Gå til innhold

En ide får å spare strøm: 230>12v 12v>230v


Wubbable

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror faktisk at den beste måten å generere elektrisitet på, er generatorer på ergometersykler foran PCene til alle på Diskusjon.no, koblet slik at man må tråkke for å holde maskinen i gang. Ikke mye på hver, men det er da ganske mange medlemmer. Selv SO hadde generert endel, tenk dere en løsning hvor man må tråkke inn X antall watt for å poste noe. Bundy hadde blitt i fælt god form.

7178964[/snapback]

 

 

:)

Lenke til kommentar
Eneste måten å få ideen til å fungere på var hvis du greide å få hele sulamitten ned i en temperatur på sånn cirkus absolutt nullpunkt.

 

Absolutt nullpunkt=ingen friksjon=mulighet for evighetsmaskin.

 

Men siden ingen enda har oppnådd så lav temperatur ville jeg nok kalle prosjektet ditt for mislykket. :tease:

7183402[/snapback]

Såkallte superledere, ja, med null ledningsresistanse. Mulighet til å overføre uendelig med strøm uten spenningsfall/energitap. Av de typene elektriske ledere som minsker resistans jo lavere temperatur kan temperaturen senkes under den "kritiske temperaturen" og da vil den bli en superleder med null resistans (ikke nødvendigvis absolutte nullpunkt). Tror den superlederen de hadde fått til med høyest temperatur var noe rundt -190C. Hvis de noen gang får til superledere i romtemperatur blir det et nytt steg i fremtiden uten behov for å dimensjonere ledere og være bekymret for spenningsfall. Kunne brukt de samme små lederne overalt og overføre så mye strøm man vil uten at noe går varmt.

 

Les mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Superconductors

Lenke til kommentar
Men hvis det ikke er friksjon, så er det ikke varme :tease:

Right?

7183431[/snapback]

Varme er bare molekylene som vibrerer. Trengs ikke friksjon for å få noe varmt. Si du tar på noe så går varmen fra hånda di til objektet hvis det er kaldere enn deg. Mikrobølgeovner bruker radiosignaler på 2.4 GHz til å sette molekylene i bevegelse.

Lenke til kommentar
Forteller litt om hva slags krav de setter i disse dager, no offence Vigilant, men dette er nærmest uhørt.

7183481[/snapback]

Litt enig... men på innsiden av dodøra her på Tinius nede på VG1 står Ohms lov (U=IR) skrevet med tusj. Det ble skrevet av en elev for 2 år sia da læreren sa: "Du har gått her i 2 uker og enda kan du ikke Ohms lov? Nå syns jeg du skal gå å skrive det på dodøra så du husker det til neste gang jeg spør."

Lenke til kommentar
Varme er molekylene som vibrerer ja, men det er jo friksjonen mellom molekylene/atomene som utvikler varme. Mikrobølger setter atomene i bevegelse og får dem til å gnisse mot hverandre og skapes varme.

7183491[/snapback]

Varme er molekylene som vibrerer. Ikke noe forårsaket av molekylene som vibrerer hvis jeg har forstått det riktig.

Lenke til kommentar
Forteller litt om hva slags krav de setter i disse dager, no offence Vigilant, men dette er nærmest uhørt.

7183481[/snapback]

De krav som blir satt i disse dager er latterlige... Hadde 4.1 i snitt, kravet for elektro er 3 og noe :p (eller kanskje 2 og noe)

7183502[/snapback]

 

 

understreker nok bare poenget hans den posten.. (du missforstod også posten hans btw)

 

edit: orker ikke gå inn på hvorfor dette ikke fungerer, men etter 2 år med elektronikk, samt fysikk kan jeg love deg at dette ikke fungerer..

Endret av nerval
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...