Gå til innhold

Reparerings tull fra Expert- Problemet fortsetter!


g@bb@

Anbefalte innlegg

Vel, jeg kjøpte en Nokia 7280 på Expert i mai 2006, med forsikring.

Etter 4 mnd med helt normal (les dvs ingen kasting, hopping, tygging o.l) bruk av min nye skatt, så klikket det for den.

Symptomene på min mobil: Får ikke satt telefon på lydløs. Kan ikke høre 2. part i samtale. Sporadisk ikke-fungerende oppringinger.

 

Jeg leverte den inn 01.09.06 til reperasjon.

 

Jeg fikk heller ikke et eneste tilbud om en lånetelefon under hele reperasjonstiden.

De hadde visst ingen inne akkurat da, i perioden mellom 10.9 frem til dags dato...

 

Jeg fikk da beskjed om at den ville være ferdig innen 2-3, maks 4 uker. Altså rundt den 09.10. Da jeg gikk ned mellom den tiende og tolvte, fikk jeg beskjed om at de ikke visste hvor den var. Etter en stund med venting og henting av diverse avdelingsledere, konstanterte de at den var nettop sendt til Tyskland, til et spesial verksted.

 

Så fikk jeg beskjed om at den ville være ferdig i uke 40-41.

 

Jeg gikk på ny ned og de sa at den var sendt fra Tyskland, men de visste ikke når, eller hvor den var, eller kom tilbake til meg.

 

Da jeg endelig fikk den igjen, den 19.10 så manglet det en viktig del av min mobil, nemlig simkort slotten. (se bilde)

 

Uten den, kan ikke min mobil brukes.

Hvor lenge kan Expert ha mobilen min på reperasjon? Blir dette regnet som reperasjon, siden de fikset mobilen men glemte denne viktige delen og derfor kan den ikke brukes før jeg får den igjen?

 

Jeg har fremdeles ikke hørt noe fra dem og var nede på fredag før helga for å se om delen min hadde kommet. Men nei, den er ennå ikke der..

post-69839-1162189738_thumb.jpg

Endret av g@bb@
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det med simkortet vil jeg påstå er din egen feil. Før man sender mobiler inn til service må man alltid ta backup av innhold. Sim-kort skal selvfølgelig ikke sendes med.

7181110[/snapback]

 

Hvis du leser tråden en gang til ser du at det er sim-festet som er borte, ikke sim-kortet... Dette har verkstedet sikkert rotet bort...

 

Til trådstarter:

 

Expert har helt klart brukt for lang tid her, jeg ville tatt kontakt med service-ansvarlig og høflig fortalt ham/henne at tolmodigheten din er brukt opp. Sett en frist for når du vil ha telefonen tilbake, si fra at du vil heve kjøpet dersom telefonen ikke er tilbake innen fristen. Gi dem f.eks 1 uke. På 1 uke skal de i det minste klare å komme opp med en løsning. Du kan også påpeke at du ikke har fått lånetelefon, det skulle de ha gitt deg etter 1 uke.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Vel, nå gjelder dette da Expert Bonus, ikke Elkjøp. Må nesten vente å se hva det blir til. Var nede i dag (igjen) og fikk opllyst at dersom de har mobilen lengre enn 3 måneder, så har jeg krav på en ny, tilsvarende verdien av min mobil, som er ca 4.000, så kanskje jeg får en litt kjekk mobil da :cool:

Lenke til kommentar

OI! 3 MÅNEDER??

 

Det er jo sinnsvakt!

 

Forbrukerkjøpsloven fastslår at avhjelp skal skje innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for kunde.

 

Med rimelig tid har man fastslått ca 1 måned på service - ikke lengre.

 

Dersom reparasjon tar lengre tid enn det har du krav på HEVING AV KJØP (Dette betyr pengene igjen, IKKE ny mobil fra expert). Bindingstid har du også krav på å få kansellert.

 

Nå har du nå fått igjen telefonen, og hendelige uhell som at simslotten mangler kan skje - så om de fikser deg en ny sånn ASAP (jeg ville gitt de en frist på 7 virkedager), så har de tross alt fått fiksa den.

 

Men drøyer det mer kan du heve kjøpet. Jeg reagerte bare så sykt på påstanden om 3 MÅNEDER - for det er superdrøyt og helt ulovlig.

--------------------

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Lenke til kommentar
Med rimelig tid har man fastslått ca 1 måned på service - ikke lengre.

 

Hvem er "man"? Har du noen referanse her?

 

Dersom reparasjon tar lengre tid enn det har du krav på HEVING AV KJØP (Dette betyr pengene igjen, IKKE ny mobil fra expert).

7183767[/snapback]

Hvis man har lyst til å ta ut en ny mobil i samme butikk så må da det være helt greit det også. Hvis butikkpersonalet har vært håpløst og man ikke vil ha noe med dem å gjøre, så er det jo forståelig. Hvis butikken ellers har vært helt grei så er det vel ikke noe poeng i å kreve pengene tilbake bare for å kreve pengene tilbake?

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Med rimelig tid har man fastslått ca 1 måned på service - ikke lengre.

 

Hvem er "man"? Har du noen referanse her?

 

Dersom reparasjon tar lengre tid enn det har du krav på HEVING AV KJØP (Dette betyr pengene igjen, IKKE ny mobil fra expert).

7183767[/snapback]

Hvis man har lyst til å ta ut en ny mobil i samme butikk så må da det være helt greit det også. Hvis butikkpersonalet har vært håpløst og man ikke vil ha noe med dem å gjøre, så er det jo forståelig. Hvis butikken ellers har vært helt grei så er det vel ikke noe poeng i å kreve pengene tilbake bare for å kreve pengene tilbake?

 

-snubbel

7183993[/snapback]

Sorry at jeg er skarp - men er bare så altfor mange forhandlere som avspiser kunden med at heving - ja det betyr at man kan få en ny mobil.

 

Og dette er regelen, snarere enn unntaket i bransjen - derfor er det bedre å være føre var.

 

Når det gjelder hva som er rimelig tid så er EEbransjen sitt synspunkt etter hva jeg vet 1måned/21 virkedager. Dette har jeg fra min egen serviceansvarlig i butikken jeg jobber, samt at forbrukerrådet i tillegg mener dette.

 

Etter hva jeg husker har også dommer i FTU nevnt dette med at telefon hadde vært over en måned på verksted og la det til grunn i hevingsspørsmål - men kan ikke klare å grave denne dommen fram nå dessverre.

Lenke til kommentar

Det er helt utrolig av den butikken, ja...

Greit nok at servicen kan ta lang tid, men det får da være måte på hvis ikke telefonen kommer hel tilbake.

 

Lurer litt på hvorfor du skriver forsikringstull i emnetittelen... forsikring er vel ikke inne i bildet her? Dette går jo på garanti/reklamasjon.

 

Jeg ville henvendt meg til ansvarlig for telematikkavdelingen i butikken og forklart han saken og sagt at du vil ha en løsning på det i løpet av en uke f.eks...

 

3 måneder er helt på jordet, som det blir sagt før her... Husker ikke akkurat reglene til Nokia, men flere andre produsenter har 14 dagers dele-vent før man blir kredittert summen.

Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker på at du får heve kjøpet om du går ned til butikken og forklarer dette på en rolig og fin måte, det skal ikke en gang være nødvendig å ta dette med en avdelingsleder. Eneste grunnen måtte være for å gjøre han obs på tilfellet så de kan se over rutinene sine på dette.

 

(Liker ikke når kunder kommer til meg og krever og få snakke med avdelingsleder, når jeg like fint kan hjelpe dem med problemet)

Lenke til kommentar

Vel, hver gang jeg er nede å snakker med dem, så sier de enten at de skal hente avdelingsleder, og han aldri kommer, eller så er det "ingenting de kan gjøre".

 

Edit: Det de også sa, var at de ikke ville ta inn mobilen når de ventet på simkort festet, slik at mobilen "ikke var på reperasjon" som han så fint sa.. :ermm:

Endret av g@bb@
Lenke til kommentar

Jeg mener også at ventetiden er horribelt. I dag så man regne med at det tar ca 4 uker. Men grunnen til det er fordi det finnes alt for få service verkesteder i Norge. Derfor blir det lang ventetid. Dette er noe produsenten må ordne med. Men det virke ikke som om dem er så villig til det. Posten er jo heller ikke så kjapp.

Det er desverre lite selgeren kan gjøre enn å beklage og informere at det tar veldig lang tid.

Lenke til kommentar
Vel, hver gang jeg er nede å snakker med dem, så sier de enten at de skal hente avdelingsleder, og han aldri kommer, eller så er det "ingenting de kan gjøre".

 

Edit: Det de også sa, var at de ikke ville ta inn mobilen når de ventet på simkort festet, slik at mobilen "ikke var på reperasjon" som han så fint sa..  :ermm:

7188613[/snapback]

Om du har mobilen eller ikke er egentlig ikke relevant for hva som er rimelig tid - da rimelig tid går for hvor lang tid det går før mangelen er rettet.

Lenke til kommentar

Det som kanskje er ekstra interessant i denne debatten er å kartlegge hvem som faktisk står for reperasjonene. Jeg hadde en QTEK som var inne 4 måneder ila en 8 månedersperiode.

 

Teleservice var synederen der.. :mad:

 

Dette kan jo bidra i totalvurderingen når man kjøper telefon - får man reparert telefonen innen rimelig tid? (nå kan det sikkert være sesongvariasjoner hos det enkelte verksted, men Teleservice har vært elendig de siste 8 månedene. De hadde 5 ukers ventetid for å registrere telefonen inn i servicesystemet :mad: )

 

Thomas

Lenke til kommentar

Etter det jeg leste så sa du at du fikk beskjed om at det var en grense på 3 månder før du kan få ny.

 

Det var jeg som snakket med deg. Og dette er tull. Du må ha misforstått meg, for jeg sa etter 3 uker så skal vi finne en løsning på saken.

 

Det med utlåntelefon, så beklaget jeg dette. Det har sviktet litt i systemet hos oss.

 

Når du var inne i går, så gav jeg beskjeden videre til han som er ansvarlig for tele, og han er i dialog med Arvato Teleservice i skrivende stund.

 

Igjen, beklager dette, og vi skal ordne saken kjappest mulig.

Lenke til kommentar
Etter det jeg leste så sa du at du fikk beskjed om at det var en grense på 3 månder før du kan få ny.

 

Det var jeg som snakket med deg. Og dette er tull. Du må ha misforstått meg, for jeg sa etter 3 uker så skal vi finne en løsning på saken.

 

Det med utlåntelefon, så beklaget jeg dette. Det har sviktet litt i systemet hos oss.

 

Når du var inne i går, så gav jeg beskjeden videre til han som er ansvarlig for tele, og han er i dialog med Arvato Teleservice i skrivende stund.

 

Igjen, beklager dette, og vi skal ordne saken kjappest mulig.

7197130[/snapback]

Hei, Hei, Hei, Verden er ikke stor gitt. :)

 

Hvem veit.. Om noen år, så er kansje dette forumet en "uoffenciel" komminikasjons kannal i mellom kunder og ansatte/butikken. :cool:

 

.:CyberMan:.

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
Etter det jeg leste så sa du at du fikk beskjed om at det var en grense på 3 månder før du kan få ny.

 

Det var jeg som snakket med deg. Og dette er tull. Du må ha misforstått meg, for jeg sa etter 3 uker så skal vi finne en løsning på saken.

 

Det med utlåntelefon, så beklaget jeg dette. Det har sviktet litt i systemet hos oss.

 

Når du var inne i går, så gav jeg beskjeden videre til han som er ansvarlig for tele, og han er i dialog med Arvato Teleservice i skrivende stund.

 

Igjen, beklager dette, og vi skal ordne saken kjappest mulig.

7197130[/snapback]

 

Uansett så er det vel på høy tid at dere gir kunden rett til å heve kjøpet. Etter forbrukerkjøpsloven så er det et krav om at avhjelp skal skje innen rimelig tid, noe som ihvertfall ikke har skjedd i denne saken her.

 

Over fire uker på service er ikke rimelig tid. Og som Alastor skriver så er det også enighet i EE bransjen om at rimelig tid går på fire uker.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

KVTL: Ja, de er det, men det er ikke en fastsatt tid i følge norsk lovgivning i skrivende stund, så uansett om det tar 2 eller 8 uker så må man gå rettens vei for å få noe igjennom... (i værste tilfelle såklart)

 

Her mangler man virkelig noen fastsatte tider, f.eks. 4 uker som maks burde man kunne ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...