Gå til innhold

Reparerings tull fra Expert- Problemet fortsetter!


g@bb@

Anbefalte innlegg

Hvor står det at man har krav på ny vare hvis man ikke har tid til å vente? :hmm:

7207919[/snapback]

 

 

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres.

 

Som er første setning... var i kontakt med forbrukerrådet angående ett kamera som streika og jeg hadde ikke tid å vent da jeg skulle ut å reise. Han sa jeg kunne kreve umiddelbar omlevering om de hadde varen på lager og at den defekte varen ikke hadde synlige skader fra fukt eller var fysisk skadd.

 

Denne regelen var ment i slike tilfeller, spesielt med produkter som kamera, mobil, etc som kundene ofte har bruk for med en gang men kan så klart også brukes med andre produkt.

 

Rart at den regelen ikke er bedre kjent synes jeg...

 

PS. Fikk nytt kamera med en gang da jeg printet ut denne loven :)

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, samme feil 3-4 ganger, høytaleren er jo død på telefonen.  :dontgetit:

Syns det er merkelig at de ikke klarer å fikse dette etter så lang tid, men men.

Sist sa jeg at jeg ville ha ny telefon, jeg fikk da beskjed om at de måtte sende telefonen tilbake på service, slik at de kunne fastslå at det var samme problem som tidligere.  :ohmy:

 

Det er jo helt høl i hodet, de som jobber på expert må da også kunne høre at det ikke kommer noe lyd ut fra telefonen?!  :p

7207939[/snapback]

Ja, men de har krav på å få det sjekket.

Noen som ødelegger mobilene sine også, og da dekkes det jo ikke av garanti/reklamasjon.

7207956[/snapback]

 

Det er greit for meg at de for det skekket, men i dette tilfellet leverte jeg telefonen for første gang dagene rundt 15. september. :p

Lenke til kommentar
Ja, samme feil 3-4 ganger, høytaleren er jo død på telefonen.  :dontgetit:

Syns det er merkelig at de ikke klarer å fikse dette etter så lang tid, men men.

Sist sa jeg at jeg ville ha ny telefon, jeg fikk da beskjed om at de måtte sende telefonen tilbake på service, slik at de kunne fastslå at det var samme problem som tidligere.  :ohmy:

 

Det er jo helt høl i hodet, de som jobber på expert må da også kunne høre at det ikke kommer noe lyd ut fra telefonen?!  :p

7207939[/snapback]

Ja, men de har krav på å få det sjekket.

Noen som ødelegger mobilene sine også, og da dekkes det jo ikke av garanti/reklamasjon.

7207956[/snapback]

 

Det er greit for meg at de for det skekket, men i dette tilfellet leverte jeg telefonen for første gang dagene rundt 15. september. :p

7207982[/snapback]

Men ba du om ny telefon når du leverte den inn for 3. gang med samme feil da?

Hvis du gjorde det så hadde jeg ikke finni meg i at de skal sende den inn to ganger for å få saken igjennom.

Lenke til kommentar
Zatuu: Men hvor står det at de har krav på omlevering hvis de ikke har tid til å vente?

 

(og når kan man ikke vente? Når en 14 åring har fått ny mobil og kan ikke være uten eller når far skal på fiskeferie i 14 dager?)

7207989[/snapback]

 

Det står ikke det, du har krav på omlevering uansett om du ikke kan vente eller ikke vil vente. Det er du som bestemmer, altså kan velge som det står.... vil du ha omlevering så får du det om du vil.

 

Så lenge produktet ikke har synlige skader, kommer du inn med en flatklemt dryppende mobil kan du desverre ikke forvente å få omlevering.

Lenke til kommentar
Ja, samme feil 3-4 ganger, høytaleren er jo død på telefonen.  :dontgetit:

Syns det er merkelig at de ikke klarer å fikse dette etter så lang tid, men men.

Sist sa jeg at jeg ville ha ny telefon, jeg fikk da beskjed om at de måtte sende telefonen tilbake på service, slik at de kunne fastslå at det var samme problem som tidligere.  :ohmy:

 

Det er jo helt høl i hodet, de som jobber på expert må da også kunne høre at det ikke kommer noe lyd ut fra telefonen?!  :p

7207939[/snapback]

Ja, men de har krav på å få det sjekket.

Noen som ødelegger mobilene sine også, og da dekkes det jo ikke av garanti/reklamasjon.

7207956[/snapback]

 

Det er greit for meg at de for det skekket, men i dette tilfellet leverte jeg telefonen for første gang dagene rundt 15. september. :p

7207982[/snapback]

Men ba du om ny telefon når du leverte den inn for 3. gang med samme feil da?

Hvis du gjorde det så hadde jeg ikke finni meg i at de skal sende den inn to ganger for å få saken igjennom.

7207992[/snapback]

 

Unnskyld, litt rot *rette opp i* :

har vært innom 4 ganger, prata med de om det og fått litt forskjellige tilbakemellinger.

3 av gangene har den blitt sendt inn.

Lenke til kommentar
Zatuu: Men hvor står det at de har krav på omlevering hvis de ikke har tid til å vente?

 

(og når kan man ikke vente? Når en 14 åring har fått ny mobil og kan ikke være uten eller når far skal på fiskeferie i 14 dager?)

7207989[/snapback]

 

Det står ikke det, du har krav på omlevering uansett om du ikke kan vente eller ikke vil vente. Det er du som bestemmer, altså kan velge som det står.... vil du ha omlevering så får du det om du vil.

 

Så lenge produktet ikke har synlige skader, kommer du inn med en flatklemt dryppende mobil kan du desverre ikke forvente å få omlevering.

7208017[/snapback]

Men på varer som mobil, pc, kamera osv. kan mobilen ha skader du ikke kan se utenpå. Og på slike varer er også det en stor kostnad for butikken og gi ut et nytt produkt med en gang.

Lenke til kommentar
Zatuu: Men hvor står det at de har krav på omlevering hvis de ikke har tid til å vente?

 

(og når kan man ikke vente? Når en 14 åring har fått ny mobil og kan ikke være uten eller når far skal på fiskeferie i 14 dager?)

7207989[/snapback]

 

Det står ikke det, du har krav på omlevering uansett om du ikke kan vente eller ikke vil vente. Det er du som bestemmer, altså kan velge som det står.... vil du ha omlevering så får du det om du vil.

 

Så lenge produktet ikke har synlige skader, kommer du inn med en flatklemt dryppende mobil kan du desverre ikke forvente å få omlevering.

7208017[/snapback]

Men på varer som mobil, pc, kamera osv. kan mobilen ha skader du ikke kan se utenpå. Og på slike varer er også det en stor kostnad for butikken og gi ut et nytt produkt med en gang.

7208032[/snapback]

 

Butikken får nytt produkt fra leverandør hvis det er en garantisak, kommer det frem at du selv er skyld i skaden til tross for at skadene ikke er synlige så må du trolig betale for den nye varen eller levere den tilbake.

 

Hvis de sier du selv er skyld i det men du er uenig så har du ihvertfall ett fungerende produkt mens saken løses :)

 

Edit:

Litt slemt å si men har du allerede fått ett nytt produkt står du allerede sterkere i din sak...

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Det står ikke det, du har krav på omlevering uansett om du ikke kan vente eller ikke vil vente. Det er du som bestemmer, altså kan velge som det står.... vil du ha omlevering så får du det om du vil.

 

Så lenge produktet ikke har synlige skader, kommer du inn med en flatklemt dryppende mobil kan du desverre ikke forvente å få omlevering.

7208017[/snapback]

1: En fukt eller væske skade er vanskelig å oppdage, så det er derfor en mobil må inn på verksted først ved en eventuelt 3 gangs feil..

 

(Enkelt å greit, for å sjekke om "varen" har blitt utsatt for noe unormal bruk, da dette førsten kommer skikkelig fram ved å skru opp aperatet. Å en kunde som har utsatt varen for en unormal bruk, vil så klart ikke innrøme dette, da kunden da "mister" garantien, noe som er en forutsetning for å få den reparert gratis, eller få en ny en..)

 

2: hvis det virkelig har vært slik du sier, hvordan trur du elektromarkedet da ville ha vært? samme hvilken type feil som dukket opp på en vare til under 10 000,-, så skulle kunden ha en helt ny en, hvis han villa.. :nei:

 

(Jaja, da veit iallefall jeg hva jeg ville gjort hver gang, før jeg skulle selge min gamle slitte mobil.. funnet en SW feil, levere den inn.. si at jeg vil ha en ny en.. få en ny en.. selge den for mye mere, en en gammel slitt en ville ha gitt.. :thumbdown: )

 

3: Kjenner ikke nøyaktige tall for Norge, men mener å ha lest at i Danmark så måtte 1 av 3 mobiler inn på service, i løpet av reklamasjons tiden..

(Å disse talene stemmer sikker også sånn ca. for Norge..)

 

Vil du da ikke si at hvis en forhandler som selger 600 mobiler i årer, etter 3 år skulle ha vært nød til å ha buttet ut 200 av disse gamle slitte mobilene, med helt flonkende nye mobiler, da ha sittet igjen med en "urimelig ekstra utgift?" :whistle:

 

SÅ KLART!! Å derfor gjelder ikke det du der har trekt fram.. ;)

 

Ps. Så klart satt litt på spissen.. Men det virker ut som om det er nødvendig her.. :innocent:

 

Edit: Div. typos.. :blush:

 

.:CyberMan:.

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar

Fakta:

 

-det står på denne linken

-en representant fra forbrukerrådet sier også at jeg kan velge

-jeg fikk selv omgående levering

 

Mer enn dette orker jeg ikke diskutere... har ihvertfall en positiv erfaring med denne loven, å overbevise skeptikere er for slitsomt!

 

Hmmmmm.... skeptisk *posten* :!:

Lenke til kommentar
Fakta:

 

-det står på denne linken

-en representant fra forbrukerrådet sier også at jeg kan velge

-jeg fikk selv omgående levering

 

Mer enn dette orker jeg ikke diskutere... har ihvertfall en positiv erfaring med denne loven, å overbevise skeptikere er for slitsomt!

 

Hmmmmm.... skeptisk *posten*  :!:

7208194[/snapback]

Ja, men en hårføner kan ikke sammenliknes med en mobil. ;)

Lenke til kommentar
Butikken får nytt produkt fra leverandør hvis det er en garantisak, kommer det frem at du selv er skyld i skaden til tross for at skadene ikke er synlige så må du trolig betale for den nye varen eller levere den tilbake.

 

Hvis de sier du selv er skyld i det men du er uenig så har du ihvertfall ett fungerende produkt mens saken løses :)

 

Edit:

Litt slemt å si men har du allerede fått ett nytt produkt står du allerede sterkere i din sak...

7208063[/snapback]

Jepp, butikken får et nytt et til bakke HVIS det er en garanti sak..

Å det er akkurat derfor den blir sent inn til verkstedet først, for å sjekke å avgjøre om det er en garanti sak..

 

(Da det vanligvis er så å si umulig å avgjøre dette for en vanlig ansatt, hvis det bare er snakk om "litt" fukt eller veska skader.. eller en "indre" fysisk skade..)

 

En butikk står så klart fritt til å levere ut en ny vare med en gang, ved en eventuelt 3 gangs repp, samme feil.. osv.. Men da er det butikken selv som velger å ta den sjansen.. :)

 

Noe dem fleste ikke er villige til å ta, da dem garantert har brent seg noen ganger før på dette.. :dontgetit:

 

Ps. Noe helt annet så klart, hvis vi snakker om en vare som nesten ikke er brukt, å bare kjøpt for noen dager siden.. ;)

 

Et funkende nytt produkt i mellomtiden? Hehe, å hvem vil bli sittende med dette etterhver brukte produktet i etterkant, hvis det skull vise seg å ikke være en garanti sak? Jo.. Butikken.. som igjen, vil gi et ekstra tap for dem.. :no:

 

Du kan si at det er urimelig at kunden må vente.. Men det er for oftes bare snakk om ei ukes tid, å i mellomtiden så får kunden en utlåns telefon som skall dekke de mest primære behovene for kunden. :)

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar
Ja, men en hårføner kan ikke sammenliknes med en mobil. ;)

7208203[/snapback]

 

Nei men reglene gjelder for disse også så klart... uansett vil du som regel få en ny hårføner da disse ikke koster særlig mye :yes:

7208209[/snapback]

Å der er du inne på ta med "urimelig ekstra kostnad.." ;)

 

En "billig" hårføner er kansje ikke det..

 

Mens en moderne mobil er det.. :cool:

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

Har du lest på linken min i det hele tatt?

 

Edit:

Du får tolke som du vil.....

 

Men at du får ett produkt levert umiddelbart betyr ikke at butikken betaler dette. Går det på garanti får butikken nytt, er det din feil må du betale for det nye produktet.

 

Leverer du det inn igjen så må butikken selge det for en hundrelapp mindre som b-vare... så hvor ligger det store tapet til butikken??

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Har du lest på linken min i det hele tatt?

7208252[/snapback]

Ja, jeg har det og hvis du har en mobil som går i stykker etter 4 dager så har butikken lov til å sende den inn til service. DOA-rutinene gjelder kanskje, men allikevel kan de sende den inn for å faktisk undersøke at det ikke er en skade kunden har pådratt produktet.

 

Hårføner byttes såklart med en gang pga. det er en såpass billig ting i forhold.

Lenke til kommentar
Har du lest på linken min i det hele tatt?

7208252[/snapback]

Jepp.. Å der står det, svart på hvit ;)

 

".. eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny"

 

(Satt på spissen)

 

Hvis en ny mobil koster 6000,-, der butikken her en fortjeneste på 20%..

å butikken må levere en ny en til kunden, for så å selge den gamle, der dem bare får 4000,- for den, fordi at den er slitt og over et år gammel..

 

Da vil butikken alt i alt, sitte igjen med et tap på 800,-, isteden for en fortjeneste på 1200!!

 

Vil du ikke si at dette er en "urimelig ekstra kostnad" for butikken? :whistle:

 

(Ps. tok det ganske enkelt uten mva, osv, bare for lettere å få fram påenget.. ;) )

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar
Har du lest på linken min i det hele tatt?

7208252[/snapback]

Jepp.. Å der står det, svart på hvit ;)

 

".. eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny"

 

(Satt på spissen)

 

Hvis en ny mobil koster 6000,-, der butikken her en fortjeneste på 20%..

å butikken må levere en ny en til kunden, for så å selge den gamle, der dem bare får 4000,- for den, fordi at den er slitt og over et år gammel..

 

Da vil butikken alt i alt, sitte igjen med et tap på 800,-, isteden for en fortjeneste på 1200!!

 

Vil du ikke si at dette er en "urimelig ekstra kostnad" for butikken? :whistle:

 

(Ps. tok det ganske enkelt uten mva, osv, bare for lettere å få fram påenget.. ;) )

 

.:CyberMan:.

7208283[/snapback]

 

Biler og motorsykler gir urimelige kostnader, ikke mobiler...

 

Butikken vil ikke sitte igjen med tap, du eller leverandør må likevel betale varen til slutt!! Fått med deg det eller?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Men at du får ett produkt levert umiddelbart betyr ikke at butikken betaler dette. Går det på garanti får butikken nytt, er det din feil må du betale for det nye produktet.

 

Leverer du det inn igjen så må butikken selge det for en hundrelapp mindre som b-vare... så hvor ligger det store tapet til butikken??

7208252[/snapback]

Butikken får for ofte bare et nytt et ved 3 gangs samme feil.. 4-5 gangs forkjellige feiler.. eller ved DOA, der kjøpet er bare noen dager gammelt.. (For oftes så ligg grensen på 7 dager..)

 

En hundre lapp mindre? hehe, Gjelder denne regelen etter to uker, så gjelder den også under hele garantisaken..

Å du får ikke meg til å tru at du får solgt en godt brukt, slitt, og "hakkete" et år gammel mobil, med et slitt batteri, for bare en hundrings mindre en en helt flonkende ny en, som atpåtil har en ny garanti. :cool:

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

Du kommer med en defekt mobil og får en ny, da kan følgende ting skje:

 

-går på garanti, repareres og selges igjen av butikken som b-vare, butikken taper litt men ikke mye

-går på garanti, omleveres av produsent, butikke taper ingenting

-misbruk, du betaler den nye telefonen, butikke taper ingenting men tjener på ett nytt salg

-misbruk, du leverer telefonen tilbake som igjen selges som b-vare, butikke taper litt

 

Ved defekt produkt har butikken krav på ny vare eller reparasjon...

 

Edit:

Ved å senke prisene litt på en b-vare taper ikke butikken, de tjener bare litt mindre :yes:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...