Gå til innhold

En ide får å spare strøm: 230>12v 12v>230v


Wubbable

Anbefalte innlegg

nope de heter VG1,VK1 og VK2

dette er pga de som er over 90-års klassen enda følger den gamle reformen:P så neste år er det VG1 og VG2 og VK2  osv :p

7183644[/snapback]

 

Han sier jo at trinnene etter den nye reformen heter VG1, VG2 og VG3. Er ingen reform som har klassene VG1, VK1 og VK2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ja du sa VG1,VG2 og VG3

jo på min skole (randaberg vgs) så er det sånn at det er VG1,VK1 og VK2 ...

pga de skiller ut hvem som har den gamle og nye reformen...

7183698[/snapback]

Jeg sa at den nye reformens første-, andre- og tredjeklasse heter henholdsvis VG1, VG2 og VG3, og at dette tilsvarer den gamle reformens GK, VK1 og VK2. Selvfølgelig er det VG1-, VK1- og VK2-klasser nå mens den gamle reformen fases ut og den nye inn.

Lenke til kommentar

P = U * I

 

effekt = spenning * strøm

 

strøm: 10 A

spenning = 230 V

 

effekten er da 10 * 230 som er 2 300 watt

 

Når spenningen i en transformator transformeres ned til 12V vil strømmen øke omvendt proposjonalt, altså

 

dersom man minsker spenningen 19,166666666666666666666666666667 ganger vil strømmen øke 19,166666666666666666666666666667 ganger

 

strømmen blir da 10 * 19,166666666666666666666666666667 = 191,66666666666666666666666666667A

spenningen blir da 230 / 19,166666666666666666666666666667 = 12V

 

P = U * I => P = 12 * 191,666 666 => P = 2300 watt.

 

Dersom dette er rett vil jeg minne på at vi må trekke fra omtrent 1% som er rent tap pga. magnetfelt-blablabla som ikke klarer svingen når den vandrer rundt i magneten.

 

arg ... ble uoversiktelig ... men tror man sitter igjen med 2277 watt etter omdanningen. Eller det blir vel gjerne to tap?(et i begge overgangene) da er det 2254,23 watt igjen. Eller er jeg på villspor?

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Jeg tror dere alle burde sette dere inn i hydrogenfusjon, som er den eneste metoden som faktisk har levert ut mer strøm enn du putter inn, mener å huske at jeg leste om det i Illustrert Vitenskap en gang, forskerene var visst akkuratt kommet til det punktet der de får ut mer energi enn de putter inn i galskapen. Hva skjer da om de putter inn igjen strømmen de får ut lurer jeg? Atombombe? :D

Lenke til kommentar
Transformerer du ned spenningen vil straumen øke. Plugger du ein varmeovn på 2300W i denne omformaren din vil den trekke 2300W (10A) frå nettet uansett.

Hvis du transformerer spenningen ned til 12V og kopler en vanlig 230V varmeovn på 2300 watt til den så vil du faktisk spare strøm. :p Men det vil bli fryktelig kaldt da!

Lenke til kommentar

hahahahaha!!!

 

 

for en fantastisk tråd, så full av tåpelige ideer og sære teorier som jeg ikke har vært borti på laaaaang tid.....

 

det eneste som forbauser meg er at ingen har trukket inn cos phi ennå, enda så lang og omstendelig noen av disse effektforklaringene er.

 

enkelt sagt, så får du aldri mer energi ut enn du putter inn. klarer du det, blir du søkkrik, og løser alle verdens energiproblemer i en smell. advarsel: noen millioner skrullinger før deg har prøvd! (google "free energy" og les selv....)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Skjønner noen virkelig noe av dette?  :hmm:

7179367[/snapback]

Nei. Og jeg har et par universitetsfag innen elektronikk. Tror vi sier oss fornøyde med å ikke forstå :)

 

strømregninga koster ikke så mye, iallefall ikke i forhold til hvor mye det koster for varmtvann :p

7182651[/snapback]

Hvordan blir vannet i huset deres varmet opp?

 

Samme som den med at solcelle panelet fikk lyspæren til å lyse som igjen lyste på solcellene :D

Faktisk genialt ^^

7182842[/snapback]

Tror han som skrev det mente det motsatte :)

 

Du betalar for effektbruket (P). P = U*I

7180913[/snapback]

Det er vel heller energien vi betaler for (effekt integrert over tid), enhet Joule eller Wattimer.

 

Og hva skal "upsample" bety? Sampling slik jeg kjenner det er såkalt punktprøving, der man henter inn analoge verdier med gitte tidsintervall. Slik kan man diskretisere og digitalisere et analogt signal.

 

 

Mange morsomme, men håpløse utsagn her :) Forøvrig har mennesket lenge eksperimentert med såkalte evighetsmaskiner, men aldri fått det til. I noen tilfeller er det gjort beregninger på maksimal virkningsgrad (se f. eks. Carnot-maskinen), som alltid er under 1.

 

Hvis det var mulig å utvikle en evighetsmaskin, som altså får inn effekt og gir ut mer effekt, se for deg at man tilbakekobler utgangen til inngangen. Effekt ut vil da fort øke "mot uendelig". Hvor kommer alt dette fra? Vil denne energien bli fjernet fra noe sted? Vil verden "tåle" å ha uendelig stor effekt et sted? For meg virker det naturlig at noe slikt aldri vil kunne skje. Tenkte forøvrig på et par muligheter for evighetsmaskiner da jeg var yngre :)

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
*snipp*

 

Eller er jeg på villspor?

7184125[/snapback]

 

Nei. Du har kanskje beregnet litt for lite tap. Man får i tillegg en reaktiv effekt av å ha en haug av transformatorer koblet til.

Konklusjoen er altså at man IKKE kommer til å sprare strøm ved å bruke en haug av trafoer, man kommer bare til å bruke mer strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...