Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er registerreim?


Zailenser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Registerreim eller kamakselreim er den reimen som går fra veivakselen og opp til kamakslingen(e) og som på den måten driver disse akslene og i sin tur fører til at ventilene går opp og ned :)

 

Skiftintervallene er utrolig forskjellig avhengig av produsent av bilen og hvilken motortype det er, men alt fra 40000 km til 120000 km er vanlig :)

 

Merk også at noen biler har kjede istedet for reim, og kjeden trenger ikke byttes.

Noen motorer har også registerdrev, dvs tannhjul som tar seg av denne overføringen, dvs null behov for å skifte denne :)

Lenke til kommentar

Skal vi se, Volvo 440, 1992 modell, 110 hk, 2.0 liters bensinmotor, motorkode B20F.

 

Biler nyere enn 1991: Hver 90.000 km eller 6 år, avhengig av hva som inntreffer først, skift ut.

 

Det må alltid tas hensyn til hvordan kjøretøyet er blitt brukt og dets servicehistorie.

 

:)

Endret av kremt
Lenke til kommentar

Et spørsmål til de "reim-kyndige" :

 

En bil som har skifteintervall på 100.000 km, MÅ den da skifte så ofte om man kjører ca 120.000 km i året?

 

Hva er viktigste grunn for skifte, er det at reima blir tørr / morken e.l ?

Eller er det rett og slett god gammeldags jevn slitasje??

Lenke til kommentar

Både tidens tann og vanlig slitasje pga bruk tærer på reima, men i tid er det gjerne snakk om 5 år. Ei reim som skal skiftes på 100k holder sikkert 120k på et år, MEN... Det blir fort veldig dyrt om den ikke holder, så det blir gjerne dyrt å gamble. Det som har en del å si er hvordan man kjører disse kilometrene. En bil som bare går i byen ville jeg absolutt ikke slurva med regreimsbytte på, men kjører du mest langkjøring på høye gir, går reima mye ferre runder pr. km og vil da kunne holde mye lengre. Men som sagt, det KAN bli dyrt.

Lenke til kommentar
Et spørsmål til de  "reim-kyndige" :

 

En bil som har skifteintervall på 100.000 km, MÅ den da skifte så ofte om man kjører ca 120.000 km i året?

 

Hva er viktigste grunn for skifte, er det at reima blir tørr / morken e.l ?

Eller er det rett og slett god gammeldags jevn slitasje??

7192243[/snapback]

 

jeg er ikke noen ekspert innen dette, men du bør absolutt skifte den når den blir slitt. Ellers så kan den begynne å slure, noe som igjen kan føre til havari.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Du har vel ikke tallet på hvor ofte den må skiftes på Audi 100 '92 (C4) også?

7326343[/snapback]

Kommer nok litt ann på hvilken motor det er, men er den en 2.0 eller 2.3 er det anbefalt å bytte etter 120 000 km, det samme ser det ut til at gjelder 2.6 og 2.8 bensin og 2.5 TDI etter at den er byttet første gangen.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...