Gå til innhold

Rare "Artifacts" på skjerm under spilling

gamer73

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Jeg spiller world of warcraft. Men testet også demoen til FEAR for å se at det samme problemet oppsto der. Og dette problemet er BARE i spill, ikke i windows eller under filmavspilling.

Problemet er at det virker som om skjermen har vanskeligheter når ting som i et spill lyser kommer bak ting som er mørke i spill. Da oppstår det et slags rutemønster hvor kvadratiske ruter med et stort antall lyse pixler vises. Disse kvadratiske feltene oppstår i seg selv også i et rutemøsnter...Det er vanskelig å forklare egentlig, men kanskje dere skjønner hva jeg mener.

Jeg lurer på om jeg ikke opplevde det en gang før, men husker ikek helt hva jeg gjorde for å få det bort.

Mengden artifacts varierer en del i spillet, men det er sannsynligvis avhengig av hvilken bakgrunn og hvor mange "lag" man liksom legger på skjermen.

Det oppstod etter det jeg oppfatter som pluttselig. Dvs jeg startet wow en dag og der var det. Jeg har reinstalert directx og ATI radeon driver uten hell. Også oppdattert selvsagt. Begynner å lure på om det er skjermen eller skjermkortet som begynner å ta kvelden. Men begge deler er ikke mer enn 2 år gamle.

Har dere hørt om noe lignende?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Problemet kan være at kortene er defekte, sjekk at viftene spinner, sjekk om mulig at det ikke er mye støv på varmesprederen.

kontakt utsalgs sted, husk garanti / Reklamasjons rett.

8784063[/snapback]

Ikke hør på folk som jobber for Dell :roll:

Hehe, neida ;)

Det som er også viktig er at kortet skal være i original stand før den sendes inn, dvs custom-kjøling osv må byttes tilbake til det du fikk med kortet.

Lenke til kommentar

Er et kjent problem i wow at du får de "firkantet texture error klumpene" så blinker i langskapet. Skru av "level of detail" og iblant så hjelper det å skru på vsync og switch rundt på anti alising + kjøre det window så normal igjen for å få det vekk. Kjøpte selv et nytt skjermkort pga jeg trudde minnet på mitt gamle skjermkort var gåent. :blush:

Sjekk technical forum til wow btw for mer info.

Lenke til kommentar
Er et kjent problem i wow at du får de "firkantet texture error klumpene" så blinker i langskapet. Skru av "level of detail" og iblant så hjelper det å skru på vsync og switch rundt på anti alising + kjøre det window så normal igjen for å få det vekk. Kjøpte selv et nytt skjermkort pga jeg trudde minnet på mitt gamle skjermkort var gåent. 

Sjekk technical forum til wow btw for mer info.

wow...håper du har rett her. Jeg har nå spilt i over et halvt år med slike problemer...skal jammen prøve dette.

Technical forum er ganske uoversiktelig..du har vel ikke en mer direkte link liggende? :)

Lenke til kommentar

Hadde lignende problemer på min maskin, og problemet var rett og slett - dårlig kontakt! :roll:

Om jeg pressa kortet ned i slot'en ble firkantene og flimringa borte!

Du kan jo prøve å ta ut kortet, blåse støv av kortet/slot'en og sette det inn igjen... Funka supert for meg :D

Lenke til kommentar

jeg har prøvd det meste nå..tatt ut og inn kortet.

Ikke noe fungerer:(

Og disse artifactene opptrer i minst 3 av spillene jeg har prøvd..wow, demo på Fear og lula3d :blush:

og artifaktene kommer med en eneste gang så det kan ikke være varmen heller.

Jeg tipper at en elelr annen transistor eller noe er røket på kortet, og det er vel 2.5 år siden jeg kjøpte det så garanti kommer nok ikke på tale:(

Lenke til kommentar
jeg har prøvd det meste nå..tatt ut og inn kortet.

Ikke noe fungerer:(

Og disse artifactene opptrer i minst 3 av spillene jeg har prøvd..wow, demo på Fear og lula3d :blush:

og artifaktene kommer med en eneste gang så det kan ikke være varmen heller.

Jeg tipper at en elelr annen transistor eller noe er røket på kortet, og det er vel 2.5 år siden jeg kjøpte det så garanti kommer nok ikke på tale:(

8839673[/snapback]

Har du overklokket skjermkortet ditt?

Lenke til kommentar

Har du prøvd å trykke på skjermkortet mens det står i?

Hadde et par tilbakefall på flimringa, men det ble borte hvis jeg trykte lett på kortet "nedover" i maskina (dvs vertikalt ned i kabinettet, på tvers av sloten).

Edit: Obs: Vær forsiktig med å ta på komponenter i maskina når maskinen står på (med hensyn til statisk elektrisitet).

Endret av optee
Lenke til kommentar

jeg har ikke overklokket kortet nei....Men det er jo et X800XT PE kort...så om jeg ikke tar feil er det overklokket litt (eller boostet) fra fabrikkens side.

Kameraten min har akkurat samme kort som meg, men opplever ikke artifacts. MEN det han opplever er at han av og til får meld om at kortet er for varmt.

Dvs jeg tror meg og ham har ganske "varme" kort....og at det på mitt er røket et eller annet.

Han har snakket om å bygge ny pc og da kjøpe nytt skjermkort...så da tenker jeg at jeg overtar hans gamle kort for noen hundrelapper:)

Hmmm vel...er ikke sikker på om jeg har presset på kortet, men jeg tror jeg har det egentlig....men har jo tatt det ut og inn...renset for støv etc...

Merk dere at artifacts KUN er i spill. Vanlig 2D fungerer kanonbra...film...internett etc..bilder...no problemo.

Det skal også sies at jeg siden jeg fikk kortet har kjørt det på 2 skjermer....så mulig dette har slitt på kortet en del.

Har en rekke ganger sett at skjerm nr 2 av og til har fått en grønnlig tint som gjerne varer noen timer......

Har også testet om skjerm 2 opplevde samme artifacts i spill....og det gjorde den...så det kan ikke være noe galt med skjermen ihvertfall.

Endret av gamer73
Lenke til kommentar

De problemene du beskriver er _akkurat_ samme greiene som var på min maskin... (kun problemer i 3d-progs, windows og video fungerer som normalt).

Du kan jo prøve kortet ditt på kompisen din sin maskin? Hvis problemene er de samme på hans maskin kan du sikkert konkludere med at kortet er ødelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...