Xavia Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg hadde en heftig diskusjon med en på jobben om hva som var "best" av Mac/Pc, og hørte det skulle være en test/duell inne på Hardware.no, men jeg finner den ikke. Så; hvis du vet hvor testen er, legg opp linken, eller hvis du har noen egne innspill, argumenter eller erfaringer. Del så gjerne. Xavia Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Vet ikke om han mente en spesifik test, men forumet er jo stappa av tråder om folk som krangler frem og tilbake. Vær så snill...ikke start en til her nå!! AKIRA Lenke til kommentar
Xavia Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Vet ikke om han mente en spesifik test, men forumet er jo stappa av tråder om folk som krangler frem og tilbake. Vær så snill...ikke start en til her nå!! AKIRA 7180962[/snapback] Nei tanken var ikke å starte en debatt, bare lurte på om det fantes en faktisk test et sted som kunne avgjøre diskusjonen vår på en saklig måte. (det er klart det kan krangles om hvorvidt testen er riktig eller ikke, men da er man ihvertfall et skritt videre) Xavia Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Vel problemet som stilles fra det jeg er sett, er manglende programvare å sammenligne med og som kan måles på like prinsipper. Det har vært tester med Rosetta VS Windows, der Windows naturligvis gikk seirende ut, men kan jo se om det er kommet nyere tester etter Mac har gått over til Intel-platformen som kan gi mer konklusive svar. Debatten blir dog rundt Windows Vs OSX, da Mac nå er på så og si identisk hardware som PC. Her er en side som tester støtte rundt programvare på de forskjellige operativsystemene men omfatter ikke ytelse, og med en veldig totalitær hardware og softwareomdømme så kommer OSX naturligvis sterkt ut av testen. Clicky Endret 30. oktober 2006 av Trynemjoel Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Feilpostet, flyttes. Lenke til kommentar
Howard Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Hei, artikkelen er ikke akkurat ferskvare, men her er den: Kamp mellom kjemper. Lenke til kommentar
Xavia Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Takk skal dere ha, da har vi fått hver våre argumenter til å bringe diskusjonen videre. Kanskje det viktigste er å se på ytelse i forhold til oppgave når det gjelder Apple, da for min del Mac helt klart er det riktige valget i jobbsammenheng. På hjemmebane derimot når spill er viktigst er apple et lite stykke bak.. mulig dette har endret seg i de nye intel prosesserte maskinene som er ute nå ? Jeg har jo ikke planer om å invistere i en spillmaskin privat for å gå fra 15 -> 70fps i WoW.. Selv om, ok - det er jævlig fristende.. Xavia Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Om det er spill du er på jakt etter vil jeg nok anbefale en Zepto fra Netshop, konfiguerte hardware til å matche det av en Macbook Pro og kom til en pris som var 7000 kroner billigere Både storebror og andre i omgangskrets har kjøpt en slik med bare positive tilbakemeldinger til nå, dette er også folk med høy teknisk kompetanse, ikke folk som ser etter ting som "funker" men som faktisk presterer Men om du vil utforske OSX og penger ikke er et problem så er det vel opp til deg å vurdere Ellers kan en alltids installere Linux på en Zepto Lenke til kommentar
BMP Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg har nettopp kjøpt meg en macbook på 2 gHz, med 1 GB ram og er ikke førnøyd med intel sin inntreden. Det låser seg iallefall en gang om dagen i små programmer som itunes, iphoto etc..... utrolig rart dette. Selv har jeg hatt pc i mange år og savner det å kunne få en bedre maskin til en billigener penge. Men tøff er den!! utrolig fin å se på, behagelig å bruke og passe lang batteritid på den da. Ellers er jo OSet veldig bra men jeg er ikke så overbevist at jeg synes dette er det eneste du bør kjøpe deg. Jeg tror du får en like god og kansje bedre maskin med en PC men fordelen er jo at det ikke er viruser som er farlige til MAC enda, derfor ingenvirusprogrammer, adaware etc. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Jeg har ikke blitt rammet av virus på 6 år, og selv da var det are å installere antivirus å få det fjernet. At virus er en trussel for nettsurfere er overdrevet til de grader både av Mac og Linux-tilhengere. Og i de tilfellene en er på LAN må en uansett være påpasselig med sikkerthet, både på brannmur og antivirus fronten. Jeg har også lest at Intel-macs har noen små barnesykdommer, men disse blir hansket med snart om utviklingen til Apple er så god som apple-tilhengere skal ha det til. Det det står på er jo selvsagt pris og hvor vidt en vil ofre muligheten for å spille en majoritet av spillene på markedet eller om en vil holde seg til det mindre og i flere tilfeller utdaterte tilbudet på spillfronten til Mac. Endret 30. oktober 2006 av Trynemjoel Lenke til kommentar
Xavia Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Det finnes mange billigere og muligens bedre alternativer en Mac når spill er i fokus, det er jeg ikke i tvil om. Tingen er at jeg skal velge meg en maskin jeg kan bruke til jobb OG spill. Det er dumt å ta hensyn til spill når jeg skal velge meg en maskin som er best til jobben jeg skal gjøre, men samtidig går de to litt hånd i hånd i.o.m. at jeg jobber som art director. Bare ikke hypp på å argumentere for "sjefen" hvorfor min maskin skal koste 10k. mer enn alle andres fordi jeg "trenger det". Samtidig, i det lange løp ville det nok lønne seg å kline til med en skikkelig en med en gang, så jeg ikke må gå å sutre å klage om 1 år allerede fordi maskinen min jobber i sneglefart. jeg blir ikke helt klok på hva som er "maskinen for meg". Apple maskiner yter jo helt klart best når man bruker Adobe programmer, og kanskje spesiellt CS. Jeg gir snart opp. Kan ikke Apple snart lage en "iGAME&WORKsome" eller noe ? Xavia Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Tviler på at en merker en markant forandring i ytelse mellom PC og Mac ved bruk av Adobeprodukter, spesielt i den ekstra ytelsen en kan ta seg penger til ved kjøp av en PC om en vil ende på en pris på linje med en Mac, i det tilfellet kan en kanskje se en bedre ytelse på PCen sin side. Endret 30. oktober 2006 av Trynemjoel Lenke til kommentar
Spiftire Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Hvem av de to kjempene som er best, sånn rent poeng messig i forrskjellige tester, er veldig vanskelig å avgjøre. Spørsmålet kommer vel heller på hva maskinen skal brukes til. Er du art designer, kunstner, fotograf, animatør, etc vil nok Mac/Apple være valget. Apple har siktet seg inn mot denne delen av markedet og prøver å lage maskiner som fungerer bra for nettopp slike prosesser. Skal du derimot spille spill vil en pc med windows nok være et bedre valg. Rett og slett fordi det finnes flere spill til windows. Men apple har skjønt at de må få lansert flere spill til sin platfrom hvis de skal bli en stor nok konkurent til windows. Hvis det du egentlig leter etter er en server løsning, med muligheten for terminalservere, AD, Citrix og ellers et mer "bissnis" marked har ikke apple noe serlig å vise til. Det er her Windows og Linux eier mest. Du kan jo selvfølgelig kjøre linux ut av en apple boks, men whats the point? Hvis du først kjøper en mac betaler du jo også for OS'et. Da ville jeg heller kjøpt en PC uten Windows også kjøpt eller lastet ned en linux versjon. Du vil nok få en maskin med ca samme hardware for en billigere penge i det siste eksempelet. Konklusjon: Hva er best? Mac eller Windows? vankelig å si. kommer vel mest ann på hva du skal bruke maskinen til. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Hvordan er Mac i større grad lagd for grafisk arbeid? Adobes produkter er på begge platformet og kjører nå på nesten identisk hardware. Skillet kan ikke være så dramatisk, og som nevnt, får enn "mer" PC for prisen av en Mac i sammenligningen jeg gjorde mellom Zepto og en Macbook Pro. Lenke til kommentar
