arobicRoy Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) link Les denne artikkelen litt nedi der så står det at "105 hester holder i lange baner for vanlig kjøring (også langkjøring). I byen og ved køkjøring kan det fort bli litt mye giring, selv med aktiv bruk av høy- og lavgirserien." Bruker man lavgir på vanlig kjøring i det hele tatt? Trodde det var noe man brukte i terrenget og under vanskelige forhold? Er det noen som kan fortelle meg? Og helt nederste så mener de at 4wd til en vis grad kan erstatte et ESP system er det riktig? Endret 29. oktober 2006 av arobicRoy Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Og helt nederste så mener de at 4wd til en vis grad kan erstatte et ESP system er det riktig? 7176545[/snapback] Dette kommer ann på hvilket 4wd system du har på bilen. ESP har som oppgave å bremse et hjul med for høy fart i forhold til de andre hjulene. Et hjul som spinner. Enkelte 4wd system som eks. Quattro som jeg er best kjent med overfører kraft fra et hjul som spinner til et hjul som har bedre grep, på den måten mister man ikke kraft i selve spinninga til det hjulet uten grep. Med min erfaring må man ikke gi slipp på gassen om man skal "redde" seg med et 4wd-system, da må man bare gi litt mer og vente på at bilen tar seg inn igjen. Mens ESP styrer dette automatisk og hindrer at man skrenser (uten at jeg har noe særlig innsikt i selve teknologien) Men jeg vil tro at ESP er mer "sikkert" enn et 4wd-system siden ESP kutter kraft og på den måten kan senke farten og hindre skrensen, mens et 4wd-system med kraftoverføring ikke vil bidra til å senke farten og øke sikkerheten nødvendigvis. En ting er i alle fall sikkert, glipper du med 4wd, da er løpet kjørt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå