Zailenser Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Hei Skal kjøpe meg en bil og er ny på dette. Hva er en registerreim og hvor ofte skal den skiftes? Mvh "Bilkjøps idiot" Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Registerreim eller kamakselreim er den reimen som går fra veivakselen og opp til kamakslingen(e) og som på den måten driver disse akslene og i sin tur fører til at ventilene går opp og ned Skiftintervallene er utrolig forskjellig avhengig av produsent av bilen og hvilken motortype det er, men alt fra 40000 km til 120000 km er vanlig Merk også at noen biler har kjede istedet for reim, og kjeden trenger ikke byttes. Noen motorer har også registerdrev, dvs tannhjul som tar seg av denne overføringen, dvs null behov for å skifte denne Lenke til kommentar
Zailenser Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Så hvor ofte må man skifte registereim på en Volvo 440 for eksempel? Er det noen sted jeg kan finne dette ut? Endret 29. oktober 2006 av Zailenser Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Kom med årsmodell, motortype og hestekrefter osv så skal jeg finne det ut med en gang for deg Lenke til kommentar
Zailenser Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 1992 modell, bensin motor (injection), 110 hk håper det er nok. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 2.0 liter? vis det er den så er utskiftingintervalet på 90 000 km eller vært 6. år etter det jeg finner ut Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Skal vi se, Volvo 440, 1992 modell, 110 hk, 2.0 liters bensinmotor, motorkode B20F. Biler nyere enn 1991: Hver 90.000 km eller 6 år, avhengig av hva som inntreffer først, skift ut. Det må alltid tas hensyn til hvordan kjøretøyet er blitt brukt og dets servicehistorie. Endret 30. oktober 2006 av kremt Lenke til kommentar
Zailenser Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Takk for det. Dette var en kjempefin oppfølging. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Et spørsmål til de "reim-kyndige" : En bil som har skifteintervall på 100.000 km, MÅ den da skifte så ofte om man kjører ca 120.000 km i året? Hva er viktigste grunn for skifte, er det at reima blir tørr / morken e.l ? Eller er det rett og slett god gammeldags jevn slitasje?? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Både tidens tann og vanlig slitasje pga bruk tærer på reima, men i tid er det gjerne snakk om 5 år. Ei reim som skal skiftes på 100k holder sikkert 120k på et år, MEN... Det blir fort veldig dyrt om den ikke holder, så det blir gjerne dyrt å gamble. Det som har en del å si er hvordan man kjører disse kilometrene. En bil som bare går i byen ville jeg absolutt ikke slurva med regreimsbytte på, men kjører du mest langkjøring på høye gir, går reima mye ferre runder pr. km og vil da kunne holde mye lengre. Men som sagt, det KAN bli dyrt. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Et spørsmål til de "reim-kyndige" : En bil som har skifteintervall på 100.000 km, MÅ den da skifte så ofte om man kjører ca 120.000 km i året? Hva er viktigste grunn for skifte, er det at reima blir tørr / morken e.l ? Eller er det rett og slett god gammeldags jevn slitasje?? 7192243[/snapback] jeg er ikke noen ekspert innen dette, men du bør absolutt skifte den når den blir slitt. Ellers så kan den begynne å slure, noe som igjen kan føre til havari. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 De har jo gjort tester for å komme frem til det tallet. Reima slites selvsagt, du kan jo selv tenke deg hvor uendelig mange milliarder runder den stakkars greia må gå rundt i løpet av sitt liv. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 På golf modellen vi har hjemme, havarerte reima på 92 000. 3 dager før hadde bilen kommet tilbake fra storservice. Service på verksteder er ikke verdt papirene de skriver i serviceboka... ble ny motor der gitt. Lenke til kommentar
akamond Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Jeg kjøpte en Volvo 460. Der var registerreima byttet for første gang på 160.000 km. Er dette vanlig? Volvo 1995 1.8 Lenke til kommentar
NoEvo Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Jeg kjøpte en Volvo 460. Der var registerreima byttet for første gang på 160.000 km. Er dette vanlig? Volvo 1995 1.8 7325551[/snapback] Vet ikke om det er vanlig men anbefalt er visst på ca 96000 km ifølge autodata (se bilde). Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Du har vel ikke tallet på hvor ofte den må skiftes på Audi 100 '92 (C4) også? Lenke til kommentar
akamond Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Selv om registerreima holdt i 160.000 km og i 10 år så har ikke dette noe å si sålenge den ikke røyk og motoren ikke ble ødelagt? Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Du har vel ikke tallet på hvor ofte den må skiftes på Audi 100 '92 (C4) også? 7326343[/snapback] Kommer nok litt ann på hvilken motor det er, men er den en 2.0 eller 2.3 er det anbefalt å bytte etter 120 000 km, det samme ser det ut til at gjelder 2.6 og 2.8 bensin og 2.5 TDI etter at den er byttet første gangen. Endret 20. november 2006 av trondbue Lenke til kommentar
akamond Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Hvor kjøper man Haynes boka? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Hvor kjøper man Haynes boka? 7330634[/snapback] Biltema har noen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå