Old Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Hei! Jeg håper noen kan hjelpe meg i denne jungelen. Jeg skal kjøpe en bærbar som erstatter den stasjonære for å kunne ta den med på hytta når jeg er der. Viktige egenskaper er: Støysvak, rask, bra lagringskapasitet, mulighet for å koble til ekstern skjerm, mus, skriver osv ved hjemmebruk + integrert nettverkskort. Ikke så viktig: Størrelse og tyngde Batterikapasitet Topp grafikk er vel heller ikke så viktig, da jeg bruker PCèn til Internett, mail, kontorarbeid, private digitale bilder osv. Altså ikke så mye spill og filmer. Jeg er takknemlig for gode råd både når det gjelder type maskin og/eller hvilke komponenter jeg bør velge hvis maskinen må konfigureres slik jeg har sett man må gjøre hos enkelte leverandører Lenke til kommentar
defensor Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Hei!Jeg håper noen kan hjelpe meg i denne jungelen. Jeg skal kjøpe en bærbar som erstatter den stasjonære for å kunne ta den med på hytta når jeg er der. Viktige egenskaper er: Støysvak, rask, bra lagringskapasitet, mulighet for å koble til ekstern skjerm, mus, skriver osv ved hjemmebruk + integrert nettverkskort. Ikke så viktig: Størrelse og tyngde Batterikapasitet Topp grafikk er vel heller ikke så viktig, da jeg bruker PCèn til Internett, mail, kontorarbeid, private digitale bilder osv. Altså ikke så mye spill og filmer. Jeg er takknemlig for gode råd både når det gjelder type maskin og/eller hvilke komponenter jeg bør velge hvis maskinen må konfigureres slik jeg har sett man må gjøre hos enkelte leverandører 7175247[/snapback] Denne posten hører vel mer hjemme i Hjelp til kjøp/salg Lenke til kommentar
wilzoo Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Har denne selv og er storfornøyd! Lenke til kommentar
Old Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Har denne selv og er storfornøyd! 7176950[/snapback] Takk for hjelpen, wilzoo, jeg skal studere forslaget ditt Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....=18809&cid=5415 og http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....=18838&cid=5417 er også greie alternativ siden du ikke skal spille noe særlig. Begge har mindre disk enn HPen, men er og endel rimeligere. Om du trenger mye diskplass så vil uansett en ekstern være å foretrekke, dette kan jo passe bra og siden du ikke flytter/reiser så mye på pcen (antar jeg ut ifra at batterikapasitet er lite prioritert). Lenke til kommentar
Old Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....=18809&cid=5415 og http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....=18838&cid=5417 er også greie alternativ siden du ikke skal spille noe særlig. Begge har mindre disk enn HPen, men er og endel rimeligere. Om du trenger mye diskplass så vil uansett en ekstern være å foretrekke, dette kan jo passe bra og siden du ikke flytter/reiser så mye på pcen (antar jeg ut ifra at batterikapasitet er lite prioritert). 7181437[/snapback] Riktig tenkt, jeg går over til bærbar kun for å ha tilgang på nettet når jeg er på hytta. Når det gjelder diskplass så er utgangspunktet at jeg skal ha mye mer plass enn min gamle som er på 4 usle GB (med oppgradert til +8GB). Så her har jeg alternativ som også er rimeligere. Jeg har kikket på den Dellmaskinen du har, men det som er vanskelig er at man må spesifisere hva man skal ha ved bestilling, og da blir det jo ikke samme prisen som utgangspunktet. For det er vel de billigste og dårligste komponentene som er standard i pristilbudet. Takk for kjempegod hjelp og bruk av tid på mitt spørsmål Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Redigert: Dell inspiron 9400 med dårligste grafikk-kan være et godt kjøp, evt vurder dell inspiron 6400 Endret 31. oktober 2006 av Delavar Lenke til kommentar
magnum65 Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Ut i fra de ønskene du lister opp lurer jeg på om ikke du er best hjulpet med en 17" bærbar med integerert grafikkkort (Intel GMA), stort batteri, 1 GB ram og Intel prosessor. Dell 9400 bør du finne med denne spec'en fra ca 10.000,- Har ikke klart å finne noen andre 17" med integrert skjermkort (Intel GMA) da de fleste 17" ser ut til å ha heftigere grafikkkort - dette går da ganske drastisk ut over batterilevetiden. Jeg ville også styrt unna AMD prosessor da batterilevetiden er noe dårligere på disse. --- Dette var den eneste andre maskinen jeg kunne finne til fornufig pris, men den har litt heftigere grafikkkort, så batterilevetiden er ganske middelmådig (3,3 t oppgitt) Toshiba M60, 17", Pentium M 740, 60 GB, 512 MB, ATI X600 - 8500,- http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318347 I tillegg har den kun 60GB disk og 512 minne, men hvis du ikke skal fylle den opp med spill og filmer, så vil 60 GB holde leeenge Her er forøvrig en test: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2443 Lenke til kommentar
Old Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Redigert: Dell inspiron 9400 med dårligste grafikk-kan være et godt kjøp, evt vurder dell inspiron 6400 7183212[/snapback] Satt akkurat og sammenlignet i9400 og i640m. Det jeg synes er ulempen med i640m er liten skjerm, da MÅ jeg vel bruke en ekstern tror jeg. Vant med 17 tommers CRT. Utgangsprisen hos Dell er "bare" en diff på ca 1300 kr, får man ikke mye mer for i9400 da? Eller? Jeg lurer også på valg av service. Er grunnpakken som anbefales og valget man kan ta på 1 år det samme, jeg mener får man den samme servicen med unntak av de to årene altså? Hvis man tar 7200rpm i stedet for 5400rpm på 80GB hd til pluss 150 kr, gjør det noen merkbart forskjell? Nå skal jeg sammenligne med i6400 også. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Redigert: Dell inspiron 9400 med dårligste grafikk-kan være et godt kjøp, evt vurder dell inspiron 6400 7183212[/snapback] Satt akkurat og sammenlignet i9400 og i640m. Det jeg synes er ulempen med i640m er liten skjerm, da MÅ jeg vel bruke en ekstern tror jeg. Vant med 17 tommers CRT. Utgangsprisen hos Dell er "bare" en diff på ca 1300 kr, får man ikke mye mer for i9400 da? Eller? Jeg lurer også på valg av service. Er grunnpakken som anbefales og valget man kan ta på 1 år det samme, jeg mener får man den samme servicen med unntak av de to årene altså? Hvis man tar 7200rpm i stedet for 5400rpm på 80GB hd til pluss 150 kr, gjør det noen merkbart forskjell? Nå skal jeg sammenligne med i6400 også. 7190356[/snapback] Siden skjermkort er et ikketema så får du stort sett bare større skjerm i i9400 med den konfiggen, jeg tror kanskje jeg ville valgt i6400 istedet, med midnre stor skjerm er veldig viktig. Om du kopierer mye, pakker inn/ut filer så kan det jo lønne seg med en 7200 rpm-disk, den kostet jo nesten ikke noe mer så Lenke til kommentar
Old Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Ut i fra de ønskene du lister opp lurer jeg på om ikke du er best hjulpet med en 17" bærbar med integerert grafikkkort (Intel GMA), stort batteri, 1 GB ram og Intel prosessor. Dell 9400 bør du finne med denne spec'en fra ca 10.000,- Har ikke klart å finne noen andre 17" med integrert skjermkort (Intel GMA) da de fleste 17" ser ut til å ha heftigere grafikkkort - dette går da ganske drastisk ut over batterilevetiden. Jeg ville også styrt unna AMD prosessor da batterilevetiden er noe dårligere på disse. --- Dette var den eneste andre maskinen jeg kunne finne til fornufig pris, men den har litt heftigere grafikkkort, så batterilevetiden er ganske middelmådig (3,3 t oppgitt) Toshiba M60, 17", Pentium M 740, 60 GB, 512 MB, ATI X600 - 8500,- http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318347 I tillegg har den kun 60GB disk og 512 minne, men hvis du ikke skal fylle den opp med spill og filmer, så vil 60 GB holde leeenge Her er forøvrig en test: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2443 7189585[/snapback] Jeg er ikke sikker på hvor man ser om det er integrert Jeg surrer litt med disse kortene, er skjermkort og grafikkort det samme? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Jeg er ikke sikker på hvor man ser om det er integrert Jeg surrer litt med disse kortene, er skjermkort og grafikkort det samme? 7190544[/snapback] Jepp! Lenke til kommentar
magnum65 Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 [Jeg er ikke sikker på hvor man ser om det er integrert Jeg surrer litt med disse kortene, er skjermkort og grafikkort det samme? 7190544[/snapback] Integrert skjermkort er i praksis det samme som Intel grafikk-kort. Det vil si at det er integrert direkte på hovedkortet. Et lite minus med integrert skjermkort er at det låner av RAM'en på maskinen. Dette gjørt at du får litt mindre minne tilgjengelig, men det betyr ikke så mye når du har 1 GB med RAM i maskinen. --- Ja, grafikk kort og skjermkort er det samme. --- Ang. service så får du nesten samme support om du velger vekk 3 år. Dell vil sende folk for å hente maskinen i stedet for på stedet support. Merk at supporten er på Hardware, har du rota til oppsettet på maskinen må du nok betale for oppryddingen selv er jeg redd. PS! Skal du bestille fra Dell, så kan du velge en bedre spesifisert maskin en det du hadde planlagt og så ringe og snakke med en selger, han vil da i mange tilfeller kunne nedgradere maskinen i tråd med dine ønsker og du vil kunne få mere for pengene. Jeg kan godt anbefale en Dell Inspiron 6400, da jeg nettop har kjøpt en slik selv. Min spec er 1 GB RAM, Core duo 1,6 GHz, 80GB HD, 9 cellers batteri og 1680x1050 skjerm. Jeg er godt fornøyd med maskinen, og kan godt anbefale denne, men ut i fra dine ønsker listet tidligere, så slår det meg at du vil kansje ha mere glede av en 17" en den ulempen en større og tyngre maskin medfører. Lenke til kommentar
Old Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 [Jeg er ikke sikker på hvor man ser om det er integrert Jeg surrer litt med disse kortene, er skjermkort og grafikkort det samme? 7190544[/snapback] Integrert skjermkort er i praksis det samme som Intel grafikk-kort. Det vil si at det er integrert direkte på hovedkortet. Et lite minus med integrert skjermkort er at det låner av RAM'en på maskinen. Dette gjørt at du får litt mindre minne tilgjengelig, men det betyr ikke så mye når du har 1 GB med RAM i maskinen. --- Ja, grafikk kort og skjermkort er det samme. --- Ang. service så får du nesten samme support om du velger vekk 3 år. Dell vil sende folk for å hente maskinen i stedet for på stedet support. Merk at supporten er på Hardware, har du rota til oppsettet på maskinen må du nok betale for oppryddingen selv er jeg redd. PS! Skal du bestille fra Dell, så kan du velge en bedre spesifisert maskin en det du hadde planlagt og så ringe og snakke med en selger, han vil da i mange tilfeller kunne nedgradere maskinen i tråd med dine ønsker og du vil kunne få mere for pengene. Jeg kan godt anbefale en Dell Inspiron 6400, da jeg nettop har kjøpt en slik selv. Min spec er 1 GB RAM, Core duo 1,6 GHz, 80GB HD, 9 cellers batteri og 1680x1050 skjerm. Jeg er godt fornøyd med maskinen, og kan godt anbefale denne, men ut i fra dine ønsker listet tidligere, så slår det meg at du vil kansje ha mere glede av en 17" en den ulempen en større og tyngre maskin medfører. 7195532[/snapback] Takk for nyttig info. Jeg våger et spm til: Må jeg ha en "omformer" for å koble denne nye bærbare til ikke trådløst nettverk. Eller er det like enkelt å bestille en trådløs router med en gang? Jeg har ikke trådløst på denne stasjonære jeg bruker nå. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Det følger med port for både fast, kablet nett og trådløst innebygd kort Lenke til kommentar
Old Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Hva er Vista, ser at det blir omtalt her, kommer det etter nyttår? Kjører PC butikkene også tilbud på nyåret slik som andre butikker? Da lønner det seg vel å vente når den gamle fungerer ennå. Jeg ser at en tråd blir omtalt, den handler om i9400, men hvor er den da? Den inneholder gode råd hvis man har en selger på tråden når man bestiller maskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå