Gå til innhold

Hvor stor iPod trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er i planleggingsfasen av å bestille en MP3-spiller i nærmeste framtid, og lurer da på hvor stor lagringskapasitet jeg behøver.

Hittil faller valget på iPod, men jeg er i tvil om jeg trenger 30 eller 80 gigabyte.

En av grunnene for at jeg ønsker MP3spiller er å kunne ha hele cd-samlinga mi i lomma, hvilket teller rundt 230 cd'er, og som stadig øker. Jeg har dessuten 10 gig med mp3 på min datamaskin.

Grunnen til at jeg stiller spørsmål om dette er fordi jeg er i tvil om hvilken bitrate som vanligvis anvendes ved ripping av cd'er. Jeg ønsker jo selvsagt å ha så bra lyd som mulig, men samtidig ha muligheten til å ha laste spilleren med mest mulig.

Så, om noen forstår saken og gidder å gjøre matematikken for meg er jeg svært takknemlig. :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg pleier å rippa cd'ar med 192kbit bitrate.

Vist du har 230 cd'ar, 30 songar i gjennomsnitt per CD og kvar mp3 fil tar i gjennomsnitt 5MB.

230 * 30 * 5 = 34500MB = 34,5GB

34,5GB + 10GB = 44,5GB

Vist du vil ha all musikken din på iPod'en på ein gong bør du velgja ein på 80GB.

Lenke til kommentar
Eg pleier å rippa cd'ar med 192kbit bitrate.

Vist du har 230 cd'ar, 30 songar i gjennomsnitt per CD og kvar mp3 fil tar i gjennomsnitt 5MB.

230 * 30 * 5 = 34500MB = 34,5GB

34,5GB + 10GB = 44,5GB

Vist du vil ha all musikken din på iPod'en på ein gong bør du velgja ein på 80GB.

7175078[/snapback]

Tror du kan halvere plassen. Er ikke vanlig at en CD har 30 sanger. Vil heller si snittet er på ca 15 pr. CD.

Lenke til kommentar

Ja, men nå er ikke 192kbps så bra at dette gjør noe.

Jeg rippre i minimum 320kbps.

Men dette er jo en smak sak. Hvor kresen man er på lyd.

Hos meg ligger snittet på en sang på 9-10 mb....

Men la oss bruke 7mb som eksempel...

Så: 15*230*7= 24150mb=24,15GB

24,15GB + 10GB = 34.15GB med musikk

Så der er matten....

Endret av thomas ll
Lenke til kommentar

320kbits er MYE mer enn de fleste trenger. Skal du ha så god kvalitet komprimerer du ikke musikken, det blir en ren selvmotsigelse(loseless er et bedre alt). 160kbits er i 90% av tilfellene mer enn god nok kvalitet. Skal du ha det på en mp3spiller som skal brukes på buss, trening osv og ikke på annlegg duger 128kbits fint

Men Lyd er selvsagt en subjektiv opplevelse;)

VBR er et godt alternativ hvis man ønsker litt bedre kvalitet som tar litt mindre plass

EDIT

Å si at 192 ikke er så bra at det gjør noe, er rimelig villedende for folk flest, uavhengig om det er dårlig kvalitet for deg...;)

Endret av HetrTiXc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...