Gå til innhold

Fem måneder fengsel for BitTorrent-pirat


Anbefalte innlegg

Synes dette var en altfor streng dom. Greit nok at det er ulovlig, men han gjør det jo for at vanlige folk skal slippe å betale mye penger hver eneste gang det kommer en ny film.

7180656[/snapback]

 

Uavhengig om hva man mener om dommens lengde, så henger ikke argumentet ditt på greip. Lovbrudd er lovbrudd uavhengig av intensjon.

7181854[/snapback]

 

Intensjonen har da ofte enn innvrikning på lengden av en dom?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å laste ned pirat software/musikk/film etc er helt klart det samme som å stjele. Jeg lurer på hvordan noen klarer å opprettholde ett selvbedrag om noe annet ?

7181599[/snapback]

 

Folk forholder seg til loven, og hva ordene betyr, stjeling og brudd på opphavsrett er ikke det samme, akkuart som å slå noen og stjele ikke er det samme. Du unngår mye forvirring om du ikke insisterer på å bruke ordet feil.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du finner nesten alltid at det er desidert flest brukere fra Sverige, nest eller tredje mest fra Norge. USA har som regel halvparten så mange brukere som Norge tilsammen. Når du sammenligner med folketall og antar at omtrent alle i Norge piratkopierer kommer du fram til slike forholdstall. Jeg vil ikke linke til noen piratsider for jeg vil ikke oppfordre noen til å piratkopiere

 

Det er et utrolig tynt tallgrunnlag, kan jo like gjerne være at Amerikanere piratkopierer mer igjennom andre kanaler. Det er i mine øyne knapt nok bedre enn gjetning å basere seg på slikt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Man kan selvfølgelig filosofere om at årsaken til at folk piratkopierer ligger i deres mangel på respekt for loven eller mangel på moralske holdninger. Men dersom loven står i motsetning til flertallets holdninger, kan man spørre seg om det noe galt med loven og ikke folks holdninger.

 

Dersom et lands politikk og lover er motstridende med flertallets interesser, kan man heller ikke forvente at folk retter seg etter regelverket. Da er det noe galt med lovene og ikke folks holdninger.

 

Det som opplagt er veien å gå er det motsatte... nemlig å gjøre det lettere for folk å få tak i programvaren og filmer gjennom lovlige kanaler til en pris som stemmer mer med den folk er villige til å betale.

 

Du som jobber i Embedded Software kunne jo fåreslå en lignende distrubusjonsmetode som det Valve bruker, Steam. Det fungerer mye bedre enn disse cd-beskyttelsene som gjør at du må ha cden i maskinen hver gang du skal spille et spill. Det er ikke cd'en eller dvd'en man kjøper, men innholdet.

 

Tja. Om flertallet mente at det var greit å stjele brød fra butikken -burde det blitt lov? Var det da lovverket som burde forandres? Spørsmålet er jo da hvorfor flertallet mener at man ikke kan stjele brød, men at man KAN stjele/piratkopiere software. Hvorfor? Jeg tror det er fordi software, relativt sett, er et ganske umodent produkt. Folk har ikke respekt for software bransjen og bryr seg ikke om utviklerne da det er vanskeligere å se at disse (indirekte) taper på det, enn at kjøpmannen som selger brød (direkte) taper på brødtyveri.

 

Da kan man jo spørre seg om flertallet velger den riktige løsningen ved å tillate piratkopiering...

 

I mitt tilfelle med utvikling av embedded software blir saken kanskje litt spesiell, siden vi også leverer mye av hardwaren som softwaren er avhengig av. Piratkopiering har derfor ikke vært et problem hos oss.

Lenke til kommentar

For det første, jeg har selv lastet ned og brukt pirat software, og føler meg ikke som noen alvorlig kriminell av den grunn. Men ja, jeg mener det er å stjele.

 

Det finnes alle typer "pirater", fra de som kun laster ned ting som er lagt ut frivillig av opprettshaver, til de som bygger om huset sitt for å få plass til flere harddisker.

 

At 90% av norges befolkning støtter piratvirksomhet tror jeg ikke, tviler vel egentlig på om det ville fått flertall ved en folkeavstemning.

 

Om man mener at Piratbevegelsen vil kunne påvirke måten software/musikk/film etc selges/distribueres i fremtiden, så er jeg enig. Men for meg så føles det litt rart å demonstrere mot dyre kinobiletter/filmpriser ved å laste ned filmen og se den hjemme, jeg lar heller være å se den.

Lenke til kommentar
Du finner nesten alltid at det er desidert flest brukere fra Sverige, nest eller tredje mest fra Norge. USA har som regel halvparten så mange brukere som Norge tilsammen. Når du sammenligner med folketall og antar at omtrent alle i Norge piratkopierer kommer du fram til slike forholdstall. Jeg vil ikke linke til noen piratsider for jeg vil ikke oppfordre noen til å piratkopiere
Det er et utrolig tynt tallgrunnlag, kan jo like gjerne være at Amerikanere piratkopierer mer igjennom andre kanaler. Det er i mine øyne knapt nok bedre enn gjetning å basere seg på slikt.

 

AtW

7181936[/snapback]

Jepp, jeg er enig, så jeg måtte finne noen bedre tall:http://www.bsa.org/globalstudy/upload/2005...udy-English.pdf

Finner en tabell på side 10 som viser 2004 tall mot 2003 tall for en del land. Norge er ikke med.

 

Jeg har sterke tvil til de tapstallene de presenterer. Markedsverdien av den piratkopierte programvaren kan kanskje være i nærheten av de tallene, men folk ville benyttet fri programvare i større grad om de ikke piratkopierte eller avstått helt fra programvaren i mye større grad. 21% av programvare brukt i USA i 2004 var ifølge de tallene piratkopiert.

Lenke til kommentar
Du finner nesten alltid at det er desidert flest brukere fra Sverige, nest eller tredje mest fra Norge. USA har som regel halvparten så mange brukere som Norge tilsammen. Når du sammenligner med folketall og antar at omtrent alle i Norge piratkopierer kommer du fram til slike forholdstall. Jeg vil ikke linke til noen piratsider for jeg vil ikke oppfordre noen til å piratkopiere
Det er et utrolig tynt tallgrunnlag, kan jo like gjerne være at Amerikanere piratkopierer mer igjennom andre kanaler. Det er i mine øyne knapt nok bedre enn gjetning å basere seg på slikt.

 

AtW

7181936[/snapback]

Jepp, jeg er enig, så jeg måtte finne noen bedre tall:http://www.bsa.org/globalstudy/upload/2005...udy-English.pdf

Finner en tabell på side 10 som viser 2004 tall mot 2003 tall for en del land. Norge er ikke med.

 

Jeg har sterke tvil til de tapstallene de presenterer. Markedsverdien av den piratkopierte programvaren kan kanskje være i nærheten av de tallene, men folk ville benyttet fri programvare i større grad om de ikke piratkopierte eller avstått helt fra programvaren i mye større grad. 21% av programvare brukt i USA i 2004 var ifølge de tallene piratkopiert.

7182047[/snapback]

 

På side 3 står også norge, oppgitt med 31% "piracy rate" (vs 21% i USA), noe som tyder på at USA har vesentlig mindre men at forskjellen ikke er helt enorm.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå dukker det opp brødristere, biler, takstein osv igjen. Hva har egentlig dette med saken å gjøre?, ingenting. Selv stjeling av selve mediet i butikken har lite med saken å gjøre.

 

Problemet er at folk kan sitte hjemme å dele hva dem vill til alle døgnets tider, ingen reagerte særlig mye på kopiering av vhs og kassetter nettop pga det var utrolig mye vanskligere å få delt dem raskt med andre.

 

Tror det er lite de kan gjøre med det, annet en det jeg har nevnt før. Får vente å se ..

Lenke til kommentar
Man kan selvfølgelig filosofere om at årsaken til at folk piratkopierer ligger i deres mangel på respekt for loven eller mangel på moralske holdninger. Men dersom loven står i motsetning til flertallets holdninger, kan man spørre seg om det noe galt med loven og ikke folks holdninger....
Tja. Om flertallet mente at det var greit å stjele brød fra butikken -burde det blitt lov? Var det da lovverket som burde forandres? Spørsmålet er jo da hvorfor flertallet mener at man ikke kan stjele brød, men at man KAN stjele/piratkopiere software. Hvorfor? Jeg tror det er fordi software, relativt sett, er et ganske umodent produkt. Folk har ikke respekt for software bransjen og bryr seg ikke om utviklerne da det er vanskeligere å se at disse (indirekte) taper på det, enn at kjøpmannen som selger brød (direkte) taper på brødtyveri.

 

Da kan man jo spørre seg om flertallet velger den riktige løsningen ved å tillate piratkopiering...

 

I mitt tilfelle med utvikling av embedded software blir saken kanskje litt spesiell, siden vi også leverer mye av hardwaren som softwaren er avhengig av. Piratkopiering har derfor ikke vært et problem hos oss.

7181982[/snapback]

For det første: Jeg sier ikke at softwarebransjen indirekte taper på piratkopiering, men: Det kan være at softwarebransjen indirekte taper på piratkopiering gjennom mulig tapt salg.

 

Jeg har ennå tilgode å se noen konkrete objektive studier på dette. Før det foreligger noen slik studie kan ingen påstå at softwarebransjen faktisk taper penger på piratkopiering, selv om markedsverdien til piratkopiert programvare er så og så mye.

 

Fra min forrige post:

Jeg har sterke tvil til de tapstallene de presenterer. Markedsverdien av den piratkopierte programvaren kan kanskje være i nærheten av de tallene, men folk ville benyttet fri programvare i større grad om de ikke piratkopierte eller avstått helt fra programvaren i mye større grad.

 

For det andre: Om flertallet mente det var riktig å stjele, drepe, voldta og lignende ville vi hatt anarki og vi ville ikke hatt noen lover overhodet. Dette er uansett veldig fjernt fra virkeligheten og har ingenting med piratkopiering å gjøre. For å kommentere dette med å stjele brød allikevel: Dersom folket var så fattig at de ikke kunne kjøpe brød, ville de stjele det. Da ville den rike kjøpmannen som byr fram brødet til en så høy pris at folket ikke kan spise bli lynsjet. Har du ikke sett Shakespares: "Kjøpmannen fra Venesia"?

Lenke til kommentar
Det kan være at softwarebransjen indirekte taper på piratkopiering gjennom mulig tapt salg.

 

Såklart, det er jo det vi snakker om her.

 

Jeg har ennå tilgode å se noen konkrete objektive studier på dette. Før det foreligger noen slik studie kan ingen påstå at softwarebransjen faktisk taper penger på piratkopiering, selv om markedsverdien til piratkopiert programvare er så og så mye.

 

Jovisst kan man påstå det! Dessuten kan man med argumentasjon (relatert til den vi fører her) sannsynliggjøre at softwarebransjen taper på dette. Om det finnes en studie av dette kjenner jeg ikke til. Pirater bryter lovverket slik det er idag, og burde derfor straffes.

 

 

Om flertallet mente det var riktig å stjele, drepe, voldta og lignende ville vi hatt anarki og vi ville ikke hatt noen lover overhodet. Dette er uansett veldig fjernt fra virkeligheten og har ingenting med piratkopiering å gjøre. For å kommentere dette med å stjele brød allikevel: Dersom folket var så fattig at de ikke kunne kjøpe brød, ville de stjele det. Da ville den rike kjøpmannen som byr fram brødet til en så høy pris at folket ikke kan spise bli lynsjet. Har du ikke sett Shakespares: "Kjøpmannen fra Venesia"?

 

Her beskriver du jo anarkiet slik det hersker blant pirater idag, tross i reglene.

Problemet med analogien over er at kjøpmannen selvfølgelig ønsker å selge brød for å tjene penger. Om han priser seg ut av markedet går det ut over ham selv også. Pirater trenger ikke spill for å overleve, men for å tilfredsstille spillelysten. Hvordan skal utviklerne tjene penger og utvikle nye spill hvis det blir lovlig å piratkopiere?

Lenke til kommentar

Vi snakker her om brudd på opphavsrettigheter, ikke tyveri. At penger og makt går foran enkeltmenneskets rettigheter i dagens Usa er det liten tvil om, og det er det vi ser her.

 

Og påstå at dette er tyveri blir litt som å påstå at enhver fartsovertredelse er et drapsforsøk og bør straffes deretter.

 

Lovgivingen på dette området er ikke tilpasset vår digitale hverdag, og underholdningsbransjen sloss med nebb og klør for å sikre seg enda høyere inntekter fremover, for igjen å sikre stadig større utbytte til sine aksjonærer.

 

Mens artistene selv fremstår som nikkedukker som naivt tror alt de blir fortalt av sine arbeidsgivere i underholdningsindustrien. Mens de ellers ikler seg sine kvasi-sosialistiske holdninger om fred og frihet når det passer dem, støtter de dette kaptilasistiske systemet som gjør noen få tilknyttet de fire gigantkorporasjonene veldig rike mens resten lever fra hånd til munn.

 

Så har vi jo disse ultra-konservative her på forumet som mener at "alt var bedre før" (internett). Og at anarkiet snart tar over med all denne "stjelingen" på internett. Det er slike holdninger som gjør at Bush fortsatt styrer (verden)(satt på spissen).

 

Det er viktig å huske hva som kom først av høna og egget her.

Kunst og kultur er tross alt eldre enn de copyright-lovene vi har i dag, og at lovene vi har i dag var starten på kulturindustrien vi hadde i det analoge samfunnet.

Vi burde omgjøre copyright-lovene slik at de igjen tjener artister og folket best mulig og ikke la underholdningsindustrien skrive sine egne lover.(og håndheve dem).

 

I bunn og grunn handler det om hvordan samfunn vi vil ha for våre barn, vil vi ha demokrati og åpenhet med ett rikt kulturliv, eller ett sammfunn styrt av de store private selskapene (som igjen styres av en liten skjult maktelite) på bekostning av enkeltmenneskets frihet?

 

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=35420' target='_blank'>

Lenke til kommentar
Hvordan skal utviklerne tjene penger og utvikle nye spill hvis det blir lovlig å piratkopiere?

7182243[/snapback]

 

Reklame? Lettere produkttilgang? Ekstrafunksjonalitet for de som eier orginaler? Online-spilling? Jeg vil anta det er flere muligheter, men det er jo usikkert hvor effektive de er.

 

AtW

7182286[/snapback]

Hvordan ser dere som støtter piratvirksomhet for dere at noen skal gidde å lage noe som helst hvis det ble lovlig å laste ned hva som helst gratis ?

Reklame og alt annet som kunne irritere dere ville vel fort blitt ordnet med cracks ?

Ekstrafunksjonalitet for de som eier orginaler? tror ikke noen gidder å bruke penger på å lage cd'r, når brukerene kan laste ned produktet gratis på nett.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar

Man kan helt klart ikke skylde på at det er så dyrt i norge for filmer osv, men hva tror dere filmbransjen egentlig vil ha?

Folk som ser filmen for å finne ut om den er bra, også går og ser den på kino for å få en fin opplevelse eller de som ikke ser den i det hele tatt fordi de ikke er sikre på om de gidder å bruke penger på den filmen?

Lenke til kommentar
Jeg har ennå tilgode å se noen konkrete objektive studier på dette. Før det foreligger noen slik studie kan ingen påstå at softwarebransjen faktisk taper penger på piratkopiering, selv om markedsverdien til piratkopiert programvare er så og så mye.
Jovisst kan man påstå det! Dessuten kan man med argumentasjon (relatert til den vi fører her) sannsynliggjøre at softwarebransjen taper på dette. Om det finnes en studie av dette kjenner jeg ikke til. Pirater bryter lovverket slik det er idag, og burde derfor straffes.

7182243[/snapback]

Kanskje jeg ordla meg litt feil, man kan selvsagt påstå, men det blir med påstanden så lenge man ikke kan backe det opp med fakta.

 

Er det riktig eller moralsk forsvarlig å straffe en stakkar som laster ned programvare eller filmer med fengsel fordi han/hun har for lite penger til å kjøpe det? Jeg mener ikke det.

 

Det er derimot en annen sak dersom man bevisst kopierer fra orginalen og legger ut store mengder filmer og programvare for hundretusenvis eller millionvis av dollar på nettet. Dette kan sidestilles med storstilt svindel etter min mening.

Om flertallet mente det var riktig å stjele, drepe, voldta og lignende ville vi hatt anarki og vi ville ikke hatt noen lover overhodet. Dette er uansett veldig fjernt fra virkeligheten og har ingenting med piratkopiering å gjøre. For å kommentere dette med å stjele brød allikevel: Dersom folket var så fattig at de ikke kunne kjøpe brød, ville de stjele det. Da ville den rike kjøpmannen som byr fram brødet til en så høy pris at folket ikke kan spise bli lynsjet. Har du ikke sett Shakespares: "Kjøpmannen fra Venesia"?
Her beskriver du jo anarkiet slik det hersker blant pirater idag, tross i reglene.

7182243[/snapback]

Denne analogien sklir ganske langt ut. Men poenget er at dersom man får "anarki", altså at folket nekter å rette seg etter lovene, er det noe galt med lovene. Vi lever ikke i et diktatur, lovverket skal være demokratisk og basert på flertallets etiske holdninger. Nå ønsker trolig ikke flertallet av priatene å være pirater og føler at det er galt; og ville benyttet lovlige kanaler om de var tilgjengelige nok til en riktig pris.
Problemet med analogien over er at kjøpmannen selvfølgelig ønsker å selge brød for å tjene penger. Om han priser seg ut av markedet går det ut over ham selv også. Pirater trenger ikke spill for å overleve, men for å tilfredsstille spillelysten. Hvordan skal utviklerne tjene penger og utvikle nye spill hvis det blir lovlig å piratkopiere?

7182243[/snapback]

Uavhengig av hvilke behov bransjen tilfredstiller, skyter de seg selv i foten ved å gjøre det vanskelig for folk å kjøpe og bruke produktene deres, samt å overprise produktene. Utviklerne skal selvsagt tjene pengene sine ved å tilpasse seg forbrukerne og markedet. Det er elementær økonomisk teori.
Lenke til kommentar
Hvordan skal utviklerne tjene penger og utvikle nye spill hvis det blir lovlig å piratkopiere?

7182243[/snapback]

 

Reklame? Lettere produkttilgang? Ekstrafunksjonalitet for de som eier orginaler? Online-spilling? Jeg vil anta det er flere muligheter, men det er jo usikkert hvor effektive de er.

 

AtW

7182286[/snapback]

Hvordan ser dere som støtter piratvirksomhet for dere at noen skal gidde å lage noe som helst hvis det ble lovlig å laste ned hva som helst gratis ?

Reklame og alt annet som kunne irritere dere ville vel fort blitt ordnet med cracks ?

Ekstrafunksjonalitet for de som eier orginaler? tror ikke noen gidder å bruke penger på å lage cd'r, når brukerene kan laste ned produktet gratis på nett.

7182443[/snapback]

 

Om folk er villig til å betale for produktet, så vil sikkert noen lage produktet (og da ser jeg bort ifra alle som lager ting gratis nå, og som sikkert vil gjøre det i framtiden).

 

TV er et eksempel på ting som er grats, og fungerer noenlunde greit med reklame selv om det er lett å hente ned reklamefrie versjoner. Ekstrafunksjonalitet ser ut til å fungere ok slik det er i dag, mange kjøper jo spillf or online-funksjonalitet feks.

 

AtW

Lenke til kommentar
tror ikke noen gidder å bruke penger på å lage cd'r, når brukerene kan laste ned produktet gratis på nett.

7182443[/snapback]

Hvorfor skulle noen gidde å bruke penger på å lage cder? Det må jo være mye billigere å distribuere spill, programvare, filmer og musikk gjennom Internet?!
Lenke til kommentar
Hvordan skal utviklerne tjene penger og utvikle nye spill hvis det blir lovlig å piratkopiere?

7182243[/snapback]

 

Reklame? Lettere produkttilgang? Ekstrafunksjonalitet for de som eier orginaler? Online-spilling? Jeg vil anta det er flere muligheter, men det er jo usikkert hvor effektive de er.

 

AtW

7182286[/snapback]

Hvordan ser dere som støtter piratvirksomhet for dere at noen skal gidde å lage noe som helst hvis det ble lovlig å laste ned hva som helst gratis ?

Reklame og alt annet som kunne irritere dere ville vel fort blitt ordnet med cracks ?

Ekstrafunksjonalitet for de som eier orginaler? tror ikke noen gidder å bruke penger på å lage cd'r, når brukerene kan laste ned produktet gratis på nett.

7182443[/snapback]

 

Om folk er villig til å betale for produktet, så vil sikkert noen lage produktet (og da ser jeg bort ifra alle som lager ting gratis nå, og som sikkert vil gjøre det i framtiden).

 

TV er et eksempel på ting som er grats, og fungerer noenlunde greit med reklame selv om det er lett å hente ned reklamefrie versjoner. Ekstrafunksjonalitet ser ut til å fungere ok slik det er i dag, mange kjøper jo spillf or online-funksjonalitet feks.

 

AtW

7182550[/snapback]

Men hvis det ble lovlig å laste ned hva som helst gratis, ville du da betale for varen etterpå ? Hvor mange tror du vil gjøre det ?

Lenke til kommentar

Når de gjelder spill liker jeg konseptet til Steam selv om det er litt buggete enda. OM jeg fikk kjøpt spillene til ca 150 kr der haddet jeg kjøpt enda flere spill en jeg gjør i dag.

 

edit

Tror dette er rette veien å gå. Spillene ligger der uansett hvor du er i verden, du må få lastet dem ned fort og de blir atumatiskt patchet osv. Dette tror jeg er en smak av fremtiden.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Men hvis det ble lovlig å laste ned hva som helst gratis, ville du da betale for varen etterpå ? Hvor mange tror du vil gjøre det ?

7182666[/snapback]

Hvordan klarer feks. drikke-produsentene å få folk til å betale i dyre dommer for noe så simpelt som vann på flaske? De aller aller fleste, hvertfall her i landet, har gratis tilgang til et minst like bra produkt. Likevel selges det vann på flaske "i bøtter og spann" her i landet....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...