Gå til innhold

Skjerpet lisenskrav for Office


Anbefalte innlegg

Ha ha ha ha ha ha.

Må le masse av microsoft nå, dette er det samme som å skyte seg selv i foten da folk vil nå gå over til å bruke openoffice i en langt større grad, dermed så vil folk med kompetanse innen Office xp synke og langt flere vil kunne benytte seg av Open office som faktisk innebærer en del kostnadssparing for små og mellomstore bedrifter.

7177139[/snapback]

 

OpenOffice er uaktuelt pga mange ting i de fleste mellomstore bedrifter.

Dessuten er det veeeldig få bedrifter som kjører piratkopiert Office ;)

 

Forresten så betaler jeg gjerne mine 210 kr for Officelicensen.

7178319[/snapback]

 

Selvsagt så behøver store / mellomstore bedrifter langt bedre officepakker, men så er da heller ikke prisen på pakkene det store problemet for de heller da. Derimot så tipper jeg mang en it ansvarlig nå kommer til å banne høyt over den ekstra arbeidsmengden de nå blir pålagt.

 

Forresten 210kr er langt under den prisen jeg kjenner til, du må i så fall ha fått en utrolig bra deal, nesten en drømmedeal...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ha ha ha ha ha ha.

Må le masse av microsoft nå, dette er det samme som å skyte seg selv i foten da folk vil nå gå over til å bruke openoffice i en langt større grad, dermed så vil folk med kompetanse innen Office xp synke og langt flere vil kunne benytte seg av Open office som faktisk innebærer en del kostnadssparing for små og mellomstore bedrifter.

7177139[/snapback]

 

OpenOffice er uaktuelt pga mange ting i de fleste mellomstore bedrifter.

Dessuten er det veeeldig få bedrifter som kjører piratkopiert Office ;)

 

Forresten så betaler jeg gjerne mine 210 kr for Officelicensen.

7178319[/snapback]

 

Selvsagt så behøver store / mellomstore bedrifter langt bedre officepakker, men så er da heller ikke prisen på pakkene det store problemet for de heller da. Derimot så tipper jeg mang en it ansvarlig nå kommer til å banne høyt over den ekstra arbeidsmengden de nå blir pålagt.

 

Forresten 210kr er langt under den prisen jeg kjenner til, du må i så fall ha fått en utrolig bra deal, nesten en drømmedeal...

7178470[/snapback]

 

Microsoft Home Usage Program :)

Lenke til kommentar
Selvsagt så behøver store / mellomstore bedrifter langt bedre officepakker, men så er da heller ikke prisen på pakkene det store problemet for de heller da. Derimot så tipper jeg mang en it ansvarlig nå kommer til å banne høyt over den ekstra arbeidsmengden de nå blir pålagt.

7178470[/snapback]

 

En bedrift oppdaterer ikke programvaren sin på den måten og har volumlisenser som ikke valideres på samme måte.

Lenke til kommentar
Selvsagt så behøver store / mellomstore bedrifter langt bedre officepakker, men så er da heller ikke prisen på pakkene det store problemet for de heller da. Derimot så tipper jeg mang en it ansvarlig nå kommer til å banne høyt over den ekstra arbeidsmengden de nå blir pålagt.

 

Forresten 210kr er langt under den prisen jeg kjenner til, du må i så fall ha fått en utrolig bra deal, nesten en drømmedeal...

7178470[/snapback]

 

Banner er vel nesten et svakt ord, når supporttelefonen kommer til å gløde av brukere som skulle finne en mal, bilde eller mer på MS sine sider for å bruke det i PP eller Word.

 

Ellers så er vel ikke OpenOffice i seg sjøl for dårlig, men problemet er at dokumenthåndteringssystemer etc kun fungerer mot MS Office. Gjelder også andre integrerte løsninger. Til og med SugarCRM og vTiger har bedre integrasjon mot MS Office enn mot OpenOffice.

 

@ZyberZone.

Er ikke alle som kan benytte den lisensordningen. Er ikke det den tilleggslisensen som bedrifter kan kjøpe for den minste Officepakken brukt hjemme hos ansatte. Vet at den ansatte kan betale selv, men slik jeg forstår det er det begrenset hvor mange slike lisenser en bedrift kan ha (i forhold til normale lisenser). Brukes blant på hjemmePC ordninger. Er vel også en lang rekke andre restriksjoner på den, om jeg ikke husker feil.

 

Men jeg kan være helt på bærtur. Men lite info om den på MS sine sider.

Lenke til kommentar

Mye mulig det er en del restreksjoner på det, men vi har ihvertfall ingen.. Vet faktisk ikke hvordan det fungerer helt, men vi har en del avtaler med MS. Får da kjøpe alt av MS software veldig billig. Og betalte som sagt 210 kr for Pro versjonen av Office.

 

Tror det er en del ansatte som kan bruke lignende avtaler - beste er å høre med IT ansvarlig.

Lenke til kommentar
Jeg synes forsåvidt at dette er greit fra MS sin side, de må jo få beskytte eiendommen sin.

 

Bytt heller til OpenOffice hvis ikke du vil betale

7175571[/snapback]

 

Jeg vil gjerne betale, men jeg vil absolutt ikke betale for programvare som har produktaktivering og andre restriksjoner.

 

Les forresten denne artikkelen, hvor det står mer om hvorfor det kan være klokt å vende ryggen til Microsoft (og Adobe):

 

http://www.efn.no/datafrihet.html

Lenke til kommentar

Heia OpenOffice.org :thumbup:

 

Microsoft kommer garantert å tappe på dette "stuntet".

Hjemmebrukere er ikke interessert å betale tusenlapper for officepakken, når en kan få en nesten like bra officepakke fra OpenOffice helt gratis :dribble:

 

Når hjemmebrukere blir vant å bruke OpenOffice, hvorfor ikke bruke det på jobben også ? :hmm:

 

Flere som tror det samme som meg?

 

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Når hjemmebrukere blir vant å bruke OpenOffice, hvorfor ikke bruke det på jobben også ?  :hmm:

7180333[/snapback]

 

Fordi det er stort sett ubrukelig på jobb - ennå.

7180409[/snapback]

 

OpenOffice er langt fra ubrukelig. Men du savner kanskje office-hjelperen?

 

Dette med WGA skaper jo masse hodebry og ekstra jobb for de som jobber med drift.

Lenke til kommentar
Microsoft kommer garantert å tappe på dette "stuntet".

Hjemmebrukere er ikke interessert å betale tusenlapper for officepakken, når en kan få en nesten like bra officepakke fra OpenOffice helt gratis  :dribble:

Det ser no ut til at dei fleste ikkje har eit problem med det i dag. Dette kan sjølvsagt ha noko med at dei ikkje veit om alternativa.

 

Eg trur at dei fleste får med Office-pakka når dei kjøper ein ferdig-PC. Då er det ikkje sikkert at dei tenker så mykje på kva dei betaler for den. Vil og tru at den er billigare kjøpt saman med ein PC.

 

Er det sagt noko om Mac-versjonen av Office får dette "problemet"?

Lenke til kommentar
Microsoft kommer garantert å tappe på dette "stuntet".

Hjemmebrukere er ikke interessert å betale tusenlapper for officepakken, når en kan få en nesten like bra officepakke fra OpenOffice helt gratis  :dribble:

Det ser no ut til at dei fleste ikkje har eit problem med det i dag. Dette kan sjølvsagt ha noko med at dei ikkje veit om alternativa.

 

Eg trur at dei fleste får med Office-pakka når dei kjøper ein ferdig-PC. Då er det ikkje sikkert at dei tenker så mykje på kva dei betaler for den. Vil og tru at den er billigare kjøpt saman med ein PC.

 

Er det sagt noko om Mac-versjonen av Office får dette "problemet"?

7180500[/snapback]

 

Det er ytterst sjeldent folk får med Office-pakka når de kjøper pc. Som regel er det Works som følger med, som er en noe strippa versjon.

 

Office for hjemmebrukere kan fåes til rett over tusenlappen, og det følger da med lisens for 3pc'er. Synes ikke det er så galt.

Lenke til kommentar

Det er ei god stund sidan eg kjøpte ein ferdig-PC no, men dei gongane eg har gjort det fekk eg i alle fall tilbod om å få med Office-pakka. Dette var rett nok gjennom Heime-PC-ordninga, så det skill seg kanskje frå andre tilbod. Dei fleste andre eg kjenner som har Office orginalt, har og fått det i forbindelse med kjøp av ny PC. Men det kan godt vere at det er meir vanleg med Works pakka. :)

Lenke til kommentar
Når hjemmebrukere blir vant å bruke OpenOffice, hvorfor ikke bruke det på jobben også ?  :hmm:

7180333[/snapback]

 

Fordi det er stort sett ubrukelig på jobb - ennå.

7180409[/snapback]

 

OpenOffice er langt fra ubrukelig. Men du savner kanskje office-hjelperen?

 

Dette med WGA skaper jo masse hodebry og ekstra jobb for de som jobber med drift.

7180435[/snapback]

 

I et større miljø så er OpenOffice ubrukelig, ihvertfall i forhold til Microsoft Office.

 

Kan ikke se at WGA skal føre til så utrolig mye mer ekstra jobb for de som jobber med drift. Det gjør ihvertfall ikke det når det gjelder Windows.

Lenke til kommentar
Mye mulig det er en del restreksjoner på det, men vi har ihvertfall ingen.. Vet faktisk ikke hvordan det fungerer helt, men vi har en del avtaler med MS. Får da kjøpe alt av MS software veldig billig. Og betalte som sagt 210 kr for Pro versjonen av Office.

 

Tror det er en del ansatte som kan bruke lignende avtaler - beste er å høre med IT ansvarlig.

7179015[/snapback]

 

Tror jeg fant svaret. Home user usage program krever at bedriften har en SA-avtale (Software Assurance) med MS. Er en del av det lisensregimet som MS innførte i 2004 (mener jeg). Og lisensene varer faktisk bare i 2 eller 3 år (avtaleperiode), deretter må de fornyes.

 

Var mye diskusjon da disse kom, særlig fordi en del bedrifter pga kostnader knyttet til versjonsoppgraderinger ønsker å hoppe over versjoner. F.eks. hadde mange som hadde tatt i bruk Office XP ikke ønske om å gå for Office 2003. Eller der hvor jeg jobbet tidligere, de gikk rett fra Office 97 til Office 2003. Og Office 2007 blir ikke installert før tidligst i 2008.

 

Så i realiteten er det bedriften som betaler for din billige lisens. Men det er nå helt greit.

 

Ellers er MS sitt lisensprogram så uoversiktlig og komplisert at det nesten er håpløst å få oversikt over.

 

Ellers er Office 2003 Home en prismessig grei lisens for de fleste.

 

Ellers er OpenOffice fullt ut brukbar i større miljøer, men det krever en del arbeid for å løse integrering med andre løsninger, og svært mange leverandører av disse "vil" ikke gjøre disse integreringene. OpenOffice kan faktisk integreres med mye, og med det standardiserte modulapi-et i 2.0.4, kan plugins for omtrent alt av integrasjon utvikles.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Igjen er det den ukompetente brukeren som får svi for microsofts anti pirat raid. Pirater  cracker det antaglig lett.

 

Skjønner ikke logikken med dette. Det eneste de oppnår er kundeflukt.

7177935[/snapback]

 

Logikken er vel at de vil at folk skal betale for produktet de bruker penger på å utvikle?

 

Tror nok også at Microsoft gjør dette på en slik måte at hvermansen ikke trenger å ha tre års utdannelse i data for å få installert oppdateringer etc. 1000,- (home) er jo ikke mer enn det koster for to spill... så synes ikke prisen er avskrekkende.

 

Openoffice er som nevnt en finfin erstatter for mange privatbrukere, men mangler ennå endel funksjonalitet, spesiellt mtp bedrifter/nettverk.

Lenke til kommentar
Igjen er det den ukompetente brukeren som får svi for microsofts anti pirat raid. Pirater  cracker det antaglig lett.

 

Skjønner ikke logikken med dette. Det eneste de oppnår er kundeflukt.

7177935[/snapback]

 

Logikken er vel at de vil at folk skal betale for produktet de bruker penger på å utvikle?

 

 

Det vil de sikkert, men er den rette måten å plage den ærlige bruker, mens piraten lett kan hente ned en eller annen crack?

 

AtW

Lenke til kommentar
Fra januar, når Office 2007 slippes, blir dette ennå strengere. Da kan du heller ikke laste ned kritiske sikkerhetsoppdateringer dersom du ikke har gyldig Office-lisens.

Noen som vet om OGA vil bli aktivert på eldre versjoner som f.eks. Office XP og 2003?

 

Edit: skriveleif

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...