wazzza Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Renault 30TS 77-mod Litt info om bilen: Den ble begynt produsert i 1975 og varte til utpå begynnelsen av 80-tallet en gang.. Motoren er en PRV motor. Det er et samarbeid mellom Renualt, Peugeot og Volvo fra 1975. Det spesielle er at den er 90 grader, kontra 60 som er mere normalt.. Grunnen til det er at Volvo ønsket at dette skulle være en V8. Volvo-folket vet sikkert at det er denne som sitter i bla 760, 260 osv... Eierne av disse motorene har hatt trøbbel med ventilkakkel pga dårlig smøring. Spesielt Volvo fordi det sies at volvo satte i litt kvasse kammer en de to andre. Hvis det er noen som har info om denne motoren, trimming, tips og triks så gjerne del dem med meg. Denne motoren står i Renault A310 med turbo. Da yter den rundt 230hk sies det... Men over til historien til MIN bil... Gamlingen har lenge eid en slk bil og leitet lenge etter slike for deler. En dag for 3-4 år siden fant han en kar i Salangsdalen som hadde 3 slike stående. Den ene var med skilt, men meget slitt/hærpet, en manglet alt av understell, motor og var helt (les HELT!) opprustet. Den tredje var et påbegynt prosjekt som hadde stått i en sandtak i siden 1995 uten noen for for tak over hodet. Denne bilen hadde heldigvis vært behandlet med noe olje-greier så den var ikke mye rustet til å ha stått ute så lenge... Så vidt jeg vet er det ikke mere enn et par slike biler på veien i Norge. Jeg vet om denne og en i Tromsø. Den i Tromsø er gamlingen sin. Det sto også en 30TX på Inderøy i N-trøndelag uten skilt, men denne er solgt. (kjenner eieren) Vet at det også gikk en TX i Oslo-området... Om noen vet av disse bilene så vær så snill å gi beskjed. Jeg jobber med å få oversikt over ALLE både med og uten skilt... Da vi hentet den. Ja jeg var ung der, 15 år:shake Begynt å rive ut interiør fortsettelsen. Alt av gammel isolering ble kastet. Det var mye rust i dørken... Det ble malt med svart hammerslag etter syregrunning og sink-spray. Hadde bare en liten garasje og jobbe i Gammelmotoren med ventilkakkel. Hadde fått tak i motor og girkasse (5-trinns, MEGET sjelden)fra en kræsjet bil i Tyskland fra en TX. Det var med innsprut (KJ-tronik) og høyere komp, 9.5 tror jeg... Bare for å understreke det så har dette vært et low-kost prosjekt, bare for å få en førstebil. Denne bilen ble kjøpt for vrakpant.. Hverken jeg eller gamlingen har noen særlig erfaring med grunnarbeid av karosseri, så neon utstillingsbil er dette overhode ikke... Lakkering på plenen en høstkveld. (Kun det beste er bra nok ) Litt vinddrag i lufta så støv eller svevegass fra sprøyta var ikke noe problem. Nå i sommer ble bilen akkurat ferdig og klar til å kjøres til trøndelag. Jobber på Bilxtra i Tromsø av og til og får derfor billige lyd-ting osv. Anlegget er ikke noe særlig, ikke noen subber eller noe. Det blir bare helt feil i en sånn bil... Interiøret var top of the line (i 1977) Det var egentlig det. Har egentlig masse mere og fortelle, men gidder ikke skrive mere om dere ikke er intr. i en gammel Renault... Kom gjerne med kommentarer og spørsmål.. Mvh Øystein Grønås (Levanger) Lenke til kommentar
brrah Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Nå er jeg langt ifra proff men jeg vil si det der er imponerende! Ser jo HELT strøken ut! Hvor mye kostet hele prosjektet? Hvor lang tid brukte du? Respect Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Flotte greier Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Er ikke mange som kan skryte av å ha en såpass skjelden bil, og som faktisk har en skikkelig worklog å vise til, hvor mye penger en har brukt avgjør ikke om et prosjekt er "billig" det er resultatet som teller, synes du bør vær stolt over det du har fått til. eneste minuset jeg ser må vel være girkula, den passer ikke med bilens innredning, burde vært en klassisk trekule men det er nå min mening. Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Flott bil, flott arbeid. Lenke til kommentar
egil88 Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 ENORTM spennende prosjekt, gratulerer med en flott bil /misunnelig Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Takker for flott tilbakemelding. Bilen er egentlig ikke så strøken som den ser ut lakkmessig. Den ble som sagt lakket hjemme på plenen. Enkelte bulker ble ikke oppdaget før klarlakken kom på... Den orginale girkulen var ikke der, kun noe billig gummi-greier. Det der var den mest nøytrale kula vi hadde på jobb (Bilxtra i Tromsø). Av penger har den ikke kostet allverdens. kanskje 10K totalt. Motoren kosta 7K om jeg ikke husker feil... Har vel brukt 3 år på bilen, med det siste som skikkelig innspurt. Samme morgen som bilen skulle kjøres til trøndelag var det ventiljustering Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Da vi byttet motor og girkasse skulle jeg egentli ha mekanisk innsprut, men tiden strakk ikke til så en dobbel weber (38mm) ble montert. Det ble også bygd om fra platina til elektrisk tenning og bensinpumpe. I dag hadde jeg ute dashbordet og byttet turteller, da den gamle ikke funket... Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 PRV motoren er på tross av det noe dårlige designen av toppen en god motor, ikke noen spessielt kjapp med 128hk @ 5500rpm og 215Nm @ 2750rpm men går den godt? Karnsje litt tullete å spørre siden Renault 30TS er en luksuscruiser. Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Det som er dårlig med toppene er at kammene går rett i godset og ikke i lager.. Dyse-hullene for å spyle løfterne er også for tynne så den trenger god olje hele tiden. Min går egentlig helt greit. Er jo en stor tung bil, men alikevel.. Har ikke noe toppeffekt, har HELT jevnt drag fra 2000 rpm og oppover. 125HK er med den minste gasseren (weber) og de første slappe kammene til renault og lavest kom 7.5 tror jeg. Jeg har over 9.0 i komp og kvass-kammene til volvo... Lenke til kommentar
Andeby Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Bra detta da Blei utrolig fin! Lenke til kommentar
prvfan Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Kult Jeg kjenner både bilen og motoren. Har hatt en som ble solgt til trøndelag for noen år siden. Mørkeblå 30 Ts Spesial Turbo Mye var oppgradert. Understell, hjuloppheng , dempere, hjul og motor. La meg første kommentere Alpinen som hadde turbo het V6 turbo og A 610 Turbo. Det du sier om god olje er meget viktig da oljekanelene er litt trange i toppene men når det er sagt er det en fantastisk flott motor. Teksten i brosjyren på bilen sa vel at motoren yter 137 hk med forgasser og 145 hk med innsprøyt. Samme motor med litt større ventiler og kvasser kamm yter 150 hk i Renault Alpine A 310. Når det gjelder trimming finnes det mange muligheter fra original opp til ca 1400 hk hos en som kjører race i USA. Motoren i min 30 var en 25 V6 Turbo type 2. Den ga ca 225-230 hk til å begynne med og ca 300 på slutten. Som en kuriositet kan jeg fortelle at da jeg skifta dekk første gang etter at bilen hadde slitt ut sitt første sett med 225/45 -17 hjul så kom han som la om hjula med et overrasket utbrudd. Se her da, langs felgkanten lå det masse gummitrevler. Dreiemoment og effekt var så høyt at felgene hadde gått rundt inni felgen. Skulle vel tyde på at det funka. Sitter fremdeles på masse deler fra den gang og masse info om hvor og hvordan å trimme motoren. Du kan for eksempel få tre dobble forgassere til å putte på. det gir deg mer effekt og litt grommere lyd. Forøvrig har bilen meget bra bremser. Ifølge Renault kan de takle motorer opp til ca 300 hk uten endring. Ha hørt noen rykter om at i utgangspunktet var motoren en Maserati V8 som ble ombygd til V6 noe som forklarer de 90 gradene mellom rekkene. Kos deg med bilen. Kult å se at den blir tatt vare på. Endret 28. november 2006 av prvfan Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 heisann.. Ang. 90` så trodde jeg var slik at volvo ville ha V8, mens resten ville ha V6. En kompis på Inderøya hadde en 30TX 84 modell. Han har nå en A310 med GT-A motor (turbo). Ang trimming har jeg fryktelig lyst til å prøve litt diverse, men bilen er lagt ut for salg så jeg gidder ikke invistere penger i den... http://www.renaultbiler.no/rubrikk/vis_rub...hp?ann_id=25030 Har et Solex-sett liggende. Hadde vært morro å prøve et slikt. Gamlingen har det i sin bil (76-mod). Mye tøffere lyd når den åpner på 2. trinnet. Jeg er plaget med at det lekke rolje fra tetteringen på den kammen der servopumpe er festet. Har byttet simemringer uten at det hjelper. Tror du det har noe med oljetrykk å gjøre? Har jo 6 bar på varm motor og 5W40 full synt. olje... Hele prosjektet ligger på bilforumet. http://bilforumet.net/showthread.php?t=143917 Min motor er fra en 265 ambulanse. Det sies at disse var ytterligere trimmet enn de som var i 260`en.. Har innsprut også liggende, men jeg synes det er litt sjarm med forgasser og choke og hele det rakkelet der... Lenke til kommentar
OHell Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Bra jobba. Du er flink! Lenke til kommentar
Viperz Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 fet bil;) og så er du jo konkurentet min jobber på mekonomen i tromsø Lenke til kommentar
birdie88 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Levanger ja.. Faren min var hovedimportør av Renault i Midt-Norge fram til ca. 80-tallet, du vet ikke hvor bilen er kjøpt vel? Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Bilen er gått i Nord-Norge hele sitt liv. Jeg kjørte nedover nå i høst. Jeg jobber bare på bilxtra i feriene mine når jeg er hjemme... Lenke til kommentar
prvfan Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 heisann.. Ang. 90` så trodde jeg var slik at volvo ville ha V8, mens resten ville ha V6. En kompis på Inderøya hadde en 30TX 84 modell. Han har nå en A310 med GT-A motor (turbo). Joda kjenner både bilen og kompisen. Var med når han kjøpte bilen av en annen kompis. Var og med når motoren var kommt i bilen første gang og starta for første gang. Kul bil og veldig ryddig. For å drive litt flisespikking. GT-A (GT Alpine) har injcetion motor og 150 hk. Bilen med turbo motor het bare Alpine V6 Turbo. Når du sier Solex sett mener du en liten enkel forgasser og en større dobbel på samme innsuget? Det er i så fall det samme som Alpine A 310 har originalt. Når det gjelder til drevet til servopumpa så kan det tenkes at dekselet som simmeringen sitter i ikke er riktig sentrert og da lekker det med en gang. Med henhold til olje så sier fabrikken at den skal ha 20\50 olje om sommeren og 10\30 om vinteren det kan jo tenkes at 5\40 blir litt i tynneste laget. Siden du kanskje skal selge, har du nytt prosjekt i sikte? Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 Når jeg sier SOlex så mener jeg en enkel og en dobbel ja på samme innsug. Det er på kammen der reimhjulet er festet det lekker.. Har lyst på andre prosjekter ja, men ikke renault. Blir nok rusten kort-patrol Gamlingen kjører på samme olje. Han har ikke engang svetting... Lenke til kommentar
SkummelType Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Dette var virkelig imponerende arbeid! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå