Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er vi flere dævvhørte her inne på forumet?

Patience

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må innrømme at jeg hører litt dårlig. Hvis det er noe som helst bakgrundsstøy som er for høyt, eller på noen måte kan distrahere min konsentrasjon, så har jeg ikke sjanse til å høre hva personen sier og jeg må si "Hæ? Kan du være så snill å gjenta?"... Det er utrolig slitsomt. De jeg snakker med når det er bakgrundsstøy hører meg helt perfekt, så jeg er ganske sikker på at det ikke har noe med min konsentrasjonsevne å gjøre.

Lenke til kommentar

Pådro meg en ørebetennelse da jeg var liten, tror jeg gikk under beskrivelsen baby, og legen ville ikke gi meg medisiner med det første. Det gikk en stund hvor jeg hadde ørebetennelse og til slutt fikk mamma nok og forlangte at jeg skulle få medisin. Den ørebetennelsen gjorde at jeg har ganske nedsatt hørsel på det ene øret og er ikke helt sikker på hvordan det står til med det andre øret.

Det som er snålt er at jeg ikke hørte dårlig inntil jeg var på sesjon og scorte 3 på hørselen der. Ble videresendt til sykehuset for en skikkelig hørselstest og den grafen lignet ikke grisen. Så etter at jeg ble oppmerksom på at jeg har veldig nedsatt hørsel hørte jeg plutselig ikke så godt lenger, tror hjernen min spiller meg et puss.

En gøyal ting med nedsatt hørsel er at man hører de snodigste ting fra kompiser når de snakker med deg :)

Lenke til kommentar

Får vel slenge inn at jeg også er døv..

Så vidt som jeg vet, er det rundt 4000 døve og rundt 400.000 tungthørte i Norge.

Men dævvhørte, den var nytt for meg ihvertfall.. Men forstår betydingen, og det er en på jobben min som er dævvhørte pga han bruker aldri hørselvern og det skada litt.. :p

Lenke til kommentar
Bruker noen av dere hørepparat?

7183521[/snapback]

/me

det suger

lyden er langt fra perfekt, og vanskelig å høre ved støy.

7189535[/snapback]

Jeg fikk et par Phonak Savia, som koster 13000 pr. stk. og de sugde de også, har kutta ut hørapparater fordi det øker ørevoksproduksjonen (tror jeg), føles sånn), det ser idiot ut, de tar "bare opp bakgrunnsstøy og jeg føler rett og slett at det ikke hjelper hørselen min så mye at det blir verdt å bruke de.

Lever helt greit uten, og de fleste jeg kjenner (som ikke har fått vite det av meg) vet ikke at jeg har et hørselstap.

Lenke til kommentar
Bruker noen av dere hørepparat?

7183521[/snapback]

/me

det suger

lyden er langt fra perfekt, og vanskelig å høre ved støy.

7189535[/snapback]

Jeg fikk et par Phonak Savia, som koster 13000 pr. stk. og de sugde de også, har kutta ut hørapparater fordi det øker ørevoksproduksjonen (tror jeg), føles sånn), det ser idiot ut, de tar "bare opp bakgrunnsstøy og jeg føler rett og slett at det ikke hjelper hørselen min så mye at det blir verdt å bruke de.

Lever helt greit uten, og de fleste jeg kjenner (som ikke har fått vite det av meg) vet ikke at jeg har et hørselstap.

7195084[/snapback]

Da er nok ikke behovet ditt særlig stort heller. Innbilte meg selv det samme i sånn ca. 19år, og angrer som en hund idag på at jeg ikke tok til høreapparatene tidligere. Har skapt mye vansker sosialt (og gjør det fortsatt ganske mye, selv med ha). Så selv om det ikke på noen måte er som å sette på seg briller så man ser perfekt (nå har jeg ikke prøvd dette, men det gjør man vel?), så tjener jeg mye på å bruke de kontra uten. Enkelte settinger med bakgrunnsstøy er vanskelig dog. Hvis man f.eks er på et utested, er det stadig vekslende bedre med og uten pga. støyen. Et hørselstap "kureres" på ingen måte med høreapparater, men det er et nyttig "verktøy".

Er det noen som har forsøkt flere merker og kan uttale seg om forskjellen på de forskjellige? Har hatt høreapparat i 3-4 år nå og hadde noen andre enn de jeg bruker nå i starten. Svitset vekk fra disse og lurer nå i ettertid på om de første var bedre likevel. En dum ting med ha er at det jo for fyfaen ikke er noen som har tenkt på muligheter til å koble til pc og justere lydnivå selv! Denne bransjen skriker tydeligvis etter innovasjon. Må bestille time hos høresentral og betale 100 føkkings spenn hver gang jeg skal ha justert litt - og for å si det sånn, man kommer ikke frem til noen god løsning på noen få juseringer.

Noen som vet om det går an å få kjøpt en slik justeringssak de bruker på høresentralen til privat bruk, eller er det en konspirasjon på gang for å beskytte arbeidsplasser her?

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Kan man parkere på handicap parkering da? hehe

7195323[/snapback]

Kanskje litt tull men velger likevel å svare på det :)

Nei, Handicap betyr funksjonshemmet.. Noe som vi ikke er, vi er kun hørselshemmede ergo hører kun dårlig eller er døv og er like frisk/normale som andre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...