Spiftire Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Apple har helt siden starten vært veldig fokusert på å være maskinen for folk som arbeider med grafiske ting og denslags, og dette er noe de fremdeles gjør. Steve Jobs eier jo store andeler av Pixar. Dette gjør at Apple i dag kan arbeide videre for å få en maskin som er bygget for slikt arbeid som Pixar driver med. Det er et veldig sterkt samarbeid mellom disse to selskapene. Dette vil ikke si at du ikke kan gjøre akkuratt den samme jobben fra en pc. Du kan sikkert gjøre den like så bra fra en Windows maskin som fra Mac OSX, men jeg tror Apple vil appelere mer til designere, fotografer o.l. Apple har også flere ganger demonstrert at deres maskiner arbeider kjappere en PC'ene ville gjort i Photoshop. Den siste testen jeg så var riktignok opp mot den gamle G5 arkitekturen. Skal jeg spekulere litt tror jeg ikke Apple vil gi slipp på den posisjonen bare fordi de går over på en ny platform. Men selvfølgelig, jeg leger meg helt flat hvis noen vet bedre en meg her. jeg er langt fra noen ekspert. Min erfaring er dog at apple blir valgt av gafik folk, mens windows er valgt av spillere, store markeds firmaer og den dagligdagse brukeren som ikke vet bedre en det som står i Elkjøp katalogen. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg vil gjerne se tester som viser at programmer som Photoshop fungerer merkbart raskere i OSX enn Windows, et milisekund har ellers lite å si om en er hobbyfotograf eller fagmann. Ikke at jeg setter Windows i favør her, men liker ikke å dra konklusjonen basert på et selskaps intensjoner. Det betyr uansett ikke at de har utfyllt den i større grad enn andre aktører, i dette tilfellet vil altså den andre aktøren være Windows. Så kom gjerne med kilder, nøytrale om mulig som påviser Macs overlegenhet i mediabehandling. Jeg har selv prøvd å finne konklusive tester, men som min første post bemerker virker det å være problematisk å komme til enstydige resultater og metoder i undesøkelser av dette. Det at fagfolk kan velge Mac fremfor noe annet kan jo ha om image som noe annet, eller firmaets standard programpakker for den slags skyld, det betyr ikke nødvendigvis at den er overlegen eller best egnet. Det meste handler om preferanse fra min erfaring. Lenke til kommentar
lilminime Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Jeg kjøpte meg en macbook (ikke pro versionen) for rund regnet 3.mnd siden, og må si meg meget fornøyd. Det du må tenke på når du ser de nye testene som viser adobe:mac mot adobe:win er at det i skrivende stund ikke er intel:mac version av adobe suite eller photoshop cs2 til, dermed blir testene litt feil. Det de gjør i slike tester er at de kjører adobe suite på macen, og sammenligner benchmarkene mot adobe suite på windows, dette blir litt moralsk uriktig fordi OSX 10.4 må benytte seg av et emuleringsprogram som heter "Rosetta" for og takle og kjøre en helt forskjllig type kode (g5 koden, som var for de gammle g5 prosessorene). Så adobe programmene blir emulert på macen, alikevell (selv når de blir emulerte) er det ikke ekstremt mye kjappere på windows enn på mac, noe raskere kjører jo windows det såklart. Poenget mitt er at man nesten blir nødt til og vente til adobe suite er skrevet for de nye intel prosessorene før man kan fastslå noen konklusjon. Ser at enkelte her skriver at siden apple har imigrert til intel vil resultate bli det samme, det er feil. Windows og Tiger OSX ( 10.4 ) kjører to forskjellige kjerner som behandler oppgaver på to helt forskjellige måter, så to operativ systemer (oser) kan utgjøre stor ytelses forskjell. Dette kan jeg påvise med et google søk jeg gjorde nå nettop, hvor jeg så en test der de testet ytelsesforskjell mellom windows og linux kjernen, hvor linux kjernen knuste windows'. Dette er fordi ingen programmer i linux berører kjernen stort, og selv om jeg ikke er så inne på darwin ( kjernen til osx ) så vet jeg at tiger er bygd på freebsd som har slektskap og store likheter med linux og dermed tør jeg spå at konklusjonen når den kommer, er at adobe suite vil være raskere på en mac, når det blir skrevet for det. Nå tildags blir det bare emulert, når det egentlig ikke skulle vært mulig og kjøre det. - Ståle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå