Kverni Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Dette skjedde i dag: Jeg laster ned ting fra internett. Plutselig hører jeg at harddisken tenker noe veldig, og så får jeg en melding om at "Disk overlastet 100%" (uTorrent), og speeden går ned til 1 kb/s, før den starter å laste ned kjapt igjen, og 30 sekunder etter det kommer samme melding, med likt utfall. Har tatt en test med HD Tach: HD-tach Jeg vet selv, av erfaring, at grafen ikke skal se slik ut. Grafen er lik på begge mine IDE harddisker (som er på samme IDE-sløyfe), en Samsung 250 gb, og en Western Digital 250 gb. Har og en Western Digital 500 gb, som er koblet via ett kontrollerkort, og denne harddisken opplever samme problemer når jeg laster ned, men har en helt fin graf i HD Tach. Min pc: Pentium 4 (Northwood) 2.8 GHz Abit SR7-8X 1 gb TwinMOS DDR PC3200 Samsung SpinPoint 250 GB P-ATA Western Digital 250 GB P-ATA Western Digital 500 GB S-ATA Jeg har ikke floppystatsjon, så ikke gi meg link til noen programmer man trenger det for å teste med. Hadde vært greit å fått fikse maskinen i stedet for å kjøpe ny, men bare for ordens skyld, om dere har noen tips til maskinvare som fungerer stabilt og ikke er alt for dyrt (CPU, hovedkort, skjermkort og evt ny ram), kan dere også gi meg en liste på dette. Endret 29. oktober 2006 av Kverni Lenke til kommentar
Caze Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Ettersom fyllingsgraden på en disk øker, synker også ytelsen på den betraktelig. Så hvis disken begynner å nærme seg full (over 75-80%) er det vanlig at den blir tregere. UltimateBootCD (som er bootbar) har mange diagnostikk/test-verktøy, også for HD. http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Mistenker at du laster ned så mye (og raskt) at cachen på harddisken går full og at systemet må vente til denne tømmes før den kan overføre til cachen igjen. Hvilken av harddiskene var det du lastet ned til og hvor stort cache er det på den? Lenke til kommentar
Kverni Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Mistenker at du laster ned så mye (og raskt) at cachen på harddisken går full og at systemet må vente til denne tømmes før den kan overføre til cachen igjen. Hvilken av harddiskene var det du lastet ned til og hvor stort cache er det på den? 7180681[/snapback] Samme problemet kommer på hver og en av harddiskene. Minste cache tipper jeg er 8 mb (har 2 med 16 mb). Linjen min er Lyse 20 000 / 10 000, men har aldri hørt om noen andre som har samme problemet. Alle tre harddiskene er rundt 40-60% fulle. Prøvde nå nettopp å åpne Azureuz, og maskinen spontan-rebootet. Oppstarten på maskinen er også treigere enn vanlig. Endret 30. oktober 2006 av Kverni Lenke til kommentar
Kverni Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Har funnet feilen med HDD'ene, men vet ikke hvordan jeg kan fikse det. UDMA2 Vet ikke helt hvordan jeg stiller på UDMA-speed. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå