DilliMusic Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) satt å lurte på en ting som jeg ble veldig nysjerrig på 1. hvordan får man en platekontrakt? kan man sende en cd med sanger på til et plate selskap og spørre om de vil gi det ut som et album? eller åssen funker det? 2. kan man gjøre det jeg skrev ovenfor bare at man sender det til et annet plateselskap, et i utlandet altså. 3. hvis man er kun en person da. kan man få en platekontrakt men så lage sangene selv. alt selv hjemme hos seg så bare sende ferdige sangen til dem og se om de vil gi det ut? eller må de ordne noe med sangen eller kan man ordne det selv hvis de ikke likte det?? 4. hvis man laster opp sangene sine et sted på nettet. kan man kun ha det slik at folk kan høre på ikke laste ned? eller spiller det ingen rolle? kan folk ta kontakt da? altså skjekker noen plateselskap nettet og er utkikk etter talenter? sånn heheh lurte på det der heheh Endret 29. oktober 2006 av Dilly Man Lenke til kommentar
Amped Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Veien som musiker er lang, hard, mye tøffere og langt mer kompleks enn som så... Platekontrakt er ikke noe du plutselig får. Dessuten, først må du spørre deg selv om du egentlig ønsker å la komersielle interesser overta eierskap og rettighetene over din musikk, og sist men ikke minst bruke deg som agn for å tjene penger i en knallhard business. Heh... Bare mine tanker om platebransjen. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Veien som musiker er lang, hard, mye tøffere og langt mer kompleks enn som så...Platekontrakt er ikke noe du plutselig får. Dessuten, først må du spørre deg selv om du egentlig ønsker å la komersielle interesser overta eierskap og rettighetene over din musikk, og sist men ikke minst bruke deg som agn for å tjene penger i en knallhard business. Heh... Bare mine tanker om platebransjen. 7176251[/snapback] ja men noen som får det sånn plutselig? rihanna og de der har nok ikke jobbet så hardt heheh. hun er jo tross alt 18 år bare Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Tror nok mange idag 'oppdages' via Myspace og lignende tjenester kombinert med litt aktiv selvpromotering og opptredener på festvialer a la Bylarm. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 aha. forklarer jo litt hvorfor såpass mange registrerer seg på myspace og laster opp musikken der. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Med forbehold om at jeg ikke er i platebransjen selv, her er min høyst personlige oppfatning av saken: Du kan godt sende en demo til et plateselskap og høre om de er interessert. Skjønt det er mange om det benet. Så mange at de fleste selskapene nesten automatisk takker nei. Og husk at de tenker kommersielt. Det er som med filmselskapene. 90% ville takket nei til et manus, men om en av dem sier ja og filmen blir en stor suksess, skal plutselig alle lage etterligninger av den. Det samme skjer i musikkbransjen. Gjør en artist det stort i en gitt sjanger, skal de andre selskapene også ha en artist i den sjangeren. Men bare en. Så skal du få kontrakt må du være "mainstream exclusive", altså lage noe de tror selger, men som ikke så forferdelig mange andre artister tilbyr. Du kan godt sende en demo til utlandet, men det fungerer helst med små selskaper. De store har avdelinger i Norge. Og selv om mulighetene er større i utlandet, er det også større konkurranse. Det skjer bare unntaksvis at norske artister slår gjennom i utlandet uten å gå veien om et norsk selskap. Og det krever at du er der selv. A-ha bodde i London i 3 år før de fikk sin første singel. Uansett hvem du sender det til: Prøv ikke å fremstill det som et ferdig produkt de bare kan kopiere opp og begynne å selge. Det skjer nemlig så og si aldri. Selv Bruce Springsteen kom med sin demo på kassegitar, og opplevde å få debutalbumet totalt remixet. (Han ville ha rock'n roll, producerne ville ha en singer/songwriter. Noen mener den opprinnelige versjonen var bedre.) Alternativet er å gi det ut selv, eller på alternative labels som er dedikert til musikkstilen du spiller. Da får du ingen markedsføring og ingen opptreden på Skavlan eller SenFredag, og må antagelig ha fast jobb på siden av, men sjansen er langt større for at du ikke behøver selge sjela di. Du kan legge det ut på nettet, selvsagt kan du det. Men det er bokstavelig talt 100 tusener som gjør det, og det sitter ingen talentspeidere og ser gjennom alt som postes. Det blir for mye søppel mellom godbitene. Så du er avhengig at du er en av de som legges merke til av brukerne og trekkes fram på den måten. Men når det kommer til et stykke, er veien til gjennombrudd brolagt med hardt arbeid og skuffelser. Du sitter ikke hjemme i stua den ene dagen og i Hollywood den neste. Hemmeligheten er å spille mye og skrive mye. Og være rimelig kritisk til det du lager, du kan være sikker på at selskapene vil være det. (Dog ikke riktig så selvkritisk som undertegnede, jeg har skrever over hundre låter og aldri prøvd å få gitt ut noen av dem...) Joda, det finnes unntak. Artister som Rihanna er gjerne spesielle talenter som blir oppdaget av noen i bransjen: Rihanna received her big break at the age of fifteen when one of her friends introduced her to music producer Evan Rogers while he was vacationing in Barbados with his Barbadian wife Jackie. Rogers, along with his partner Carl Sturken, helped Rihanna record Demo (music)|demo material in the United States that was sent to various recording companies including Def Jam Records|Def Jam, where Rihanna auditioned for CEO Jay-Z and was signed on the spot at the age of sixteen. Hadde ikke demo-tapen hatt Rogers&Sturken på etiketten hadde sjansen vært stor for at den aldri hadde nådd forbi kontordamen i plateselskapet... Geir Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Alternativet er å gi det ut selv, eller på alternative labels som er dedikert til musikkstilen du spiller. Da får du ingen markedsføring og ingen opptreden på Skavlan eller SenFredag, og må antagelig ha fast jobb på siden av, men sjansen er langt større for at du ikke behøver selge sjela di. 7177380[/snapback] nja men koster det ikke en del? Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Hvis du spør om slikt på et forum, så har du ikke sjangs. Enda. Kjøp boken "hjelp jeg er i popbransjen" og les den perm til perm. Der bør det meste du trenger å vite stå. Du skal ha mye å melde før du prøver deg på noe plateselskaper, kommer det en halvferdig demo med et par ok låter så går den nok rett i bosset. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 hehe okey, nei bare lurte på det der. har ikke tenkt til å prøve meg enda. kansje om et par år. har lagd rundt 20 instrumentaler på 4 mnd trenger bare tekst på noen av dem og ta opp. har gått for rnb sjangeren hehe. ikke noe mer trance. skal poste noe her på forumet on 2-4 uker så kan jeg få litt feedback Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 satt å lurte på en ting som jeg ble veldig nysjerrig på 4. hvis man laster opp sangene sine et sted på nettet. kan man kun ha det slik at folk kan høre på ikke laste ned? sånn heheh lurte på det der heheh 7175999[/snapback] Om du ikke har gitt ut plate er det jo bare positivt at folk laster ned sangene dine... Det finnes band som har blitt kjent på den måten. Og uansett om du gir ut plate havner den på nett før du vet ordet av det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå