Gå til innhold

Mer om Vistas lisensvilkår

Anbefalte innlegg

Ser ikke noe problem med dette her.

Har ingen sympati for folk som stjeler programvare, måtte de og dies familie bli gangbanga av kåte ekorn med store køller.

7181278[/snapback]

Hva har denne aktiviseringen med stjeling å gjøre? Man trenger ikke å aktivisere piratkopier.

AtW

7181306[/snapback]

Som MS selv sier så er de strenge lisensvilkårene pga tyveri, så inndirekte har det noe med piratkopier å gjøre, desverre er det de lovlydige som blir rammet menst dem som stjeler går fri :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde etter min mening vært bedre at liveupdate og andre microsoft online tjenester krevde aktivisering og at du ikke kunne ha to pcer på samme lisens.

7181520[/snapback]

Litt på siden av saken, men kan man idag har Xp installert på to pc'er parallellt? Trodde den 'aktiviseringen' på ny pc gjorde den gamle ugyldig.

Lenke til kommentar

Har ingen sympati for folk som stjeler programvare, måtte de og dies familie bli gangbanga av kåte ekorn med store køller.

7181278[/snapback]

Hva har denne aktiviseringen med stjeling å gjøre? Man trenger ikke å aktivisere piratkopier.

AtW

7181306[/snapback]

Det er vanskeligere for en helt normal bruker, å gå over til naboen, låne cd'n hans, bruke samme cd-key, og installere det på sin PC.

Det er ikke veldig lenge siden dette var veldig vanlig, og blant mer normale brukere så tror de dette går utmerket fortsatt.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg nesten det skulle bli forbudt og kalle det salg av Windows eller programvare med restriktiv lisens og pålegge selger om og kun markedsføre det som leie av programvare.

Godt mulig hvermansen ville få øya litt mere opp for hva de egentlig går med på om man på en ny PC får tydelig opplyst om at man kun leier operativsystemet som kan deaktiviseres om Microsoft føler for det.

Det jeg nesten gleder meg til er når det kommer virus som retter seg mot WGA, og sørger for at infiserte PC'er blir umiddelbart begrenset.

Som ATWindsor nevnte tidligere så er WGA tilnærmet ubrukelig mot privat piratkopiering. Om det får noe og si på det kommersielle piratmarkedet gjenstår og se.

Lenke til kommentar

Så hyggelig at MS er i godhjørnet og oser av velvilje overfor betalende kunder (-;

Det kan virke som om lisensvilkårene til MS (og flere) strammes sakte, men sikkert til rundt halsen på kundene og tar fra deg den friheten du var vant med fra "gamle dager". Så lenge innskjerpingen skjer gradvis, og litt etter litt, er vel håpet at kundene ikke skal legge merke til det, eventuelt at de skal tenke "jaja, det var jo heller ikke lov til det med forrige versjon heller" eller "okay, jeg kan gi avkall på enda litt mer frihet" og dermed sitte passiv mens man blir kneblet.

Heldigvis slipper man kjipe lisensvilkår (og som regel lisenskostnader også, dersom man ikke vil støtte utviklerne av fri vilje da) når man bruker fri programvare. Har man først fått smaken på friheten, ser man seg sjelden tilbake. Ingen kan ta fra deg den frie programvaren, og dermed vil kunnskap om den være av stor verdi (kunnskapen varer lengre).

Poenget mitt er: man trenger ikke å måtte finne seg i alt av lisensvilkår. Ser ut som om MS er redde for å miste OS-kunder til friere alternativer siden de nå sukrer pillen kundene må svelge. Om ikke det bare er en PR-kampanje for å korrigere en misoppfatning vedrørende tolkning av EULAen i Vista, da. Å oppleve full frihet med Vista koster mer enn du har råd til (da må du sannsynligvis kjøpe >50 % av hele MS). Heldigvis kan man få frihet tilnærmet gratis andre steder.

Lenke til kommentar
Så hyggelig at MS er i godhjørnet og oser av velvilje overfor betalende kunder (-;

Det kan virke som om lisensvilkårene til MS (og flere) strammes sakte, men sikkert til rundt halsen på kundene og tar fra deg den friheten du var vant med fra "gamle dager". Så lenge innskjerpingen skjer gradvis, og litt etter litt, er vel håpet at kundene ikke skal legge merke til det, eventuelt at de skal tenke "jaja, det var jo heller ikke lov til det med forrige versjon heller" eller "okay, jeg kan gi avkall på enda litt mer frihet" og dermed sitte passiv mens man blir kneblet.

Heldigvis slipper man kjipe lisensvilkår (og som regel lisenskostnader også, dersom man ikke vil støtte utviklerne av fri vilje da) når man bruker fri programvare. Har man først fått smaken på friheten, ser man seg sjelden tilbake. Ingen kan ta fra deg den frie programvaren, og dermed vil kunnskap om den være av stor verdi (kunnskapen varer lengre).

Poenget mitt er: man trenger ikke å måtte finne seg i alt av lisensvilkår. Ser ut som om MS er redde for å miste OS-kunder til friere alternativer siden de nå sukrer pillen kundene må svelge. Om ikke det bare er en PR-kampanje for å korrigere en misoppfatning vedrørende tolkning av EULAen i Vista, da. Å oppleve full frihet med Vista koster mer enn du har råd til (da må du sannsynligvis kjøpe >50 % av hele MS). Heldigvis kan man få frihet tilnærmet gratis andre steder.

7181658[/snapback]

leser du gjennom gamle eula-er, f.eks win3.11 er ikke vilkårene blitt så mye strengere, men de håndheves hardere. ikke minst fordi spredning via disketter ikke var direkte effektivt sammenlignet med torrent ol.

for min del er jeg usikker på om jeg vil merke noe.. har innstallert xp endel ganger etterhvert, og etter vanlig formatering er det ikke noe problem. var litt mer usikker i våres, da jeg hadde nytt hovedkort, ny cpu, nytt grafikkkort, nye minnebrikker og en ny harddisk i tillegg til den gamle. men nei, smalt rett inn.

regner med at de legger lista litt høyere enn bare å bytte grafikkort. på den annen side er det jo de som har ny maskin omtrent to ganger i året, men som man sa før her er det snakk om ti minutter av den dagen du bruker på oppsett og innstallering.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke MS starte med dongel da?

Så vidt jeg kan forstå må vel det være en bedre måte å beskytte programvare på enn serienummer og en masse mer eller mindre slitsomme valideringer.

Selvsagt vil en dongel koste noen øre, men det burde jo MS ta inn på flere solgte OS (haha, det er vel ingen som tror på den bløffen)

Dessuten blir det "litt" vanskeligere å distibuere en dongel via nett enn noen millioner serienr.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke MS starte med dongel da?

Så vidt jeg kan forstå må vel det være en bedre måte å beskytte programvare på enn serienummer og en masse mer eller mindre slitsomme valideringer.

Selvsagt vil en dongel koste noen øre, men det burde jo MS ta inn på flere solgte OS (haha, det er vel ingen som tror på den bløffen)

Dessuten blir det "litt" vanskeligere å distibuere en dongel via nett enn noen millioner serienr.

7181734[/snapback]

Må være innebygget i maskinen da, hvorfor skal man ha en ekstern dongle som bruker både plass og strøm under normal bruk. Vil hvertfall ikke ha noe mer stikkende ut av den bærbare enn nødvendig. Tror MS vet at vi brukere kun er tålmodige opp til ett punkt, så gidder vi ikke mer og konverterer til ett annet OS. Vil også si at MS burde være utrolig forsiktige ettersom den farligste konkurrenten faktisk er "gratis".

Hadde den delen av Windows brukere som kun bruker windows til surfing og litt tekstbehandling visst at de kunne spart noen tusenlapper på å velge Linux, tror jeg nok at Linux hadde hatt en mye større utbredelse. Problemet til Linux er at det ikke er kommersielt på samme måte som Windows, dvs lite penger inn og lite PR/reklame der man kan nå folk flest.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd Vista, men mener å ha hørt at det skal komme med diskimage-funksjon. Dvs du kan sikkert lage deg et diskimage etter du har gjennomført installasjonen. Dersom du skulle få trøbbel kan du sikkert opprette diskimaget igjen uten å reaktivere windows? Tror dere dette vil fungere dersom du endrer f.eks. hovedkort også? Drivere og slikt kan jo bare oppdateres etterpå.

Lenke til kommentar
Hadde den delen av Windows brukere som kun bruker windows til surfing og litt tekstbehandling visst at de kunne spart noen tusenlapper på å velge Linux, tror jeg nok at Linux hadde hatt en mye større utbredelse. Problemet til Linux er at det ikke er kommersielt på samme måte som Windows, dvs lite penger inn og lite PR/reklame der man kan nå folk flest.

Selfølgelig, windows er PERFEKT for alle som ønsker å bli fortalt hvordan de skal bruke pc-en sin. Med Linux følger en frihet som veldig mange føler seg ukonfortable med.

Lenke til kommentar

7181278[/snapback]

AtW

7181306[/snapback]

Det er vanskeligere for en helt normal bruker, å gå over til naboen, låne cd'n hans, bruke samme cd-key, og installere det på sin PC.

Det er ikke veldig lenge siden dette var veldig vanlig, og blant mer normale brukere så tror de dette går utmerket fortsatt.

