Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjerne ADSL modem?


Anbefalte innlegg

jeg har idag en Linux Server med 2 nettverkskort som jeg kjører som DHCP server og router med brannmur i mittt nettverk.

 

Så har jeg litt problemer med mitt ADSL modem må restarte det hele tiden. for få tilbake nette hjemme. så tenke jeg at jeg ville teste og fjerne ADSL modmet mitt som jeg har fått ifra min ISP levrandør. og kjøre linux server min som adsl modem?

 

noen her som har gjort dette før?

 

hva mer må jeg legg inn interface til lan korte for at det skla fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke Linux-maskinen som ruter fordi den opererer på "IP-nivå", med samme type fysiske medium inn og ut. (RJ-45, 10/100-BASE-T(X), UTP, ...)

 

Men ADSL er et helt annet dyr ....

Et ADSL-modem er bl.a. en "media converter"; signalene på "LAN-siden" er de samme som i resten av nettverket ditt, men signalene fra/til telefonlinjen er i bunn og grunn analoge signaler.

 

Du må altså installere en kraftig DSP (Digital Signal Processor) eller noe slikt i Linux-maskinen din, dersom du vil koble telefonlinjen rett inn i den. Det finnes sikkert PCI-kort med spesielle signalprosesseringsmoduler på som er ferdiglaget for dette formålet, men de er altså best kjent som "ADSL-modem".

 

Prøv heller med et (eksternt) ADSL-modem av et annet merke. De er ikke alltid like, selv om de ifølge dokumentasjonen oppfyller samme spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Du kan bruke Linux-maskinen som ruter fordi den opererer på "IP-nivå", med samme type fysiske medium inn og ut. (RJ-45, 10/100-BASE-T(X), UTP, ...)

 

Men ADSL er et helt annet dyr ....

Et ADSL-modem er bl.a. en "media converter"; signalene på "LAN-siden" er de samme som i resten av nettverket ditt, men signalene fra/til telefonlinjen er i bunn og grunn analoge signaler.

 

Du må altså installere en kraftig DSP (Digital Signal Processor) eller noe slikt i Linux-maskinen din, dersom du vil koble telefonlinjen rett inn i den. Det finnes sikkert PCI-kort med spesielle signalprosesseringsmoduler på som er ferdiglaget for dette formålet, men de er altså best kjent som "ADSL-modem".

 

Prøv heller med et (eksternt) ADSL-modem av et annet merke. De er ikke alltid like, selv om de ifølge dokumentasjonen oppfyller samme spesifikasjoner.

7181046[/snapback]

 

Oki.

 

skjønner. hvilket merke anbefaler du? tl adsl 2+ modem. ( fikk 2+ modem pga jeg ikke fikk hastigheten jeg betalte for)

 

Hvis jeg kjøper meg et annet modem en det får ifra isp levradøren min må jeg sette opp det på en spsielmåte dA?

Lenke til kommentar
Har gode erfaringer med sppedtouch 546T. En vanlig men godt modem. Har det selv

7181554[/snapback]

 

må jeg sette det opp noe spes måte etter jeg har kjøpt d?

7181635[/snapback]

Kommer lit ann på hvilken leverandør du har.

 

Noe som de kortene du kan bruke ja, men står ikke noe om de støtter anex B eller A og om de er ADSL eller ADSL 2+

Lenke til kommentar

Hvilke modem som kan anbefales vil i stor grade avhenge av utstyret som er plassert i sentralen. Telenor bruker utstyr fra flere leverandører og det har i hvert fall tidligere vært slik at kunden fikk et modem som var tilpasset sentralen de var tilkoblet.

 

Selv har jeg en enkel TopCom Xplorer 871 (?). Det eneste som kan stilles inn er Power On eller Off, men det er stabilt og fint. En periode var det stadige ned- og oppkoblinger, men dette ble fikset "i den andre enden" uten at jeg trengte å gjøre noe hos meg.

 

Har du vært i kontakt med din ISP om disse problemene dine? Det kan jo hende du kan få byttet modemet til et annet merke, eller kanskje de kan skru på noe i sentralen som fikser biffen.

 

Selv om det hjelper å restarte modemet kan det jo hende at årsaken egentlig ligger i ruteren. Har du vurdert å prøve en annen ruter for å se om det "skjer noe"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...