KvitKnekt Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Heisann, jeg bare lurte på om denne handlelisten var godkjent av dere høyere herrer Komplett's Handleliste Eller om det er noe som burde byttes ut eller revurderes.. Jeg skal bruke PC'n til 3D Studio MAX, AutoCAD, photoshop og litt spilling... (trenger ikke klare det beste av oppløsninger og heidundrandes fps, men tror skjermkortet skal være bra nok) Det jeg lurer på er om kjøleren som følger med prosessoren er bra nok... eller om jeg bør kjøpe en ny. Hvis du bare mener den støyer for mye, kan jeg heller kjøpe en ny kjøler senere hvis jeg mener det samme. Kjapp oppsummering for de som ikke orker å gå inn på handlelisten: Det er en PC med 4gb minne, core2duo 2,4ghz, Radeon X1950PRO og 20" LCD. Hovedkort: ABIT AW9D, I975X, Socket-775, SATAII, Silent Otes, GbLAN, DDR2,ATX, 2xPCI-Ex16 Kabinett: APLUS Case Qubic, Sort Midi tower (Uten Strømforsyning) Skjermkort: <- OPPDATERT IGJEN! ATI FireGL V3400, 128MB GDDR3, 256bit, PCI-Express,2xDVI-I,HD Component (YPrPb) Minne (2 slike): Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's Strømforsyning: Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort, 18dB 120mm Vifte, 4xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin Prosessor: <- OPPDATERT! Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte Skjerm: LG 20" LCD L204WT TCO-03 Silver 1680x1050, 5ms, 2000:1, DVI/VGA DVD-Brenner: <- OPPDATERT! Samsung DVD-brenner SH-W163A SATA Black OEM Kab.Vifte (6 slike): PAPST Vifte 80x80x25mm (12db) HDD (2 slike): <- OPPDATERT! Samsung SpinPoint T133S 400GB SATA2 16MB 7200RPM Endret 1. november 2006 av scorpier Lenke til kommentar
brrah Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Vel, flere mener at det er like greit å gå for E6600 og det støtter jeg, da kandu helle spytte mer penger i lagring Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) den siste harddisken på 10000rpm trengs ikke. kjøp heller en med mere Gb. eller ser det bra ut. stusset på sjermkortet, hvis du tenker og bruke maskinen til og spille så tror jeg dette sjermkortet er bedre edit: så nå at det skulle brukes til 3d greier Endret 29. oktober 2006 av skylinepower Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Vel, flere mener at det er like greit å gå for E6600 og det støtter jeg, da kandu helle spytte mer penger i lagring 7175178[/snapback] Ja du sier noe der.. halvparten av prisen... Såg ikke den. Bytter ut til den.. Oppdatert liste, sjekk øverst den siste harddisken på 10000rpm trengs ikke.kjøp heller en med mere Gb. eller ser det bra ut. 7175184[/snapback] Hvorfor trengst ikke den raptoren? Har jo hele tiden lest at det er anbefalt.. Ellers da? Skjermen? Noen som har ATI Fire V3300 og kan si noe om det? Skal lese litt mer tester av det.. Noen andre som har noe å si? Endret 29. oktober 2006 av scorpier Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Noen som har ATI Fire V3300 og kan si noe om det?Skal lese litt mer tester av det.. 7175784[/snapback] HWB har testet bl.a FireGL V3100, V5100 og V7100 opp mot noen Quadro-kort HER. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Noen som har ATI Fire V3300 og kan si noe om det?Skal lese litt mer tester av det.. 7175784[/snapback] HWB har testet bl.a FireGL V3100, V5100 og V7100 opp mot noen Quadro-kort HER. 7175832[/snapback] Såg der at Quadro-kortene var bedre.. Men i forhold til pris tror jeg, jeg holder på ATI kortet foreløbig.. Det var forresten eldre modeller av ATI kortene... Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Sant, det beste er jo å velge det som gir mest for pengene i den prisklassen du har råd til. Forøvrig vil jeg bare nevne at jeg har gode erfaringer med 3DS på Radeon X800PRO som er et spillkort. Men AutoCAD har jeg ingen erfaringer med, så jeg tør ikke anbefale deg et spillkort framfor et ordentlig CAD-kort. Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Ville ha gått bort fra raptoren, bruk heller pengene på noe annet. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Sant, det beste er jo å velge det som gir mest for pengene i den prisklassen du har råd til. Forøvrig vil jeg bare nevne at jeg har gode erfaringer med 3DS på Radeon X800PRO som er et spillkort. Men AutoCAD har jeg ingen erfaringer med, så jeg tør ikke anbefale deg et spillkort framfor et ordentlig CAD-kort. 7176029[/snapback] Jeg har brukt AutoCAD på en laptop med integrert intel-grafikkort.. så det skulle ikke bli noe problem Men skal se litt nærmere på anbefalinger av skjermkort til 3D... Ville ha gått bort fra raptoren, bruk heller pengene på noe annet. 7176186[/snapback] En grunn hadde vært fint Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Du får veldig lite lagringsplass i forhold til kostnad med en Raptor, men du får "det lille ekstra" i form av en veldig responsiv maskin. Jeg har maken, og er stort sett 10-15 sekunder før nestemann inne på brettene i BF2 - for å ta et eksempel. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Du får veldig lite lagringsplass i forhold til kostnad med en Raptor, men du får "det lille ekstra" i form av en veldig responsiv maskin. Jeg har maken, og er stort sett 10-15 sekunder før nestemann inne på brettene i BF2 - for å ta et eksempel. 7176281[/snapback] Vel brettene til BF2 er ganske store.. så jeg tror jeg vil få god utnyttelse av den hvis jeg skal åpne filer som ofte er på flere hundre MB og av og til opptil 1GB hvis det er snakk om veldig store og komplekse scener.. Skal se på det og (blir mye ekstra å se over etterhvert) Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Bare en rask titt på utstyrslisten fra komplett. Bruk mer på grafikk og kjøp deg billigere minne. Lenke til kommentar
jaynuz Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Raptor-disken produserer en god del mer støy enn "vanlige" harddisker, og hvis du setter to S-ATA disker i RAID får du bortimot den samme ytelsen. I tillegg er Raptor-disken relativt dyr, og ytelseshoppet er ikke så enormt som man skulle tro. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Raptor-disken produserer en god del mer støy enn "vanlige" harddisker 7176359[/snapback] Du har ikke Raptor du vel? Min er ikke spesielt mer bråkete enn resten av mine 2.2 TB med disker av forskjellige merker. Den har en ganske markant søkelyd, men det har også en del Maxtor-disker samt 7200.7-serien fra Seagate. Altså ikke et problem om du er ekstremt sensitiv for lyd. Merk at den første utgaven av Raptor på 36GB bråket veldig mye, men den kan overhodet ikke sammenlignes med dagens utgaver. hvis du setter to S-ATA disker i RAID får du bortimot den samme ytelsen. Det er bare tull. Regner med at du mener Raid 0, og da får du god sekvensiell ytelse men søketiden blir dårlig og et slik oppsett egner seg svært dårlig til å kjøre os/programmer på siden man håndterer vekslefil, oppstart av programmer osv. Raid 0 er ideelt for å lese råfiler når man skal redigere video, ikke til os-bruk. Kan vel også legge til at mange spill loader tregere med et raid 0-oppsett enn ved en single disk. Husk også at man mer enn dobler sjansen for feil og datatap med Raid 0, i og med at man mister alt ved feil på en disk eller om kontrolleren havarerer. Med en Raptor får man høy sekvensiell ytelse i tillegg til brukbart lav aksesstid. Avveiningen må være prisen, og om denne er verdt det lille ekstra. Forskjellen merker man faktisk best når man har vent seg til en maskin som er riktig oppsatt med en Raptor som os-disk, til en med standard 7200-disk. Endret 29. oktober 2006 av Muffinman Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Bare en rask titt på utstyrslisten fra komplett. Bruk mer på grafikk og kjøp deg billigere minne. 7176321[/snapback] Etter det jeg såg på komplett, var det ikke mye pengene å hente ved å gå over på PC5300 minne.. Og det med Raptoren, så tror jeg jeg vil gå over til en 7200rpm disk isteden hvis ytelsen ikke var til å skryte av ! Oppdatert oppsett ! Endret 1. november 2006 av scorpier Lenke til kommentar
DalaiLaban Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Har raptordisk på pcen min og det er forskjell. Prøvde ut en 7200rpm disk først og det var en liten merkbar forskjell... men hei, du skal bruke så mye på pc så hvorfor ikke gå for det beste? Lenke til kommentar
jaynuz Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Raptor-disken produserer en god del mer støy enn "vanlige" harddisker 7176359[/snapback] Du har ikke Raptor du vel? Min er ikke spesielt mer bråkete enn resten av mine 2.2 TB med disker av forskjellige merker. Den har en ganske markant søkelyd, men det har også en del Maxtor-disker samt 7200.7-serien fra Seagate. Altså ikke et problem om du er ekstremt sensitiv for lyd. Merk at den første utgaven av Raptor på 36GB bråket veldig mye, men den kan overhodet ikke sammenlignes med dagens utgaver. hvis du setter to S-ATA disker i RAID får du bortimot den samme ytelsen. Det er bare tull. Regner med at du mener Raid 0, og da får du god sekvensiell ytelse men søketiden blir dårlig og et slik oppsett egner seg svært dårlig til å kjøre os/programmer på siden man håndterer vekslefil, oppstart av programmer osv. Raid 0 er ideelt for å lese råfiler når man skal redigere video, ikke til os-bruk. Kan vel også legge til at mange spill loader tregere med et raid 0-oppsett enn ved en single disk. Husk også at man mer enn dobler sjansen for feil og datatap med Raid 0, i og med at man mister alt ved feil på en disk eller om kontrolleren havarerer. Med en Raptor får man høy sekvensiell ytelse i tillegg til brukbart lav aksesstid. Avveiningen må være prisen, og om denne er verdt det lille ekstra. Forskjellen merker man faktisk best når man har vent seg til en maskin som er riktig oppsatt med en Raptor som os-disk, til en med standard 7200-disk. 7176667[/snapback] Hadde denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=45254 Ble til at jeg solgte den til en venn for en tusenlapp. Når det gjelder RAID så får jeg ta av meg hatten. Det eneste jeg gjorde var å sitere det mange andre har påstått Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Har raptordisk på pcen min og det er forskjell. Prøvde ut en 7200rpm disk først og det var en liten merkbar forskjell... men hei, du skal bruke så mye på pc så hvorfor ikke gå for det beste? 7177618[/snapback] Det er jo ikke vits å kaste vekk pengene på noe jeg ikke trenger. Vil jo selvfølgelig bruke minst mulig. Har gått vekk fra Raptoren og jeg har valgt ett Radeon X1950PRO kort istede for FireGL. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Vel da tror jeg jeg har kommet godt på vei her. ! Sjekk siste oppdatering ! Skulle gjerne hatt litt tilbakemelding om skjermen. Noen som har prøvd den? Virker veldig bra og har lest litt om den. Blir vel kanskje til at jeg kjøper en til etterhvert. Ett lite spørsmål til her... Er det fortsatt slik at jeg burde ha en liten systemdisk der jeg bare har windows og kanskje photoshop og 3ds max? Eller er det ikke så viktig? Tenker mest på stress til harddisken.. Sukk... tidene har forandret seg siden jeg sist kjøpte meg en data (6 år siden) Endret 1. november 2006 av scorpier Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Raptoren er ihvertfall gull verdt om man legger scratchfila til Photoshop på den. Jeg har valgt å kjøre med en slik som sysdisk, og så har jeg slengt inn noen rimelige 7200-disker for lagring i tillegg. Så mitt råd er enkelt; har du råd vil du ha god uttelling for å kjøre med en slik som systemdisk. Om du derimot er på et stramt budsjett er det en smule galematias. Ditt valg. Endret 30. oktober 2006 av Muffinman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå