Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette op wlan med ADSLmodem og Dlink DWL-G810

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg mottar internett via. en Coaxkabel som går inn i et ADSL-modem som jeg kobler pc'en til med vnalig nettverkskabelen. Har en Dlink DWL-G810 og en laptop. Det jeg lurer på er, kan jeg koble Dlinken direkete til modemet slik at jeg det kablete nettet om til trådløs, uten å bruke rutere, svitsjer, eller andre aksesspunkt en DWL-G810? Hvis jeg kan kalle det for et AP..

Hvordan gjør jeg det i webgrensesnittet isåfall? Jeg testet med å koble boksen til laptopen. Men jeg fant den bare da jeg valgte Ad-hoc og ikke Infrastrukture, som skal brukes hvis jeg skal koble flere enheter til.

Her finnes det en demo av grensesnittet: http://support.dlink.com/emulators/dwlg810/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok.

Men med en bruker da, altså Adhoc. Når jeg testa, delte jeg jo ikke internett, siden jeg hadde boksen koblet til pc'en og ikke modemet.

I webgrensesnittet kan jeg velge LAN IP, og krysse av for Dynamic IP Address eller StaticUnder static står ip'en til grensesnittet og boksen (192.168.0.30), nettverksmaske (255.255.255.0) og Gateway uten noe adresse.

Hva skal jeg velge her? Adslmodemet mottar jo adresse dynamisk. Men jeg må jo sette ip'en i windows til 192.168.0.30 og nettverksmasken til 255.255.255.0 for å komme inn i grensesnittet. Og hvis jeg velger dynamisk ip så må jeg restarte boksen for å komme inn i grensesnittet siden boksen da har endret adresse til grensesnittet.

Vet ikke hvilke ip'er jeg skal sette i innstillingene for å få boksen til å funke som Ad-hoc mellom modemet og en pc.

Takker for svar :)

Men hva er det som skiller et aksesspunkt med en slik boks?

Lenke til kommentar
Men hva er det som skiller et aksesspunkt med en slik boks?
Denne boksen du har fra D-Link kan enten kobles opp som en klient mot ett aksesspunkt i "Infrastructure mode":

25.png

være en del av ett "Ad-hoc"-nettverk:

26.png

eller som en komponent i en brokobling "wireless bridge":

pointtomultipoint.jpg

--

Ett aksesspunkt deler ut trådløs forbindelse til flere brukere i "Infrastructure mode", hvor din enheten vil kunne være en del av dette nettverket.

Vet ikke hvilke ip'er jeg skal sette i innstillingene for å få boksen til å funke som Ad-hoc mellom modemet og en pc.
Hvilken IP-adresse får PC'n tildelt når den er tilkoblet modemet?

La oss si følgende:

IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.2.101

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.2.1

Koble opp PC'n med nettverkskabel mot D-Link'n og prøv dette under Wireless Settings:

Velg Ad-hoc

Under SSID skriv f.eks Xray

Trykk APPLY og la enheten reboote.

Videre under IP Address Settings:

Velg Static IP Address

IP Address 192.168.2.101

Subnet Mask 255.255.255.0

Gateway 192.168.2.1

Trykk APPLY og la enheten reboote.

Koble DWL-G810'n til modemet.

På den bærbare maskinen sett fast adresse for TCP/IP på det trådløse kortet:

IP Address 192.168.2.102

Subnet Mask 255.255.255.0

Gateway 192.168.2.1 (Mulig at det må stå 192.168.2.101)

Prøv nå å søke opp tilgjengelige trådløse nett og se om du kan koble opp mot Xray, hvis dette fungerer (noe jeg tviler på) så sett nå sikkerhet på det trådløse nettet med hjelp av WEP, først på D-Link'n så PC'n. D-Link'n skal du få kontakt med, trådløst via adressen 192.168.2.101.

Bytt ut de fargede IP-adressene med IP-adressen PC'n får tildelt når den er direkte tilkoblet modemet.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...