Gå til innhold

3D-kort som også yter bra på 2D

mgranhaug

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver og bygger pc, og trenger hjelp til valg av skjermkort.

Har satt av ca 2500 til skjermkort.

Pc'en skal brukes 99% av tiden til bilderedigering (Photoshop), men en sjelden gang i blant skal jeg spille på den.

Da er spørsmålet: Hva slags skjermkort skal jeg gå for?

Jeg er blitt anbefalt ATI X1900XT, men det er gått ut, og erstattes av X1950XT.

Så har jeg fått høre at jeg bør vente en liten stund for å få et kort som støtter directX 10. Og Vista.

For bilderedigeringens del kunne jeg tenkt meg et matrox-kort, men har fått høre at det vil gå til h... når jeg skal spille neverwinter nights 2, eller prøve å kjøre Vista på det.

Har dere noen anbefalinger?

Det trenger ikke å være det råeste 3D-kortet som finnes, men det må kunne kjøre neverwinter nights 2.

På forhånd takk for hjelpen!!

Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pr. i dag er det ikke lengre skjermkortet som er den dominerende faktoren når man jobber med 2D-applikasjoner. I Windows XP er det CPU'en som renderer det grafiske snittet. Men det finnes 2D-applikasjoner som kan benytte f.eks DirectDraw som vil ha stor nytte av et skjermkort som har hardware-støtte for DirectX9.0c.

Eneste området jeg kan tenke meg at skjermkort for 2D er viktig, er på oppløsning og muligheter for dual/triple-oppsett med skjermer.

Det finnes i hovedsak 2 typer skjermkort av de som koster over 2000,-, og dette er:

* Spillkort

* CAD/CAM-kort

Spillkortene vil jeg tro du allerede har noe bekjentskap med. Men CAD/CAM-kort er profesjonelle 3D-kort som er laget spesielt med tanke på tunge tekniske tegneprogrammer som benytter 3D (CAD = Computer Assisted Drawing) eller sanntids enkoding/dekoding av MPEG2/MPEG4 og videobruk.

Merk at disse proffe korta ofte koster over 5 000,-, og noen kan koste over 60 000,-.

Siden du vil spille litt, samt kun bruke Photoshop o.l. vil jeg tro slike kort langt ifra er et godt kjøp for deg. Disse kortene blir for spesialisert for f.eks AutoCAD/3DS/Maya/etc for at jeg ville anbefale deg noe slikt.

Forøvrig har HWB testet proffe kort mot spillkort HER.

7800GTX knuser Quadro FX 4500 som koster nesten 4 ganger mer i spill.

Til ditt bruk skal 7600GT gjøre susen tenker jeg. Dette kortet støtter bl.a hardware-dekoding av H.264 HDTV-video, Shader Model 3.0 og kan fås i både PCI-express og AGP, samt med og uten vifte.

Windows Vista vil inneholde et grensesnitt som ligner på XP, hvor det er CPU'en som renderer. Men i tillegg får man Aero-grensesnittet hvor det da blir skjermkortet som renderer. Eneste kravet for at skjermkortet skal være Vista-kompatibelt er at det støtter Shader Model 2.0. 7600GT støtter som sagt Shader Model 3.0, og skal være ypperlig til Vista med Aero. Men dette kortet støtter bare DirectX 9.0c, og det er nok enda en stund til DX10-kort som ikke koster skjorta blir tilgjengelig.

Med mindre du har spesielle behov for å ta i bruk Shader Model 4.0, eller noe annet av de tekniske nyhetene i DX10, tror jeg det er liten vits for deg å vente på DX10-kort til under 2000,-.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Oppfølgingsspørsmål:

Etter å ha surfet litt på nettet nå, på komplett, matrox, microsoft osv, finner jeg en som skriver at han ble overrasket over hvor godt Matrox Parhelia APVe presterte i 3D.

Antagelig ingen som vet, men jeg prøver allikevel:

Hvordan vil dette kortet takle Neverwinter Nights 2?

Morten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...