Gå til innhold

486DX2

chimera

Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg:

Socket 3 hovedkort(33MHz FSB)

4 stykk 486DX2(66MHz)

ISA kontroller

ISA Lydkort

ISA Nettverkskort(10Mbits)

CAK-II kjøleribbe pålimt med AS-Adhessiv

Hovedkortet har steder å putte minne, 6 slots.

Simm 1 Bank 0

Simm 2 Bank 1

Simm 3 Bank 2/0(stor slot)

Simm 4 Bank 3/1 (stor slot)

Simm 5 Bank 4/2 (stor slot)

Simm 6 Bank 5/3(stor slot)

Det er forskjellig størrelse på slotene.

Skal jeg ha EDO-SIMM til dette hovedkortet?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En jeg kjenner skal også bestille mer RAM til en 486-dx2-33MHz. (gammel compaq presario)

Det står EDO-RAM 60ns i den fra før hvertfall. Da er det stor sannsynlighet for at du skal ha samme type RAM ja.

Husk å sjekke hvor mye maskina takler av minne før du bestiller, evt. hvilke størrelser hver minneslot takler.

Sveinl.

Mine hardwarespesifikasjoner

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-11-09 12:18 ]

Lenke til kommentar

Det var mange år siden jeg hadde en 486er så hukommelsen min vakler litt på dette området :smile:

Uansett: Det jeg husker er at 486erne brukte SIMM-brikker, og jeg leste mange steder at fordelen med å bruke disse SIMM-brikkene var at man kunne bruke dem hvis man oppgraderte til et pentium-hovedkort. Da tolker jeg det som at ram-brikkene er helt like. Pass bare på at de passer inn i sokkelen :wink:

De ram-brikkene jeg brukte hadde en størrelse på 72 pinner, noe jeg tror var vanelig på 486ere. Mindre brikker passer iallfall ikke!

Og til slutt: Hvor skaffet du deg alle disse delene? jeg har lett litt rundt på norske nettsjapper, men finner ingen deler som er SÅ gamle(nå er det vel litt usannsynlig at en nettsjappe selger noe sånt). Det hadde vært litt kult å bygge en helt "autentisk" 486er som kjørte DOS 6.2 og Windows 3.1, men så er det vel litt vanskelig å finne kabinetter som passer til AT-standarden idag.

Og til slutt: man må sette SIMM-brikker i par (f.eks 4,4 osv.), men det visste du vel :smile:

Øhm, men hva er det du skal bruke maskinen til?

Lykke til med "PC-bygger-prosjektet" ditt :grin:

Lenke til kommentar

Det er også mulig at de er for 32 pin RAM(tror det var 32) i motsetning til de større slotene som sikkert er for 72pin RAM. Husker ikke så veldig mye av dette lengre, men jeg husker vi hadde en 486DX2 maskin med muligheter for å bruke gammel type RAM sammen med ny type RAM(relativt siden det er uendelig lenge siden)... omtrent samme stil som noen HK i dag har muligheter for både SDRAM og DDR-SDRAM. Kanskje du kan finne en manual eller noe til HKet på ett eller annen datamuseum på nettet?

Lenke til kommentar

Har en 486SX på 33MHz med 4 mb ram og 200 MB harddisk + nettverkskort. Denne kjører windows 95 veldig fint. Er bare ett problem og det er at bateriet er gåent så vær gang den starter må jeg finne frem harddisken igjen. Har også en 60 MB harddisk med win 3.1 i den. Men denne er ikke til salgs. Fikk den gratis der jeg hadde sommerjobb i år og i tilegg fikk jeg en pentium 120MHz 96MB ram og null harddisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...