7181638[/snapback]

Hvorfor er dette vanskligere? De kan i like stor grad hindre at folk har windows installert på mange maskiner samtidig med dagens lisens.. At de velger å la folk aktivisere er et valg de har tatt, som såvidt jeg kan se ikke er giitt av lisensen.

AtW

Lenke til kommentar

Selfølgelig, windows er PERFEKT for alle som ønsker å bli fortalt hvordan de skal bruke pc-en sin. Med Linux følger en frihet som veldig mange føler seg ukonfortable med.

7181909[/snapback]

Endel av distribusjonene er såpass ferdige at jeg vil si at det ikke er noen grunn til at noen skulle føle seg "ukomfortable". Jeg regner med du sikter til medfølgende software etc? Problemet er selvsagt at de flest får PCer med Windows preinstallert og derfor ikke har behov for å gjøre noe med OSet.

Det som bugger meg mest med Vista er at man ikke får innstallere de driverne man vil, kun digitalt signete drivere, hvertfall i x64 versjonen.

Lenke til kommentar
vi bruker en autensierings "dongle" på kontorapplikasjonen.. praktisk. men det er noe herk å ha stikkende ut på den bærbare.

men tanken er fin den..

7181984[/snapback]

Enda mer dritt for den betalende konsument, dongler er slitsomme å ha stikkende ut, de bruker strøm, og de kan mistets, i tillegg er det vel såvidt jeg vet ikke noe særlig som tyder på at de hindrer kopiering.

AtW

Lenke til kommentar
vi bruker en autensierings "dongle" på kontorapplikasjonen.. praktisk. men det er noe herk å ha stikkende ut på den bærbare.

men tanken er fin den..

7181984[/snapback]

Enda mer dritt for den betalende konsument, dongler er slitsomme å ha stikkende ut, de bruker strøm, og de kan mistets, i tillegg er det vel såvidt jeg vet ikke noe særlig som tyder på at de hindrer kopiering.

AtW

7181993[/snapback]

hos oss er det en smal sak å kopiere den... har laget ett kopier av min egen, til eget bruk på kontoret, med minnepinner fra Elkjøp til under hundrelappen..

vi brukte tidligere en liten kloss som satt på RS232 porten. men etter den forsvant på maskinene gikk det over til usb. nå hører jeg de prater om en pcmcia variant som ikke stikker ut av maskinen.. sukk...

men tanken er fin.

Lenke til kommentar

For de som lurer på windows priser så er denne bloggen/artikkelen ganske kjekk

How much is Windows worth?

Må jo selvfølgelig ta høyde for kvantumsrabatt, men det er stor prisforskjell på en windows lisens som følger med en ny pc og en oem/retail versjon. Pris eksemplene gjelder for USA, men jeg regner med at mønsteret er ganske likt for de fleste (i-)land.

Jeg tror også at de fleste som bare bruker pc'en til sufring, epost og tekstbehandling hadde klart seg helt fint med linux og openoffice, men disse personene kjøper nok kun ferdig pc'er hvor windows er forhåndsinstallert og er nok heller ikke så veldig oppdatert på at det finnes andre alternativer. Spørsmålet blir jo hvor mye billigere kan en ny ferdig pc bli hvis den kommer uten os, eller med f.eks Linux ferdig installert ? Neppe de 1-3000 kr en ny windows versjon koster.

Lenke til kommentar

Vi burde fått tilgang på de samme oem prisene som de store produsentene (noen hundrelapper).

Da kunne jeg funnet meg i strenge lisensvilkår.

Hvis jeg må betale nesten 4000,- for en lisens, forventer jeg å bli PENT behandlet.

Ellers er det veldig fristende å ikke betale noen ting for mange, så slipper man å tenke på det i det hele tatt.

Det ideelle hade vært om man kunne laste ned Home Basic omternt som linux.

Installert denne for så å aktivisere/betale for denne, så kunne man evt oppgradert/aktivisert deler av os, som f.eks Media Center, Word, Exel osv. etterpå ved behov.

Da kunne jeg betalt for hver nyinnstallering på ny hw.

Piratene blir man uansett ikke kvitt, jo vanskeligere det er å piratekopiere og jo dyrere det er, jo større stas er det. ( såvidt jeg husker jeg fra min "lovløse ungdomstid")

Lenke til kommentar
Piratene blir man uansett ikke kvitt, jo vanskeligere det er å piratekopiere og jo dyrere det er, jo større stas er det. ( såvidt jeg husker jeg fra min "lovløse ungdomstid")

7182319[/snapback]

Ja, ting har virkelig forandret seg siden man måtte slå opp ord nummer 9 på linje nummer 3 på side nummer 4 i instruksjonsboka som fulgte med spillet kameraten din hadde kjøpt ;) for å kunne starte spillet på din kickass 386 med 2MB ram og 40MB harddisk. Det var tider.. old skool aktivering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...