Dreambox Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 satt å leste noen tråder her inne, hvor folk sankket om å overtrekke visakortet sitt, noe jeg kan ha forståelse for, selv om jeg ikke gjør det selv. det jeg lurer på er, om man har et vanlig visa kort, hvordan fungerer det når man f eks 1 handler på nett? må man ha beløpet på konto da? 2 når man betaler på en resturant? 3 er visa delen en egen del i kortet som kan brukes om man er tom på konto? hvordan? 4. hva er egentlig de viktige forskjellene mot et vanlig visakort og et vanlig bankort, bortsett fra bruk i utlandet? flere spørsmål på en gang, så takker masse for svar. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Der man har såkalt "offline" terminal kan man overtrekke kortet sitt. Har i hvertfall jeg hørt. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 satt å leste noen tråder her inne, hvor folk sankket om å overtrekke visakortet sitt, noe jeg kan ha forståelse for, selv om jeg ikke gjør det selv. det jeg lurer på er, om man har et vanlig visa kort, hvordan fungerer det når man f eks 1 handler på nett? må man ha beløpet på konto da? 2 når man betaler på en resturant? 3 er visa delen en egen del i kortet som kan brukes om man er tom på konto? hvordan? 4. hva er egentlig de viktige forskjellene mot et vanlig visakort og et vanlig bankort, bortsett fra bruk i utlandet? flere spørsmål på en gang, så takker masse for svar. 7180099[/snapback] 1. Man må ha beløpet på konto 2. Man må ha beløpet på konto 3. Visa kan ikke brukes når det ikke er penger på konto, det har man MasterCard til. 4. Nå er vel også Visa et bankkort, vet ikke om det er noe forskjell på det. Husk! Dette er bare hva jeg tror da... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 oftest i f.eks taxi kan du overtrekke kortet, da taxien ikke sjekker om du har pengene på konto, og kan derfor overtrekke det men du kan f.eks ikke gå i en minibank å ta ut mer enn det du har skal du ha mer penger ut fra ett kort er nok mastercard mer å satse på, evt visa med kredit-limit, altså ett visa-kort der du kan ta ut mer penger, men dette er ikke standard i visa. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 akkla har rett, i de tilfeller hvor terminalen har kontakt med banken må man ha penger på kortet. Men alle har sikkert opplevd at kort-terminalen av og til ikke får kontakt, og man må skrive under med navnet sitt. I disse tilfellene kan man teoretisk overtrekke kortet sitt. (Men det er jo litt vanskelig å forutse akkurat når terminalen skal miste kontakten, med mindre man får den ansatte til å gjøre ting han/hun ikke har lov til.) Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Visa et jo bare et bankkort som også kan brukes over internett. Som Chaos sier, om kortet slår inn i "Visa Modus" å ikke får kontakt med banken, kan du overtrekke med 9000. Dette vil f.eks være mulig utom landet. De som har ekstern terminal, som ikke er koblett direkte opp mot bank nettet. F.eks tog, taxi, takeaway osv. Kan du overtrekke så mye du måtte gidde. Lenke til kommentar
CofidiS Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 oftest i f.eks taxi kan du overtrekke kortet, da taxien ikke sjekker om du har pengene på konto, og kan derfor overtrekke det Hm Oslo Taxi kobler vel opp online å sjekker...??! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 oftest i f.eks taxi kan du overtrekke kortet, da taxien ikke sjekker om du har pengene på konto, og kan derfor overtrekke det Hm Oslo Taxi kobler vel opp online å sjekker...??! 7180543[/snapback] er noe taxier som gjør det ja, er usikker på hvem/hvor (har alltid cash på kortet uansett) men de fleste i landet gjør ikke det... men må du skrive under, så har den ikke kontakt med sentralen Lenke til kommentar
CofidiS Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 pusj, man må da alltid signere når man betaler i Taxi'n. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg har aldri signert, men det er no så. Lenke til kommentar
CofidiS Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 huh? du kjører taxi henn? Jeg kjører taxi 2-4 ganger dagli i Oslo, og må signere hver eneste gang. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 2-4 ganger daglig ? Haha, vurdert egen bil ? Lenke til kommentar
CofidiS Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 hvorfor det? Mye enklere å kjøre taxi rundt omkring, hvertfall når jobben betaler.. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Det vanlige er at norske VISA-kort er debet-kort (det vil si at det ikke er koblet kreditt til selve kortet) og at konto belastes for beløpet. Vilkårene for norsk VISA-kort er at du skal ha dekning for beløpet på konto. Konto kortet er knyttet til kan selvsagt ha en kreditt liggende, men denne er knyttet til selve kontoen og ikke måten kontoen blir brukt. Denne kreditten er dermed tilgjngeligt både ved bruk av bankkort, VISA, nettbank, avtalegiro, brevgiro m.m. Alexanderhagen har helt rett i sitt svar. VISA er beregnet på kortbruk i utlandet (pluss netthandel i Norge) og VISA-terminaler i Norge, mens bankkortdelen er beregnet for bruk i Norge via minibanker, butikterminaler (POS). Lenke til kommentar
Dreambox Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 takker for svar. så visa kort er det samme som et vanlig bank kort, uten om å kunne brukes på nett og i utlandet. så da er det ett fett så lenge man ikke skal til utlandet. siden man også sjekker konto når man handler på internet ser jeg ikke hvorfor flere visa electron ikke kan det, eller i det hele tatt finnes visa electron. hadde jo bare vært å sette inn en grense på det vanlige visakortet som forsvant når man ble myndig. Lenke til kommentar
Dreambox Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) en annen ting. når man bruker visa delen, for det er vel den man bruker når man hand online, betyr det at man da bare sjekker om pengene er der, så trekker dem senere? at dem enda er disponibel i minibanken en time senere? Endret 30. oktober 2006 av Dreambox Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 det vanlige er at de blir reservert av de som skal ha pengene, dvs at de ikke får pengene, men at de har sikret seg at de er tilgjengelige for dem... du kan ikke ta ut dette, men det er fortsatt på din konto... det gjør det mye lettere for dem/deg å f.eks avbestille varen Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 men du kan f.eks ikke gå i en minibank å ta ut mer enn det du har 7180454[/snapback] Hvorfor har jeg da ca -100 kroner på postbankvisa`en ca hver måned etter alt er betalt? Har testa, kan bruke overtrekke med nøyaktig 100lappen. Forutsatt at det står minst 1 krone på kontoen. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Postbanker avrunder reservasjonen til minimum 100 kroner, eller til nærmeste 100lapp (+/- så lenge beløpet blir >= 100kr). Forøvrig, forskjellen på VISA og f.eks VISA Electron er at VISA ikke har noe krav om at beløpet skal sjekkes og trekkes online. Med VISA Electron og andre slike kort, inkludert Bank Axept, kreves det at transaksjonen utføres online. De som tar betaling vil selfølgelig foretrekke online betaling, fordi det da er tryggere at de faktisk får betalt isåfall. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 jeg vet ikke, men visa er laget for å kunne overtrekkes... jeg trakk en gang over ungdomskort, var ikke visa electron engang hadde -50kr eller noe... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå