Gå til innhold

En ide får å spare strøm: 230>12v 12v>230v


Wubbable

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her er en annen ide:

 

Hva med å få viftene i pcen til å generere spenning\watt til psu?

Blir sikkert litt vannskelig etter som at alt går på likestrøm, men en trafo hadde vel fikset ting?

 

Eller er jeg helt ute på jordet nå?  :innocent:

 

Edit: Nei, dette var ikke et hijackforsøk ^^

7178906[/snapback]

val, det er det ingenting å tjene på.

Den energien du eventuelt tjener taper du på at viftene bruker mere enerdgi, regner med du tengte på å sette en dinamo på vifta.

 

Det virker like lite som å lyse på et solsellepanel som gir srøm til lyset som lyser på solcenne panelet, det funker ikke

7179258[/snapback]

 

Jeg skjønner jo seff at du ikke vil få igjen mer enn du bruker.

Det jeg mener er at du verfall får noe "tilbake".

 

Edit: Jeg skjønner jo at hvis virkningsgraden blir 1 eller over vil vi få en evighetsmaskin.

Endret av Rikkely
Lenke til kommentar

Setter man viftene i PC-en til å generere strøm vil jo denne strømmen komme fra PC-en i seg selv. Viftene vil jobbe tyngre og trekke mere strøm. Tar man da med tap pga. friksjon og varmeutvikling vil man da faktisk tape på dette.

 

Det eneste du evt. kan spare på er å bruke varmen (som er rent tap) til andre ting.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hvordan du klarte å bestå GK Elektro er for meg et mysterie. Jeg må støtte opp om han som sa tidligere at du burde gå tilbake til læreren din og få forklart Ohms lov igjen.

Du snakker om "oppsample", i en slik prosess mister du effekt(målt i watt) og effekt = strøm * spenning. Mao, når du "oppsampler" spenningen mister du strøm og siden du mister effekt i prosessen sitter du igjen med mye mindre strøm på andre siden. Forøvrig, "ting" går ikke på spenning(volt).

Lenke til kommentar

Du betalar for effektbruket (P). P = U*I

Inn i huset ditt har du 230V, du kan transformere dette så mykje du vil fram og tilbake, det vil berre resultere i ein større straumrekning.

 

Transformerer du 230V til 12V og så tilbake igjen har du jo ikkje oppnådd noko som helst, bortsett får litt tap i transformatorane. I tillegg må du ha ein 12V-trafo som er i stand til å levere nok straum til apparatet ditt.

 

Transformerer du ned spenningen vil straumen øke. Plugger du ein varmeovn på 2300W i denne omformaren din vil den trekke 2300W (10A) frå nettet uansett. Når spenningen blir transformert ned vil straumen bli veldig stor, når den blir transformert opp igjen vil straumen synke til 10A igjen. Har ikkje formelen for transformatorar på meg no, men straumen vil bli høg. Eit bilbatteri har ganske stor kapasitet.

 

Du har altså bestått GK Elektro? Og ja, transformator, ikkje uppsampler.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Hvordan du klarte å bestå GK Elektro er for meg et mysterie.

7180786[/snapback]

Hvem sa jeg bestod :D

 

Mulig at du ble litt confused, jeg vet ikke forskjellen på VG1/VK1, hvis det begge i det hele tatt finnes...

For å si det enkelt, jeg er 16 år, altså går første elektroår :D

 

 

You lost me at hello.

 

 

Skjønner noen virkelig noe av dette?  :hmm:

7179367[/snapback]

Ja, men alle fyrens idéer er helt på jordet :D

7179483[/snapback]

Hahah, men noen var jo geniale da :w00t::whistle:

Lenke til kommentar

Som alle andre her har sagt, Vigilant har ikke forstått dette helt. Er kanskje en idè å følge med på skolen fra nå av så du ikke driter deg ut mer på lignende ting :). Hvis du ikke kan effekt og strøm etter over 2 måneder på elektro kan du nesten like greit slutte spør du meg :p.

 

Hvertfall on-topic, effekt er strøm ganger med spenning. Hvis du har 230V og trekker 10A (fex en varmeovn) så blir effekten 2300W. Dvs at du trekker 2.3 kW per time. Det er denne effekten energimåleren i sikringsskapet ditt måler og du betaler for. 230V * 10A = 2300W.

 

Du kan transformere denne spenningen ned til 12V, men da må du bruke 191.7A for å få tilsvarende effekt ut av varmeovnen. 12V * 191.7A = 2300W. Hvis du bruker bare 10A ved 12V, vil strømregninga bli billigere, men du vil få tilsvarende mindre varme ut av ovnen (bare 12V * 10A = 120W). Altså du sparer teknisk sett ikke energi, du bare lar være å bruke den.

 

I tillegg kommer tapet i transformatoren på noe rundt 5% kanskje.

 

Hvis vi ser bort ifra tapet på en 230V -> 12V transformator, så vil du på primærsiden ("230V siden") trekke 10A hvis du på sekundærsiden ("12V siden") trekker 191.7A.

 

Det er ingen fordel å transformere spenningen ned til formål som motorer og varmeovner og lignende ettersom da får du bare mer effekttap i ledningene pga at du trenger den høye strømmen. I tillegg må du ha veldig tjukke ledere for å unngå altfor stort spenningsfall. Spenningsfallet kommer fra strømmen som går gjennom lederne, ikke spenningen.

 

Derfor transformeres spenningen opp til mange tusen volt når den skal transporteres over store avstander. Si det brukes 50 000W. Om det går som 10 000V med 5A, eller 230V og 217A blir det samme, men lar du det gå så mye strøm som 217A vil effekttapet/spenningsfallet i lederene bli så stor at du taper mye av effekten på veien bort tid. Jo høyere spenning jo mindre strøm må gå i ledningene og jo mindre effekttap får du.

 

Håper du forstår mer nå :).

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Eneste måten å få ideen til å fungere på var hvis du greide å få hele sulamitten ned i en temperatur på sånn cirkus absolutt nullpunkt.

 

Absolutt nullpunkt=ingen friksjon=mulighet for evighetsmaskin.

 

Men siden ingen enda har oppnådd så lav temperatur ville jeg nok kalle prosjektet ditt for mislykket. :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...