Gå til innhold

Fem måneder fengsel for BitTorrent-pirat


Anbefalte innlegg

La oss få avklart dette med en gang: Det vil for alltid være fildeling i verden. Thats fuckings it. Ingen som klarer å stoppe det. MPAA og alle de som prøver å stoppe det kan bare gi opp. Klarer det ikke allikevel.

 

En annen ting bare. Hvorfor blir det så gærlig jazza opp når det handler om ting på Data, musikk, filmer og sånn. Før i tia holdt de jo på å kopierte kassetter seg i mellom. Kamerater som ville ha musikk av hverandre kopierte det fra f. eks plate til kassett eller kassett til kassett. Ingen som sa noe på det, som jeg vet om.

Dommer var det ikke snakk om.

 

Men uannsett: Ingen som ville kunne stoppe det allikevel. Det vil alltid komme en ny side opp når en annen er nede. Og nye programmer blir laget. Dette fordi at det er ikke BARE ulovlig matriale som blir lagt ut på Torrent nettverkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En annen ting bare. Hvorfor blir det så gærlig jazza opp når det handler om ting på Data, musikk, filmer og sånn. Før i tia holdt de jo på å kopierte kassetter seg i mellom. Kamerater som ville ha musikk av hverandre kopierte det fra f. eks plate til kassett eller kassett til kassett. Ingen som sa noe på det, som jeg vet om.

Dommer var det ikke snakk om.

7182762[/snapback]

Før i tiden så var det jo en del kvalitetsforskjell, med den overnevnte metoden, ei heller mulig å oppdage det...

Lenke til kommentar
Men hvis det ble lovlig å laste ned hva som helst gratis, ville du da betale for varen etterpå ? Hvor mange tror du vil gjøre det ?

7182666[/snapback]

 

Tror du ingen hadde kjøpt WoW om man bare måtte betale for å få spille på servrene feks? Eller tilsvarende på CS? Det er jo mange i dag som ikke bryr seg om ting er ulovlig, mener du at disse aldri betaler for noe de kan kopiere? Og feks reklame tjener man på selv om det er hentet ned gratis.

 

Det er også plenty av ting der man ikke må betale der for allikevel bidrar frivillig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Før i tiden så var det jo en del kvalitetsforskjell, med den overnevnte metoden, ei heller mulig å oppdage det...

7182792[/snapback]

Jeg kan ikke helt skjønne kvalitetsforskjell-argumentet. De fleste musikkfiler og filmer som kopierers ulovlig over nettet idag har jo i høyeste grad et kvalitetstap. Tapsfrie formater er jo forsvinnende lite utbredt.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Man kan kalle piratkopiering det for ulike ting, men det blir vel ikke mer lovlig av den grunnen.  Man tilegner seg fremdeles noe på en ulovlig måte, og det er like ulovlig selv om man ikke har noe fysisk i hånden.

7183011[/snapback]

Det er da vel heller ingen som sier at brudd på opphavsretten er lovlig? Poenget er å bruke rette begreper på de rette ting og unngå språklig forrvirring.

Lenke til kommentar
Man kan kalle piratkopiering det for ulike ting, men det blir vel ikke mer lovlig av den grunnen.  Man tilegner seg fremdeles noe på en ulovlig måte, og det er like ulovlig selv om man ikke har noe fysisk i hånden.

7183011[/snapback]

 

Som Vice sa, å bruke rett begrep gjør ike at man mener det er lovlig, det er like ulovlig selv om man bruker riktig begrep, og det er det vel heller ingen som har protestert på?

 

AtW

Lenke til kommentar
Som Vice sa, å bruke rett begrep gjør ike at man mener det er lovlig, det er like ulovlig selv om man bruker riktig begrep, og det er det vel heller ingen som har protestert på?

AtW

7183028[/snapback]

Absolutt ikke. Men det høres ikke fullt så ille ut for mange når det ikke kalles for stjeling.

7183055[/snapback]

 

Jeg ville tro de fleste ei heller synes det er like ille å kopiere noe som å stjele noe.

 

AtW

Lenke til kommentar
Som Vice sa, å bruke rett begrep gjør ike at man mener det er lovlig, det er like ulovlig selv om man bruker riktig begrep, og det er det vel heller ingen som har protestert på?

AtW

7183028[/snapback]

Absolutt ikke. Men det høres ikke fullt så ille ut for mange når det ikke kalles for stjeling.

7183055[/snapback]

 

Herregud...det er jo fordi at det IKKE er LIKE alvorlig som stjeling...

 

Stjeling er når en TAPER DIREKTE på at noen tar noe fra deg. Eiendelen skifter eier. Dette skjer ikke ved fildeling. Da blir eiendelen kopiert opp, og det er plutselig 2 eiere.

Det er egentlig magi kan du si.

 

Uansett, brudd på kopibeskyttelse er IKKE lov, og det ER IKKE stjeling...så slutt og kall det det.

 

Debatten kan ikke gå videre før du er enig i det.

Lenke til kommentar

Syns det er kjempe fint at folka som driver aktivt med dette blir tatt. Brudd på opphavsretten er ikke lov og bør bli straffet.

 

Derimot syns jeg flere band og artister bør gjøre som ugress oglegge ut noen av albumene sine i litt lav kvalitets mp3 filer, sånn at man kan teste ut musikken. Sånn som det er i dag er den eneste måten å utforske litt mer ukjente band, piratkopiering.

Lenke til kommentar

Jeg vil sammenligne nedlastning med å kjøre for fort. Å fysisk stjele produktet som dvd eller cd er som å kjøre i fylla. Å si at nedlastning er å stjele er helt feil. Hvis jeg laster ned South park fordi jeg ikke har mtv eller hvilken kanal det går på har jeg ikke stjålet noe. Jeg har rett og slett sniktittet.

 

cyn

Endret av cynosure
Lenke til kommentar
Jeg vil sammenligne nedlastning med å kjøre for fort

 

Så om du laster ned står du i større fare for å drepe andre mennesker og dyr på veien?

 

Kan ikke denne evige sammenligningen stoppe

7183463[/snapback]

 

Hva har å kjøre for fort med å drepe andre mennesker å gjøre? kan drepe ved å holde fartsgrensa også.

 

Sammenligningen var for å vise grad av alvorlighet. Å laste ned er ikke det samme som å stjele. I alvorlighetsgrad altså.

 

cyn

Endret av cynosure
Lenke til kommentar

Lufter noen tanker:

 

Tror egentlig bransjen selv er en større trussel for mangfoldigheten og inntektspotensialet til de fleste selskap enn kopiering. Det er uten at jeg sitter på tall, antagelig betraktelig flere som er gått konkurs pga monopolistiske selskap som MS, apple med deres DRM og Ipoder enn de som har gått under for kopiering.

 

Det legitimerer kanskje ikke kopiering, men antyder et noe lite avbalansert bilde av virkeligheten. Det samme går for musikk og filmselskap. En kan argumentere for at dette skyldes naturlig konkurranse i markedet eller den darwinistiske versjonen; survival of the fittest. Men burde en ikke da bruke det samme tankesettet på kopiering. Det er massevis av selskap som tjener gode penger tiltross for kopiering. Er ikke de bare flinkere til å tilpasse seg da? f.eks WOW. Kanskje et godt produkt som folk er villig til å betale for er løsningen og ikke drive å jakte på syndebukker i forbrukermassene?!

 

Mener det er påtide å snu diskusjonen litt og rette fokuset mot det som jeg ser på som problemet. Selskap som har blitt så store at de enten kjøper opp konkurrentene eller presser de ut av markedet. Og har fått illusjonen at de er større enn kundene og også hele land og med bakgrunn i det bare kan dure frem med søksmål og kundefiendtlige begrensninger på produktene sine. Det synes kanskje for selskapene at de bare beskytter sin eiendom, men hva fører det til når en fremmedgjører sin egen kundemasse og fremstiller store deler av befolkningen i land som tyver basert på noe tvilsomme bestillings utredninger. Det burde vært sett på alternativer.

 

Kall kopiering hva en vil, evt sammenlign det med hva en vil, men det er ikke det som er problemet til bransjen. Bransjen er. Og handelsorganisasjoners mangel på handling i slike saker. Forbrukerombudet har vel ennå ikke klart å myke opp reglene og begrensningene ved bruk av I tunes.

 

En kan se på hvordan noen multinasjonale farer frem i utviklingsland som ikke er tilstrekkelig regulert eller ikke har noen som håndhever lover å regler. Skal en da i land som har lover og regler tillate at selskapene benytter disse mot innbyggerne.

 

Den ukulturen en kan finne i slike selskap skyldes i min oppfatning ikke kundene, men dem selv. Om de håper å overleve i markedet så må de innse at det finnes en smertegrense på hva folk finner seg i av invadering av privatlivet og trusler. Skremsel for å stoppe en ukultur fungerer sjelden det bare inneslutter kulturen og provoserer.

Lenke til kommentar
Hva har å kjøre for fort med å drepe andre mennesker å gjøre? kan drepe ved å holde fartsgrensa også.

 

Sammenligningen var for å vise grad av alvorlighet. Å laste ned er ikke det samme som å stjele. I alvorlighetsgrad altså.

 

Om du leser hva jeg skriver, det står -større fare- og ja det er derfor du får fartsbot pga du er en fare for andre, troddet du noe annet.

 

Poenget er at sammenligninger ofte blir en helt annen sak, dette her dreier seg ikke om en bil, vei eller fart osv dette dreier som om nedlasting i stua av kopiert matriale.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Hva har å kjøre for fort med å drepe andre mennesker å gjøre? kan drepe ved å holde fartsgrensa også.

 

Sammenligningen var for å vise grad av alvorlighet. Å laste ned er ikke det samme som å stjele. I alvorlighetsgrad altså.

 

Om du leser hva jeg skriver, det står -større fare- og ja det er derfor du får fartsbot pga du er en fare for andre, troddet du noe annet.

 

Poenget er at sammenligninger ofte blir en helt annen sak, dette her dreier seg ikke om en bil, vei eller fart osv dette dreier som om nedlasting i stua av kopiert matriale.

7184775[/snapback]

 

Men er det lov å laste ned til kontoret da?

Lenke til kommentar
Men er det lov å laste ned til kontoret da?

7184980[/snapback]

Ting opphavsbeskytteren selv har lagt ut, eller tillat at andre har lagt ut.

F.eks. kan man laste ned mange Linux distroer med torrent. Når Fedora ble lansert i år, var det for mange mange som ville laste ned distroen i forhold til kapasiteten. Da er torrent en veldig fin måte å laste ned distoren raskt og enkelt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...