Gå til innhold

Thinkpad t42p, uorginal harddisk

thorwb

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en thinkpad t42p, men synes 60 gb harddisk er litt lite.

IBM Active Protection system, er en ThinkVantage teknologi som beskytter harddisken i maskinen mot feil. Et eget system med sensorer som er montert på hovedkortet monitorerer kontinuerlig systemet for plutselige bevegelser. Hvis bevegelsene blir for kraftige så vil systemet automatisk slå av harddisken.

Fungerer dette om jeg hiver i en harddisk av et annet merke? IBM har verken de største eller billigste harddiskene for laptoper, så kunne tenke meg å putte inn en uorginal.

Thor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vel en grunn til at IBM-diskene koster som de gjør? Sitter ikke denne bevegelsessensoren inne i selve disken, og løfter bort lese/skrivehodet heller enn å slå av harddisken?

7179699[/snapback]

Det midtre avsnittet mitt gir en generell beskrivelse, men vet ikke om det stemmer. Et hovedkort vil jo instruere en harddisk til å flytte lesehodet avhengig av hva som skal leses, så det bør være fullt mulig å ha sensoren på hovedkortet. Men jeg vet som sagt ikke hvor den sitter, eller om man må ha ibm disk for å få instruksjonene til å fungere.

noen som har testet eller vet?

Lenke til kommentar
Er vel en grunn til at IBM-diskene koster som de gjør? Sitter ikke denne bevegelsessensoren inne i selve disken, og løfter bort lese/skrivehodet heller enn å slå av harddisken?

7179699[/snapback]

Det midtre avsnittet mitt gir en generell beskrivelse, men vet ikke om det stemmer. Et hovedkort vil jo instruere en harddisk til å flytte lesehodet avhengig av hva som skal leses, så det bør være fullt mulig å ha sensoren på hovedkortet. Men jeg vet som sagt ikke hvor den sitter, eller om man må ha ibm disk for å få instruksjonene til å fungere.

7183710[/snapback]

Sensoren sitter på hovedkortet, så i utgangspunktet bør det gå greit å bruke en vanlig disk.

Lenke til kommentar

7179699[/snapback]

7183710[/snapback]

Sensoren sitter på hovedkortet, så i utgangspunktet bør det gå greit å bruke en vanlig disk.

7184035[/snapback]

Hvordan vet du at den sitter på hovedkortet? (sett det skrevet i noen ibm dokumenter for eksempel?)

Håper uansett det stemmer, er i så fall et skritt nærmere større og bedre disk :)

Lenke til kommentar

Hei!

De fleste maskinene i T4x-serien bruker Hitachi Travelstar (IBMs gamle harddisk-divisjon). Ifølge Thinkwiki er Seagate Momentus anbefalt, ihvertfall til Linux med sin Active Protection System programvare.

Direktelinker på Thinkwiki.org

Active Protection System

Oversikt over harddisker til ThinkPad

Harddrive upgrade OBS for linux

Hilsen en lykkelig eier av T43 :)

Endring: Trengte ikke legge inn forklaring

Endret av pebbe
Lenke til kommentar
Hei!

De fleste maskinene i T4x-serien bruker Hitachi Travelstar (IBMs gamle harddisk-divisjon). Ifølge Thinkwiki er Seagate Momentus anbefalt, ihvertfall til Linux med sin Active Protection System programvare.

Direktelinker på Thinkwiki.org

Active Protection System

Oversikt over harddisker til ThinkPad

Harddrive upgrade OBS for linux

Hilsen en lykkelig eier av T43 :)

Endring: Trengte ikke legge inn forklaring

7187697[/snapback]

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...