Gå til innhold

Koble lydkort til forsterker


Anbefalte innlegg

Har et lydkort med 5.1 kanals lyd, og skal koble den på min 6.1 kanals reciever.

 

Lydkortet har disse utgangene:

 

Front speaker out

Center/Subwoofer

Rear speaker out

Side speaker out

 

Men forsterkeren har:

 

Front speaker in

Center

Subwoofer

Rear speaker in

Side speaker in

 

Altså har den to forskjellige kanaler fro center og sub, i motsetning til lydkortet som har disse to samlet

Tenkte å bruke en normal kabel med 3,5 mm plugg (som skal inn i lydkortet) med to RCA kontakter (som da selfølgelig skal inn i forsterkeren). En RCA i hver inngang.

 

Høres dette greit ut, eller har dere noen andre ideer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg velger å tro at center og subwoofer går på èn stereoutgang på lydkortet fordi produsenten av lydkortet vil begrense antallet fysiske utganger. Center- og subwoofer-signalet er uansett mono, så da skal de gå fint å koble disse med en vanlig stereo minijack -> 2xRCA kabel, men koble hver RCA i center- og subwoofer-inggangen i forsterkeren :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Ulempen med det er jo at han ikke får 5.1 med mindre lyden er forhåndsenkodet i et format forsterkeren støtter, f.eks Dolby Digital eller DTS. Ellers får han bare 2-kanals PCM-lyd.

 

(Antar trådstarter ikke har et av de noe spesielle HDA-kortene med integrert DD/DTS-enkodere)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

har digitalt ut, men er dette en spesiell plugg?

 

 

Og forsterker og lydkort støtter DTS.Hverfall står det noe om DTS saker på programmet som fulgte med lydkortet, men aner ikke om det gjør det til det du snakket om, Skag1

 

Men hvis jeg skal koble det slik jeg i utgangspunktet hadde tenkt til, da vil det vel være forskjell på lydsignalene på center og subwoofer. Ta f.eks at Sub blir den røde rca kontakten og center den hvite, vil det ikke da være en forskjell på disse to.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Jeg vil tro lydkortet ditt støtter DD/DTS pass-through som fungere slik at når du ser på DVD eller media med AC3-lyd hvor lyden allerede er enkodet i DD/DTS, vil dette bare vidresendes av lydkortet ditt over digitalutgangen. Kobler du til forsterkeren med en digital coax-kabel vil du få 5.1-lyd, men da KUN i filmer og media med forhåndsenkodet DD/DTS-materiale.

Prøver du f.eks å kjøre et spill som støtter 5.1-lyd vil du kun få 2-kanals stereo over den digitale kabelen. Men dersom du kobler analogt skal du får 5.1-lyd i spill, filmer og musikk dersom mediaavspilleren din har funksjon for å klone lyd over til de andre kanalene (f.eks WinAMP har plugins som kan gjøre dette).

 

Subwoofer-utgangen på lydkortet ditt kalles også LFE som gir et eget lavfrekvens signal til subwooferen, som også kan avvike fra resten av lydsignalet. Kobler du center til LFE vil jeg tro du kun får bass-lyder på centeren. Uansett vil jeg tro det ikke er verre enn å prøve seg fram her. Men vær forsiktig å koble en aktiv sub til subwooferutgangen dersom denne er amplifisert - altså forsterker av surround-forsterkeren. Jeg har gjort dette selv, som fører til at subben får en voldsomt kraftig signal som den igjen prøver å forsterke.

Men jeg er usikker på om subwoofer-utgangen i surround-forsterkeren din er amplifisert, eller om dette signalet ligner mer på pre-out av LFE-signalet. :hmm:

 

Jeg er ikke ekspert på surround og dette rundt det, så alt dette er bare teori jeg har lest meg til :)

Lenke til kommentar
Jeg vil tro lydkortet ditt støtter DD/DTS pass-through som fungere slik at når du ser på DVD eller media med AC3-lyd hvor lyden allerede er enkodet i DD/DTS, vil dette bare vidresendes av lydkortet ditt over digitalutgangen. Kobler du til forsterkeren med en digital coax-kabel vil du få 5.1-lyd, men da KUN i filmer og media med forhåndsenkodet DD/DTS-materiale.

Prøver du f.eks å kjøre et spill som støtter 5.1-lyd vil du kun få 2-kanals stereo over den digitale kabelen. Men dersom du kobler analogt skal du får 5.1-lyd i spill, filmer og musikk dersom mediaavspilleren din har funksjon for å klone lyd over til de andre kanalene (f.eks WinAMP har plugins som kan gjøre dette).

 

Subwoofer-utgangen på lydkortet ditt kalles også LFE som gir et eget lavfrekvens signal til subwooferen, som også kan avvike fra resten av lydsignalet. Kobler du center til LFE vil jeg tro du kun får bass-lyder på centeren. Uansett vil jeg tro det ikke er verre enn å prøve seg fram her. Men vær forsiktig å koble en aktiv sub til subwooferutgangen dersom denne er amplifisert - altså forsterker av surround-forsterkeren. Jeg har gjort dette selv, som fører til at subben får en voldsomt kraftig signal som den igjen prøver å forsterke.

Men jeg er usikker på om subwoofer-utgangen i surround-forsterkeren din er amplifisert, eller om dette signalet ligner mer på pre-out av LFE-signalet.  :hmm:

 

Jeg er ikke ekspert på surround og dette rundt det, så alt dette er bare teori jeg har lest meg til :)

7181708[/snapback]

 

Jeg er litt i tvil, men tror ikke den er amplifisert (forsterket?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...