Gå til innhold

Planlegger å bygge PC i bestefarsklokke - ideer?

Anbefalte innlegg

Heihei folkens,

Fant en ikke-fungerende, ikke-reparerbar men høyst moddbar klokke i kottet for noen dager siden. Jeg har kommet fram til at denne skal få inneholde en HTPC (må være HTPC siden det har en viss nytteverdi, hvis den ikke er nyttig kan jeg bare glemme støtte fra sponsorene (foreldrene)). Trenger litt inputt og ideeer her, har en slags slagplan, men det er en del punkter jeg ikke er helt sikker på. Skal prøve å få tatt bilder av den senere hvis det trengs, men opplegget er enkelt. Under selve klokkeenheten er det selfølgelig en pendel, som sitter inne i en glassboks. Denne glassboksen har plass til et hovedkort på 17x17 cm med en viss margin, diverse elektronikk, og en HDD. når det gjellder selve maskinvaren er egentlig alt bestemt, her er handlevogn, men jeg er åpen for nye ideer på den fronten.

For å plassere frontpanelet (knapper, etc) har jeg tenkt å fjerne klokkeinnmaten, skjære løs en passende bit av siden på klokka, feste denne biten igjen med hengsler for å lage et lokk, og så mekke en "boks" bak det lokket hvor bryterene skal sitte. Klarer ikke å finne på noe bedre, men dette er vel egentlig godt nok? Boksen blir bak klokkeskiva for å skjule kabler og denslags. Men nå nærmer vi oss punktet hvor jeg trenger ideer. Jeg kunne selvfølgelig gjøre det enkelt og bare sette inn et par vandalbrytere som PS_ON og reset, men hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det komplisert, tidkrevende og dyrt? Jeg har kommet fram til at det må være stilig å bruke deler fra flycockpiter i stedet for de vanlige vandalbryterene. Vandalene er ekstremt fine, men det er såpass mange som har innsett nettopp dette at de har blitt for banale. Jeg har oppdrevet diverse steder som selger brytere, advarsellys og slikt som er laget for FlightSim-entusiaster som bygger sine egne cockpiter. Der er det mye å hente. La oss starte med påknapp-kandidaten, som er hentet fra FlightDeckSolutions.com:

Her er det et bilde av selve knappen. Den er delt inn i to seksjoner, hver er belyst med en LED. her er det et bilde av knappen i aksjon, legg merke til bryterene merket med CMD og V/S, de viser hvordan dette ser ut. Jeg vurderer som sagt å bruke slik som på-knapp hvor den øverste delen er "Power", bakgrunnsbelyst med hvitt, og den nederste delen er en grønn PWR-LED. Disse knappene er de samme som brukes i autopliot-systemene i Boieng 747 og diverse andre. Knappen fåes blandt annet i varianten "momentary", jeg regner med at det er det jeg skal ha som PS_ON-knapp?

Som reset-switch planlegger jeg å bruke samme grunnmodell, men med teksten "Reset" (utrolig nok). Lyset skal være amber og være på når maskinen er på, men for moro skyld kobler jeg på denne. Den skal være der for å sørge for at det blir litt blinking og effekter for å få den ordentlige "cockpitatmosfæren".

Jeg kommer til å bruke et slimline slotload-drev som skal stå på høykant inne i kassa, festet til baksiden. Jeg har hørt at det går ann å lodde og trikse litt for å kunne bruke eksterne eject-knapper og aktivitetsdioder. er det noen som har peiling på dette? Har sett i en eller annen arbeidslogg at det har blitt gjort med et "vanlig" drev, men er det noe helt annet med slimline sloatload? Hvis det går er det flott, da legger jeg til en bryter av samme type som før som er merket med "DVD Eject" øverst og "Act." i grønn tekst nederst som status-LED.

Når det gjelder kjøling lar jeg to 92mm-vifter ta seg av luftflyten i kassa, setter en inntaksvifte på den ene siden og en utsug-vifte på den andre. Er ikke helt sikker på hva slags viftemerke/-modell jeg skal bruke, noen forslag? Når det gjelder styring av viftene så bruker jeg en sånn (fra 737cockpit.com) på hver vifte. Det er en helt vanlig on/on-bryter med en hvit "cap" som er kliss lik de som brukes i Boeing-cockpiter i feks 737 og 747-seriene. Jeg lar det gå 5v til den ene posisjonen og 12 til den andre, så kan man bytte mellom 5 og 12 til viftene.

Så en avsluttende ting på kontrollpanel-fronten: advarsellys. Basis vil være denne fra FDS. Teksten på "lokket" og fargen på LEDen velger man når man bestiller. Som HDD-LED skal jeg i alle fall bruke en grønn merket med HDD. Jeg vil helst også ha et lys merket med "CPU hot", et med "Case hot", et med "Door open" og et med "Starter engergized". Den siste er inspirert av Cessna Caravan-cockpitene, som har grønne lys kom kommer på når starteren er på. Jeg for min del vil helst bruke den til å lyse når PS_ON-knappen trykkes ned. Er dette mulig? Samme spørsmål gjelder de selvforklarende tempreaturlysene og dør åpen-lyset. Er det mulig å få til? Døren er hengslet som en hvilken som helt normal dør. Høy temeratur anses som 40 grader i kassa og 60 på prosessoren. Er det mulig å få til at LEDene lyser når disse temperaturene er nådd og når døra er åpen?

Det var egentlig det, bare en ting til slutt, er det noen som har ideer til hvordan HDDen kan festes? Vurderer et O-ring-system hvor HDDen henger omtrent midt i kassa. Reger ikke med at kjøling blir noe problem, men jeg kan ha en "HDD hot"-lampe og en vifte under HDDen som kan skrus på for å få bedre luftgjennomstrømning.

Det var det. Hva tror dere? Noen forslag, ideer, kommentarer, eller noe sånt? vil gjerne ha litt tilbakemeldiger før jeg entrer del to av planleggingsfasen, økonomidelen. Inntil videre baserer jeg meg på sponsoravtaler med butikker og foreldre når det gjelder akkurat det. Moralen er "jo billigere, jo bedre, innenfor planens grenser".

-G.G.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...