Moltrez Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Heisann. Problemet oppstod når jeg skulle skifte til vinterdekkene igår. Problemet er at etter jeg byttet til vinterdekkene, så høres det ut som om at calipteren tar i dekket når jeg kjører/triller. Er en slik metall mot metall lyd, skrapelyd, og noen ganger dunket det. Jeg skiftet tilbake til sommerhjulene foran, og lyden ble borte. Litt info: Har skiftet bremseskiver og klosser foran, for ca. 1 1/2 mnd siden. Sommerdekk er 15", vinterdekk er 14". Når jeg jekket opp foran på 1 side, og rullet på hjulet, var ikke den lyden der, så det virker som lyden er der når hjulene får press på seg. Glemte å merke dekkene når jeg skiftet til sommerdekkene, så vet ikke hva som stod hvor. Har 2 forskjellige merker på dekkene (1 merke foran, 1 bak), har dog prøvd å bytte dekkene som stod foran til de bak, og vica versa, uten hell. Mutterene sitter godt på. Noe her som vet hva som kan være galt, og hvordan jeg evt. får fikset dette? Endret 31. oktober 2006 av Moltrez Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Er det foran eller bak det tar borti felgen da? Hvilken bil og hvilken bredde på felgene og sånn? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Det er foran som tar borti. Bilen er en Ford Mondeo 2.0 16V GLX, dekkene tror jeg er 185/65 hvis jeg ikke tar feil, det kan jeg sjekke opp om ikke så lenge. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Selve dekkdimmen har ikke noe å si, det er felgen som tar borti.. Når bilen er jekket ned, klarer du å se om noe tar borti felgen..? Og har du senterring på felgen..? Felgen skal ligge på navet, derfor må dette passe perfekt. Boltene er bare der for at felgene ikke skal falle av, så om senteret er feil, kan det komme lyder.. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Er sikkert sprutdekselet til bremseskiva som tar borti bremseskiven. Bare å bøye det litt ut. Er ofte bare tynt blikk... Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Har prøvd å se om noe tar borti når bilen er jekket ned, men klarer ikke å se det, får ikke hodet og kroppen under Senterring, hva er det? Se bilde/vedlegg Sånn er dekket ca. Lenke til kommentar
eab Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Bremseskive/caliper er jo skrudd fast i navet i likhet med hjulet. Så jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan felgen kan ta borti noe når bilen kjøres, men ikke når den jekkes opp. Hvis ikke hjulet er løst såklart. Lenke til kommentar
theggenes Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Hvordan er det med plass mellom caliper og felg? Er det trangt her når du setter på 14-tommerne kan det være så enkelt som avbalanseringslodd som subber i caliperne. Dette gjelder selvfølgelig bare hvis du har alu-felger med limte lodd inni felgen. Er det originale felger på vinterdekkene? Hvis ikke så kan det være feil innpress og dekk/felg subber mot fjæra, dette kjenner du lett om du stikker hånda bak og kjenner etter om det er plass. Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Alt er orginalt. Dekkene ser omtrent ut som dette dekket. På sommerdekkene (15") er det god plass mellom calipter og felg/dekk, men på vinterdekkene (14") er det trangt, tror ikke det er så mye som 1 cm engang. Har brukt vinterdekkene på bilen før, og da hadde jeg ingen problemer. Det var etter at bilen var på service, at dette oppstod. Det innebærte bl.a skifte at støtdempere foran og skiver og bremseklosser foran. Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) hvis bremseklosser er byttet vil caliperen komme nærmere felgen, men vis du har orginale felger burde jo ikke det vært et problem.. Endret 29. oktober 2006 av *martin* Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 jeg trur jeg hadde samma problem selv, når jeg bytta til vinterhjul så skrapa det å kakkla foran pga. noe som var inntil felgen, satte forhjulet bak og omvendt så løste det seg Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Hallo? Bøy ut sprutdekselet så gir skrapelyden seg. Lenke til kommentar
eab Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 på vinterdekkene (14") er det trangt, tror ikke det er så mye som 1 cm engang. 7175839[/snapback] 1cm er mye. caliper felg kan ikke bevege seg i forhold til hverandre (hvis ikke noe er løst såklart). Jeg har 1mm mellom felg og fjærbein på sommerhjulene. Har også kjørt med org. mercedes stålfelg på scorpioen. Der var det kanskje 2millimeter mellom felg og caliper. Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Har prøvd det pc^2004 foreslo, uten hell Hondaen: Hvor er sprutdekselet? Og hvordan ser det ut? Sprutdekselet vil ikke komme borti 15" dekk, men 14" dekk med andre ord? Takker for hjelp så langt Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Sprutdekselet vil ikke komme borti 15" dekk, men 14" dekk med andre ord? 7176274[/snapback] Det kan være ja, på 14" felg er felgen mindre men har høyere profil (mer dekk sett fra siden), mens 15" har større felg og mindre profil/dekk. Så 15" har bedre plass innvendig enn det 14" har. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Sprutdekelet er metallplata bak bremseskiva, kan være den som tar i. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Mondeo har ikke bremseskjold som den "plata" heter. Sjekk at holder for kaliper osv sitter skikkelig fast. Er skiva lang nok inn på navet? Sjekk også styrestifteme som holder kalipern på holderen, at de sitter som de skal så kallipper ikke vakler.. Det sitter også en fjær/klips på caliper mot hjulsiden, er denne tilstrekkelig langt inne? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Sentreringsring (plastring) kan sitte fast på hjulnavet når lettmetallfelger demonteres. Disse må selvfølgelig fjærnes før andre felger settes på. Kan det være dette som er problemet. Ser den er nevt tidligere , men da ikke i denne sammenhengen.... Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Idag har jeg igjen jekket opp bilen, og sjekket litt nærmere rundt hjulene. Det jeg kom fram til var følgende: Det er på høyre side, at lyden oppstår, også når den er jekket opp. Slo litt på calipterne på begge sidene, den på venstre siden stod helt fast, mens den på høyre side beveget seg litt når jeg slo på den. Har også et problem med den siden, tråden kan dere se her. Kanskje det er en sammenheng der. Fant heller ikke noe sprutdeksel, ikke som jeg så iallefall. Prøvde også å skru på denne bolten, og den som er under, men de satt godt fast. Her er noen bilder som jeg tok. Høyre foran Høyre foran med dekk Høyre foran med dekk2 Evt. sammenligning, her kommer venstre side foran. Venstre foran Venstre foran med dekk Venstre foran med dekk2 Dette er altså bilder med 14" vinterdekkene på. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Sprutdekelet er metallplata bak bremseskiva, kan være den som tar i. 7176784[/snapback] Hmm, mitt store deksel på baksiden av bremsen datt av under kjøring her en dag, går det greit å kjøre uten? Har gjort det en ukes tid.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå