Gå til innhold

Fem måneder fengsel for BitTorrent-pirat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er selvfølgelig ikke noe man ønsker, men som andre alvorlige lovbrudd bør dette også slås hardt ned på. At det ikke finnes gode måter å forhindre dette på er synd.

7180847[/snapback]

 

Tipper du stiller dette på samme linje som mord, voldtekt.

7180881[/snapback]

 

Kom gjerne med begrunnelser for den påstanden.

 

At du ikke ser på det som alvorlig tyder vel på at du ikke ser konsekvensene av slike lovbrudd.

Jeg som jobber som utvikler (riktig nok med embedded software hvor vi ikke har dette problemet i samme grad), har absolutt en interesse av at det skal gå an å leve av softwareutvikling. For meg er det alvorlig, og det samme gjelder veldig mange andre. Dette vil tilslutt gå ut over piratene selv, da produktet de piratkopierer må utvikles for langt mindre penger, noe mange utviklere ikke vil klare. Skyld dere selv.

Lenke til kommentar

Det kan hende at 90% av befolkningen i Norge og 99% i Sverige piratkopierer, men i USA er tallene mer i nærheten av 1-3%. - Folk der borte har en stor respekt for eiendomsretten. Derfor er det også mye lettere å få til en slik dom i USA også enn andre steder. Men som tommelfinger-regelen sier, "se på USA, så vet du hva utviklingen i Norge vil gå mot de neste 10 årene".

 

Men Norge er for isolerte til at piratkopiering burde forbys. Vi har en importgrense på 200kr, slik at vi kan ikke importere noe (untatt bøker) fra utlandet uten å måtte betale 50% tillegg på både prisen og en allerede høy porto. Dersom du skal importere noe til $30 (eller ca 210kr) i USA, må du betale 30$ + 20$ frakt + $25 i importtoll = omtrent 525kr i sluttpris i Norge. Er det virkelig vanskelig å forstå hvorfor prisnivået i Norge er så mye høyere enn i utlandet og hvorfor folk piratkopierer?

 

Dessuten er utgivelsesdatoer for Norske utgaver av for eksempel filmer, spill, m.m. ofte måneder eller år etter andre land. Noen ganger bestemmer utgiverne seg for å ikke gi ut i Norge i det hele tatt.

 

Edit: Det kan noteres at jeg prinsipielt er mot piratkopiering.

Endret av Mental
Lenke til kommentar
Det kan hende at 90% av befolkningen i Norge og 99% i Sverige piratkopierer, men i USA er tallene mer i nærheten av 1-3%. - Folk der borte har en stor respekt for eiendomsretten. Derfor er det også mye lettere å få til en slik dom i USA også enn andre steder. Men som tommelfinger-regelen sier, "se på USA, så vet du hva utviklingen i Norge vil gå mot de neste 10 årene".

 

Men Norge er for isolerte til at piratkopiering burde forbys. Vi har en importgrense på 200kr, slik at vi kan ikke importere noe (untatt bøker) fra utlandet uten å måtte betale 50% tillegg på både prisen og en allerede høy porto. Dersom du skal importere noe til $30 (eller ca 210kr) i USA, må du betale 30$ + 20$ frakt + $25 i importtoll = omtrent 525kr i sluttpris i Norge. Er det virkelig vanskelig å forstå hvorfor prisnivået i Norge er så mye høyere enn i utlandet og hvorfor folk piratkopierer?

 

Dessuten er utgivelsesdatoer for Norske utgaver av for eksempel filmer, spill, m.m. ofte måneder eller år etter andre land. Noen ganger bestemmer utgiverne seg for å ikke gi ut i Norge i det hele tatt.

 

Edit: Det kan noteres at jeg prinsipielt er mot piratkopiering.

7180983[/snapback]

 

Det er ikke vanskelig å forstå at folk piratkopierer, og jeg er enig i at mye burde gjøres for å bedre f.eks. toll-situasjonen som du nevner, men det rettferdiggjør alikevel ikke lovbrudd. Da får man kjempe for å øke importgrensen etc. istedet.

Lenke til kommentar
At du ikke ser på det som alvorlig tyder vel på at du ikke ser konsekvensene av slike lovbrudd.

Jeg som jobber som utvikler (riktig nok med embedded software hvor vi ikke har dette problemet i samme grad), har absolutt en interesse av at det skal gå an å leve av softwareutvikling. For meg er det alvorlig, og det samme gjelder veldig mange andre. Dette vil tilslutt gå ut over piratene selv, da produktet de piratkopierer må utvikles for langt mindre penger, noe mange utviklere ikke vil klare. Skyld dere selv.

7180961[/snapback]

For å si det slik: Dersom en naturlig utvikling er slik at det blir lavere budsjetter innenfor en bransje pga. aktiviteter som folk flest ønsker, da bør heller bransjen tilpasse seg markedet fremfor at markedet skal tilpasse seg bransjen.

Det som også er litt snodig er at nå for tiden, hvor det er mer ulovlig kopiering enn noensinne skal man tro media/utgiverne, kommer det stadig nye rekorder i å ha høye budsjetter på feks. film & spill.

Lenke til kommentar

Nei, det er selvfølgelig ikke noe man ønsker, men som andre alvorlige lovbrudd bør dette også slås hardt ned på. At det ikke finnes gode måter å forhindre dette på er synd.

7180847[/snapback]

 

Tipper du stiller dette på samme linje som mord, voldtekt.

7180881[/snapback]

 

Kom gjerne med begrunnelser for den påstanden.

 

At du ikke ser på det som alvorlig tyder vel på at du ikke ser konsekvensene av slike lovbrudd.

Jeg som jobber som utvikler (riktig nok med embedded software hvor vi ikke har dette problemet i samme grad), har absolutt en interesse av at det skal gå an å leve av softwareutvikling. For meg er det alvorlig, og det samme gjelder veldig mange andre. Dette vil tilslutt gå ut over piratene selv, da produktet de piratkopierer må utvikles for langt mindre penger, noe mange utviklere ikke vil klare. Skyld dere selv.

7180961[/snapback]

 

Hva er konsekvensene av slike lovbrudd? Om man ser på musikkbransjen, eller filmbransjen, så har det der vært "texas med fildeling" (spesielt musikk), i manga mange år, i denne perioden har salgene både gått opp og ned. Så jeg vil si at det er langt ifra klart at det har store negative konsekvenser for salget. Og selv om det skulle ha det, er det nødvendigvis negativt? Hadde det gjort noe om foretningsmodellen slik den er i dag kollapset? Er man tjnet med store plateselskap feks?

 

Ellers er det verd å merke seg at man i det siste har begynt å ha eksklusiv tilgang til nettsteder med ekstra-innhold for innehavere av oginal-CDer. (EMI om jeg ikke husker feil) for å stimulere til salg av orginaler, en bedre plan enn tåplige kopibeskyttelser ihvertfall

 

AtW

Lenke til kommentar
Det kan hende at 90% av befolkningen i Norge og 99% i Sverige piratkopierer, men i USA er tallene mer i nærheten av 1-3%. - Folk der borte har en stor respekt for eiendomsretten. Derfor er det også mye lettere å få til en slik dom i USA også enn andre steder. Men som tommelfinger-regelen sier, "se på USA, så vet du hva utviklingen i Norge vil gå mot de neste 10 årene".

 

Men Norge er for isolerte til at piratkopiering burde forbys. Vi har en importgrense på 200kr, slik at vi kan ikke importere noe (untatt bøker) fra utlandet uten å måtte betale 50% tillegg på både prisen og en allerede høy porto. Dersom du skal importere noe til $30 (eller ca 210kr) i USA, må du betale 30$ + 20$ frakt + $25 i importtoll = omtrent 525kr i sluttpris i Norge. Er det virkelig vanskelig å forstå hvorfor prisnivået i Norge er så mye høyere enn i utlandet og hvorfor folk piratkopierer?

 

Dessuten er utgivelsesdatoer for Norske utgaver av for eksempel filmer, spill, m.m. ofte måneder eller år etter andre land. Noen ganger bestemmer utgiverne seg for å ikke gi ut i Norge i det hele tatt.

 

Edit: Det kan noteres at jeg prinsipielt er mot piratkopiering.

7180983[/snapback]

Gi gjerne en henvisning til statestikkene du nevner :)

Lenke til kommentar

Kom gjerne med begrunnelser for den påstanden.

 

At du ikke ser på det som alvorlig tyder vel på at du ikke ser konsekvensene av slike lovbrudd.

Jeg som jobber som utvikler (riktig nok med embedded software hvor vi ikke har dette problemet i samme grad), har absolutt en interesse av at det skal gå an å leve av softwareutvikling. For meg er det alvorlig, og det samme gjelder veldig mange andre. Dette vil tilslutt gå ut over piratene selv, da produktet de piratkopierer må utvikles for langt mindre penger, noe mange utviklere ikke vil klare. Skyld dere selv.

7180961[/snapback]

 

Når du beskriver Piratvirksomheten som sluttbrukerne foretar seg som et alvorlig lovbrudd så beskriver du det på samme måte som gjerningen hadde vært like alvorlig som et mord.

 

Et lovbrudd kan være en forbrytelse eller en forseelse. En forbrytelse er en straffbar handling av grovere karakter enn en forseelse. Forbrytelser og forseelser mot straffeloven er omtalt i henholdsvis 2. og 3. del av loven. Straffbare handlinger beskrevet i andre lover er ifølge straffeloven § 2 forbrytelser dersom de har en strafferamme på mer enn tre måneders fengsel, med mindre noe annet er bestemt. Øvrige straffbare handlinger er forseelser.

 

Ergo så kan man neppe kalle fildeling for en alvorlig kriminell virksomhet per dags dato I norge, I alle fall den some foretas i de fleste hjem her til lands. Selv om denne beskrivelsen er noe vag så klasifiseres dermed lovbrudd seg opp i to grupper og disse igjen kan beskrives med forskjellig grad. Utifra dette så kan man ta som eksempel at et mord beskrives som et alvorlig lovbrudd mens et tyveri vil kunne være en forseelse avhengig av omfanget.

 

Selvsagt så kan jeg forstå problemstillingen din, alle ønsker å tjene penger på det man holder på med, men du må også forstå at hvis du selger et produkt til en gruppe på 100 personer så vil kanskje kun 10 av dem kjøpe det fordi de har råd og behov for det. Det resten av gruppen gjør vil nok være uvesentlig for deg fordi du vil uansett ikke tjene penger på dem.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Kom gjerne med begrunnelser for den påstanden.

 

At du ikke ser på det som alvorlig tyder vel på at du ikke ser konsekvensene av slike lovbrudd.

Jeg som jobber som utvikler (riktig nok med embedded software hvor vi ikke har dette problemet i samme grad), har absolutt en interesse av at det skal gå an å leve av softwareutvikling. For meg er det alvorlig, og det samme gjelder veldig mange andre. Dette vil tilslutt gå ut over piratene selv, da produktet de piratkopierer må utvikles for langt mindre penger, noe mange utviklere ikke vil klare. Skyld dere selv.

7180961[/snapback]

 

Når du beskriver Piratvirksomheten som sluttbrukerne foretar seg som et alvorlig lovbrudd så beskriver du det på samme måte som gjerningen hadde vært like alvorlig som et mord.

 

Et lovbrudd kan være en forbrytelse eller en forseelse. En forbrytelse er en straffbar handling av grovere karakter enn en forseelse. Forbrytelser og forseelser mot straffeloven er omtalt i henholdsvis 2. og 3. del av loven. Straffbare handlinger beskrevet i andre lover er ifølge straffeloven § 2 forbrytelser dersom de har en strafferamme på mer enn tre måneders fengsel, med mindre noe annet er bestemt. Øvrige straffbare handlinger er forseelser.

 

Ergo så kan man neppe kalle fildeling for en alvorlig kriminell virksomhet per dags dato I norge, I alle fall den some foretas i de fleste hjem her til lands. Selv om denne beskrivelsen er noe vag så klasifiseres dermed lovbrudd seg opp i to grupper og disse igjen kan beskrives med forskjellig grad. Utifra dette så kan man ta som eksempel at et mord beskrives som et alvorlig lovbrudd mens et tyveri vil kunne være en forseelse avhengig av omfanget.

 

Selvsagt så kan jeg forstå problemstillingen din, alle ønsker å tjene penger på det man holder på med, men du må også forstå at hvis du selger et produkt til en gruppe på 100 personer så vil kanskje kun 10 av dem kjøpe det fordi de har råd og behov for det. Det resten av gruppen gjør vil nok være uvesentlig for deg fordi du vil uansett ikke tjene penger på dem.

7181290[/snapback]

 

At to ulovlige handliger begge er alvorlige, betyr ikke at de begge er LIKE alvorlige. Å sammenligne piratkopiering med mord blir litt sært, da det slår ganske forskjellig konsekvensmessig. At piratkopiering vil kunne få alvorlige (jeg snakker ikke om fatale) konsekvenser er det vel liten tvil om. En fildeler alene gjør kanskje ikke så stor skade, men når hundretusenvis piratkopierer får det selvfølgelig en effekt som kan sees på som langt mer alvorlig.

 

Det er klart at mange som laster ned ikke ville kjøpt spillet/filmen el.l. om de ikke kunne lastet ned, men ikke i samme grad som når man KAN laste ned. Mange sier at de ikke ville kjøpt spillet alikevel -så hvorfor laster de det ned og spiller gjennom det da? Hadde de ikke lastet ned ville de blitt stimulert til å kjøpe flere spill siden de ikke fikk "dekket" spilleinteressen i samme grad som når de laster ned.

 

At artiser/utviklere osv. tjener på at folk deler produktet deres ulovlig kan nok stemme for mange, men om dette var tilfellet for alle, hvorfor velger de ikke selv å spre musikken sin gratis over nettet? La dem nå selv velge hvilken distribusjonsform de ønsker å benytte -de vil jo selvsagt få butikken til å gå så bra som mulig. Mange legger jo også ut f.eks. musikken sin gratis -Og om dette fungerer så bra, så er det artisene/utviklerne som SELV skal velge å gjøre det slik.

Lenke til kommentar

Følgende av at nettop hundretusener kopierer media i sitt hjem blir nok nettop det å finne løsninger som gjør dette mulig, ikke kriminalisere de, man får rette og slett jobbe for å finne fornuftige løsninger som blir godt mottatt av sluttbrukerne.

 

Som du sier så finnes det allerede artister som gjør som du sier, de velger selv å legge ut filene sine for gratis nedlasting, noen er ikke spesielt kjente, andre er populære, her er for eksempel en som jeg kjenner til : http://www.myspace.com/martintibbs , har nettop donert en liten sum til ham i og med at jeg synnes at han fortjente det.

Lenke til kommentar
Følgende av at nettop hundretusener kopierer media i sitt hjem blir nok nettop det å finne løsninger som gjør dette mulig, ikke kriminalisere de, man får rette og slett jobbe for å finne fornuftige løsninger som blir godt mottatt av sluttbrukerne.

 

Som du sier så finnes det allerede artister som gjør som du sier, de velger selv å legge ut filene sine for gratis nedlasting, noen er ikke spesielt kjente, andre er populære, her er for eksempel en som jeg kjenner til : http://www.myspace.com/martintibbs , har nettop donert en liten sum til ham i og med at jeg synnes at han fortjente det.

7181442[/snapback]

 

Jeg er enig i at vi trenger å finne gode løsninger. Det fungerer jo ganske bra på mange områder idag. F.eks. lar utviklerne privatpersoner benytte deres software gratis, mens bedrifter må betale. Problemet gjelder jo spill/film/musikk o.l. hvor det er privatpersonen som er den mer eller mindre eneste forbruksgruppen.

Lenke til kommentar

Som vanlig blir jeg overrasket over holdningene til piratvirksomhet. Dersom vi i stedet ville vært nødt til å stjele en fysisk kopi av cd/filmen og ikke bare laste den ned, ville nok det vært færre som hadde gjort det. Mange ser ikke på nedlasting som stjeling.

At prisene er høye er ingen grunn til å skaffe seg en vare på ulovlig vis.

Lenke til kommentar
Som vanlig blir jeg overrasket over holdningene til piratvirksomhet.  Dersom vi i stedet ville vært nødt til å stjele en fysisk kopi av cd/filmen og ikke bare laste den ned, ville nok det vært færre som hadde gjort det.  Mange ser ikke på nedlasting som stjeling. 

At prisene er høye er ingen grunn til å skaffe seg en vare på ulovlig vis.

7181496[/snapback]

 

Kan det være fordi det ikke er det samme som stjeling mon tro? Om man var nødt til å drepe noen istedenfor å stjele en sjokolade så hadde det nok også vært færre som hadde gjort det, fordi det ikke er det samme, og alvorlighetsgraden er forskjellig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Som vanlig blir jeg overrasket over holdningene til piratvirksomhet.  Dersom vi i stedet ville vært nødt til å stjele en fysisk kopi av cd/filmen og ikke bare laste den ned, ville nok det vært færre som hadde gjort det.  Mange ser ikke på nedlasting som stjeling.  

At prisene er høye er ingen grunn til å skaffe seg en vare på ulovlig vis.

7181496[/snapback]

 

Kan det være fordi det ikke er det samme som stjeling mon tro? Om man var nødt til å drepe noen istedenfor å stjele en sjokolade så hadde det nok også vært færre som hadde gjort det, fordi det ikke er det samme, og alvorlighetsgraden er forskjellig.

 

AtW

7181510[/snapback]

Å laste ned pirat software/musikk/film etc er helt klart det samme som å stjele. Jeg lurer på hvordan noen klarer å opprettholde ett selvbedrag om noe annet ?

Lenke til kommentar
...

 

Men Norge er for isolerte til at piratkopiering burde forbys. Vi har en importgrense på 200kr, slik at vi kan ikke importere noe (untatt bøker) fra utlandet uten å måtte betale 50% tillegg på både prisen og en allerede høy porto...

 

Dessuten er utgivelsesdatoer for Norske utgaver...

 

Edit: Det kan noteres at jeg prinsipielt er mot piratkopiering.

7180983[/snapback]

Det er ikke vanskelig å forstå at folk piratkopierer, og jeg er enig i at mye burde gjøres for å bedre f.eks. toll-situasjonen som du nevner, men det rettferdiggjør alikevel ikke lovbrudd. Da får man kjempe for å øke importgrensen etc. istedet.

7181002[/snapback]

Man kan selvfølgelig filosofere om at årsaken til at folk piratkopierer ligger i deres mangel på respekt for loven eller mangel på moralske holdninger. Men dersom loven står i motsetning til flertallets holdninger, kan man spørre seg om det noe galt med loven og ikke folks holdninger.

 

Dersom et lands politikk og lover er motstridende med flertallets interesser, kan man heller ikke forvente at folk retter seg etter regelverket. Da er det noe galt med lovene og ikke folks holdninger.

 

Det som opplagt er veien å gå er det motsatte... nemlig å gjøre det lettere for folk å få tak i programvaren og filmer gjennom lovlige kanaler til en pris som stemmer mer med den folk er villige til å betale.

 

Du som jobber i Embedded Software kunne jo fåreslå en lignende distrubusjonsmetode som det Valve bruker, Steam. Det fungerer mye bedre enn disse cd-beskyttelsene som gjør at du må ha cden i maskinen hver gang du skal spille et spill. Det er ikke cd'en eller dvd'en man kjøper, men innholdet.

Det kan hende at 90% av befolkningen i Norge og 99% i Sverige piratkopierer, men i USA er tallene mer i nærheten av 1-3%...

7180983[/snapback]

Gi gjerne en henvisning til statestikkene du nevner :)

7181137[/snapback]

Det var vel ikke jeg som begynte med å si at 90% av normenn piratkopierer her inne? Tror folk har fått det fra den pågående pollen på hovedsiden her på hw.no. Men du kan jo gå inn på hvilken som helst piratside og se på brukerstatistikken... Du finner nesten alltid at det er desidert flest brukere fra Sverige, nest eller tredje mest fra Norge. USA har som regel halvparten så mange brukere som Norge tilsammen. Når du sammenligner med folketall og antar at omtrent alle i Norge piratkopierer kommer du fram til slike forholdstall. Jeg vil ikke linke til noen piratsider for jeg vil ikke oppfordre noen til å piratkopiere.
Som vanlig blir jeg overrasket over holdningene til piratvirksomhet. Dersom vi i stedet ville vært nødt til å stjele en fysisk kopi av cd/filmen og ikke bare laste den ned, ville nok det vært færre som hadde gjort det.  Mange ser ikke på nedlasting som stjeling. 

At prisene er høye er ingen grunn til å skaffe seg en vare på ulovlig vis.

7181496[/snapback]

Selvsagt ikke, man kan avstå fra å skaffe seg varen fullt og helt. Men når "varen" ikke er tilgjengelig i det heletatt og den eneste måten man kan kjøpe den på er ved å importere den til over 150% av markedsprisen, er det forståelig at folk tyr til nedlasting.

 

Du kan påstå at å laste ned et program eller en film du ikke har rett på er det samme som å stjele. Men dersom du laster ned et program, påfører du ikke produsenten og selgeren et direkte tap som en direkte følge av handlingen din. Du kan imidlertid påføre produsenten et indirekte tap som følge av et mulig tapt salg. Det er mye mindre alvorlig enn å gå i butikken og fysisk stjele et produkt. Men det er allikvel galt å gjøre det.

Lenke til kommentar
Å laste ned pirat software/musikk/film etc er helt klart det samme som å stjele. Jeg lurer på hvordan noen klarer å opprettholde ett selvbedrag om noe annet ?

 

? Ja det er å stjele men det er ikke det samme som å stjele i butikken, hele poenget det da vet du.

 

Det er jo heller ikke poenget at det gjør saken noe bedre, saken er nokk mere den at du kan sitte trygt og varmt hjemme å laste ned. Det at ingen moderate nedlastere er tatt, gjør ikke saken noe bedre.

 

Løsningen kan være å sette ned prisen drastisk + åpne raske linjer vi kan laste ned fra.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Synes dette var en altfor streng dom. Greit nok at det er ulovlig, men han gjør det jo for at vanlige folk skal slippe å betale mye penger hver eneste gang det kommer en ny film.

7180656[/snapback]

 

Uavhengig om hva man mener om dommens lengde, så henger ikke argumentet ditt på greip. Lovbrudd er lovbrudd uavhengig av intensjon.

Lenke til kommentar
Å laste ned pirat software/musikk/film etc er helt klart det samme som å stjele. Jeg lurer på hvordan noen klarer å opprettholde ett selvbedrag om noe annet ?

7181599[/snapback]

 

Ordet stjele brukes ikke i normal sammenheng om piratkopiering. Du kan vri og vende på det så mye du vil, betydningen av et ord er som regel definert av folkets som bruk av ordet. Og da det store flertall ikke sier "stjele" om piratkopiering, er denne ordbruken rett og slett feil. At du insisterer på at piratkopiering er stjeling, er typisk propagandateknikk, et forsøk på endring av folkeoppfattelsen av et ord for å endre holdningene deres. Selvbedrag har ingenting med saken og gjøre (nok en propagandateknikk du bruker der. Eller er det hersketeknikk det kalles?)

 

Loven skal representere folkets holdninger, ikke gå i mot dem. At man prøver å få til strengere lover mot noe det store flertall ser på som ok, er et typisk symptom på at et mektig mindretall holder på å få grepet. Det er m.a.o. udemokratisk (sett at det store flertall av den norske befolkning faktisk er for piratkopiering, noe jeg egentlig tviler litt på.)

 

Jeg kommer til å fortsette å piratkopiere så lenge det jeg vil ha tak i ikke tilbys i norge, på tilsvarende tidspunkter eller for tilsvarende priser som man kunne ha fått det for i utlandet. Likeledes tar jeg meg den frihet å prøve ut spill som jeg er usikre på, gitt at det ikke finnes noen demo å laste ned. Hvis jeg liker spillet/filmen/tv-serien, så ser jeg det som min plikt å kjøpe det på et senere tidspunkt.

 

Nå dukker det jo etterhvert opp et kompromiss, i form av sider som spesialiserer seg på at man kan kjøpe spill og laste dem ned over nett, og jeg merker selv at jeg foretrekker denne løsningen over både piratkopiering og kjøp i butikk. Det koster i gjennomsnitt et par hundrelapper mindre per spill, man slipper det evinnelige behovet for å ha rett CD/DVD i maskinen når man skal spille, samtidig som man får bruker-support og tilgang til online-spilling. Det koster meg som regel et par lapper mindre enn om jeg hadde gått i den lokale spillsjappa, eller om jeg hadde bestilt en fysisk kopi av spillet, og jeg får tilgang til det raskere. (Og når jeg gjør det, så ler jeg ondskapsfullt over å ha lurt det norske tollvesen. :tease: ) Jeg håper liknende tjenester etterhvert kommer for film og tv-serier, og tror at for den jevne mann i gata så vil slike tjenester kraftig redusere piratkopiering (jeg har inntrykk av at det som regel bare er noen få nutcases som deler masse terabytes med hverandre, som har en slags syk besettelse av å dele masse masse ulovlig drit som ingen vil ha uansett.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...