Gå til innhold

Problemer med eldre forsterker

Anbefalte innlegg

Hei.

Har problemer med en eldre Luxman forsterker, den vil ikke slå seg på. Tidligere gikk det noen få sekunder etter at power-knappen var trykket inn, til jeg hørte et tydelig klikk i releet. I det siste har det gått flere minutter før den har "klikket igang", og nå trekker releet ikke i det hele tatt...

Har hørt at kondensatorer kan tørke ut, kan det være noe med dette, siden det bare har blitt verre?

Noen som har noen tips?

PS: Måler ca 5V på spolen til releet, den skal etter det jeg kan se være 24V.

Når jeg trykker inn power knappen, stiger spenningen sakte mot 5V...

Endret av Crismann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette var en lei feil.

Prinsippene i læren om feilsøking, tilsier at man måler seg "tilbake" til kilden av problemet. Dvs at du bør måle verdiene på spenningen over releet og så se på spenningene over diverse komponenter som står mellom releet og strømforsyningen.

Jeg ser ikke bort fra at noen vitale deler i strømforsyningen er defekt, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar

Takk for tips, men er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem....

At det blir et spenningsfall over en motstand i serie skjønner jeg, men hva med kondesatorer? De er vel koblet i paralell eller?

Skulle nok hatt et koblingsskjema og en som har gjort dette før :hmm:

Lenke til kommentar
At det blir et spenningsfall over en motstand i serie skjønner jeg, men hva med kondesatorer? De er vel koblet i paralell eller?

Skulle nok hatt et koblingsskjema og en som har gjort dette før :hmm:

7182822[/snapback]

Ja, kondensatorer er vanligvis koblet i parallell, og skal i prinsippet ikke ha spenningsfall over seg hvis det er likespenning. Det hender at kondensatorene er koblet i serie, men da fungerer de som likestrømssperre (eller høypassfilter).

Skjema er ikke å forakte :) Det gjør jobben mye enklere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...