat dette området er i alle fall hva jeg vil kalle et ransforsøk Det er dessuten ganske vanskelig å definere "lovlydig" i forhold til lisensen i Vista siden denne f.eks hennviser til websider ms kan endre slik det passer dem etterhvert. 7182839[/snapback] Men hvor sier jeg at tyveri har med lisensen å gjøre?? Jeg sier at MS selv har sagt at lisenskravene blir strengere grunnet økt tyveri/privatkopiering. MS ser ikke ut til å forstå at dette ikke rammer dem som bruker en piratkopi,men dem som har et lovlig kjøpt OS,dog kan de selvfølgelig ramme en del av dem som bruker sitt os på flere maskiner både hjemme og lånt ut til venner,det finnest desverre en god del av dem. Men uansett ser vi at til flere uerlige sjeler jo mere rammer det de lovlydige og det bør vel flere begynne å ta innover seg og vurdere sin moralske holdning. For uansett om en liker et firma eller ei så gir ikke det noen av oss rett til å stjele deres produkt . Lenke til kommentar
ShadowMaster Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Kan vel ta med mailen jeg fikk fra Microsoft da jeg lurte på hva som skjedde etter en hardware oppgradering. Å i heite. Ser det er fyfy og bytte harddisk på Vista. Nesten rart at man skal få flere "prikker" for å bytte en harddisk som er slitasje del en å bytte hovedkort. Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Kan vel ta med mailen jeg fikk fra Microsoft da jeg lurte på hva som skjedde etter en hardware oppgradering. Hei! Windows Vista sine lisensregler vil gå ut ifra et poengsystem som har poeng for hver Hardware del som blir byttet. Dersom en overgår 25 poeng så vil lisensen ansees som flyttet over til en ny maskin. På Windows Vista kan man som kjent flytte lisensen over til en annen maskin en gang på FPP (Fullpakke lisens). Under ligger det en tabell som viser poengene for hver del. 7183707[/snapback] Herregud... Så hvis du bytter OS disk og oppgraderer hovedkort + cpu så har du brukt opp 1 overflytting bare der. OS disk = 11 poeng. Hovedkort = BIOS ID + Network adapter MAC adress = 11 poeng. CPU = 3 poeng. Og vips så var den overflyttinga brukt opp. Fort vekk teller IDE adapter og AUDIO adapter også når du bytter hovedkort og da er vi plutselig oppe i 19 poeng bare for å bytte hovedkort og prosessor. Ganske hjerneløst system spør du meg. Håper det kommer noe som gjør at det ikke blir nødvendig å aktivere Windows Vista selv om jeg har en ekte versjon av Windows Vista som er kjøpt i butikken. Endret 30. oktober 2006 av Cappo Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Wowzer Robin B! Når jeg går ut av MSDNAA er det tydeligvis ingen vits for meg engang å kjøpe en OEM-lisens, for den vil være ugyldig etter 1/4 av maskinens levetid. Det blir nok XP + Linux så lenge så mulig for så å vurdere om det blir et nytt pirattokt eller overgang til et alternativ. ShadowMaster : Det stemmer ikke tror jeg. Hovedkort er 25 "prikker" på flekken. Lenke til kommentar
krigun Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Ser ut som om M$ får Windows brukerene på en meget "tight leash" fremover. Er nesten litt glad *..Ler stille inne i seg..* Lenke til kommentar
souljah Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 vel denne infamøse, vista eula'en har ga meg den siste dytten jeg trengte for å sjekke ut ubuntu på en av mine pc'er, for vista begynner bare bli både for dyrt og ubhagelig å bruke.. som de fleste som bygger sine egne pc'er så har jo jeg også et budsjett, hvilket innbærer at min pc er et hardwaremessigt utviklingsprosjekt.., hvor jeg gjør en rekke små oppgraderinger etterhvert som jeg ser meg råd til det. Men med denne eula'en så vil det bli mye ekstra stress ved endringer i maskinvarekonfigurasjonen, dersom hardisken (som er en slitasjedel) klikker og jeg må bytte kan jeg få trøbbel, dersom jeg bygger pc og får et kranglete hovedkort som må byttes ut så får jeg problemer, så i kort så blir jo selvbygg med kranglete deler nærmest som en form for russisk rulett.. Derfor valgte jeg å begynne å lukte på linux, for å finne ut på egenhånd hva alternativet er, og jeg la en live cd inn på laptopen min for få en myk introduksjon.. og jeg ble overrasket over hvor enkelt det var å komme igang.... syns det er strategisk fornuftig som bruker å ikke satse alt på M$ velger å håndheve sin eula etter humør.. Lenke til kommentar
ShadowMaster Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 ShadowMaster : Det stemmer ikke tror jeg. Hovedkort er 25 "prikker" på flekken. 7183909[/snapback] Oi. Sliten etter jobb. Glemte jo helt og tenke på alt på hovedkortet som ga "prikker" i tillegg. Summa summarum, et helt håpløst system som ikke kommer entusiaster til gode på noen som helst måte. MAO, som fryktet/forventet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå