Gå til innhold

Skjerpet lisenskrav for Office


Anbefalte innlegg

Du kan mene at et program gjør en ting bedre enn et annet eller at to programmer er likeverdige alternativer.

 

Det er ikke noe hensikt å mene noe om hvilke funksjoner som faktisk ligger inne i et program. Enten er de der eller så er de ikke der.

 

Har du noe som helst erfaring fra å jobbe med disse programmene innenfor de områdene jeg har beskrevet eller er det fortsatt kun cafe-synsing?

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan mene at et program gjør en ting bedre enn et annet eller at to programmer er likeverdige alternativer.

 

Det er ikke noe hensikt å mene noe om hvilke funksjoner som faktisk ligger inne i et program. Enten er de der eller så er de ikke der.

 

Har du noe som helst erfaring fra å jobbe med disse programmene innenfor de områdene jeg har beskrevet eller er det fortsatt kun cafe-synsing?

7195430[/snapback]

Herregud så vanskelig det skal være da... Det spiller ikke noe rolle hva jeg syns. Ikke hva du syns. Men hva andre syns. :hrm:

 

Min cafe-synsing gjalt at de flestes dagligdagse gjøremål i MS Office kunne vært gjort i OpenOffice. En synsing det virker som du deler.

 

Men hva jeg eller du mener er komplett irrellevant i forhold til hva andre svarer om OpenOffice er et alternativ eller ikke.

 

La oss være konkrete. Hvis selskap A har byttet til OpenOffice og det fungerer for dem kan vi da være enig om at OpenOffice, for dem, er et alternativ til MS Office?

 

Og videre, hvis f.eks 30% av folk som bruker OpenOffice (og MS Office) sier at de gjerne kunne ha brukt OO på jobben, kan vi da være enig om at, for dem, så er OO et alternativ til MS Office?

 

Uansett hva du kan/ikke kan gjøre i OO, om du eller jeg personlig aldri ville brukt det i tilsvarende sammenheng etc.

 

Det virker ikke som du er i stand til å skille mellom hva du selv føler, og hva andre evt. måtte føle....

 

Bleh... :mad:

Endret av pax1
Lenke til kommentar
La oss være konkrete. Hvis selskap A har byttet til OpenOffice og det fungerer for dem kan vi da være enig om at OpenOffice, for dem, er et alternativ til MS Office?

Det har jeg allerede svart på tidligere (noen uthevinger er satt inn siden du tydeligvis ikke fikk det med deg første gangen):

 

Det er en lang rekke svakheter i OpenOffice pr. i dag som gjør den uegnet i profesjonell sammenheng i mange tilfeller. For de fleste privatbrukere holder det fint nok (de fleste kunne klart seg med WordPad) men det er forsatt en del igjen for større bedrifter som har helt andre krav til dokumenthåndtering blant annet.

7193300[/snapback]

Og videre, hvis f.eks 30% av folk som bruker OpenOffice (og MS Office) sier at de gjerne kunne ha brukt OO på jobben, kan vi da være enig om at, for dem, så er OO et alternativ til MS Office?

Det er ikke nødvendigvis riktig i og med at en vanlig bruker ikke har innsikt i bakenforliggende systemer. De fleste større bedrifter har automatisert en del funksjoner som ikke brukeren merker noe til (arkivering, organisering, oppdatering). For dem ser det ut som om OO kan gjøre det samme som MS Office men at dette gjør at dokumenthåndteringen på systemnivå ikke fungerer. Men igjen: hvis bedriften ikke har denne typen systemer og de ikke har bruk for den funksjonaliteten kan OO være et alternativ.

Lenke til kommentar
dette har sklid helt ut i forhold til emne

7195548[/snapback]

Forsåvidt riktig. Virker ikke som diskusjonen kan gå noe videre heller så lenge kjeklulf (jeg burde skjønt det på navnet :p ) ikke makter å skille mellom egne oppfatninger og andres.

 

Så jeg hopper ut av tråden.

Lenke til kommentar
dette har sklid helt ut i forhold til emne

7195548[/snapback]

 

Tiltredes 100 %.

 

Men jeg vil allikevel bære ved til bålet. Svært mange av de bedrifter som bruker dokumenthåndteringssystemer, bruker spesifikke databasebaserte systemer. I disse systemene er det integrert grensesnitt mot Word, Excel, Outlook, webløsninger med mer.

 

Svært mange av systemene har også en lang historie, og har i tidligere utviklingstrekk faktisk fungert mot andre tekstbehandlere. Har selv programmert grensesnitt mot slike i Word 2.0 (da vi faktisk brukte SQL-kall for å få det til å virke. Det var noen riktig artige maler.). Og har også brukt Notes baserte løsninger.

 

Teoretisk sett er det ingen grunn til at disse integreringene ikke skulle kunne gjøres mot OO. For de meste har det ikke med funksjonaliteten som brukerne ser, men hvordan koblinger kan gjøres. Og API-et og dokumentformatet til OO vil teoretisk gjøre det enklere. At det koster penger, og ingen leverandør vil gjøre dette før nok kunder forlanger det er en helt annen sak.

 

Men OT i forhold til Office sine lisenskrav er dette uansett.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Teoretisk sett er det ingen grunn til at disse integreringene ikke skulle kunne gjøres mot OO. For de meste har det ikke med funksjonaliteten som brukerne ser, men hvordan koblinger kan gjøres. Og API-et og dokumentformatet til OO vil teoretisk gjøre det enklere. At det koster penger, og ingen leverandør vil gjøre dette før nok kunder forlanger det er en helt annen sak.

7195612[/snapback]

 

Det er helt korrekt og det blir spennende å se etterhvert om noen tar tak i dette. Det vil være et betydelig utviklingspotensiale og man har mulighet på å bruke penger på spesialtilpasning av funksjoner i stedet for lisenskostnader. Spørsmålet er om ikke MS ligger alt for langt foran og at med deres dekningsgrad vil det være omtrent umulig for andre å komme seg inn. Ikke minst på grunn av dokumentutveksling.

Lenke til kommentar
Det er helt korrekt og det blir spennende å se etterhvert om noen tar tak i dette. Det vil være et betydelig utviklingspotensiale og man har mulighet på å bruke penger på spesialtilpasning av funksjoner i stedet for lisenskostnader. Spørsmålet er om ikke MS ligger alt for langt foran og at med deres dekningsgrad vil det være omtrent umulig for andre å komme seg inn. Ikke minst på grunn av dokumentutveksling.

7195633[/snapback]

 

Det foregår arbeid knyttet til dette både i Tyskland, Nederland og Frankrike (primært drevet av ODF som format for dokumentutveksling i det offentlige. Også i Norge er en del arbeid i startfasen, av samme grunn. Tunge dokumenthåndteringssystemer utvikles svært ofte med det offentlige som pådriver.

 

Kommer MS med mulighet for ODF i Office XP/Office 2003 (plugin) vil dette arbeidet trolig stoppe delvis opp. Kommer ODF først i servicepack av Office 2007 kan det hende at det skjer noe. I og med at større bedrifter og offentlige organisasjoner neppe kommer til å installere Office 2007 før i 2008.

Lenke til kommentar

Vel, store deler av offentlig forvaltning i Norge kommer ikke til å satse på Office 2007 på lenge ennå. Svært mange holder fortsatt på Office 2000 og en del har nylig gått over til eller holder på å gå over til 2003 nå. Et argument for dette er jo nettopp kompatibilitet med eksisterende systemer og muligheter som beskrevet tidligere.

Lenke til kommentar

For å prøve å få tråden inn i topic igjen, kan jeg godt gjenta mitt ubesvarte spørsmål fra post #27:

 

Lurer på om jeg kan selge den originale Office-pakken min, etter avinstallering selvsagt, uten at kjøperen får beskjed om at lisensen er ugyldig? Jeg mener; vil Microsoft hevde at lisensen er registrert på en annen (meg), selv etter at jeg har avinstallert?

Lenke til kommentar
Du skjønte fortsatt ikke det du leste med andre ord? ;)

7195587[/snapback]

Jeg tror det er du som har lesevanskene... :yes:

 

Problemet er at du ikke skiller mellom egne og andres oppfatninger - eller du tror dine vurderinger er allmene. Hvis dette hadde vært tilfelle ville det jo ikke vært noen som brukte OpenOffice i bedriftsammenheng (noe det jo er), og det ville ikke vært noen som svarte at de så OpenOffice som et alternativ.

 

Det betyr ikke at det er et alternativ for alle (noe jeg aldri har hevdet), men at det er det for noen. Mange vil være i den situasjonen du beskriver, gjøre seg samme tanker som deg osv.., men mange gjør også andre vurderinger; de har ikke bindinger til legacy-systemer etc.

Endret av pax1
Lenke til kommentar

For tredje gang:

Det er en lang rekke svakheter i OpenOffice pr. i dag som gjør den uegnet i profesjonell sammenheng i mange tilfeller. For de fleste privatbrukere holder det fint nok (de fleste kunne klart seg med WordPad) men det er forsatt en del igjen for større bedrifter som har helt andre krav til dokumenthåndtering blant annet.

7193300[/snapback]

Lenke til kommentar
For å prøve å få tråden inn i topic igjen, kan jeg godt gjenta mitt ubesvarte spørsmål fra post #27:

 

Lurer på om jeg kan selge den originale Office-pakken min, etter avinstallering selvsagt, uten at kjøperen får beskjed om at lisensen er ugyldig? Jeg mener; vil Microsoft hevde at lisensen er registrert på en annen (meg), selv etter at jeg har avinstallert?

7195800[/snapback]

 

Det kommer an på lisenstypen. Om det er en frittstående lisens uten bindinger til maskinen kan den selges helt lovlig videre.

Lenke til kommentar
For tredje gang:
Det er en lang rekke svakheter i OpenOffice pr. i dag som gjør den uegnet i profesjonell sammenheng i mange tilfeller. For de fleste privatbrukere holder det fint nok (de fleste kunne klart seg med WordPad) men det er forsatt en del igjen for større bedrifter som har helt andre krav til dokumenthåndtering blant annet.

7193300[/snapback]

7196298[/snapback]

 

Og allikevel...

OO er pr. i dag ikke et godt alternativ i bedriftssammenheng.

:roll:

 

Står du også for denne uttalelsen, eller var den for sort/hvitt? Hvis du står for den, er de bedrifter som allerede bruker OO klart vitne om at uttalelsen er svada.

 

Hvis du ikke står for den, nei da har du vel egentlig vært enig med meg hele tiden da: "OpenOffice kan være et alternativ for mange (også i bedriftssammenheng). For en del vil det ikke være aktuelt, pga koblinger til eksisterende system, føringer fra drift/forvaltning, funksjonalitetskrav etc, men for andre vil det være aktuelt." Hva er det i så fall du har sittet og diskutert? Da er det vel kanskje bedre å være mann nok til å si at uttalelsen over (f.eks) ikke var riktig.

Lenke til kommentar

Litt tilbake til opprinnelig tema.. Kan virke som en del vil kunne få tilsendt erstatninger for sine Office-versjoner.. også de som har piraterte (under noen forutsetninger).

 

http://arstechnica.com/journals/microsoft.ars/2006/5/4/3849

 

Edit: Litt mer oppdatert.. http://www.crn.com/sections/breakingnews/b...cleId=193402937

 

If a copy of Office is flagged as counterfeit, users will be informed, then given information about purchasing a legitimate copy direct from Microsoft, via retail, or through a volume license. Some users, however, will be offered a free copy of the suite. Microsoft calls this its "Genuine Office Complimentary Offer."

Endret av pax1
Lenke til kommentar
Står du også for denne uttalelsen, eller var den for sort/hvitt? Hvis du står for den, er de bedrifter som allerede bruker OO klart vitne om at uttalelsen er svada.

 

Hvis du ikke står for den, nei da har du vel egentlig vært enig med meg hele tiden da: "OpenOffice kan være et alternativ for mange (også i bedriftssammenheng).

7197058[/snapback]

 

Jeg regnet jo med at du klarte å holde to tanker i hodet samtidig og lese det i sammenheng. ;)

Lenke til kommentar
Det kommer an på lisenstypen. Om det er en frittstående lisens uten bindinger til maskinen kan den selges helt lovlig videre.

7196317[/snapback]

Jeg vet at jeg kan selge den, men det var ikke det jeg spurte om. Les gjerne hele spørsmålet en gang til. :)

 

Saken er jo den at jeg har registrert min (hyllevare) Office hos Microsoft, med navn og lisensnr. Når jeg avinstallerer er jeg neimen ikke sikker på at Microsoft stryker dette i sine registre og tillater at noen andre registrerer samme lisensnr. under et annet navn.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Står du også for denne uttalelsen, eller var den for sort/hvitt? Hvis du står for den, er de bedrifter som allerede bruker OO klart vitne om at uttalelsen er svada.

 

Hvis du ikke står for den, nei da har du vel egentlig vært enig med meg hele tiden da: "OpenOffice kan være et alternativ for mange (også i bedriftssammenheng).

7197058[/snapback]

 

Jeg regnet jo med at du klarte å holde to tanker i hodet samtidig og lese det i sammenheng. ;)

7197277[/snapback]

Med andre ord, nei du står ikke for den. Gratulerer. :thumbup:

 

Spørsmålet er: er du mann nok til å tydelig vedgå det selv?... Vi får se....men kanskje ikke noe vits i å krysse fingrene...? Eller kommer det en positiv overraskelse?

Endret av pax1
Lenke til kommentar
Med andre ord, nei du står ikke for den. Gratulerer. :thumbup:

 

Spørsmålet er: er du mann nok til å tydelig vedgå det selv?... Vi får se....men kanskje ikke noe vits i å krysse fingrene...? Eller kommer det en positiv overraskelse?

7197355[/snapback]

 

Eller for å snu den på hodet: Du klarte ikke se to innlegg i sammenheng? Kanskje håp om at du klarer det? Kanskje ikke vits i å krysse fingrene? Eller kommer det en positiv overraskelse? ;)

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...