ecwraven Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Hei. Synes det er moro å skyte, så har lyst til å kjøpe meg en pistol eller revolver. Stemmer det at jeg da må være medlem av en skyteklubb\pistolklubb?? Hvis jeg melder meg inn i en klubb så har jeg altså lov til å kjøpe meg ett håndvåpen?? Jeg har plettfritt rulleblad. Hvis jeg får godkjenneing fra politiet kan jeg da bestille en pistol fra USA?? Bra utvalg på nettet, og billig er det også. Men på de amerikanske nettsidene har jeg også sett av de selger maskinpistoler, helautomatiske rifler, 12-7 rifler og alt mulig annet godsaker Er dette lov å eie i Norge?? Har prøvd å lese de våpen lovene men ble ikke så klok av det. Noen her som har greie på dette?? Med andre ord: Hva kan jeg kjøpe? Hva må jeg gjøre for å få lov til å kjøpe det? Hvor mange våpen har jeg lov til å kjøpe? Noen som veit om noen bra skyteklubber på østlandet der de kun krever at man betaler kontigenten for å få lov til å skyte. Ikke noen dugnad og møter og slikt drit. Takker for all den informasjonen jeg får. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
Radiowave Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 For å få lov til å kjøpe pistol/revolver krever loven at du er aktiv medlem i en pistolklubb i minst et halvt år og så må du de neste årene være med på minst to stevner/treningskvelder for å beholde løyvet. For å få kjøpt tohåndsvåpen, altså rifle eller hagle, må du som minimum ha tatt jegerprøven for å kunne søke om å få kjøpe våpen. Du må i søknaden skrive hvorfor du søker og hva du skal bruke våpenet til. Det skal ganske mye til for å få lov til å ha flere våpen i samme kaliber. Som regel får du avslag på søknader der du søker på våpen med samme kaliber som du allerede har. Helautomat pistoler/rifler er ikke lov å eie privat her i Norge. Dette gjelder også pumpehagler. For at en pumpehalge skal være lovlig så må den være plombert slik at den bare har plass til to patroner i magasinet. For å muligens få lov til å eie 12-7 rifler eller tilsvarende her i Norge så må du være VELDIG aktiv i konkurranseskyting og feltskytingsmiljøer. Men selv om du er det så er jeg ikke sikker på om du får lov til å eie slike våpen her i Norge. Jeg vil uansett anbefale deg å faktisk delta aktivt i en skytterklubb. Bli med på dugnadene og slikt drit, for der treffer du folk som har MYE peiling og som kan gi deg veldig gode tips. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Dette gjelder også pumpehagler. For at en pumpehalge skal være lovlig så må den være plombert slik at den bare har plass til to patroner i magasinet. 7176890[/snapback] Sorry, men NEI. Det er IKKE krav om plombert magasin for å EIE, men skal du bruke den på jakt (gjelder også halvautohagler) har du bare lov til å ha ett skudd i magasinet og ett i kammeret. Konkurranse-skyttere har ofte høyere kapasitet Rifler i kal .50 BMG/12.7 kan du nå glemme. POD forbø dem for ikke lenge siden..... Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) For å få lov til å kjøpe pistol/revolver krever loven at du er aktiv medlem i en pistolklubb i minst et halvt år og så må du de neste årene være med på minst to stevner/treningskvelder for å beholde løyvet. For å få kjøpt tohåndsvåpen, altså rifle eller hagle, må du som minimum ha tatt jegerprøven for å kunne søke om å få kjøpe våpen. Du må i søknaden skrive hvorfor du søker og hva du skal bruke våpenet til. Det skal ganske mye til for å få lov til å ha flere våpen i samme kaliber. Som regel får du avslag på søknader der du søker på våpen med samme kaliber som du allerede har. Helautomat pistoler/rifler er ikke lov å eie privat her i Norge. Dette gjelder også pumpehagler. For at en pumpehalge skal være lovlig så må den være plombert slik at den bare har plass til to patroner i magasinet. For å muligens få lov til å eie 12-7 rifler eller tilsvarende her i Norge så må du være VELDIG aktiv i konkurranseskyting og feltskytingsmiljøer. Men selv om du er det så er jeg ikke sikker på om du får lov til å eie slike våpen her i Norge. Jeg vil uansett anbefale deg å faktisk delta aktivt i en skytterklubb. Bli med på dugnadene og slikt drit, for der treffer du folk som har MYE peiling og som kan gi deg veldig gode tips. 7176890[/snapback] Hvis jeg ikke husker feil er det vel en aldersgrense på 20år eller mer for å kunne anskaffe seg pistol/revoler. For rifle er denne 18år, men det er også mulighet for å få overført rifler i sitt eget navn når man er 16år. Du trenger ikke jegerprøve for verken å eie rifle eller hagle. Så lenge du driver aktivt med konkurranseskyting er konkurranse og trening en god nok grunn til å eie rifler/hagler. Det er heller ikke noe problem å eie flere rifler av samme kaliber. Rifler av kaliber .50 (12,7mm) er per dags dato ikke tillatt i Norge lengere. En annen ting er jo; hva skal du bruke våpenet til? Endret 1. november 2006 av GeCcO Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 hel-automatisk er vel ikke lov for private i norge heller... hvis du har skutt med automat, så skjønner du hvorfor(jeg har det) Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 hel-automatisk er vel ikke lov for private i norge heller... 7203669[/snapback] mmjooo...nei....... Svaret er ja og nei. Det ER samlere som har (lovlige) hel-automatiske våpen. men de er skjeldne og etter det jeg har forstått innvilges ikke nye kjøpetillatelser på helauto... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 hel-automatisk er vel ikke lov for private i norge heller... 7203669[/snapback] mmjooo...nei....... Svaret er ja og nei. Det ER samlere som har (lovlige) hel-automatiske våpen. men de er skjeldne og etter det jeg har forstått innvilges ikke nye kjøpetillatelser på helauto... 7207457[/snapback] joda, men disse er vel plomberte? er vel ikke lov til å bruke dem... er ikke noe å satse på uansett, det er ett helvete å sikte med, MYE bedre å skyte med halv-automatisk Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 hel-automatisk er vel ikke lov for private i norge heller... 7203669[/snapback] mmjooo...nei....... Svaret er ja og nei. Det ER samlere som har (lovlige) hel-automatiske våpen. men de er skjeldne og etter det jeg har forstått innvilges ikke nye kjøpetillatelser på helauto... 7207457[/snapback] joda, men disse er vel plomberte? er vel ikke lov til å bruke dem... er ikke noe å satse på uansett, det er ett helvete å sikte med, MYE bedre å skyte med halv-automatisk 7208869[/snapback] Neida, fullt fungerende helauto. Men som sagt det noen ytterst få samlere og spesifikke modeller. Det fleste er vel MG'er opp til og med førsteverdenskrig. Det skulle vist også komme en forandring i de nye forskriftene slik at samlere kan test-skyte våpna sine lovlig. personlig ser jeg ikke problemet med helauto våpen. Er du skikket til å inneha halvautomatisk, er du også skikket til å ha helauto.... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 personlig ser jeg ikke problemet med helauto våpen. Er du skikket til å inneha halvautomatisk, er du også skikket til å ha helauto.... 7209371[/snapback] det gjorde ikke jeg heller, helt til jeg fikk skutt med automat-våpen. for å gi deg ett eksemlep: med halv-automat har jeg skutt 46 poeng på blink, maks er 50 med hel-automat traff jeg på 16 skudd av 20, og jeg holdt ikke inne avtrekkeren hele tiden(3-4skudd pr gang), med en person-plakat som blink, på 20m avstand stående... dvs, hel-automat er ubrukelig til sport og jakt Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 det gjorde ikke jeg heller, helt til jeg fikk skutt med automat-våpen. for å gi deg ett eksemlep: med halv-automat har jeg skutt 46 poeng på blink, maks er 50 med hel-automat traff jeg på 16 skudd av 20, og jeg holdt ikke inne avtrekkeren hele tiden(3-4skudd pr gang), med en person-plakat som blink, på 20m avstand stående... dvs, hel-automat er ubrukelig til sport og jakt 7209759[/snapback] Har skutt noen tusen skudd på helauto, så jeg kjenner begrensningene... Alle våpen er ikke som AG'en du skjøt med. MP5 er feks veldig kontrollerbar på auto. har aldri sagt fullauto er for jakt. men det er morro. Nå skal selvfølgelig ikke ha det morro her i landet. det er fy-fy... Men mitt poeng er at det er ikke slik at man "klikker" og går beserk hvis man har ett våpen med helauto kontra bare halvauto. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 man skal ikke ha våpen for morro i norge... selv om det er mye morro med våpen Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Dette gjelder også pumpehagler. For at en pumpehalge skal være lovlig så må den være plombert slik at den bare har plass til to patroner i magasinet. 7176890[/snapback] Sorry, men NEI. Det er IKKE krav om plombert magasin for å EIE, men skal du bruke den på jakt (gjelder også halvautohagler) har du bare lov til å ha ett skudd i magasinet og ett i kammeret. Konkurranse-skyttere har ofte høyere kapasitet Rifler i kal .50 BMG/12.7 kan du nå glemme. POD forbø dem for ikke lenge siden..... 7180657[/snapback] POD? Du må nok bli med i klubb ja! Hvor lenge og slikt er det nok noen som vet! Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 POD = Politidirektoratet Har i norge nesten-diktatorisk makt i å bestemme reglene for våpen. Er det noe de ikke liker, kommer de bare med ett rundskriv hvor de deklarerer at dette er forbudt. Om de har lovgjemmel for det, er jo seff ikke så nøye... De vet jo best. Lenke til kommentar
ecwraven Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 Takker for alle svar Jaja, Alt er håpløst for lovlydige borgere i Norge. Får ut i skogen å lage meg en sprettert istedenfor. Må holde den også skult for staten, ellers blir den vel tatt fra meg. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Ja det er vel faktisk ikke så langt ifra sannheten heller. En kraftig nok sprettert kan vel ganske så sikkert bli konfiskert av politiet 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå